- Governance and regulations
- Elections at Linnaeus University
Elections at Linnaeus University
On this page we gather information on the different elections that are held at the university.
In 2024, elections will be held for members of the respective faculty boards and for members appointed by teachers to the University Board. The elections was held simultaneously, digitally and anonymously on 25-26 September.
Election results confirmed for the Faculty Board and University Board elections
The Vice-Chancellor has now confirmed the members and deputies of the faculty boards, as well as the members and reserves appointed by the teachers to the University Board. This was done at the Vice-Chancellor´s decision meeting Wednesday 9 October.
The election results for each Faculty Board and the University Board are posted here:
- Faculty of Arts and Humanities (in Swedish)
- Faculty of Health and Life Sciences (in Swedish)
- Faculty of Social Sciences (in Swedish)
- Faculty of Technology (in Swedish)
- School of Business and Economics (in Swedish)
- University Board (in Swedish)
Election of members appointed by the teachers to the University Board
The Nomination Committee's proposals are now finalised for members appointed by teachers to the University Board
The Nomination Committee proposes the following persons:
- Jarone Pinhassi, Professor, FHL Institutionen för biologi och miljö
- Magnus Carlsson, Universitetslektor, FEH Institutionen för nationalekonomi och statistik
- Viktoria Grahn Johansson, Universitetsadjunkt, FTK Institutionen för fysik och elektroteknik
All nominees' own presentations in the election of members appointed by the teachers to the University Board
The nominees for the election of teachers' representatives to the University Board are now finalised. There are eleven candidates nominated for three seats. The nominees have written their own presentations of themselves, which can be found below.
The nominees' own presentations
Ola Agevall, faculty of social sciences
Position: Professor, FSV
Tidigare uppdrag: Ledamot Samhällsvetenskapliga institutionens forskningskommitté, Växjö universitet, 2003-2008; Ledamot i Forskarämneskollegiet vid Växjö universitet och därefter Handledarkollegiet i sociologi vid Linnéuniversitetet 2000-; Ledamot Institutionsstyrelsen Samhällsvetenskap Linnéuniversitetet, 2010-2011; Vetenskaplig ledare för Forum för professionsforskning, 2010-2019; Ordförande i Samhällsvetenskapliga institutionens forskningskommitté 2011; Ordförande i handledarkollegiet i sociologi, Linnéuniversitetet, 2011-2021; Ledamot i fakultetsnämnden FHS, 2011-2012; Ledamot i fakultetsnämndens undernämnd Nämnden för forskarnivå, 2012; Ledamot i fakultetsstyrelsen FSV 2013-2019; Ledamot i Anställningsnämnden för professors- och docentärenden FSV/LNU, 2016-2021; Representant i Linnéuniversitetets forskningsberedning, 2017; Programledare för Magister- och masterprogrammen i sociologi, 2017-2019, 2023-; Redaktionsmedlem European Societies, officiellt organ för European Sociological Association, 2010-2014; Styrelsemedlem i professionsforskningsnätverket RN19 inom European Sociological Association, 2011-2016; Ledamot i det vetenskapliga rådet för Centrum för högre utbildning och forskning som studieobjekt (HERO) vid Uppsala Universitet, 2024-.
Beskrivning
Jag heter Ola Agevall, är 54 år gammal och professor i sociologi vid lärosätet sedan 2011. Mina skäl att kandidera kan beskrivas på två olika sätt. Det första och primära är att jag har blivit nominerad, varav följer en skyldighet att tjänstgöra, en akademisk värnplikt om man så vill. Ett andra skäl är att jag under längre tid har haft högre utbildning som ett av mina forskningsföremål och kunskapsområden, i synnerhet med avseende på dess relation till och sammanflätning med systemet av professioner (se publikationer nedan). Att beforska universitetsväsendet och dess organ är nu något annat än att vara en duglig deltagare i dem. Det är dock min personliga övertygelse att det praktiska arbetet tjänar på att vara informerat av aktuell forskning, liksom att ett historiskt siktdjup och jämförande perspektiv är till gagn för saken. Mina egnaerfarenheter av relevanta uppdrag framgår av uppräkningen ovan.
Valda publikationer:
Agevall, O., Olofsson, G. (2022). Lärare och forskare vid svenska lärosäten under 2000-talet. Statsvetenskaplig tidskrift, 124(1), 69-102.
Agevall, O., Olofsson, G. (2020). Administratörerna: administration, kontroll och styrning vid svenska universitet och högskolor. ARKIV. Tidskrift för samhällsanalys. 7-59.
