Katarina Herrlin
Senior lecturer
Department of Education and Teachers' Practice
Faculty of Social Sciences
My ongoing research projects
My completed research projects
Publications
Article in journal (Refereed)
-
Gardesten, J., Herrlin, K. (2024). The initial field experiences of teacher candidates : Emotional challenges in a complex environment. Teaching and Teacher Education : An International Journal of Research and Studies. 138.
Status: Published -
Gardesten, J., Nordänger, U.K., Herrlin, K. (2021). Scenkonst eller gatuteater? : Lärares arbete i relation till struktur, organisering och yrkesgränsernas utsträckning. Nordic Studies in Education. (2). 148-166.
Status: Published
Conference paper (Refereed)
- Fonseca, L., Lindqvist, P., Nordänger, U.K., Ackesjö, H., Gardesten, J., et al. (2018). Lärarassistenter och lärare - samarbete, arbetsdelning eller konflikt?. Nordisk netværk for Professionsforskning : Magt, teknologi og mennesker – samtidige udfordringer for professionelle og borgere.
- Nordänger, U.K., Herrlin, K., Strandberg, C., Gardesten, J., Bredmar, A. (2018). En verksamhetsintegrerad lärarutbildning - möjligheter och utmaningar. .
- Lindqvist, P., Nordänger, U.K., Gardesten, J., Fonseca, L., Ackesjö, H., et al. (2018). Alleviation or obstruction? : Teachers, teacher assistants and negotiations on professional domains. .
- Frank, E., Herrlin, K. (2017). Skriftspråksutveckling i förskolklass. Skriv! Les!, Trondheim, Norweig, 9-11/05, 2017.
- Herrlin, K., Frank, E. (2011). Skriving i lærerutdanningene - Studenter minns mötet med skriftspråket.. .
- Frank, E., Herrlin, K. (2006). Den motsägelsefulla distansutbildningen..
- Frank, E., Herrlin, K. (2006). Den motsägelsefulla distansutbildningen. .
- Frank, E., Emilson, A., Herrlin, K. (2005). Om ni säger vetenskapligt en gång till så spyr jag, examensarbete i den nya lärarutbildningen. .
Chapter in book (Refereed)
- Frank, E., Herrlin, K. (2020). Skrivandets hantverk. Skrivundervisningens grunder. Stockholm, Gleerups Utbildning AB. 153-168.
- Frank, E., Herrlin, K. (2016). Avkodning. Läsundervisningens grunder. Gleerups Utbildning AB. 55-70.
- Herrlin, K., Frank, E. (2016). Fonologisk medvetenhet. Läsundervisningens grunder. Gleerups Utbildning AB. 41-54.
- Herrlin, K. (2009). Att värdera och bedöma elevers läsutveckling. Evaluering i et dialogiskt perspektiv. Oslo, Cappelen Damm AS.
Conference paper (Other academic)
Book (Other academic)
- Herrlin, K., Frank, E., Ackesjö, H. (2019). Förskoleklassens didaktik : Möjligheter och utmaningar. Stockholm, Natur och kultur.
- Herrlin, K., Frank, E. (2018). Språkutvecklande aktiviteter : – en idébank. Stockholm, Natur och kultur.
- Lundberg, I., Herrlin, K. (2014). God läsutveckling : Kartläggning och övningar. Stockholm, Natur och kultur.
- Herrlin, K., Ackesjö, H., Frank, E. (2012). Förskoleklassens Didaktik : Möjligheter och utmaningar. Stockholm, Natur och kultur.
- Lundberg, I., Herrlin, K. (2008). God leseutvikling. Kartleggning og øvelser..
- Lundberg, I., Herrlin, K. (2005). Det gode læseforløb. Kortlægning og øvelser.
- Lundberg, I., Herrlin, K. (2003). God läsutveckling. Kartläggning och övningar.
Chapter in book (Other academic)
- Bergh Nestlog, E., Emilson, A., Frank, E., Folkesson, A., Herrlin, K. (2007). Så här gjorde vi! : Erfarenheter från ett arbetslag. "Säjer dom vetenskapligt en gång till så spyr jag!" : Erfarenheter av att handleda examensarbeten. Kalmar, Institutionen för Hälso- och Beteendevetenskap, Högskolan i Kalmar.
