Navigering Sidans innehåll

Share/Bookmark Skriv ut

Studentkonto

Som student på Linnéuniversitetet får du tillgång till ett studentkonto som du använder för att

  • registrera dig på dina kurser
  • komma åt din studentmejl
  • komma åt det trådlösa nätverket
  • skriva ut på publika skrivare
  • ta del av andra tjänster som e-möten, lärplattformar, studentwebben.

Här kan du hämta ut ditt studentkonto eller hämta ut ett nytt lösenord om du har glömt det.


FAQ - För dig som inte har ett studentkonto


FAQ - För dig som redan har ett studentkonto


Vad är ett studentkonto?

Ditt studentkonto består av ett användarnamn och ett lösenord. Kontot använder du för att logga in på universitetets publika datorer, logga in på studentwebben, komma åt personligt lagringsutrymme och många andra tjänster på Linnéuniversitetet. Läs mer om vilka tjänster du har tillgång till med ditt studentkonto.


När kan jag hämta ut mitt studentkonto?

Preliminärt från och med vecka 34, 2014 (18 augusti-) kan du som är antagen höstterminen 2014 på Linnéuniversitetet börja hämta ut ditt nya studentkonto.


Hur hämtar jag ut mitt studentkonto?

Ditt studentkonto hämtar du själv ut via vår webbtjänst "Kontoutlämning och administration".
Du loggar antingen in med ditt konto till Antagning.se eller med en engångskod. Läs mer om hur du beställer en engångskod.

Om du är på plats på universitetet finns det särskilda kontokiosker/datorer som du kan använda till att hämta ut ditt studentkonto.


Jag har skyddad identitet och kan inte hämta ut mitt studentkonto?

Du som har skyddad identitet och har problem med att hämta ut ditt studentkonto kan kontakta Hampus Delborn på Studerandeavdelningen.


Hur gör jag om jag inte har något konto till Antagning.se?

Då beställer du en engångskod via vår webbtjänst "Kontoutlämning och administration. Webbtjänsten når du via länken ”Hämta ut ditt studentkonto” till höger. Läs mer om hur du beställer en engångskod.


Hur beställer jag en engångskod?

Du beställer en engångskod via vår webbtjänst "Kontoutlämning och administration. Webbtjänsten når du via länken ”Hämta ut ditt studentkonto” till höger. Engångskoden får du via sms, e-post eller med vanligt brev till din folkbokföringsadress beroende på vilka uppgifter som finns registrerade på dig på Antagning.se eller i Ladok.
Det går även bra att besöka IT-avdelningen för att få en engångskod. Du behöver då uppvisa giltig legitimation.


Jag kan inte logga in med mitt studentkonto

Tips och lösningar om du har problem att logga in med ditt studentkonto:

  • Om du precis hämtat ut ditt nya studentkonto fungerar det i normala fall inom en timme men det kan ta längre tid vid terminsstart.
  • Kontrollera så du angett rätt användarnamn och lösenord, och att inte ”Caps Lock” är aktiverat på ditt tangentbord.
  • Du kan även testa att rensa din webbläsares cacheminne och ta bort cookies.
    Läs mer om hur du rensar cacheminnet och cookies.
  • Testa att hämta ut ditt studentkonto igen via vår kontouthämtningssida, antingen med ditt konto till Antagning.se eller genom att beställa en engångskod.

Om du fortfarande har problem att logga in kan du kontakta IT-avdelningen.


Hur länge är mitt studentkonto giltigt?

Innan du har registrerat dig på din kurs eller ditt program är kontot giltigt i max 90 dagar, därefter inaktiveras det. Om ditt konto har hunnit inaktiveras innan du har registrerat dig måste du hämta ut dina kontouppgifter på nytt. Läs mer om hur du hämtar ut ditt studentkonto.

När du har registrerat dig förlängs kontots giltighetstid automatiskt och gäller i 15 månader efter det att du har avslutat dina studier.
Läs mer om hur du registrerar dig.

En månad innan ditt studentkonto upphör skickar IT-avdelningen ut information till dig via e-post hur du ska gå tillväga om du fortfarande är student på Linnéuniversitetet och vad du bör tänka på innan ditt konto upphör. En påminnelse skickas även ut 14 dagar innan kontot upphör.


Kan jag använda mitt gamla studentkonto?

