Helena Ackesjö
Associate professor
Department of Pedagogy and Learning
Faculty of Social Sciences
24083, Hus Radix, Kalmar
My ongoing research projects
My completed research projects
Publications
Article in journal (Refereed)
-
Gardesten, J., Ackesjö, H., Wernholm, M. (2023). Den problematiska fritiden 2.0 : Fritidshemmets kompensatoriska uppdrag i socioekonomiskt utsatta områden. Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk. 9. 249-259.
Status: Published -
Ackesjö, H. (2022). Evaluating the practice in Swedish school-age educare : Issues and contradictions. Journal of Childhood, Education & Society. 3 (1). 60-73.
Status: Published -
Ackesjö, H., Dahl, M. (2022). Pedagogisk takt i fritidspedagogisk undervisning : En välregisserad dans mellan lärare och elever.. Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk. 8 (1). 63-77.
Status: Published -
Gardesten, J., Ackesjö, H. (2022). ”Titta blåsippor!” : Fritidshemslärares uppmärksamhet som didaktisk potential. Nordisk Tidskrift för Allmän Didaktik. 8 (1). 53-67.
Status: Published -
Ackesjö, H., Bromander, T., Persson, S. (2022). Förändra praktiken genom imperativ policy? Lärares förutsättningar för arbetet med kartläggning i förskoleklass. Utbildning och Demokrati. 31 (1). 51-74.
Status: Published -
Ackesjö, H., Persson, S., Lago, L. (2022). Rektorers och skolhuvudmäns meningsskapande om förskoleklassens position i utbildningslandskapet.. Utbildning och Lärande / Education and Learning. 16 (2). 7-26.
Status: Published -
Ackesjö, H., Haglund, B. (2021). Fritidspedagogisk undervisning : En fråga om intentionalitet, situationsstyrning och inbäddning. Utbildning och Lärande / Education and Learning. 15 (1). 69-87.
Status: Published -
Ackesjö, H. (2021). Early assessments in the Swedish preschool class : Coexisting logics. Cepra-striben - tidsskrift for Evaluering i Praksis. (27). 38-49.
Status: Published -
Lago, L., Persson, S., Ackesjö, H. (2020). Förskoleklassens institutionella kulturer. Utbildning och Demokrati. 29 (1). 85-108.
Status: Published -
Ackesjö, H. (2020). Markeringar av lärararbetets gränser : Territorium i omförhandling via införandet av lärarassistenter. Pedagogisk forskning i Sverige. 25 (1). 35-53.
Status: Published -
Ackesjö, H., Persson, S. (2020). Från den omogna sexåringen till den skolpliktiga förskoleklasseleven. : En dokumentanalys av sexåringen i det svenska utbildningslandskapet från 1940-tal till idag.. Barn. 38 (1). 71-87.
Status: Published -
Ackesjö, H., Persson, S. (2019). The schoolarization of the preschool class – policy discourses and educational restructuring in Sweden. Nordic Journal of Studies in Educational Policy. 5 (2). 127-136.
Status: Published -
Ackesjö, H., Lindqvist, P., Nordänger, U.K. (2019). “Betwixt and Between” : Leisure-time Teachers and the Construction of Professional Identities. Scandinavian Journal of Educational Research. 63 (6). 884-898.
Status: Published -
Lago, L., Ackesjö, H., Persson, S. (2018). Erkännandets dynamik - förskoleklasslärarestolkningar av ny läroplanstext. Educare. (1). 7-25.
Status: Published -
Ackesjö, H. (2018). Skolförberedda barn – barnförberedd skola? : Vårdnadshavares perspektiv på sina barnsövergång från förskola till förskoleklass.. Cepra-striben - tidsskrift for Evaluering i Praksis. (23). 4-13.
Status: Published -
Ackesjö, H. (2017). Children’s Play and Teacher’s Playful Teaching : A Discussion about Play in the Preschool Class. British Journal of Education, Society & Behavioural Science. 19 (4). 1-13.
Status: Published -
Ackesjö, H. (2016). Supporting Children’s Transition from Preschool to the Leisure Time Center. Journal of Education and Human Development. 5 (3). 27-37.