Report (Other academic)
- Johansson, A., Hellström, M., Herrlin, K. (2021). Förstudie: Hur hanteras förskoleklassens uppdrag, förhållningssätt och centrala innehåll i lärarutbildningen vid Linnéuniversitetet? : Förskoleklassens synlighet i fyra forskargruppers forskning, i lärarutbildningens kursplaner och från studenter och kursansvarigas horisont.. 55.
- Lindqvist, P., Ackesjö, H., Fonseca, L., Gardesten, J., Herrlin, K., et al. (2020). (Lärar)avlastande yrkesgrupper – Var går gränserna? : En studie om nya fördelningar av och förhandlingar om arbete i skolan. Kalmar & Växjö, Linnaeus university. 106.
- Frank, E., Herrlin, K. (2006). När och fjärran : en studie kring genomströmning i utbildning på distans. Humanvetenskapliga institutionen. 58.
- Frank, E., Herrlin, K. (2006). När och fjärran – En studie kring genomströmning i utbildning på distans. Rapport från Institutionen för Hälso- och Beteendevetenskap, 2006:1..
Collection (editor) (Other academic)
- Ackesjö, H., Herrlin, K. (2024). Att undervisa barn i skolstartsålder. Malmö, Gleerups Utbildning AB. 176.
Other (Other academic)
- Frank, E., Herrlin, K. (2018). Stavning – bokstavlig begrundan : [ ingår i Lärportalens modul Språk-, läs- och skrivutveckling (Läslyftet), Tidig skrivundervisning, Del 2: Stavning - bokstavlig begrundan, årskurs F-3 ]. Stockholm, Skolverket. 14.
- Herrlin, K., Frank, E. (2018). Konsten att få tänk på pränt. Stockholm, Skolverket. 1.
- Frank, E., Herrlin, K. (2017). Utmaningar och motivation i läsundervisningen : [ ingår i Lärportalens modul Språk-, läs- och skrivutveckling (Läslyftet), Tidig läsundervisning, Del 8: Utmaning och motivation i läsundervisning, årskurs F-3 ]. Stockholm, Skolverket. 13.
Article in journal (Other (popular science, discussion, etc.))
-
Herrlin, K. (2007). God läsutveckling : Hur kan vi stödja och stimulera eleverna till en god läsutveckling?. Läsepedagogen. (5). 4-8.
Status: Published -
Herrlin, K. (2007). Kunskapsöverföring i praktiken : Bakgrundsfaktorer- Den goda starten. Kunskapsöverföring i praktiken - Att ta tillvara kompetens kring läs- och skrivinlärning.
Status: Published -
Herrlin, K. (2007). God läsutveckling : Hur kan vi stimulera och stödja läsutveckling?. Læsepedagogen. (5). 4-8.
Status: Published -
Herrlin, K. (2006). Läsning handlar om lust och engagemang. Specialpedagogik. (6). 29-31.
Status: Published
Conference paper (Other (popular science, discussion, etc.))
- Frank, E., Herrlin, K. (2013). Läsförberedd och skrivförberedd - lustfyllda nycklar till skriftspråket. .
- Herrlin, K. (2011). Läsinlärning, läsutveckling och läspedagogik.
- Herrlin, K. (2008). Språk och lärande. Språk och lärande.
- Herrlin, K. (2007). Vurdering av leseutvikling ved bruk av teoribasert lesevurderingsskjema. Vurdering av leseutvikling ved bruk av teoribasert lesevurderingsskjema.
- Herrlin, K. (2007). Evaluering. Evaluering.
- Herrlin, K. (2006). Läsningens fem dimensioner. Läsningens fem dimensioner.
- Herrlin, K. (2005). God läsutveckling - läsningens fem dimensioner. God läsutveckling - läsningens fem dimensioner.
- Herrlin, K. (2002). Läsningens fem dimensioner. Läsningens fem dimensioner.
Book (Other (popular science, discussion, etc.))
- Herrlin, K., Frank, E. (2014). Förskoleklassens metodik : Språkande, skrivande och läsande. Stockholm, Natur och kultur.
- Herrlin, K. (2009). Klara målen : Skriva. Stockholm, Natur och kultur.
- Herrlin, K., Nilsson, I. (2009). Klara målen : Läsa, tala och samtala. Stockholm, Natur och kultur.
- Herrlin, K., Nilsson, I. (2009). Läs med flyt : Ett målmedvetet arbetssätt för att utveckla läsförståelsen. Stockholm, Natur och kultur.