Claes Ohlsson
Senior lecturer
Department of Swedish
Faculty of Arts and Humanities
Publications
Article in journal (Refereed)
- Salomonsson, J., Ohlsson, C. (2019). ”Bussig häst, men... Hoppas det ordnar sig.” : En funktionell textanalys av dressyrprotokoll. HumaNetten. 45-64.
- Ohlsson, C. (2016). Finansutbildning i marknadens tjänst. Ord och bild. 66-72.
- Ohlsson, C. (2012). The Rhetoric of Financial Literacy. Journal of Interdisciplinary Economics. 24. 55-75.
- Ohlsson, C., Tengblad, S. (2010). The Framing of Corporate Social Responsibility and the Globalization of National Business Systems : A Longitudinal Case Study. Journal of Business Ethics. 93. 653-669.
Conference paper (Refereed)
- Tengblad, S., Ohlsson, C. (2008). Corporate Social Responsibility and the Globalization of Business Systems : The Case of Sweden. The 8th EURAM conference, Ljubljana, May 14-17 2008. 1-35.
- Ohlsson, C., Tengblad, S., de Bakker, F., Den Hond, F., Turcotte, M. (2005). Corporate Social Responsibility : A Three Country Comparative Study of the Evolution of a Corporate Discourse Over Time. IABS 2005 Proceedings. 160-165.
- Ohlsson, C., Tengblad, S. (2004). Corporate Social Responsibility : The Problem of Securing External Legitimacy in a Globalized World. 20th EGOS Colloquium July 1-3, 2004 : The Organization as a Set of Dynamic Relationships. Ljubljana University, Slovenia : Sub-theme 18 : Corporate Social Responsibility, Corporate Citizenship and Politics of Stakeholder Influence. 1-24.
Chapter in book (Refereed)
- Ohlsson, C. (2018). Banken, kunden och pengarna : En diskussion av kritikens roll i en historisk undersökning av marknadsföringstexter och -diskurser. Kritiska text- och diskursstudier. Huddinge, Södertörns högskola. 179-199.
- Ohlsson, C. (2016). Staten och kapitalet? : Att göra människor finanskunniga i dagens samhälle. Vardagslivets finansialisering. Göteborg, Centrum för konsumtionsvetenskap. 59-67.
- Ohlsson, C. (2009). Guidebooks, Gadgets and Google Earth : Text perspectives on self-guiding and new technology. Guiding and Guided tours. Göteborg, Bokförlaget BAS. 113-130.
- Rahm, H., Ohlsson, C. (2009). Klarspråksarbete, myndigheter och mottagare : Exempel från äldreomsorgen och Malmö stad. Medborgare och myndigheter. Uppsala, FUMS, Institutionen för nordiska språk, Uppsala universitet. 25-42.
- de Bakker, F.G.A., Ohlsson, C., Den Hond, F., Turcotte, M., Tengblad, S. (2007). Tracing the evolution of corporate discourse on corporate social responsibility : A longitudinal, lexicological study. Managing Corporate Social Responsibility in Action : Talking, Doing and Measuring. Gower Publishing Ltd.. 53-73.
- Ohlsson, C. (2007). Välgrundade val : Hur informerar PPM om premiepensionen?. Mellan folkbildning och fondrådgivning : Nya perspektiv på pensionssystemet. Stockholm, Institutet för framtidsstudier. 47-65.
- Tengblad, S., Ohlsson, C. (2006). När VD har ordet : Om förtroendeskapande kommunikation och att vara en etisk företagsledare. Värdet av förtroende. Lund, Studentlitteratur AB. 360-383.
Conference paper (Other academic)
- Lundqvist, U., Lyng, R., Ohlsson, C., Svanström, M. (2013). A Procedure for Analysing EESD Curricula Applied on Engineering Programmes at Swedish Universities. Proceedings Engineering Education for Sustainable Development 2013 (EESD13), Cambridge 22-25 September 2013. 389-396.
- Ohlsson, C. (2011). The roles of intertextual relations in corporate codes of conduct. 27th EGOS Colloquium, Gothenburg, July 6–9, 2011. 1-26.
- Ohlsson, C. (2009). The Rhetoric of Financial Education and Literacy. The Critical Finance Conference II, Brussels 2009.
- Ohlsson, C. (2008). Safe or sorry? : The introduction of the Swedish premium pension as an example of everyday financialization. The critical finance studies conference Stockholm University, School of Business, August 3–5, 2008. 1-26.
- Ohlsson, C. (2006). Swedish pensions on the market – the use of bank advertisements, government information and other texts. The first conference on Rhetoric and Narratives in Management Research, Barcelona, May 11-13, 2006. 1-21.
- Korpus, E., Ohlsson, C. (2006). Reklam som språk och text – röster som övertygar?. Svenskans beskrivning 28 : Förhandlingar vid Tjugoåttonde sammankomsten för svenskans beskrivning, Örebro den 14-15 oktober 2005. 129-137.
- Ohlsson, C. (2005). Du, din pension! : Om språket i det nya pensionssystemet. Svenskans beskrivning 27 : Förhandlingar vid Tjugosjunde sammankomsten för svenskans beskrivning, Växjö den 14 och 15 maj 2004. 257-268.
Chapter in book (Other academic)
- Ohlsson, C. (2020). Market Language Over Time : Combining Corpus Linguistics and Historical Discourse Analysis in a Study of Market in Swedish Press Texts. Doing Digital Humanities : Concepts, Approaches, Cases. Växjö, Linnaeus University Press. 199-218.
- Ohlsson, C. (2009). Komplext och komplicerat? : Om myndigheters webbaserade pensionsinformation. Service på nätet : rapport från en konferens om myndigheters webbplatser. Stockholm, Språkrådet. 52-64.
Doctoral thesis, monograph (Other academic)
- Ohlsson, C. (2007). Folkets fonder? : En textvetenskaplig studie av det svenska pensionssparandets domesticering. Doctoral Thesis. Göteborg, Göteborgs universitet. 219.
Chapter in book (Other (popular science, discussion, etc.))
- Gustafsson, E., Ohlsson, C. (2011). Om sociala medier i marknadsföringens läroböcker. Sociala? Medier? : En antologi om en ny tid. Malmö, Manifesto. 157-169.