Navigering Sidans innehåll

Share/Bookmark Skriv ut

"Jag har fått självförtroende som kommunikatör"

Under tredje året på programmet har du möjlighet att läsa fältkursen Sustainable Development Practicum. Kursen utförs i Indien och sker i samarbete med lärare och studenter från American University of Paris.

Under kursen hjälper du bland annat en NGO (non-governmental organization) med deras kommunikationsarbete. Kursen ger dig kunskap i att jobba praktiskt med hela kommunikationsprocessen, från strategi till färdigt informationsmaterial.

En av de studenter som deltagit i fältkursen är Åsa Ljusenius. Under sin vistelse i Indien valde hon att arbeta för två organisationer, en miljöorganisation och ett ekologiskt saft- och marmeladföretag.
– Behovet av olika typer av kommunikationsinsatser var stort och det var inte svårt att hitta organisationer som ville ha hjälp, berättar Åsa.

Logoyp för återvinningskampanj

Miljöorganisation EcoPro höll precis på att lansera en återvinningskampanj i en by och behövde hjälp med att ta fram en logotyp.


Organisationen hade själva en idé om att logotypen skulle vara en hand som gjorde ok-tecknet. Med det som utgångspunkt började Åsa att spåna fram olika förslag.
Tillsammans med organisationen tog hon även fram en slogan för återvinningskampanjen:
Beautiful Periyamudaliarchavadi [byn där kampanjen finns] Good People, Clean Village, Better Future.

Den färdiga logotypen fick flera olika varianter – en manshand, en kvinnohand, en med engelsk text och en med tamilsk text.

Att arbetet som Åsa lade ner kom till nytta fick hon bevis på redan under sin vistelse i Indien
– Jag fick glädjen att se min logotyp i tryck på en stor banderoll vid återvinningskampanjens invigning i januari 2011. Organisationen EcoPro var glada att ha mig som volontär, och jag stortrivdes hos dem.

Idé och layout till ny hemsida

Det ekologiska saft- och marmeladföretaget Naturellement hade behov av en ny hemsida. Åsas uppgift där var att ta fram en idé och layout för den nya hemsidan.

Företaget hade mycket specifika önskemål om vilket estetiskt budskap hemsidan skulle förmedla och vilket intryck den skulle ge av Naturellment som varumärke.
– Min främsta insats hos dem var att lyssna och förstå hur de ville att det skulle se ut, det var en rolig utmaning att skräddarsy hemsidans utseende och struktur i kontinuerlig dialog med företagets chef.
Innan Åsa åkte från Indien lämnade hon över sitt arbete till en webbdesigner som skulle färsigställa hemsidan rent praktiskt.

Erfarenhet av arbetslivet gav mersmak

Att vara ute i arbetslivet och göra något på riktigt är något som Åsa uppskattade med fältkursen.
– Jag tar med mig erfarenheten att lyssna på en kunds behov och skapa någonting snyggt. Att volontära i Indien har gett mig självförtroende som kommunikatör, och jag ser verkligen fram emot att börja jobba.