Joakim Krantz
Senior lecturer
Department of Education and Teachers' Practice
Faculty of Social Sciences
My research interest concerns the terms and conditions for professionalization, steering and meaning in educational practice. I am involved in a project that deals with document steering effect on autonomy, knowledge and norms among professionals. The project is interdisciplinary and includes several professions. Under the collaboration, I am interested in collaborative research and issues relating to organization and leadership. I am also involved in making cultural analysis in education and school activities. I teach in teacher training, special teachers and special education program and principal program. My work also includes development of teacher education.
My completed research projects
Publications
Article in journal (Refereed)
-
Krantz, J., Fritzén, L. (2022). Changes in the identity of the teaching profession : A study of a teacher union in Sweden from 1990 to 2017. Journal of educational change. 23. 451-471.
Status: Published -
Krantz, J., Fritzén, L. (2017). From Expert to Novice? : The Influence of Management by Documents on Teachers Knowledge Base and Norms.. Professions & Professionalism. 7 (3).
Status: Published -
Jonnergård, K., Krantz, J. (2017). Tråkigt på jobbet : dokumentstyrning av revisorer och lärare. Socialvetenskaplig tidskrift. 24 (3-4). 261-279.
Status: Published -
Krantz, J. (2003). Skolverksutvärderingar av demokratisk kompetens - en kritisk granskning. Utbildning och Demokrati. 12 (3). 89-112.
Status: Published
Conference paper (Refereed)
- Krantz, J. (2023). Svenska skolchefer – Mellan organisation och profession. .
- Krantz, J. (2018). Lärarprofession i förändring 1990-2017. .
- Jonnergård, K., Krantz, J. (2016). Usch vad tråkigt jag har : dokumentstyrningens påverkan på professionellas arbetssituation. .
- Krantz, J. (2014). Management by documents - how it affects the teaching profession´s knowledge base and norms. .
- Krantz, J., Fritzén, L. (2011). Lärarprofessionen - som den framträder i Lärarnas tidning och Pedagogiskt Magasin 1990 - 2009.
- Krantz, J. (2009). Skolans mening och bedömningspraktikens professionalisering i policy och praktik.
- Krantz, J. (2006). Professional acting, knowledge and political conditions.
- Gillberg, C., Krantz, J. (2005). In What Way is Methodology Compatible with Democratic Principles of Participation?.
- Krantz, J., Särnholm-Eriksson, S. (2004). Democracy as Learning; some aspects on pedagogical practice and democratic competence.
Article in journal (Other academic)
-
Jonnergård, K., Krantz, J. (2017). När tanke blir regel : om dokumentstyrning av lärare och socionomer. Organisation & Samhälle. (2). 56-61.
Status: Published
Book (Other academic)
- Agevall, L., Jonnergård, K., Krantz, J. (2017). Frihet under ansvar eller ansvar under tillsyn? : Om dokumentstyrning av professioner. Växjö, Linnaeus University Press.
Chapter in book (Other academic)
- Krantz, J. (2022). Konfliktytor och spänningsfält i skolchefens arbete. Skolchefers arbete : Att leda ansvarsfullt i en föränderlig tid. Malmö, Gleerups Utbildning AB. 39-71.
- Foss, L., Krantz, J. (2022). Ansvarsfullt ledarskap - vägen framåt. Skolchefers arbete : Att leda ansvarsfullt i en föränderlig tid. Malmö, Gleerups Utbildning AB. 175-183.
- Krantz, J., Foss, L. (2022). Att leda ansvarsfullt i en föränderlig tid. Skolchefers arbete : Att leda ansvarsfullt i en föränderlig tid. Malmö, Gleerups Utbildning AB. 15-38.
- Foss, L., Krantz, J., Engström, A., Johansen, S.T., Aktas, V. (2022). Kontextuella aspekter på skolchefens arbete. Skolchefers arbete : Att leda ansvarsfullt i en föränderlig tid. Malmö, Gleerups Utbildning AB. 147-173.
- Krantz, J. (2019). Villkor för kunskap i samverkan. Skolans konflikter : Vad varje lärare bör veta. Lund, Studentlitteratur AB. 279-310.
- Krantz, J., Sundberg, D. (2018). Förord. Att leda lärande : En vänbok till Per Gerrevall. Växjö/Kalmar, Linnaeus University Press. 3-6.
- Fritzén, L., Krantz, J. (2018). Lärarprofession i förändring. Att leda lärande : En vänbok till Per Gerrevall. Kalmar, Växjö, Linnaeus University Press. 163-192.
- Krantz, J., Linnér, S. (2017). Lärarkvalitet och lämplighet ur ett professionsperspektiv. Att bedöma lärarkvalitet : Skicklighet, lämplighet & kompetens. Stockholm, Natur och kultur. 63-76.
- Krantz, J., Lund, A. (2016). Elevers möte med skapande skola. Möten med mening : Ämnesdidaktiska studier i konst och humaniora. Lund, Nordic Academic Press. 71-86.
- Krantz, J. (2008). Den pedagogiska praktikens professionella objekt i skärningspunkten mellan autonomi, kompetens och styrning. Att tolka pedagogikens språk - perspektiv och diskurser. Växjö University Press. 69-91.
- Krantz, J. (2007). Lärares kunskaper och handlingar i ljuset av integrativa och reproduktiva spänningsfält. Integrativ didaktik i olika ämnesperspektiv. Växjö University Press.
Doctoral thesis, monograph (Other academic)
- Krantz, J. (2009). Styrning och mening : - anspråk på professionellt handlande i lärarutbildning och skola. Doctoral Thesis. Växjö, Växjö University Press. 285.
Report (Other academic)
- Lund, A., Krantz, J., Gustafsson, B.E. (2013). Skapande skola - En kalejdoskopisk reform och dess praktik. Stockholm, Myndigheten för kulturanalys. 263.
- Krantz, J., Fritzén, L. (2013). Lärarprofessionens kollektiva självbild : som den framträder i Lärarnas tidning och Pedagogiska magasinet 1990 - 2010. Institutionen för utbildningsvetenskap vid Linnéuniversitetet. 142.
Collection (editor) (Other academic)
- Foss, L., Krantz, J. (2022). Skolchefers arbete : Att leda ansvarsfullt i en föränderlig tid. Malmö, Gleerups Utbildning AB. 200.
- Krantz, J., Sundberg, D. (2018). Att leda lärande : En vänbok till Per Gerrevall. Kalmar, Växjö, Linnaeus University Press. 271.
Article in journal (Other (popular science, discussion, etc.))
-
Krantz, J. (2022). Vilken är skolchefens roll?. Organisation och samhälle. (1). 66-71.
Status: Published -
Krantz, J., Fritzén, L. (2022). Hur har lärarnas kollektiva identitet förändrats?. Nio - Fem Tidskrift om arbetsliv & profession. (2). 16-19.
Status: Published