Agevall, O. & Olofsson, G. (2019a) ”Universitetslärarna och den högre utbildningen”, In: Ett professionellt landskap i förvandling / [ed] Thomas Brante, Kerstin Svensson, Lennart G. Svensson, Lund: Studentlitteratur AB, 2019, 1 uppl., p. 91-126
Agevall, O. & Olofsson, G. (2019b) Den högre utbildningens professionella fält, In: Det professionella landskapets framväxt / [ed] Thomas Brante, Kerstin Svensson, Lennart G. Svensson, Lund: Studentlitteratur AB, 2019, 1 uppl., p. 55-146
Agevall, O. (2017) “Social closure: on metaphors, professions and a boa constrictor”, in Andreas Liljegren & Mike Saks (eds.) Professions and Metaphors: Understanding Professions in Society, London: Routledge
Agevall, O. & Olofsson, G. (2014) “Tensions between academic and vocational demands”, in J.-C. Smeby & M. Sutphen (eds.) From vocational to professional education: Educating for social welfare, London: Routledge
Agevall, O. & Olofsson, G. (2013) “The Emergence of the Professional Field of Higher Education in Sweden”, Professions & Professionalism, vol.3, no.2
Magnus Carlsson, school of business and economics
Position: Universitetslektor/Docent, Ekonomihögskolan
Tidigare uppdrag: Ledamot fakultetsstyrelsen, programansvarig forskarutbildning, ansvar LNUC.
Beskrivning
Jag är docent i nationalekonomi och har arbetat vid LNU sedan 2010 (innan dess doktorand vid Växjö universitet och lärare vid Högskolan i Kalmar). Jag har även en magisterexamen i datavetenskap. Sedan 2016 är jag ledamot i fakultetsstyrelsen vid Ekonomihögskolan och har varit programansvarig för forskarutbildningen i nationalekonomi, där jag också ansvarade för den externa utvärderingen. Som ledamot och ordförande i SWEGPEC:s styrkommitté har jag arbetat med nätverket för forskarutbildningar i nationalekonomi vid flera svenska lärosäten. Jag har handlett doktorander till disputation och har omfattande erfarenhet av undervisning på alla nivåer. Jag är van att söka och erhålla externa forskningsmedel och är forskningsledare för en miljö finansierad av Vetenskapsrådet samt tidigare ansvarig för LNUC Discrimination and Integration Studies. Regelbundet samverkar jag med omgivande samhälle, till exempel genom forskning med Region Kalmar och spridning av forskningsresultat inom området arbetsmarknad och mångfald. Jag är van att samarbeta tvärvetenskapligt inom nationalekonomi, psykologi, statsvetenskap, sociologi och vårdvetenskap. I universitetsstyrelsen vill jag bidra till att stärka LNU:s utveckling och akademiska ställning samt förena forskning och utbildning med samhällsansvar. Här ingår att öka andelen forskning (externa medel), förbättra undervisningskvaliteten och attrahera studenter med olika bakgrund för att främja social rörlighet och minska socioekonomiska klyftor. Som aktiv ledamot och lärarrepresentant ser jag fram emot dialogen med de externa ledamöterna som är i majoritet i styrelsen.
Viktoria Grahn Johansson, faculty of technology
Position: Universitetsadjunkt, Fakulteten för teknik
Tidigare uppdrag: Lärarrepresentant i universitetsstyrelsen, Programansvarig yrkeslärarprogrammet, programrådsledare programråd för yrkeslärarexamen, projektledare för uppdragsutbildningar för offentlig och privat sektor
Beskrivning
Jag är universitetsadjunkt i ämnet Yrkeskunnande och teknologi och bedriver forskarstudier i pedagogik. I grunden är jag grundskol- och ämneslärare och har arbetat på högstadiet innan jag för tjugo år sedan påbörjade min tjänstgöring vid Växjö universitet.
Jag är programansvarig för yrkeslärarprogrammet och sitter i programrådet men arbetar också med VFU, är mentor, kursansvarig och föreläsare. Dessutom är jag delaktig i lärarutbildningens utvecklingsarbete och har varit programrådsledare för programråd för yrkeslärarexamen. Jag har även undervisat i andra program och kurser, mest i distansutbildningar. Mina forskarstudier handlar om lärande för lärarstudenter som parallellt med sina studier arbetar som obehöriga lärare.
