Navigering Sidans innehåll

Share/Bookmark Skriv ut

Upplevelseproduktion, 15 högskolepoäng

 grey blockFakta

Ämne: Kulturgeografi

Nivå: Grundnivå

Institution: Institutionen för kulturvetenskaper

Kurskod: 1KG010

Att skapa upplevelser för att sälja varor och tjänster är centralt för företag liksom i samhället i övrigt idag och står också i fokus för kursen. Att skapa unika upplevelser utifrån det lokalt specifika har blivit ett allt viktigare medel för att locka besökare, företag och nya invånare. Numera vill konsumenten gärna ha större kunskap om de produkter de köper. De kan föredra mat med ett visst ursprung, kläder sydda i ett särskilt område och så vidare. Astrid Lindgrens Värld i Vimmerby, Ishotellet i Jukkasjärvi, Glasriket i Småland och Visfestivalen i Västervik är alla talande exempel på hur produkter och företag numera ofta samspelar med sin geografiska omgivning och det lokala kulturarvet för att skapa mervärden och konkurrensfördelar. Entreprenörer och mindre företag har varit snabba att dra fördel av den kulturella och geografiska inramningen som deras produkter sammankopplas med. Glasriket, södra Öland och Gnosjö som fysiska platser är goda exempel på detta. Platsen har fått en image, som i sin tur skapar konkurrensfördelar för de lokala företagen.

Söktermer: Kultur- och samhällsgeografi

Höst 2014

25%, Distans, Inställd

Kursperiod: Inställd! (tidigare vecka 36, 2014 - vecka 23, 2015)
Kurstid: Blandade tider (dagtid/em/kväll och/eller veckoslut)
Termin: Höst 2014. Hitta kursstart
Urval: Betyg 34%, Högskoleprov 33% och högskolepoäng 33%.
Studietakt: 25%, Distans
Undervisningsspråk: Svenska
Kontaktperson: Susanne Johansson susanne.v.johansson_AT_lnu.se
Sista anmälningsdag: 15 apr, 2014
Kursplan: Kursplan (PDF)
Anmälningskod: LNU-57153
Förkunskapskrav: Grundläggande behörighet.

Sammankomster:
Kursen har en frivillig exkursion samt två obligatoriska seminariesammankomster över internet.
Teknikinformation:
För att följa kursen krävs allmän datorvana, en dator som är max 4 år gammal med Windows XP, Mac OS X eller nyare operativsystem samt bredband/ADSL om minst 0,5 Mb. För vissa av kursens moment krävs även headset med inbyggd mikrofon och webbkamera.
Övrigt:
Studenter följer föreläsningar och seminarier med hjälp av olika verktyg för flexibelt lärande. Via webben distribueras t ex litteraturintroduktioner, förberedande diskussionsunderlag och gruppuppgifter.

Studieavgift för internationella studenter utanför EU/EES (obs! gäller EJ svenska medborgare, studenter inom EU/EES eller utbytesstudenter):
Studieavgift första terminen: 9 375 kr.
Studieavgift hela kursen: 18 750 kr.
Information om studieavgifter