My research groups
-
Educational Linguistics The Educational Linguistics research group brings together researchers in Linguistics and in Language Education, focusing on the theme ‘language (in) education’ (see Hult,…
-
Nordic Research Network for Educational Linguistics (NordEdLing) Mission statement: To establish and promote educational linguistics as a research field in the Nordic countries that encourages and…
Publications
Article in journal (Refereed)
-
Svensson, S., Donoso, A., Svensson, G. (2022). Strategies for Collaboration Between School and Parents : Homework in General and Translanguaging Homework in Particular. HumaNetten. (48). 84-112.
Status: Published -
Svensson, G. (2020). Möjligheter och utmaningar : lärares uppfattningar av flerspråkighet och transspråkande. HumaNetten. (45). 40-71.
Status: Published -
Svensson, G. (2020). Transspråkande som idé och praktik. HumaNetten. (44). 299-325.
Status: Published -
Svensson, G. (2019). Elevers röster i migrationsprocessen, transnationalism och diaspora. HumaNetten. (43). 87-116.
Status: Published -
Svensson, G. (2013). Who owns the words? : Teaching vocabulary in a multicultural class. Education Inquiry. 4 (2). 261-278.
Status: Published
Conference paper (Refereed)
- Svensson, S., Svensson, G. (2022). Homework and translanguaging : multilingual parents’ perceptions of and attitudes to participation in their children’s schooling. Språklig mångfald. Rapport från ASLA-symposiet i Göteborg, 23–24 april 2020. 217-238.
- Juvonen, P., Svensson, G. (2019). Evaluative language as a legitimising strategy : Swedish students give voice to anxiety and moral values. Klassrumsforskning och språk(ande) : Rapport från ASLA-symposiet i Karlstad, 12-13 april, 2018. 89-110.
- Torpsten, A., Svensson, G. (2017). Translanguaging space and and bilingual development in the Swedish school. .
- Svensson, G., Torpsten, A. (2016). Elevtexter ur ett flerspråkighetsperspektiv : Translanguaging som medvind och motvind. SMDI 12 Textkulturer, Tolfte nationella konferensen i Svenska med didaktisk inriktning, Karlstad, 24-25 november, 2016..
- Svensson, G., Torpsten, A., Nertyk, A., Khalid, I., Velic, J. (2016). Tvåspråkighet under utveckling. Svenskans beskrivning 35 : Tema : ord.
- Svensson, G., Torpsten, A. (2015). Multilingual students' attitudes when their teachers transform monolingual education into translanguaging. .
- Torpsten, A., Svensson, G. (2015). Working with Translanguaging in Swedish classrooms. .
- Svensson, G. (2011). Räknehändelser, en specifik skolgenre. Svenskans beskrivning : [SvB.] 31, : Förhandlingar vid Trettioförsta sammankomsten för svenskans beskrivning, Umeå den 20-21 maj 2010. 337-347.
- Svensson, G., Petersson, U., Ryding, M. (2008). Språkdidaktiskt arbete utifrån genreperspektiv.. Språkinlärning, språkdidaktik och teknolog. i Rapporter från ASLA:shöstsymposium. Lund 8-9 november 2007. 271-285.
- Svensson, G. (2005). Att bekräfta sanningen - om pragmatiska sanningsmarkörer i ungdomars talspråk. Svenskans beskrivning nr 27. 340-352.
- Svensson, G. (2005). Genrekunskap hos gymnasister med annat modersmål än svenska. Språk på tvärs. Rapport från ASLA:s höstsymposium. Södertörn 11-12 november 2004. 257-270.
- Svensson, G. (2004). Matematikfärdigheter hos gymnasister med annat modersmål än svenska.. Nordand 6. Sjätte konferensen om Nordens språk som andraspråk. 273-284.
- Svensson, G. (2004). Swedish lär, a modal epistemic. Historical Linguistics 2003. 257-277.
Chapter in book (Refereed)
- Torpsten, A., Svensson, G. (2017). Jag tycker det är bra med translanguaging : Elevattityder till flerspråkighet. Språklig mångfald i klassrummet. Stockholm, Lärarförlaget. 61-88.
- Svensson, G., Torpsten, A. (2017). Transspråkande för förstärkt flerspråkighet. Språklig mångfald i klassrummet. Stockholm, Lärarförlaget. 37-60.
- Lindgren, M., Svensson, G. (2015). Flerspråkiga elevers tillgång till den naturvetenskapliga provdiskursen : Undervisningskritiskt perspektiv på uppgiftsdesign, elevsvar och bedömning. Critical literacy i svensk klassrumskontext. Umeå, Umeå universitet. 133-151.
- Svensson, G., Torpsten, A. (2013). Makt och literacitet : Modersmålslärare skriver om modersmålsundervisning. Literacy i læringskontektser. Oslo, Cappelen Damm AS. 170-179.
