Kåkstad i Kenya

Fältresa som vidgar vyerna

Tre lärare från Linnéuniversitetet och elva studenter gjorde i juni en fältresa till Kenyas huvudstad Nairobi under sommarkursen Sociala relationer i globaliseringens tid. De besökte bland annat skolor, slumområden och FN-organ. De kom samtidigt som Kenyas politiska läge blev oroligt, med flera tusen människor som demonstrerade ute på gatorna. Gruppens vistelse blev spännande och lärorik på flera sätt.

– Studenterna uppskattade att kursen startade här i Sverige med att de fick fakta om Kenya utifrån olika aspekter och utifrån våra olika forskningsområden. Studiebesöken som vi gjorde på plats i Kenya gav fördjupningar och konkretiseringar, och det tyckte de var väldigt värdefullt.

Det säger Kristina Hellberg, lektor i pedagogik vid Linnéuniversitetet. Hon har hand om sommarkursen Sociala relationer i globaliseringens tid tillsammans med Charlotte Silander och Daniel Silander, som båda är docenter i statsvetenskap. De tre arbetar vid tre olika institutioner; institutionen för pedagogik, institutionen för didaktik och lärares praktik, och institutionen för statsvetenskap.

– Det är tack vare våra olika bakgrunder som vi har kunnat skapa en bred kurs som riktar sig till studenter med intresse för hållbarhet och globala frågor, på till exempel samhällsvetenskapliga och beteendevetenskapliga utbildningar, säger Charlotte Silander.

Stort söktryck

Den här gången fanns plats för elva deltagare, men det var hela 70 som sökte till kursen. Några deltagare kom från lärarutbildningen, andra var statsvetare med inriktning mot internationella samhällsstudier. I Kenya besökte gruppen bland annat förskolor, skolor, FN-organ, Sveriges ambassad och Kenyatta University, som Linnéuniversitetet har ett samarbete med sedan länge.

Studenter besöker slumområdet Kibera i Nairobi
Slumområdet Kibera är hem för flera hundra tusen människor. Det är bara ett av väldigt många slumområden som finns i Kenya, men det är det största i hela Östafrika. (Foto: Kristina Hellberg)

– Vi besökte också slumområdet Kibera i Nairobi, Östafrikas största slum. Där gjorde vi hembesök hos invånare, så att studenterna kunde få en liten inblick i deras vardag. Det blir väldigt tydligt under en fältresa att deltagarna får ökad förståelse för människors olika livsvillkor och förutsättningar, säger Kristina Hellberg.

Unga välutbildade förenar sig

När gruppen kom till Kenya pågick våldsamma demonstrationer och de styrande hade utfärdat utegångsförbud. Många av dem som protesterar mot det korrupta politiska systemet är universitetsstudenter.

– Under de här protesterna hände någonting unikt, för unga kenyaner gick samman. Tidigare har strikta stamgränser hindrat grupper från att mobilisera sig gemensamt, säger Kristina Hellberg.

De kursansvariga följde ingående hur oroligheterna utvecklade sig.

– Vi såg till att hela tiden uppdatera oss väldigt noga, både utifrån nyhetsflödet och utifrån den breda förankring och kontextkännedom som framför allt jag har, säger Kristina, efter att ha gjort den här typen av fältresor till Kenya under tio års tid. Studenterna har återkopplat att vi hanterade den oroliga situationen på ett bra sätt.

Stor aha-upplevelse

Studenternas respons på kursen som helhet har varit väldigt positiv. Flera har blivit intresserade av att kanske plugga eller göra praktik i Kenya, bland annat på kvinnocentret som de besökte.

Studenter som står uppe på taket av en skyskrapa i Nairobi
Hela Nairobi syns från taket på en av huvudstadens mest kända byggnader, den 26 våningar höga Kenyatta International Convention Centre, KICC, nära regeringskvarteren. Medan gruppen var i Nairobi var det just nedanför KICC som unga kenyaner höll fredliga demonstrationer. Polisen svarade dem med beskjutningar och trettio unga dödades.

– Gruppen som vi reste med var fantastisk. Alla hade förberett sig, var pålästa och ville hela tiden lyssna och lära sig mer, säger Charlotte Silander.

Just att deltagarna var så pålästa kan ha bidragit till en av de största aha-upplevelserna som studenterna fick under resan.

– Kenya framställs ofta som ett hyfsat utvecklat land, som redan gör många bra saker och har en fantastisk utvecklingspotential. Allt det är sant, men det finns också en fruktansvärd fattigdom och utsatthet. Väldigt ofta är det ”både och”.

Det kan vara enorma kontraster mellan rikedom och fattigdom, mellan politisk stabilitet och korruption, mellan människor som har en utbildning och dem som inte har det. Kristina Hellberg läser ur en kursutvärdering:

– Deltagaren skriver: ”Jag som lärarstudent tycker att det var särskilt intressant att besöka och se hur kvaliteten i skolorna skiljer sig åt. Efter besöken har jag fått en bredare förståelse och ett internationellt perspektiv på utbildning som jag kommer att ha stor nytta av i mitt yrkesliv.”

Viktigt globalt perspektiv

Många svenska lärosäten framhåller i dag att internationalisering är en viktig fråga inom högre utbildning och forskning.

– Ganska ofta blir internationalisering synonymt med europeisering, men det är inte samma sak. Det säger jag, som formellt är forskningsledare för Europastudier vid institutionen för statsvetenskap, säger Daniel Silander och fortsätter:

– Många av de utmaningar och fenomen som vi ser i Europa, i EU och här i Sverige har inte bara med vår världsdel att göra. Så är det med frågor kring migration, klimatförändringar, terrorism, säkerhetspolitiska hot och ekonomisk recession. Om vi enbart fokuserar på Europa tappar vi viktiga frågor, perspektiv och förklaringar.

Betydelse av fältresa

Studenter besöker skola i Kenya
Studenterna fick besöka gymnasieskolan KenSwed Secondary School, som har funnits i tio år och drivs av den ideella föreningen Global Relations, där Kristina Hellberg från Lnu är vice ordförande. Andra studiebesök gick till KenSwed Hospital, en tandläkarklinik och KenSwed Technical and Vocational Education Training. (Foto: Daniel Silander)

Finansieringen av fältresan är än så länge en utmaning, till exempel får studenter inte ta merkostnadslån från CSN för att täcka sina resekostnader. Forskarna har olika idéer kring stöd till finansiering framåt. De hoppas kunna fortsätta att erbjuda sommarkursen och skulle gärna se mellan 15 och 20 deltagare. En fältresa till Kenya kan vara intressant för studenter på många olika utbildningsprogram. Också, som Charlotte Silander säger, för studenter som sällan har möjlighet att plugga utomlands under studietiden, som lärarstudenter.

– Skolan i Sverige består i dag till 25 procent av elever som har utländsk bakgrund. En lärare behöver ha någon form av interkulturell kompetens och internationell erfarenhet för att kunna bemöta så heterogena elevgrupper. En annan kategori som vi tror att kursen kan passa för är studenter inom socialt arbete. Men kursen är öppen för alla, vi vill att så många som möjligt ska läsa den!