Navigering Sidans innehåll

Share/Bookmark Skriv ut

Virtuella klassrum och digitala whiteboards

Johannes Holmberg har bytt ut klassrummet mot den nedsuttna favoritfåtöljen och kurslitteraturen mot webbsidor. Han har gått den tvååriga distansutbildningen i webbprogrammering.

Johannes Holmberg, webbutvecklareDistansstudenterna träffas i virtuella klassrum, där lärarna använder stora digitala whiteboards. Anteckningarna visas på datorskärmen där du sitter, oavsett var. Alla föreläsningar filmas så att studenterna kan titta på dem när som helst.

Det finns inga tider att passa, vilket är en fördel enligt Johannes.

– I en kurs presenterade jag ett projekt för hela klassen. Jag satt hemma vid datorn och höll presentationen som gick ut till alla som satt i klassrummet på campus. Det var jättehäftigt.

Programmet är brett genom att studenterna får grunderna i allt, berättar Johannes. Det finns också möjligheter att specialisera sig i det man tycker är extra intressant.

– Jag fördjupade mig i moderna applikationsmiljöer och arbetade med HTML5 och CSS3. Vi får lära oss nya tekniker som är på gång. Nu använder jag dem i mitt jobb!

Gränsen mellan studenterna på campus och distans håller på att suddas ut. Johannes har jobbat i projekt med studenterna på campus. I ett av projekten bestod gruppen av åtta personer. Tillsammans skapade de en mobil plattform, en applikation för Iphone och Android.

– Det är en tjänst som innebär att man checkar in på olika platser med mobilen och kan lämna kommentarer. På ett café kan man skriva att skinkmackan är jättegod, och då kan andra besökare checka in och läsa kommentarerna.

Studenterna i webbprogrammering har inte mycket traditionell kurslitteratur, utan läser istället webbsidor och bloggar. Klassen träffas och pratar med varandra på forum på nätet. De följer också varandra på Twitter, chattar och har en Facebookgrupp.

Johannes tycker att utbildningen ligger i framkant, precis som lärarna vill att den ska göra.

– Lärarna är väldigt intresserade. Gränsen mellan lärare och student har suddats ut, vi är mer som kollegor som hjälper varandra.

Johannes plan var att läsa ett tredje år, men så dök det upp ett erbjudande han inte kunde motstå.

– Jag har fått jobb som webbutvecklare på en webbyrå i Sundvall. Jag gjorde mitt examensarbete här förra året och fick erbjudande om jobb. Det känns jättebra.

Intervjun gjordes våren 2011.