Samverkan engagerar mig vilket har tagit sig uttryck i utveckling av olika aktiviteter främst för lärare. Jag ingår i olika referensgrupper till exempel för öppen vetenskap på Lnu och om Ung hållbarhet i stiftelsen Företagsam. I drygt tio år har jag ansvarat för ett nationellt nätverk för yrkeslärare. Nätverket har bidragit till återkommande samverkan med och uppdrag från Skolverket.
Jag är lärarrepresentant i universitetsstyrelsen och vill fortsätta med mitt engagemang för grundutbildning (särskilt lärarutbildning) och forskarutbildning. Breddad rekrytering är ett annat engagemang liksom att utveckla Lnu:s samverkan med det omgivande samhället.
Marie Gunnarsson, faculty of social sciences
Position: Universitetslektor (fil dr), Fakulteten för samhällsvetenskap
Tidigare uppdrag: studierektor pedagogik, ledamot fakultetens utbildningsråd
Beskrivning
Jag är intresserad av universitetets styrning och interna arbete. Under mina 16 år på Linnéuniversitetet (och Växjö Universitet), först som doktorand och därefter som universitetslektor, har jag sett verksameten ”underifrån”, alltså hur arbetet ser ut och vilka krav som ställs på lärosätet i det dagliga arbetet; i mötet med studenter och i arbetet med kollegor för att utveckla verksamheten och nå uppsatta mål. Som studierektor har jag tillhört ledningsgruppen vid institutionen för pedagogik och lärande sedan 2018, och detta tillsammans med min roll som ledamot i fakultetens utbildningsråd har gett mig en bredare bild av hur institutionernas och fakulteternas verksamhet ser ut och fungerar. Det har också väckt mitt intresse för universitetets styrning och långsiktiga, strategiska frågor. Det vore spännande att vara lärarrepresentant i universitetsstyrelsen och därigenom vara en del i arbetet med att forma framtidens Linnéuniversitet.
Marie Källkvist, faculty of arts and humanities
Position: professor, FKH
Tidigare uppdrag: studierektor 1997-1998, 2006-2009; biträdande prefektmed ansvar för grundutbildningen vid Språk- och litteraturcentrum, Lunds universitet 2009-2014; ställföreträdande prefekt 2009-2011; forskningsledare VR-projekt [VR-UVK 2016-03469]; föreståndare för Centrum för Educational Linguistics, Lnu, 2019 – pågående; ordförande i handledarkollegiet i språkvetenskap vid Lnu, 2024 – pågående.
Beskrivning
Utbildning och kompetens: Professor, 2023 (Lnu); gästprofessor 2018-2022 (Lnu); docent 2012 (Lund); universitetslektor 1997 (Lund); PhD 1997 (Cambridge); Ämneslärare 1990 (Lund)
Forsknings- och undervisningsprofil: engelska med språkvetenskaplig och didaktisk inriktning, inklusive didaktik i högre utbildning och policy-forskning om högre utbildning i Sverige
Undervisningserfarenhet: University of Cambridge (1990-97); Lunds universitet (1997-2023); Malmö högskola (deltid) (1998-2009); Högskolan Kristianstad (deltid) (1998); Högskolan Halmstad (deltid) (2000); Mälardalens högskola (2015); Lnu (2022- tillsvidare)
Samverkan: fortbildar regelbundet lärare och skolledare lokalt, regionalt och nationellt
Varför universitetsstyrelsen?
- Har engagemang för mikro- såväl som makroperspektiv på högre utbildning och forskning
- Har stark drivkraft att verka för excellens i undervisning och forskning, över fakultets- och ämnesgränser när så är relevant
Jag vill bidra med följande erfarenhet och kunskaper
- Tvärvetenskaplig forskning i och om högre utbildning
- Ledning av grundutbildning på en institution med ca 260 anställda och 30 ämnen
- 30 års undervisning
- Lång internationell erfarenhet (Storbritannien och Danmark)
- Ledning av forskargrupper
- Initiering och ledning av forskarnätverk
- Språkvetenskaplig professorskompetens och expertis i engelska språket
- Expertis inom skolforskning och lärarutbildning
Hur tänker jag kring arbetet i universitetsstyrelsen?
Jag skulle med stort engagemang arbeta med Linnéuniversitetet för framtiden, gärna på ett strategiskt sätt. Jag tilltalas av mångfald och arbetar gärna med personer som har andra kompetensprofiler än min egen. Eftersom verksamheten är kunskapsintensiv vill jag lyssna, läsa och lära av andra i kombination med att dela med mig av det jag kan sedan tidigare. Jag arbetar på ett prestigelöst sätt och känner mig obunden av hierarkier.