Status: Published -
Ackesjö, H., Persson, S. (2016). The Educational Positioning of the Preschool-Class at the Border between Social Education and Academic Demands : An Issue of Continuity in Swedish Early Education?. Journal of Education and Human Development. 5 (1). 182-196.
Status: Published -
Ackesjö, H., Nordänger, U.K., Lindqvist, P. (2016). "Att jag kallar mig själv för lärare i fritidshem uppfattar jag skapar en viss provokation" : Om de nya grundlärarna med inriktning mot arbete i fritidshem. Educare. (1). 86-109.
Status: Published -
Ackesjö, H. (2015). Den komplexa väven : Att organisera för barns övergångar till och från förskoleklass. Nordisk Barnehageforskning. 11 (4). 1-16.
Status: Published -
Ackesjö, H., Landefrö, A. (2014). På spaning efter en gräns : Några barns perspektiv på skillnader mellan förskoleklassens och fritidshemmets verksamheter i Sverige.. Barn. 32 (3). 27-43.
Status: Published -
Ackesjö, H., Persson, S. (2014). Barns erfarenheter av sociala gemenskaper i övergångarna till och från förskoleklass. Pedagogisk forskning i Sverige. 19 (1). 5-30.
Status: Published -
Ackesjö, H. (2014). Children’s transitions to school in a changing educational landscape : Borders, identities and (dis-)continuities. International journal of transitions in childhood. 7. 3-15.
Status: Published -
Ackesjö, H. (2013). Från förväntningar till motstånd och anpassning : Fyra barns övergångar till och från förskoleklass. Nordisk Barnehageforskning. 6 (15). 1-23.
Status: Published -
Ackesjö, H. (2013). Transitions – Times of Reconstructions. International Journal of Transitions in Childhood. 6. 16-27.
Status: Published -
Ackesjö, H. (2013). Children Crossing Borders : School Visits as Initial Incorporation Rites in Transition to Preschool Class. International Journal of Early Childhood. 45. 387-410.
Status: Published -
Ackesjö, H., Persson, S. (2010). Skolförberedelse i förskoleklass. : Att vara lärare-i-relation i gränslandet.. Pedagogisk forskning i Sverige. 15 (2/3). 142-163.
Status: Published -
Ackesjö, H. (2010). Förskoleklasslärare som gästarbetare : Gränsmarkeringar via sociala stängningar. Nordisk Barnehageforskning. 3 (1). 1-16.
Status: Published
Conference paper (Refereed)
- Ackesjö, H. (2023). To be or not to be? (A child in transition). .
- Ackesjö, H., Wernholm, M., Gardesten, J. (2023). Soft skills – a way to conceptualize school-age educare’s teachers’ work with children’s social skills.
- Perselli, A., Nordänger, U.K., Ackesjö, H., Wernholm, M., Dahl, M. (2023). Scientific grounding and navigable waterways : – practice-developing research in motion – what happened?. NERA 2023.
- Ackesjö, H., Persson, S. (2021). From the immature six-year-old to the school-obliged pupil – a document analysis..
- Ackesjö, H., Persson, S. (2021). Logics of action. Teacher’s work with early assessments..
- Ackesjö, H., Persson, S., Lago, L. (2019). Images of the child in the educational landscape.. 29th EECERA ANNUAL CONFERENCE, Early Years: Making it Count, Thessaloniki, Greece 20th – 23rd August 2019 : ABSTRACT BOOK. 240.
- Ackesjö, H., Persson, S., Lago, L. (2019). Förskoleklassen i en brytningstid. Konsekvenser av positionsförskjutningar i ett reformerat utbildningslandskap.. .
- Persson, S., Ackesjö, H., Lago, L. (2019). The Swedish preschool class in times of policy change. 29th EECERA ANNUAL CONFERENCE, Early Years: Making it Count, Thessaloniki, Greece 20th – 23rd August 2019 : ABSTRACT BOOK. 8-9.
- Fonseca, L., Lindqvist, P., Nordänger, U.K., Ackesjö, H., Gardesten, J., et al. (2018). Lärarassistenter och lärare - samarbete, arbetsdelning eller konflikt?. Nordisk netværk for Professionsforskning : Magt, teknologi og mennesker – samtidige udfordringer for professionelle og borgere.
