Åsa Nilsson Skåve
Senior lecturer
Department of Film and Literature
Faculty of Arts and Humanities
Publications
Article in journal (Refereed)
- Nilsson Skåve, Å. (2019). Katastrofer vid vatten : Maktstrukturer och tidslager i två svenska Norrlandsromaner. Tidskrift för litteraturvetenskap. 51-59.
- Nilsson Skåve, Å. (2015). "När det tar slut och börjar om igen" : Ekokritiska perspektiv på Stefan Castas ungdomsdystopier. Barnboken. 38. 1-13.
Chapter in book (Refereed)
- Ekvall, U., Nilsson Skåve, Å. (2014). Köttbulle betyder köttbulle : boksamtal och kritisk litteracitet i ett flerspråkigt klassrum. Mångfaldens möjligheter : Litteratur- och språkdidaktik i Norden. Göteborg, Göteborgs universitet. 257-277.
Article in journal (Other academic)
- Nilsson Skåve, Å. (2020). "Ett fäste i världen" : Vilhelm Mobergs Din stund på jorden. HumaNetten. 338-346.
- Nilsson Skåve, Å. (2012). "Offer och förövare möts i myten - om deckarintrig och civilisationskritik i Klas Östergrens Orkanpartyt". Humanetten. 51-60.
- Nilsson Skåve, Å. (1998). Föränderligt och oföränderligt. En studie av Elin Wägners Vinden vände bladen. Scripta Minora. 5-54.
Chapter in book (Other academic)
- Nilsson Skåve, Å. (2020). Plats, natur och tillhörighet i Ann-Helen Laestadius böcker. Didaktiska perspektiv på hållbarhetsteman i barn- och ungdomslitteratur. Stockholm, Natur och kultur. 125-140.
- Nilsson Skåve, Å. (2019). Skrivande, läsande och ecoliteracy. Att skriva barn- och ungdomslitteratur. Lund, Studentlitteratur AB. 99-111.
- Nilsson Skåve, Å. (2019). Naturens skepnader : Text och bild i böckerna om Ronja rövardotter. Astrid Lindgrens bildvärldar. Göteborg, Makadam Förlag. 24-40.
- Nilsson Skåve, Å. (2017). Dystopiska och utopiska drag i svenska ungdomsromaner. Samtida svensk ungdomslitteratur : Analyser. Lund, Studentlitteratur AB. 95-108.
- Nilsson Skåve, Å. (2017). Undergångens estetik : Lagerkvists Sista mänskan. Pär Lagerkvists landskap. Röstånga, Trolltrumma. 69-78.
- Nilsson Skåve, Å. (2016). Skrivande och meningsskapande : En studie av elevtexter. Möten med mening : Ämnesdidaktiska fallstudier i konst och humaniora. Lund, Nordic Academic Press. 173-189.
- Nilsson Skåve, Å. (2015). Brännande blickar och studsande fjärilar : om litterärt bildspråk i elevuppsatser. Skrivande i skolan. Malmö, Gleerups Utbildning AB. 43-55.
- Nilsson Skåve, Å. (2015). "i fred med allt liv" : En ekokritisk läsning av Ronja rövardotter. Nya läsningar av Astrid Lindgrens författarskap. Stockholm, Liber. 214-224.
- Nilsson Skåve, Å. (2013). Kulturmöten i klassrummet. Resor i tid och rum : Festskrift till Margareta Petersson. Makadam Förlag. 282-290.
- Nilsson Skåve, Å. (2001). "Livssyn och kristen klangbotten i Stina Aronsons Hitom himlen". Vem ska jag fråga? Om litteratur och livsåskådning : Festskrift till Elisabeth Stenborg. Växjö University Press. 82-92.
Doctoral thesis, monograph (Other academic)
- Nilsson Skåve, Å. (2007). Den befriade sången : Stina Aronsons berättarkonst. Doctoral Thesis. Växjö, Växjö University Press. 215.
Collection (editor) (Other academic)
- Löwe, C., Nilsson Skåve, Å. (2020). Didaktiska perspektiv på hållbarhetsteman i barn- och ungdomslitteratur. Stockholm, Natur och kultur. 223.
Article, book review (Other academic)
Article in journal (Other (popular science, discussion, etc.))
- Nilsson Skåve, Å. (2019). Barnlitteratur och ekologisk hållbarhet. Smålandsposten. 12-12.
- Nilsson Skåve, Å. (2015). Ahlin, Aronson och det alternativa fyrtiotalet. Litteraturtidningen Parnass. 16-17.
Conference paper (Other (popular science, discussion, etc.))
- Alkestrand, M., Nilsson Skåve, Å., Höglund, A. (2016). Identitet, monstrositet och ekokritik : Bilden av nuet och framtiden i dystopier för unga. Litterär afton : Måndagen den 11 april 2016, kl. 19.00, Språk- och litteraturcentrums foajé, Lund.
Chapter in book (Other (popular science, discussion, etc.))
- Nilsson Skåve, Å. (2016). Läsning, läsförståelse och lässtrategier. Språk i alla ämnen för alla elever : Forskning och beprövad erfarenhet. Växjö, Linnaeus University Press. 43-52.
- Nilsson Skåve, Å. (2015). Projekt som hakar i projekt. Forskare bland personal och elever : Forskningssamarbete om språk- och identitetsutveckling på en flerspråkig skola. Växjö, Linnaeus University Press. 47-55.