Johanna Lüddeckens, faculty of social sciences
Position: universitetsadjunkt och doktorand i pedagogik inriktning skolledarskap på institutionen för pedagogik och lärande, FSV
Tidigare uppdrag: universitetsadjunkt, tjänsteplanerare, studierektor i specialpedagogik (under ett kalenderår), fil. Lic. i pedagogik inriktning specialpedagogik
Beskrivning
Jag undervisar på rektorsprogrammet och specialpedagogprogrammet vid Linnéuniversitetet och är också engagerad i olika externa projekt. Parallellt med detta arbetar jag på en avhandling som fokuserar på skolledarskap och utmaningen att leda en inkluderande skola. Tidigare har jag jobbat inom skola och utbildning som lärare, specialpedagog och rektor. Mitt intresse för att kandidera kommer från en önskan att förstå både universitetets inre och yttre ramar och processer, samt att aktivt kunna påverka och bidra till utvecklingen av vårt lärosätes kvalitet och attraktionskraft, både avseende utbildning, forskning och samverkan. Jag tror att min styrka framför allt ligger i att bidra i de pedagogiska och organisatoriska delarna av uppdraget och intresse för internationalisering. För att vi ska kunna erbjuda utbildningar av hög kvalitet som är innovativa och bygger på aktuell forskning, tror jag att det är nödvändigt att skapa en arbetsmiljö där både medarbetare och studenter trivs. En av nycklarna till att uppnå detta är att främja en kultur av samarbete och öppen dialog, där alla – oavsett om de är studenter, lärare eller administrativ personal – får sin röst hörd och respekterad. Genom att främja samarbete inom vårt lärosäte kan vi säkerställa att våra utbildningar är både teoretiskt gedigna och praktiskt relevanta. Detta förbereder inte bara våra studenter för framtidens utmaningar utan stärker också vår forskning och driver innovation framåt. Jag tror att framgångsrikt ledarskap och en välfungerande organisation kräver en balans mellan vision och verklighet, där vi är lyhörda för omvärlden och samtidigt arbetar långsiktigt för universitetets utveckling och samhällsbidrag genom forskning, utbildning och samverkan.
Marcelo Milrad, faculty of technology
Position: Professor, Fakulteten för Teknik
Tidigare uppdrag: prefekt för institutionen för medieteknik (2013–2017), ledamot vid LNUs internationaliserings kommittén (2010-2015), vicedekan för digitalisering (FTK) (2018-2019), ämnesansvarig för ämnet medieteknik (2010-idag), programansvarig for masterprogrammet i digital humaniora (2023-idag), vetenskaplig ledare för kunskapsmiljö Digitala Transformationer (2020-idag)
Beskrivning
Jag heter Marcelo Milrad och är professor i medieteknik vid Linnéuniversitetet (LNU). Som ledande forskare inom områden som Technology-Enhanced Learning (TEL), avancerad människa-dator-interaktion och tillämpad AI, har jag drivit tvärvetenskapliga insatser som förenar forskning med praktiska tillämpningar, särskilt inom digitalt lärande och hälsa. Jag har omfattande erfarenhet som prefekt, vice dekan och som ledare för strategiska forskningsinitiativ som Digitala Transformationer vid LNU. Dessutom har jag verkat som gästforskare och professor i länder som USA, Japan, Nederländerna, Argentina och Mexiko.
Jag kandiderar till universitetsstyrelsen för att jag vill bidra till att stärka Linnéuniversitetets roll som en ledande aktör inom digitalisering och innovation inom högre utbildning. Med min breda erfarenhet av strategiskt ledarskap, tvärvetenskapligt arbete och internationalisering, vill jag främja samverkan mellan forskning, utbildning och samhälle. Detta kommer att säkerställa att universitetet står väl rustat inför framtidens utmaningar, i linje med LNUs vision 2030. Jag ser universitetsstyrelsen som en central plattform för att driva fram nya idéer (e.g flexibla utbildningsfromer såsom mikromeriter) och initiativ som kan förbättra både utbildningens kvalitet och forskningens genomslag. Min bakgrund och erfarenheter kommer att vara värdefulla bidrag i detta arbete.