- Lindqvist, P., Nordänger, U.K., Gardesten, J., Fonseca, L., Ackesjö, H., et al. (2018). Alleviation or obstruction? : Teachers, teacher assistants and negotiations on professional domains. .
- Ackesjö, H., Persson, S. (2016). The educational positioning of the preschool class at the border between social education and academic demands : An issue of continuity in Swedish early education?. Abstract book. 26th EECERA Annual Conference, Happiness, Relationships, Emotion & Deep Level Learning, Dublin, 31st-3rd September, 2016.
- Ackesjö, H. (2015). Children's transitions to and from preschool class : Borders, identities and (dis-)continuities. Abstract book. NERA 2015, Marketisation and differentiation in education.: 43rd Annual Congress of the Nordic Educational Research Association (NERA), Gothenburg, March 4-6, 2015.
- Ackesjö, H. (2015). Teachers crossing borders : A longitudinal study of a new profession. Abstract book. NERA 2015, Marketisation and differentiation in education.: 43rd Annual Congress of the Nordic Educational Research Association (NERA), Gothenburg, March 4-6, 2015.
- Ackesjö, H. (2015). "From a big and competent preschool child to a small school child in need of care" : Parent's perspectives on their children's transition to preschool class.. Abstract book. Innovation, Experimentation and Adventure in Early Childhood, 25th EECERA Annual Conference, Barcelona September 7-10, 2015.
- Ackesjö, H. (2012). Children crossing borders in transition : School visits as initial incorporation rites in transition to preschool class. European Early Childhood Conference, Porto aug 29-sept 01, 2012.
- Ackesjö, H. (2011). Becoming, Un-being and becoming an Ex : Preschool children’s border work and constructing of (new) identities in the transition to school.
- Ackesjö, H. (2011). Preschool children’s border work and constructing of (new) identities in the transition to school.. .
- Ackesjö, H. (2010). A seamless transition or an oasis to rest in? : The children’s pictures of the Swedish preschool class.. .
- Ackesjö, H. (2009). Gränsers påverkan på lärares identitetskonstruktioner i förskoleklass. Centrum för professionsstudier.
- Ackesjö, H. (2008). Narrative teacher identities in preschool class : Stories from a borderland. ECER 2008, From Teaching to Learning?.
Chapter in book (Refereed)
- Ackesjö, H., Persson, S. (2022). To be or not to be (a school child) - from national to global discourses about the child in the school start age.. Abdingdon Oxon, Routledge.
- Ackesjö, H. (2019). Den nya professionen i fritidshemmet – en diskussion om mellanrummets hybriditet. Lärarprofession i en tid av förändringar. : Konferensvolym från den tredje nationella ämneskonferensen i pedagogisktarbete . Göteborg, Göteborgs universitet. 45-64.
- Ackesjö, H. (2019). Transitions as a two-way window : separation and adjustment in transitions through the eyes of children starting school. Listening to children’s advice about starting school and school age care. New York and Abingdon, Routledge. 42-54.
- Ackesjö, H. (2017). Parents' Emotional and Academic Attitudes Towards Children's Transition to Preschool Class : Dimensions of School Readiness and Continuity. Families and Transition to School. Springer. 147-162.
- Ackesjö, H. (2012). Solidarity - with whom? : Perspectives on solidarity in the borderland between preschool and school.. Spaces for Solidarity and Individualism in Educational Contexts.. Göteborg, Acta Universitatis Gothoburgensis. 83-98.
Article in journal (Other academic)
-
Persson, S., Ackesjö, H., Lago, L. (2022). Skolarisering och mantrat om tidiga insatser i utbildningen. Pedagogisk forskning i Sverige. 27 (2). 177-189.
Status: Published -
Ackesjö, H. (2021). (Hur) Bidrar mer bedömning till ökat lärande?. Barn. 39 (1). 83-90.
Status: Published -
Ackesjö, H. (2019). Borde svenska lärare bli mer franska? : En essä med reflektioner över lärararbetets gränser, structure och communitas. Pedagogisk forskning i Sverige. 24 (2). 70-83.