- Svensson, G., Torpsten, A. (2013). Synligt och osynligt i individuella utvecklingsplaner. Tionde nationella konferensen i svenska med didaktisk inriktning : Genre, Stockholm 18–19 oktober 2012. Stockholm, Stockholms universitets förlag. 150-159.
Collection (editor) (Refereed)
- Hägerdal, H., Svensson, G., Torpsten, A. (2021). Translanguaging and Disciplinary Language in the Individual, at School and in Society : ett särtryck ur HumaNetten 45, 2020. Växjö, Linnaeus University Press. 226.
- Hägerdal, H., Svensson, G., Torpsten, A., Posti, P.K., Forsgren, P. (2020). Humanetten : Nummer 45 Hösten 2020. Växjö, Linnaeus University Press. 449.
Other (Refereed)
Article in journal (Other academic)
-
Svenssson, G. (2002). Matematik och språk. Nämnaren. 3. 13-17.
Status: Published
Conference paper (Other academic)
- Lindgren, M., Svensson, G. (2016). Identitetskonstruktioner i text och bild : Analys av processer och deltagare i elevtexter från årskurs 3. Svenskans beskrivning 34 : Förhandlingar vid trettiofjärde sammankomsten för svenskans beskrivning, Lund den 22-24 oktober 2014. 329-342.
- Svensson, G., Torpsten, A. (2015). Vad är det bra att vara bra på? : Intersektionella perspektiv på flerspråkiga elevers dagboksanteckningar. Abstracts. Den nionde nordiska konferensen om språk och kön, Linnéuniversitetet, Växjö, 15-16 oktober, 2015.
- Svensson, G. (2013). Lärares attityd vid uppföljning av elevsvar. Språk i Undervisningen : rapport från ASLA:s vårsymposium Linköping, 11-12 maj, 2012. 161-171.
- Torpsten, A., Svensson, G. (2012). Att göra det osynliga osynligt : Om makt och identitet i lärares och elevers beskrivningar av lärandet. Conference paper. Svenska med didaktisk inriktning, Stockholm: Stockholms universitet..
- Torpsten, A., Svensson, G. (2011). Modersmålslärare skriver om modersmålsundervisning. Tredje nordiska modersmålsdidaktiska konferensen, 2-4 november, 2011, Tönsberg.
- Bodén, P., Svensson, G. (2007). Linguistic challenges for bilingual schoolchildren in Rosengård : Proceedings from Fonetik 2007. May 30-June 1, 2007.. Quarterly progress and status report : proceedings from Fonetik 2007, May 30-June 1, 2007 / organized by Department of Speech, Music and Hearing and Centre for Speech Technology, CTT, KTH, Stockholm. 97-100.
- Hansson, P., Svensson, G. (2004). Listening for ”Rosengård Swedish”. Proceedings FONETIK 2004, The Swedish Phonetics Conference, May 26-28 2004.. 24-27.
Book (Other academic)
- Rehnqvist, G., Svensson, G. (2019). Lära om språk : språkvetenskaplig introduktion - begrepp, grammatik och svenska som andraspråk. Malmö, Gleerups Utbildning AB.
- Svensson, G., Rosén, J., Straszer, B., Wedin, Å. (2018). Greppa flerspråkigheten : en resurs i lärande och utbildning. Stockholm, Skolverket.
- Svensson, G. (2017). Transspråkande i praktik och teori. Stockholm, Liber.
- Svensson, G., Rehnqvist, G. (2008). Lära om språk. Malmö, Gleerups.
Chapter in book (Other academic)
- Svensson, G., Torpsten, A. (2021). Translanguaging and Disciplinary Language in the Individual, at School and in Society : Foreword. Translanguaging and Disciplinary Language in the Individual, at School and in Society : ett särtryck ur HumaNetten 45,2020. Växjö, Linnaeus University Press. 5-10.
- Svensson, G. (2021). Developing Pedagogical Translanguaging in a Primary and Middle School. Pedagogical Translanguaging : Theoretical, Methodological and Empirical Perspectives. Multilingual Matters. 76-94.
- Svensson, G. (2018). Transspråkande i äventyrsspel för andraspråksinlärning. Transspråkande i svenska utbildningssammanhang. Lund, Studentlitteratur AB. 197-216.
- Svensson, G., Khalid, I. (2017). Transspråkande för utveckling av flerspråkighet. Nyanlända, interkulturalitet och flerspråkighet i klassrummet. Stockholm, Liber. 94-115.
- Svensson, G. (2016). Translanguaging för utveckling av elevers ämneskunskap, språk och identitet. Flerspråkighet som resurs. Stockholm, Liber. 31-43.
- Svensson, G. (2016). Från enspråkig norm till flerspråkighet som resurs : Skola i förändringsprocess. Möten med mening : Ämnesdidaktiska fallstudier i konst och humaniora. Lund, Nordic Academic Press. 209-226.