Min mångåriga erfarenhet, mitt arbete med hållbara digitala samhällen, och min förmåga att främja tvärvetenskapligt samarbete, tillsammans med mitt globala nätverk, kommer att vara en stor tillgång för universitetet och förstärka mitt bidrag i universitetsstyrelsen om jag blir vald för detta uppdrag. Mer information om min profil finns här:
https://lnu.se/en/staff/marcelo.milrad/
Jarone Pinhassi, faculty of health and life sciences
Position: Professor, FHL
Tidigare uppdrag: Initiativtagare till och ledare för LNUC EEMiS (ekologi och evolution) 2012-2021. Ledare för LNUs Kunskapsmiljö Vatten 2020-nuvarande. Invald i Kungliga Vetenskapsakademien (KVA) 2017-nuvarande, klassen för biologiska vetenskaper.
Beskrivning
Jag har arbetat på LNU sedan 2004, och som professor i mikrobiologi sedan 2015. Jag undervisar i cellbiologi (grundläggande om cellers funktion och hur det på verkar vår hälsa när celler inte fungerar som de ska) och forskar om mikroorganismers roll i Östersjön och andra hav. Forskningen har gett mig ett starkt nationellt och internationellt nätverk och omfattande erfarenhet av samverkan på olika nivåer inom och utanför akademin.
Jag kandiderar till universitetsstyrelsen för att jag med mitt engagemang vill bidra till att förstärka vår självbild som universitet; ett LNU med förmåga att bedriva stark och viktig undervisning och forskning. Vi behöver bli synligare för andra aktörer i samhället där våra studenter och vår kunskap behövs.
Gott akademiskt ledarskap präglas av dialog och en stark vilja att nå samförstånd. Jag vill använda min förmåga att föra produktiva samtal till att förbättra kommunikationen inom vårt universitet så att initiativ från medarbetare gällande undervisning och forskning kan förankras i universitetsledningen; och att universitetsledningen ökar sin strävan att förankra initiativ bland medarbetarna. För mig är denna dialog en nyckel för att säkra meningsfulla utbildningar och framgångsrik forskning.
Position: Professor, FHL
Previous assignments: Initiator and leader of LNUC EEMiS (ecology and evolution) 2012-2021. Leader of LNU's Knowledge Environment Water 2020-present. Elected to the Royal Swedish Academy of Sciences (KVA) 2017-present, class of biological sciences.
Description
I have been working at LNU since 2004, and as Professor of Microbiology since 2015. I teach cell biology (basics of cell function and how it affects our health when cells do not function properly) and research the role of microorganisms in the Baltic Sea and other seas. My research has given me a strong national and international network and extensive experience of collaboration at different levels within and outside academia.
I am running for the University Board because I want to contribute to strengthening our self-image as a university; a LNU with the ability to conduct strong and important teaching and research. We need to become more visible to other actors in society where our students and our knowledge are needed.
Good academic leadership is characterised by dialogue and a strong will to reach consensus. I want to use my ability to conduct productive conversations to improve communication within our university so that initiatives from staff regarding teaching and research can be anchored in the university management; and that the university management increases its efforts to anchor initiatives among staff. For me, this dialogue is key to ensuring meaningful teaching and successful research.
Daniel Sundberg, faculty of social sciencies
Position: Professor i pedagogik, Fakulteten för samhällsvetenskap
Tidigare uppdrag: Fakultetens forskningskollegium, forskarutbildningsnämnd, lärarutbildningens forskningsråd, handledarkollegium, institutionsstyrelse, samverkansråd, ämnesråd etc.
Beskrivning
Jag är en stolt medarbetare vid Linnéuniversitetet som varit med på resan sedan starten av dåvarande Växjö universitet 1999, sammanslagningen och sedemera bildandet av Linnéuniversitetet. Efter lärarutbildning, lärartjänst och senare doktorandtjänst (1999-2005) har jag arbetat som forskare och lärare i pedagogik och följt universitetets utveckling inifrån. Under 20 år som disputerad lärare har jag forskat och undervisat om det svenska skolsystemets förändringar genom utbildnings- och skolreformer från förskola, grundskola, gymnasium och vuxenutbildning upp till högre utbildning och hur de påverkar villkor för undervisning och lärande.
Idag står hela utbildningssystemet i en brytningstid. Vi har stora samhällsutmaningar som tornar upp sig i horisonten. Vi rör oss in i en alltmer komplex värld med en mycket hög förändringstakt. I vår omvärld utmanas demokratiska grundvärden och utbildningsinstitutioner genom till exempel faktaresistens, filterbubblor och brist på källkritik. En fragmentisering och ett tilltagande informationsöverflöd gör att det blir allt svårare, men samtidigt också allt viktigare, att kunna se och förstå hur saker och ting hänger ihop. Här spelar universiteten och deras lärare en nyckelroll i att utbilda nyfikna, initierade, kritiska och bildade medborgare i en tid där kortsiktighet och politisk detaljstyrning med en övertro på mätbarhet och avkastning riskerar att undergräva akademins integritet och centrala värden.