Om ditt konto fortfarande är aktivt* så fortsätter du att använda det med de inloggningsuppgifter du redan har. Om du har glömt dina inloggningsuppgifter går du till kontouthämtningssidan för att få ett nytt lösenord och se vilket användarnamn du har.

Om ditt konto har inaktiverats** behöver du hämta ut ett nytt konto på kontouthämtningssidan.

*studentkontot är aktivt till och med 15 månader efter avslutade studier.
**studentkontot inaktiveras då det har gått 15 månader efter det att du har avslutat dina studier enligt Ladok.


Jag har glömt användarnamnet till mitt studentkonto?

Om du har glömt ditt användarnamn kan du själv via vår webbtjänst "Kontoutlämning och administration" se vilket det är. Webbtjänsten når du via länken ”Hämta ut ditt studentkonto” till höger.
Du loggar in med ditt konto till Antagning.se eller med ditt personnummer och en engångskod. Läs mer om hur du beställer en engångskod.


Jag har glömt lösenordet till mitt studentkonto?

Om du har glömt ditt lösenord kan du hämta ut ett nytt lösenord på Lnu:s kontouthämtningssida. Du loggar in med ditt konto till Antagning.se eller med ditt personnummer och en engångskod som du beställer från kontouthämtningssidan.

Gå till kontouthämtningssidan för att hämta ut ett nytt lösenord.


Hur byter jag lösenordet på mitt studentkonto?

Klicka här för att byta ditt lösenord. Efter att du loggat in med ditt studentkonto kommer du till sidan där du kan byta ditt lösenord.


Min engångskod fungerar inte?

Om du har fått en engångskod och den inte fungerar så kan det bero på att giltighetstiden har gått ut. Då måste du beställa en ny engångskod. Läs mer om hur du beställer en engångskod.


Hur loggar jag in på Fotokiosken i Kalmar?

För att kunna logga in på Fotokiosken och beställa ditt passerkort till de beröringsfria passersystemen i Kalmar använder du ett så kallat radiuslösenord. Du kan hämta ut ditt radiuslösenord via länken ”Hämta radiuslösenord” till höger, du loggar in med lnu\ditt användarnamn och ditt lösenord du fick med ditt studentkonto. Du kan även få ditt radiuslösenord, mot uppvisande av giltig legitimation, genom att besöka IT-avdelningen.


Vilka tjänster får jag tillgång till med mitt studentkonto?

  • Inloggning till det trådlösa nätverket
    Med ditt studentkonto kan du logga in på det trådlösa nätverket "Eduroam" när du är på Linnéunviersitetet.
    Läs mer om trådlösa nätverk.
  • E-post/studentmail
    Alla studenter får en e-postadress (användarnamn@student.lnu.se).
    Läs mer om E-post
    .
  • Personlig och gemensam fillagringsyta
    Som student får du tillgång till ett personligt fillagringsutrymme (P:) på 600 Mbyte.
    En del kurser/program ger sina studenter tillgång till mappar på ett gemensamt fillagringsutrymme (S:).
    Läs mer om fillagring.
  • Möjlighet att skriva ut, kopiera och skanna
    Som student har du möjlighet att skriva ut, kopiera och skanna på Linnéuniversitetet publika maskiner, även skriva ut från egen dator.
    Läs mer om utskrift, kopiering och skanning.
  • Åtkomst till Universitetsbibliotekets databaser
    Med ditt studentkonto har du tillgång till universitetsbibliotekets databaser även när du är utanför Linnéuniversitetets nätverk. Du måste då använda länkarna till databaserna från universitetsbibliotekets sida och du loggar in med ditt användarnamn och lösenord.
    Läs mer om vilka tjänster universitetsbiblioteket har att erbjuda.
  • Inloggning till de publika datorerna
    Både i Kalmar och i Växjös lokaler finns det ett antal publika datorer som du loggar in på med ditt studentkonto.
  • Inloggning på Antagning.se
    Som student vid Linnéuniversitetet kan du använda ditt studentkonto för att logga in på Antagning.se.
  • Tillgång till universitetets datorsalar
    För att komma in i universitetets datorsalar på kvällar och helger behöver du ett passerkort. Kortet kan du också använda för att komma in i universitetets lokaler utanför reguljära öppettider. Du behöver ha ett studentkonto för att kunna hämta ut ett passerkort.
    Läs mer om hur du hämtar ut ett passerkort.