Publications
Selected publications
-
Marx Åberg, A. (2022). Språkundervisningens innehåll: Tornberg (2000) revisited*. HumaNetten. (49). 7-17.
Status: Published - Marx Åberg, A. (2022). Är inte flickböcker spännande? : En analys av narrativ spänning i texter om och för unga kvinnor. Flickboken och flickors läsning : Flickskapande nu och då. Göteborg Stockholm, Makadam Förlag. 85-108.
- Marx Åberg, A. (2022). Autenticitet och lärande erfarenheter. Didaktikens språk : Om skolundervisningens mål, innehåll och form. Gleerups Utbildning AB. 161-170.
- Marx Åberg, A. (2020). Litteraturens roll som plattform för autenticitet och motivation i språkundervisningen. Litteraturdidaktik : språkämnen i samverkan. Stockholm, Natur och kultur. 90-105.
- Marx Åberg, A. (2017). Ich muss einfach weiterlesen! : Wie Spannung in Kinderkrimis erzeugt werden kann. Narratology Plus – Studies in Recent International Narratives for Children and Young Adults : Narratologie Plus – Studien zur Erzählweise in aktueller internationaler Kinder- und Jugendliteratur. Frankfurt am Main et al., Peter Lang Publishing Group. 165-181.
- Marx Åberg, A. (2016). Meningsfulla möten med litterära texter : Läsning bortom läsförståelse. Möten med mening : Ämnesdidaktiska fallstudier i konst och humaniora. Lund, Nordic Academic Press. 155-171.
Article in journal (Refereed)
-
Marx Åberg, A. (2022). Språkundervisningens innehåll: Tornberg (2000) revisited*. HumaNetten. (49). 7-17.
Status: Published -
Marx Åberg, A. (2014). Positiva läsupplevelser på främmande språk i undervisningen – går det?. Fokus på språk. 32. 9-29.
Status: Published
Article in journal (Other academic)
-
Marx Åberg, A., Löfstedt, T. (2022). Undervisningens vad : ämnesdidaktiska perspektiv på innehållsfrågan. HumaNetten. (49). 4-6.
Status: Published -
Åberg, A. (2003). Die Verwandlung einer Identität : Identität und Identitätswandel in Franz Kafkas Die Verwandlung. Scripta minora : uppsatser och rapporter från Institutionen för humaniora, Växjö universitet. (45). 32-62.
Status: Published
Doctoral thesis, monograph (Other academic)
- Marx Åberg, A. (2010). Lesefreude und Lernerorientierung : Eine Untersuchung von Lehrerentscheidungen beim Lesen eines Romans in einer Schülergruppe im schwedischen Unterricht Deutsch als Fremdsprache. Doctoral Thesis. Växjö, Linnaeus University Press. 198.
Chapter in book (Refereed)
- Löwe, C., Marx Åberg, A. (2024). Synchroner Literaturunterricht mit Campus- und Fernstudent:innen. Erfahrungen mit HyFlex-Unterricht. Literaturvermittlung im virtuellen Raum. : Beiträge zur digitalen germanistischen Hochschullehre. Frankfurt am Main, Peter Lang Publishing Group. 261-286.
- Marx Åberg, A. (2022). Är inte flickböcker spännande? : En analys av narrativ spänning i texter om och för unga kvinnor. Flickboken och flickors läsning : Flickskapande nu och då. Göteborg Stockholm, Makadam Förlag. 85-108.
- Marx Åberg, A. (2020). Litteraturens roll som plattform för autenticitet och motivation i språkundervisningen. Litteraturdidaktik : språkämnen i samverkan. Stockholm, Natur och kultur. 90-105.
- Marx Åberg, A. (2017). Ich muss einfach weiterlesen! : Wie Spannung in Kinderkrimis erzeugt werden kann. Narratology Plus – Studies in Recent International Narratives for Children and Young Adults : Narratologie Plus – Studien zur Erzählweise in aktueller internationaler Kinder- und Jugendliteratur. Frankfurt am Main et al., Peter Lang Publishing Group. 165-181.
- Löwe, C., Marx Åberg, A. (2015). Kulturelles Lernen im Unterricht des Deutschen als Fremdsprache am Beispiel des Blended-Learning-Lehrmaterials Berlin : Ort der Begegnung. Perspektive Nord: Zu Theorie und Praxis einer modernen Didaktik der Landeskunde : Beiträge zur 2. Konferenz des Netzwerks Landeskunde Nord in Stockholm am 24./25. Januar 2014. Frankfurt am Main, Peter Lang Publishing Group. 95-111.
Chapter in book (Other academic)
- Marx Åberg, A. (2022). Autenticitet och lärande erfarenheter. Didaktikens språk : Om skolundervisningens mål, innehåll och form. Gleerups Utbildning AB. 161-170.
- Marx Åberg, A. (2016). Meningsfulla möten med litterära texter : Läsning bortom läsförståelse. Möten med mening : Ämnesdidaktiska fallstudier i konst och humaniora. Lund, Nordic Academic Press. 155-171.
- Marx Åberg, A. (2009). Uppgift eller upplevelse? : Om läsuppgifters roll vid läsning av litterära texter i språkundervisning. Språkdidaktiska perspektiv : Undervisning och lärande i språk. Stockholm, Liber förlag. 81-96.
Chapter in book (Other (popular science, discussion, etc.))
- Marx Åberg, A. (2007). Handledning av uppsatser som didaktiskt fenomen. Uppsatshandledning - tankar från forskningscirklar. Universitetspedagogiskt centrum, Växjö universitet. 41-46.
- Marx Åberg, A. (2007). Literarische Texte im Fremdsprachenunterricht als Raum für Begegnungen. : Das Unterrichtsprinzip Schülerorientierung.. Points of arrival: Travels in Time, Space and Self. Zielpunkte: Unterwegs in Zeit, Raum und Selbst. Narr, Tübingen.
Other (Other (popular science, discussion, etc.))
-
Rosén, C., Marx Åberg, A. (2019). Processkrivning : [ ingår i Lärportalens modul Moderna språk, Skriftlig produktion och interaktion, Del 6: Processkrivning, årskurs 6-9, gymnasieskola och vuxenutbildning ]. Stockholm, Skolverket.
Publikationen innehåller text och film.
.