Katarina Herrlin
Senior lecturer
Department of Education and Teachers' Practice
Faculty of Social Sciences
24098, Hus Radix, Kalmar
My ongoing research projects
My completed research projects
Publications
Article in journal (Refereed)
-
Gardesten, J., Nordänger, U.K., Herrlin, K. (2021). Scenkonst eller gatuteater? : Lärares arbete i relation till struktur, organisering och yrkesgränsernas utsträckning. Nordic Studies in Education. (2). 148-166.
Status: Published
Conference paper (Refereed)
- Fonseca, L., Lindqvist, P., Nordänger, U.K., Ackesjö, H., Gardesten, J., et al. (2018). Lärarassistenter och lärare - samarbete, arbetsdelning eller konflikt?. Nordisk netværk for Professionsforskning : Magt, teknologi og mennesker – samtidige udfordringer for professionelle og borgere.
- Lindqvist, P., Nordänger, U.K., Gardesten, J., Fonseca, L., Ackesjö, H., et al. (2018). Alleviation or obstruction? : Teachers, teacher assistants and negotiations on professional domains. .
- Nordänger, U.K., Herrlin, K., Strandberg, C., Gardesten, J., Bredmar, A. (2018). En verksamhetsintegrerad lärarutbildning - möjligheter och utmaningar. .
- Frank, E., Herrlin, K. (2017). Skriftspråksutveckling i förskolklass. Skriv! Les!, Trondheim, Norweig, 9-11/05, 2017.
- Herrlin, K., Frank, E. (2011). Skriving i lærerutdanningene - Studenter minns mötet med skriftspråket.. .
- Frank, E., Herrlin, K. (2006). Den motsägelsefulla distansutbildningen..
- Frank, E., Herrlin, K. (2006). Den motsägelsefulla distansutbildningen. .
- Frank, E., Emilson, A., Herrlin, K. (2005). Om ni säger vetenskapligt en gång till så spyr jag, examensarbete i den nya lärarutbildningen. .
Chapter in book (Refereed)
- Frank, E., Herrlin, K. (2020). Skrivandets hantverk. Skrivundervisningens grunder. Stockholm, Gleerups Utbildning AB. 153-168.
- Frank, E., Herrlin, K. (2016). Avkodning. Läsundervisningens grunder. Gleerups Utbildning AB. 55-70.
- Herrlin, K., Frank, E. (2016). Fonologisk medvetenhet. Läsundervisningens grunder. Gleerups Utbildning AB. 41-54.
- Herrlin, K. (2009). Att värdera och bedöma elevers läsutveckling. Evaluering i et dialogiskt perspektiv. Oslo, Cappelen Damm AS.
Conference paper (Other academic)
Book (Other academic)
- Herrlin, K., Frank, E., Ackesjö, H. (2019). Förskoleklassens didaktik : Möjligheter och utmaningar. Stockholm, Natur och kultur.
- Herrlin, K., Frank, E. (2018). Språkutvecklande aktiviteter : – en idébank. Stockholm, Natur och kultur.
- Lundberg, I., Herrlin, K. (2014). God läsutveckling : Kartläggning och övningar. Stockholm, Natur och kultur.
- Herrlin, K., Ackesjö, H., Frank, E. (2012). Förskoleklassens Didaktik : Möjligheter och utmaningar. Stockholm, Natur och kultur.
- Lundberg, I., Herrlin, K. (2008). God leseutvikling. Kartleggning og øvelser..
- Lundberg, I., Herrlin, K. (2005). Det gode læseforløb. Kortlægning og øvelser.
- Lundberg, I., Herrlin, K. (2003). God läsutveckling. Kartläggning och övningar.
Chapter in book (Other academic)
- Bergh Nestlog, E., Emilson, A., Frank, E., Folkesson, A., Herrlin, K. (2007). Så här gjorde vi! : Erfarenheter från ett arbetslag. "Säjer dom vetenskapligt en gång till så spyr jag!" : Erfarenheter av att handleda examensarbeten. Kalmar, Institutionen för Hälso- och Beteendevetenskap, Högskolan i Kalmar.