Jag vill gärna försöka bidra med en utbildningsforskares och lärares perspektiv i styrelsearbetet för att tackla utmaningarna och verka för en akademi som arbetar mot en oberoende forskning, kvalitativt nydanande utbildning (inklusive mer timmar för undervisning) och en aktiv samverkan med sin omvärld som väl integrerade och balanserade delar.
Katarina Swahnberg, faculty of health and life sciences
Position: bef. Professor, FHL
Bakgrund:
Utbildad till sjuksköterska vid Röda Korsets Högskola i Stockholm, samt kandidat- och magisterexamen i internationell hälso- och sjukvård och folkhälsovetenskap, medicine doktor och docent i genus och medicin.
Katarina Swahnberg är och har varit medlem i och koordinator för flera internationella nätverk och forskargrupper som samlats kring frågor om våld mot kvinnor och har bl.a. utvecklat forskarutbildningskurser i genus och medicin, global hälsa, etik, vetenskapsteori och epidemiologi.
Katarina Swahnberg är professor i hälsovetenskap och global hälsa, ämnesföreträdare för hälsovetenskap vid Linnéuniversitetet och lärarrepresentant i Linnéuniversitetets nuvarande styrelse.
Tidigare uppdrag:
2007 - 2011 Ordinarie ledamot i styrelsen för Forum för genusvetenskap och jämställdhet, Linköpings universitet
2008 - 2012 Suppleant i Institutionsstyrelsen, IKE, Linköpings universitet
2011 - 2012 Ordinarie ledamot i styrelsen för GEXcel: Gendering EXellence – Centre of Gender Excellence. Suppleant sedan 2008, Linköpings universitet
2011 - 2012 Ordinarie ledamot i styrelsen för InterGender Research School in Interdisciplinary Gender Studies. Suppleant sedan 2008, Linköpings universitet
2011- 2012 Ämnesföreträdare i Genus och medicin, Hälsouniversitetet Linköping
2008 - 2012 Suppleant i Bostadsrättsföreningen Juvelen i Linköpings City, Linköping
2013 - 2019 Ordinarie ledamot i Bostadsrättsföreningen Talludden, Kalmar
2017 Ämnesföreträdare i Hälsovetenskap, Linnéuniversitetet Kalmar/Växjö
2022 Ordinarie ledamot och lärarrepresentant i Linnéuniversitetets styrelse
Maj 2023, Universitetskanslersämbetet (UKÄ) godkänner Linnéuniversitetets kvalitetssystem för utbildning. Lärarrepresentant vid UKÄs hearing våren 2022.
2023, Lärarrepresentant i rekryteringsgruppen för Prorektor vid Linnéuniversitetet.
Rickard Ulmestig, faculty of social sciences
Position: Professor FSV
Tidigare uppdrag: Har varit personalrepresentant i universitetsstyrelsen i en period.
Beskrivning
Jag kandiderar för en andra period i universitetsstyrelsen.
Under tre år har min strategi varit att påverka och även att vara obekväm när det har behövts. Våra intressen som lärare och forskare är ibland andra än för ledningen. Hjärtefrågan handlar om att öka andelen av resurserna till kärnverksamhet. Mer resurser till lärare ger mer tid i varje kurs och gör också att forskare kan behålla större delen av sina externa forskningsmedel. Idag går orimligt lite av resurserna inom Linnéuniversitetet till lärare att bedriva undervisning och till forskare att bedriva forskning.
Efter tre år har jag ändå haft en del påverkan på dialogen om hur resurser bör fördelas. Fördelningen av resurser är en mycket komplex fråga som har tagit mycket tid och ork att förstå. För att kunna påverka krävs dock förståelsen. Nu när jag förstår mer och har en bra dialog med styrelsen och ledningen är det fel tid att sluta. Därför ber jag om förtroendet att få fortsätta ytterligare en period.
