My ongoing research projects
My completed research projects
-
Project: Alleviation or obstruction? Teachers, teaching assistants and negotiations on professional domains In this project, we will study the initiatives taken in Swedish schools to relieve the…
-
Project: Let the right one out! - teacher training and induction as gatekeepers to the teaching profession Project Members: Per Lindqvist, Per Gerrevall, Ulla-Karin Nordänger, Joakim Krantz, Henrik…
Publications
Article in journal (Refereed)
-
Gardesten, J., Ackesjö, H. (2024). Fritidshemmets bidrag till elevers måluppfyllelse : Ett omaka par eller en oreflekterad självklarhet?. Barn. 42 (3-4). 112-119.
Status: Published -
Gardesten, J., Herrlin, K. (2024). Lärarstudenters argument för skolans rumsliga organisering. Paideia. 28. 75-86.
Status: Published -
Gardesten, J., Herrlin, K. (2024). The initial field experiences of teacher candidates : Emotional challenges in a complex environment. Teaching and Teacher Education : An International Journal of Research and Studies. 138.
Status: Published -
Gardesten, J., Ackesjö, H., Wernholm, M. (2023). Den problematiska fritiden 2.0 : Fritidshemmets kompensatoriska uppdrag i socioekonomiskt utsatta områden. Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk. 9. 249-259.
Status: Published -
Gardesten, J., Ackesjö, H. (2022). ”Titta blåsippor!” : Fritidshemslärares uppmärksamhet som didaktisk potential. Nordisk Tidskrift för Allmän Didaktik. 8 (1). 53-67.
Status: Published -
Gardesten, J., Nordänger, U.K., Herrlin, K. (2021). Scenkonst eller gatuteater? : Lärares arbete i relation till struktur, organisering och yrkesgränsernas utsträckning. Nordic Studies in Education. (2). 148-166.
Status: Published -
Gardesten, J., Fonseca, L. (2019). Att hantera lärarbristen : Erfarenheter från skolor som anställt heltidsmentorer. Educare. (3). 34-48.
Status: Published -
Gardesten, J., Nordänger, U.K. (2018). Gör det någon skillnad? Universitetslärares erfarenheter av en verksamhetsintegrerad lärarutbildning.. Utbildning och Lärande / Education and Learning. 12 (2). 25-40.
Status: Published -
Gardesten, J., Hegender, H. (2015). Underkännanden inom verksamhetsförlagd lärarutbildning : Resultat från en forskningsexpedition i svårframkomlig terräng. Utbildning och Lärande / Education and Learning. 9 (2). 68-85.
Status: Published
Conference paper (Refereed)
- Ackesjö, H., Wernholm, M., Gardesten, J. (2023). Soft skills – a way to conceptualize school-age educare’s teachers’ work with children’s social skills.
- Gardesten, J. (2022). Student teachers´ initial field experiences : Emotional challenges and important details. .
- Gardesten, J. (2021). The teacher as a listener, an interactive agent, or an “excessive pointer” : Lessons from school-age educare teachers.
- Gardesten, J. (2019). Does it make any difference? University teachers’ experiences of work-integrated teacher education.. .
- Fonseca, L., Lindqvist, P., Nordänger, U.K., Ackesjö, H., Gardesten, J., et al. (2018). Lärarassistenter och lärare - samarbete, arbetsdelning eller konflikt?. Nordisk netværk for Professionsforskning : Magt, teknologi og mennesker – samtidige udfordringer for professionelle og borgere.
- Nordänger, U.K., Herrlin, K., Strandberg, C., Gardesten, J., Bredmar, A. (2018). En verksamhetsintegrerad lärarutbildning - möjligheter och utmaningar. .
- Lindqvist, P., Nordänger, U.K., Gardesten, J., Fonseca, L., Ackesjö, H., et al. (2018). Alleviation or obstruction? : Teachers, teacher assistants and negotiations on professional domains. .
- Gardesten, J. (2017). Room for productive failures? Gatekeeping versus learning during teacher education.. .
- Gardesten, J. (2015). To take space and to make space – basic teacher competencies?. ECER 2015, Education and Transition : Network:10. Teacher Education Research.
- Gardesten, J., Hegender, H. (2014). Examining student teachers’ failures in school-based teacher education. Paper presented at the annual Conference of NERA (Nordic Educational Research Association), Lillehammer, Norway, March 5-7, 2014.
- Nordänger, U.K., Lindqvist, P., Hegender, H., Gardesten, J. (2011). Att skärpa den praktiska blicken. En modell för ökad kvalitet i handledning och bedömning av yrkeskunnande.. Paper presenterat vid årliga VILÄR-konferensen (Verksamhetsintegrerat lärande), Skövde..
Article in journal (Other academic)
-
Gardesten, J. (2021). Ett handlingsteoretiskt perspektiv på undervisning : En essä med fritidshemmet som exempel. Pedagogisk forskning i Sverige. 26 (2-3). 139-148.
Status: Published
Chapter in book (Other academic)
- Wernholm, M., Ackesjö, H., Gardesten, J., Funck, U. (2024). Mjuka förmågor - ett sätt att begreppsliggöra arbetet med "det sociala" i fritidshemmet. Stockholm, Natur & Kultur.
- Ackesjö, H., Wernholm, M., Gardesten, J. (2022). Mjuka förmågor : vad är det och vad kan det bidra till?. Stockholm, Innovation, forskning och utveckling i skola och förskola (IFOUS).
- Gardesten, J. (2022). Undervisning i fritidshem : En fråga om uppmärksamhet. Undervisning och ledarskap på fritids : Perspektiv på fritidshemmets pedagogiska uppdrag. Innovation, forskning och utveckling i skola och förskola (IFOUS). 51-56.
- Gardesten, J. (2017). Lärarkvalitetens nödvändiga grund. Att bedöma lärarkvalitet : Skicklighet, lämplighet & kompetens. Stockholm, Natur och kultur. 77-90.
Doctoral thesis, monograph (Other academic)
- Gardesten, J. (2016). "Den nödvändiga grunden" : underkännanden och erkännanden under lärarutbildningens verksamhetsförlagda delar. Doctoral Thesis. Växjö, Linnaeus University Press. 182.
Report (Other academic)
- Lindqvist, P., Ackesjö, H., Fonseca, L., Gardesten, J., Herrlin, K., et al. (2020). (Lärar)avlastande yrkesgrupper – Var går gränserna? : En studie om nya fördelningar av och förhandlingar om arbete i skolan. Kalmar & Växjö, Linnaeus university. 106.
Chapter in book (Other (popular science, discussion, etc.))
- Gardesten, J. (2022). De fem f:en : Perspektiv på samverkan mellan forskare och lärare. Utbildningsvetenskapliga perspektiv på samverkan. Liber. 22-40.