- Svensson, G., Zetterholm, E. (2015). Vad bedömer man och hur? : Olika bedömares uppfattningar om två elevtexter. Skrivande i skolan. Malmö, Gleerups Utbildning AB. 145-166.
- Lindgren, M., Svensson, G. (2015). Att börja en mening : Fundamentens betydelse för meningsskapande inom och mellan meningar. Skrivande i skolan. Malmö, Gleerups Utbildning AB. 97-115.
- Svensson, G. (2015). Skolförlagda universitetskurser i svenska som andraspråk. Forskare bland personal och elever : forskningssamarbete om språk- och identitetsutveckling på en flerspråkig skola. Växjö, Linnaeus University Press. 9-30.
- Svensson, G. (2011). Discourse particles in Swedish youth talk in multilingual settings in Malmö. Young Urban Swedish : Variation and change in multilingual settings. Göteborg, Göteborgs universitet. 219-235.
- Svensson, G. (2010). Duvet. Av vem, för vem?. Svensson och svenskan. Med sinnen känsliga för språk : Festskrift till Jan Svensson den 24 januari 2010. Lund.. Lund, Henrik Rahm. 319-341.
- Svensson, G. (2007). Funktion och betydelse hos duvet i två gymnasistgrupper i Malmö.. Språket hos ungdomar i en flerspråkig miljö i Malmö. Lund, Språk- och litteraturcentrum, Lunds universitet. 78-119.
- Svensson, G. (2003). Språk och matematik. Grammatik i fokus : Festskrift till Christer Platzack 18 november 2003. Vol. 1. Lund, Lund: Institutionen för nordiska språk. 193-201.
Doctoral thesis, monograph (Other academic)
- Svensson, G. (2009). Diskurspartiklar hos ungdomar i mångspråkiga miljöer i Malmö. Doctoral Thesis. Lund, Lunds universitet. 274.
Collection (editor) (Other academic)
- Hägerdal, H., Ask, S., Bergh Nestlog, E., Hammarbäck, S., Stille, P., et al. (2019). Cara Mia: Vänskrift till Maria Lindgren 5 december 2019 : HumaNetten Nr 43 2019. Växjö, Linnaeus University Press. 186.
- Lindgren, M., Svensson, G. (2015). Skrivande i skolan. Malmö, Gleerups Utbildning AB. 166.
Article in journal (Other (popular science, discussion, etc.))
-
Svensson, G., Melkersson, L.A., Khalid, I. (2018). Flerspråkiga femteklassare : Att stärka språk-, identitets- och kunskapsutveckling. Lisetten. (3). 24-26.
Status: Published -
Svensson, G., Melkersson, L.A., Khalid, I. (2017). Transspråkande på Centrumskolan. Lisetten. 28 (1). 8-12.
Status: Published -
Svensson, G., Torpsten, A. (2016). En holistisk syn på språk, språkanvändning och språkdidaktik. Lisetten. (2). 32-33.
Status: Published
Chapter in book (Other (popular science, discussion, etc.))
- Svensson, G. (2016). Ord i alla ämnen : Flerspråkiga elever och det skolrelaterade språket. Språk i alla ämnen för alla elever : Forskning och beprövad erfarenhet. Växjö, Linnaeus University Press. 53-73.
Collection (editor) (Other (popular science, discussion, etc.))
- Lindgren, M., Svensson, G., Zetterholm, E. (2015). Forskare bland personal och elever : Forskningssamarbete om språk- och identitetsutvecklilng på en flerspråkig skola. Växjö, Linnaeus University Press. 156.
Other (Other (popular science, discussion, etc.))
-
Svensson, G. (2018). Transspråkande- bakgrund, teorier och praktiknära exempel : Artikel 2. Kunskaputveckling. Stockholm, Skolverket.
Artikel på Skolverkets webbsida Flerspråkighet som resurs för alla åldrar.
. -
Svensson, G. (2018). Transspråkande- bakgrund, teorier och praktiknära exempel : Artikel 4. Samverkan med vårdnadshavare. Stockholm, Skolverket.
Artikel på Skolverkets webbsida Flerspråkighet som resurs för alla åldrar.
. -
Svensson, G. (2018). Transspråkande- bakgrund, teorier och praktiknära exempel : Artikel 1. Begreppet translanguaging och dess ursprung. Stockholm, Skolverket.
Artikel på Skolverkets webbsida Flerspråkighet som resurs för alla åldrar.
. -
Svensson, G. (2018). Transspråkande- bakgrund, teorier och praktiknära exempel : Artikel 3. Litteracitetsutveckling. Stockholm, Skolverket.
Artikel på Skolverkets webbsida Flerspråkighet som resurs för alla åldrar.
. - Svensson, G. (2015). Translanguaging : hur flerspråkighet kan användas i undervisningen. Kungsängen, Svensklärarföreningen.