Report (Other academic)
- Lindqvist, P., Ackesjö, H., Fonseca, L., Gardesten, J., Herrlin, K., et al. (2020). (Lärar)avlastande yrkesgrupper – Var går gränserna? : En studie om nya fördelningar av och förhandlingar om arbete i skolan. Kalmar & Växjö, Linnaeus university. 106.
- Frank, E., Herrlin, K. (2006). När och fjärran : en studie kring genomströmning i utbildning på distans. Humanvetenskapliga institutionen. 58.
- Frank, E., Herrlin, K. (2006). När och fjärran – En studie kring genomströmning i utbildning på distans. Rapport från Institutionen för Hälso- och Beteendevetenskap, 2006:1..
Other (Other academic)
- Frank, E., Herrlin, K. (2018). Stavning – bokstavlig begrundan : [ ingår i Lärportalens modul Språk-, läs- och skrivutveckling (Läslyftet), Tidig skrivundervisning, Del 2: Stavning - bokstavlig begrundan, årskurs F-3 ]. Stockholm, Skolverket. 14.
- Herrlin, K., Frank, E. (2018). Konsten att få tänk på pränt. Stockholm, Skolverket. 1.
- Frank, E., Herrlin, K. (2017). Utmaningar och motivation i läsundervisningen : [ ingår i Lärportalens modul Språk-, läs- och skrivutveckling (Läslyftet), Tidig läsundervisning, Del 8: Utmaning och motivation i läsundervisning, årskurs F-3 ]. Stockholm, Skolverket. 13.
Article in journal (Other (popular science, discussion, etc.))
-
Herrlin, K. (2007). Kunskapsöverföring i praktiken : Bakgrundsfaktorer- Den goda starten. Kunskapsöverföring i praktiken - Att ta tillvara kompetens kring läs- och skrivinlärning.
Status: Published -
Herrlin, K. (2007). God läsutveckling : Hur kan vi stödja och stimulera eleverna till en god läsutveckling?. Läsepedagogen. (5). 4-8.
Status: Published -
Herrlin, K. (2007). God läsutveckling : Hur kan vi stimulera och stödja läsutveckling?. Læsepedagogen. (5). 4-8.
Status: Published -
Herrlin, K. (2006). Läsning handlar om lust och engagemang. Specialpedagogik. (6). 29-31.
Status: Published
Conference paper (Other (popular science, discussion, etc.))
- Frank, E., Herrlin, K. (2013). Läsförberedd och skrivförberedd - lustfyllda nycklar till skriftspråket. .
- Herrlin, K. (2011). Läsinlärning, läsutveckling och läspedagogik.
- Herrlin, K. (2008). Språk och lärande. Språk och lärande.
- Herrlin, K. (2007). Vurdering av leseutvikling ved bruk av teoribasert lesevurderingsskjema. Vurdering av leseutvikling ved bruk av teoribasert lesevurderingsskjema.
- Herrlin, K. (2007). Evaluering. Evaluering.
- Herrlin, K. (2006). Läsningens fem dimensioner. Läsningens fem dimensioner.
- Herrlin, K. (2005). God läsutveckling - läsningens fem dimensioner. God läsutveckling - läsningens fem dimensioner.
- Herrlin, K. (2002). Läsningens fem dimensioner. Läsningens fem dimensioner.
Book (Other (popular science, discussion, etc.))
- Herrlin, K., Frank, E. (2014). Förskoleklassens metodik : Språkande, skrivande och läsande. Stockholm, Natur och kultur.
- Herrlin, K. (2009). Klara målen : Skriva. Stockholm, Natur och kultur.
- Herrlin, K., Nilsson, I. (2009). Klara målen : Läsa, tala och samtala. Stockholm, Natur och kultur.
- Herrlin, K., Nilsson, I. (2009). Läs med flyt : Ett målmedvetet arbetssätt för att utveckla läsförståelsen. Stockholm, Natur och kultur.