Christsina Öberg, School of business and economics
Position: Professor, Ekonomihögskolan
Tidigare uppdrag:
Akademiska
- Lärarrepresentant, Fakultetsnämnden för Ekonomi, Naturvetenskap & Teknik, Örebro Universitet
- Styrelseledamot, CTF Centre for Service Research, Karlstad Universitet
- Programnämnder (exv. Graphic design, Linköpings Universitet)
- Styrelseledamot, sedan 2022: Ordförande, NFF Nordic Academy of Management
- Styrelseledamot, Läromedelsförfattarna
- Förtroendevald, Akavia (professionsföreningen för ekonomer resp förbundsstämma) & Länsförsäkringar (Östgöta)
Privata företag
- Microdata, Örebro
- Ekonomidoktorn, Linköping
Beskrivning
Med intresse för universitetsfrågor, och erfarenhet från olika universitetsmiljöer, innovationssystem, styrelse- och ledningsuppdrag, vill jag gärna bli del av den nya universitetsstyrelsen. Som person är jag kreativ, analytisk och van att kavla upp ärmarna.
Mitt namn är Christina Öberg, professor vid Ekonomihögskolan. Min bakgrund inkluderar ledande ekonomibefattningar i näringslivet, forskar- och undervisningsroller vid yngre och äldre universitet, fakultetsnämnd och styrelseuppdrag inom lärosäten, och gästforskning vid universitet såsom Harvard, Stanford, Exeter, Florence, Leeds och Bath. Jag blev teknologie doktor i Linköping 2008, docent i Lund 2012 och professor i Örebro 2014. Jag innehar styrelseuppdrag inom privat näringsliv och Läromedelsförfattarna samt är ordförande för Nordic Academy of Management, som samlar Nordens företagsekonomer. Jag tror jag kan bidra med en bred förståelse för universitetsfrågor, en förändringsvilja, ett gott ekonomiskt tänk och hoppas Du väljer mig!
Election of members to the respective faculty boards
The nomination committees' proposals for the elections to the faculty boards are now ready
The Nomination Committee has now proposed its candidates for the elections to the Faculty Boards. See the presentations for each faculty.
Faculty of Arts and Humanities
The Nomination Committee's proposal for members of the Faculty Board of the Faculty of Arts and Humanities
- Lia Lonnert, Universitetslektor, Institutionen för musik och bild
- Niklas Salmose, Professor, Institutionen för språk
- Pernilla Severson, Universitetslektor, Institutionen för medier och journalistik
- Stefan Arvidsson, Professor, Institutionen för kulturvetenskaper
- Stephanie Carleklev, Universitetslektor, Institutionen för design
The Nomination Committee's proposal for deputies
- Annika Andersson, Universitetslektor, Institutionen för svenska språket
- Anders Högberg, Professor, Institutionen för kulturvetenskaper
- Charlie Järpvall, Universitetslektor, Institutionen för kulturvetenskaper
- Örjan Petersson, Universitetsadjunkt, Institutionen för medier och journalistik
Faculty of Health and Life Sciences
The Nomination Committee's proposal for members of the Faculty Board of the Faculty of Health and Life Sciences
- Amanda Hellström, Universitetslektor, Institutionen för hälso- och vårdvetenskap
- Jonas Waldenström, Professor, Institutionen för biologi och miljö
- Patrick Bergman, Universitetslektor, Institutionen för medicin och optometri
- Per Nilsson, Universitetslektor, Institutionen för kemi och biomedicin
- Samantha Sinclair, Universitetslektor, Institutionen för psykologi
The Nomination Committee's proposal for deputies
- Evalill Nilsson, Universitetslektor, Institutionen för medicin och optometri
- Heidi Hagerman, Universitetslektor, Institutionen för hälso- och vårdvetenskap
- Marcelo Ketzer, Professor, Institutionen för biologi och miljö
- Thomas Nordström, Universitetslektor, Institutionen för psykologi
Faculty of Social Sciences
The Nomination Committee's proposal for members of the Faculty Board of the Faculty of Social Sciences
- Carl-Henrik Adolfsson, Universitetslektor, Institutionen för didaktik och lärares praktik
- Johanna Jormfeldt, Universitetslektor, Institutionen för statsvetenskap
- Susanne Linnér, Universitetslektor, Institutionen för idrottsvetenskap
- Torbjörn Forkby, Professor, Institutionen för socialt arbete
- Ylva Ulfsdotter Eriksson, Professor, Institutionen för samhällsstudier
The Nomination Committee's proposal for deputies
- Anna-Maria Sarstrand Marekovic, Universitetslektor, Institutionen för samhällsstudier
- Annika Staaf, Universitetslektor, Institutionen för rättsvetenskap
- Cecilia Jonsson, Universitetslektor, Institutionen för kriminologi och polisiärt arbete
- Henrik Nilsson, Universitetslektor, Institutionen för didaktik och lärares praktik
Faculty of Technology