Status: Published
Conference paper (Other academic)
- Ackesjö, H. (2013). Mind the Gap! : Children’s transition from preschool to school: the Swedish example.. .
- Ackesjö, H. (2013). Children’s transition from preschool to school : Expectations, experiences and (re)constructions of identities when crossing borders.. Disruptions and eruptions as opportunities for transforming education : Abstract book.
- Ackesjö, H. (2010). Teacher identity issues in the Swedish preschool class.
Book (Other academic)
- Ackesjö, H., Persson, S., Lago, L. (2022). Utbildning för barn i skolstartsåldern. Gleerups Utbildning AB.
- Herrlin, K., Frank, E., Ackesjö, H. (2019). Förskoleklassens didaktik : Möjligheter och utmaningar. Stockholm, Natur och kultur.
- Ackesjö, H., Berggren, J., Dahl, M., Ellborg, K., Per-Ola, F., et al. (2017). Entreprenöriell fritidspedagogik : att bygga handlingskraft, mod, självtillit och motivation. Stockholm, Liber.
- Ackesjö, H. (2016). Övergångar mellan skolformer : Kontinuitet och progression från förskola till skola. Stockholm, Liber.
- Herrlin, K., Ackesjö, H., Frank, E. (2012). Förskoleklassens Didaktik : Möjligheter och utmaningar. Stockholm, Natur och kultur.
- Ackesjö, H. (2011). Förskoleklassen : En ö eller en bro mellan förskola och skola?. Stockholm, Liber.
Chapter in book (Other academic)
- Ackesjö, H. (2023). Övergångar - en fråga om tillhörighet. Eldst. Oslo, Cappelen Damm Akademisk. 87-108.
- Haglund, B., Ackesjö, H. (2022). Att synliggöra det osynliga och verbalisera det tystade. Stockholm, Innovation, forskning och utveckling i skola och förskola (IFOUS).
- Ackesjö, H., Haglund, B. (2022). Fritidshemmets pedagogiska uppdrag (FriPU) : praktiker och forskare på gemensam resa. Stockholm, Innovation, forskning och utveckling i skola och förskola (IFOUS).
- Ackesjö, H. (2022). Att utvärdera fritidshemmets verksamhet : en variationsrik praktik. Stockholm, Innovation, forskning och utveckling i skola och förskola (IFOUS).
- Ackesjö, H. (2022). Fritidshemmets ideologiska vändning. Barn i fritidshem. Liber. 189-204.
- Ackesjö, H., Wernholm, M., Gardesten, J. (2022). Mjuka förmågor : vad är det och vad kan det bidra till?. Stockholm, Innovation, forskning och utveckling i skola och förskola (IFOUS).
- Ackesjö, H. (2021). Barns övergångar och lärares samarbete.. Stockholm, Lärarförlaget.
- Ackesjö, H., Persson, S. (2021). Forskningsöversikt. En tioårig grundskola : införandet av en ny årskurs 1 i grundskolan, grundsärskolan, specialskolan och sameskolan / betänkande av Utredningen om en tioårig grundskola. Stockholm, Regeringskansliet. 579-632.
- Ackesjö, H., Lindqvist, P., Nordänger, U.K. (2020). De första åren i yrket : nyutexaminerade lärares upplevelser av en ny yrkesroll. Fritidshemmets pedagogik i en ny tid. Malmö, Gleerups Utbildning AB. 101-117.
- Ackesjö, H., Persson, S. (2017). Förskoleklassen bortom bron. : Innehåll, mål och mening i undervisningen. Barns övergångar : Förskola, förskoleklass, fritidshem, grundsärskola och grundskola. . Lund, Studentlitteratur AB. 79-98.
- Ackesjö, H. (2017). Fritidshemmet som en kontinuitetsskapande arena. Barns övergångar : Förskola, förskoleklass, fritidshem, grundsärskola och grundskola. Lund, Studentlitteratur AB. 99-116.
- Ackesjö, H. (2011). Medspelare och ordningsvakter. : Barns bilder av fritidspedagogens yrkesroller på fritidshemmet och i skolan.. Fritidspedagogik. : Fritidshemmets teorier och praktiker.. Stockholm, Liber. 182-203.