The Nomination Committee's proposal for members of the Faculty Board of the Faculty of Technology
- Anders Olsson, Professor, Institutionen för byggteknik
- Andreas Linderholt, Universitetslektor, Institutionen för maskinteknik
- Cecilia Holmqvist, Universitetslektor, Institutionen för fysik och elektroteknik
- Päivi Jokela, Universitetslektor, Institutionen för informatik
- Wolfgang Bock, Universitetslektor, Institutionen för matematik
The Nomination Committee's proposal for deputies
- Fisnik Dalipi, Universitetslektor, Institutionen för informatik
- Magnus Paulsson, Universitetslektor, Institutionen för fysik och elektroteknik
- Katarina Rupar-Gadd, Universitetslektor, Institutionen för byggd miljö och energiteknik
- Magnus Boström, Universitetslektor, Sjöfartshögskolan
School of Business and Economics
The Nomination Committee's proposal for members of the Faculty Board of the School of Business and Economics
- Ermal Hetemi, Universitetslektor, Institutionen för management
- Iva Josefsson, Universitetslektor, Institutionen för management
- Lina Aldén, Universitetslektor, Institutionen för nationalekonomi och statistik
- Miralem Helmefalk, Universitetslektor, Institutionen för marknadsföring och turismvetenskap
- Susanne Sandberg, Universitetslektor, Institutionen för marknadsföring och turismvetenskap
The Nomination Committee's proposal for deputies
- Christina Öberg, Professor, Institutionen för marknadsföring och turismvetenskap
- Mikael Lundgren, Universitetslektor, Institutionen för management
- Natalia Berg, Universitetslektor, Institutionen för management
Here are all the candidates' own presentations.
The nominees' own presentations for the elections to the faculty boards
Below is a presentation of each faculty's nominees for members of each faculty board. The nominees have written their own presentations, which are published by faculty in pdf form.
Each faculty organises its own hearings, please see information about when this takes place at each faculty.
Presentations of the nominees to the respective faculty boards
More information on the elections
Election officials
Election officials
- § 7 Beslut om valförrättare vid valsammanräkning av val till fakultetsstyrelsen vid Ekonomihögskolan
- § 8 Beslut om valförrättare vid valsammanräkning av val till fakultetsstyrelsen vid fakulteten för hälso- och livsvetenskap
- § 9 Beslut om valförrättare vid valsammanräkning av val till fakultetsstyrelsen vid fakulteten för konst och humaniora
Nomination committees
Nomination committees
- Nomination Committee for election to the Faculty Board at the School of Business and Economics (in Swedish)
- Nomination Committee for election to the Faculty Board at the Faculty of Health and Life Sciences (in Swedish)
- Nomination Committee for election to the Faculty Board at the Faculty of Art and Humanities (in Swedish)
- Nomination Committee for election to the Faculty Board at the Faculty of Social Sciences (in Swedish)
- Nomination Committee for election to the Faculty Board at the Faculty of Technology (in Swedish)
- Nomination Committee for election the election of members appointed by teachers to the University Board (in Swedish)
Finalised voting and election lists
Finalised voting and election lists
- Finalised lists of voters and electoral rolls for the Faculty Board of Faculty of Arts and Humanities (revised 240911)
- Finalised lists of voters and electoral rolls for the Faculty Board of Faculty of Health and Life Sciences (revised 240911)
- Finalised lists of voters and electoral rolls for the Faculty Board of Faculty of Social Sciences (revised 240911)
- Finalised lists of voters and electoral rolls for the Faculty Board of Faculty of Technology (revised 240911)
- Finalised lists of voters and electoral rolls for the Faculty Board of School of Business and Economics (revised 240911)
- Finalised lists of voters and electoral rolls for the for election of members appointed by teachers to the University Board (revised 240911)
Important joint documents (in Swedish)
Important joint documents (in Swedish)
- Local regulations for faculty board elections
- Regulations for the Election of Members Appointed by the Teaching Staff to the University Board
- § 5 Beslut om tidplan för val till fakultetsstyrelser 2024 inkl bilaga
- § 6 Beslut om fastställande av tidplan för val av ledamöter utsedda av lärarna till universitetsstyrelsen 2024 inkl bilaga
Contacts
Please contact Tony Wågman or Magnus Eriksson at Executive Office if you have questions.