- Dahl, M., Ackesjö, H. (2011). "Det bästa med fritids var att kompisarna var där" : En diskussion om meningsfull fritid ur barnens perspektiv.. Fritidspedagogik : Fritidshemmets teorier och praktiker.. Stockholm, Liber. 204-223.
- Ackesjö, H. (2010). A seamless transition or an oasis to rest in? : The children's pictures of the Swedish preschool class.. Transition from pre-school to school: Emphasizing early literacys - Comments and reflections by researchers from eight European countries.. Lifelong Learning Programme. 38-50.
- Ackesjö, H. (2010). Förskoleklassen som skolform, en kunskapsöversikt. I rättan tid? Om ålder och skolstart : SOU 2010:67. Stockholm, Fritzes. 293-314.
Licentiate thesis, monograph (Other academic) (Other academic)
- Ackesjö, H. (2010). Läraridentiteter i förskoleklass. : Berättelser från ett gränsland.. Licentiate Thesis. Göteborgs universitet. 146.
Report (Other academic)
- Lindqvist, P., Ackesjö, H., Fonseca, L., Gardesten, J., Herrlin, K., et al. (2020). (Lärar)avlastande yrkesgrupper – Var går gränserna? : En studie om nya fördelningar av och förhandlingar om arbete i skolan. Kalmar & Växjö, Linnaeus university. 106.
- Ackesjö, H. (2006). Det är ju ingenting vi bett om... : En studie av en integrationsprocess mellan förskoleklass och skola, med fokus på personal i förändring. Högskolan i Kalmar. 80.
Collection (editor) (Other academic)
- Ackesjö, H., Haglund, B. (2022). Undervisning och Ledarskap på fritids : Perspektiv på Fritidshemmets pedagogiska uppdrag. Stockholm, Innovation, forskning och utveckling i skola och förskola (IFOUS). 107.
Doctoral thesis, comprehensive summary (Other academic)
- Ackesjö, H. (2014). Barns övergångar till och från förskoleklass : Gränser, identiteter och (dis-)kontinuiteter. Doctoral Thesis. Växjö, Linnaeus University Press. 148.
Article in journal (Other (popular science, discussion, etc.))
-
Ackesjö, H. (2018). Uppdrag: Förskoleklass. Grundskoletidningen. (7). 9-11.
Status: Published -
Ackesjö, H. (2015). Ur barnens perspektiv. Förskoletidningen. 40 (2). 16-18.
Status: Published
Book (Other (popular science, discussion, etc.))
- Ackesjö, H., Herrlin, K. (2024). Att undervisa barn i skolstartsålder. . Malmö, Gleerups Utbildning AB.
Chapter in book (Other (popular science, discussion, etc.))
- Ackesjö, H., Wernholm, M. (2024). Barn som experter – övergångar i en digital barndom. Att undervisa barn i skolstartsålder . Malmö, Gleerups Utbildning AB. 157-176.
- Ackesjö, H., Persson, S. (2024). Den utvidgade undervisningsrepertoaren. Att undervisa barn i skolstartsålder . Malmö, Gleerups Utbildning AB. 15-30.
- Ackesjö, H., Haglund, B. (2022). Fritidshemmets pedagogiska uppdrag : – att stärka, utveckla och ifrågasätta. Stockholm, Ifous.
Other (Other (popular science, discussion, etc.))
-
Ackesjö, H. (2020). Fritidshemmet som ett samhällsprojekt : - det viktiga men svåra kompensatoriska uppdraget. Fritidsverket.com.
Webbsida
. - Ackesjö, H. (2020). Fritidshemmet : ett trygghetsskapande skyddsnät för barnen när samhället är i kris. Fritidsverket.
- Ackesjö, H., Lago, L. (2019). Låt reformpennan vila!. Lärarförbundet.
Article, review/survey (Other (popular science, discussion, etc.))
-
Ackesjö, H. (2011). Förskoleklassen som övergångszon : Väntrum eller genomfart?. Psykisk Hälsa. (3). 38-43.
Status: Published