My research groups
-
Research in Inclusion, Democracy and Equity (RIDE) The research environment RIDE consists of researchers who conduct studies in the fields of special pedagogy and social pedagogy. The research focuses…
-
Research on pedagogical professions and practices (PEPP) The environment conducts research on teachers’ work and children’s/pupils’ everyday life and learning at preschool, preschool class, extended…
My ongoing research projects
My completed research projects
Publications
Article in journal (Refereed)
-
Fonseca, L. (2020). Hur uppfattar elever omgivningens sociala tryck gällande skolfusk?. Educare. (2). 27-48.
Status: Published -
Gardesten, J., Fonseca, L. (2019). Att hantera lärarbristen : Erfarenheter från skolor som anställt heltidsmentorer. Educare. (3). 34-48.
Status: Published -
Ekberg, M.S., Fonseca, L., Anderberg, M., Dahlberg, M. (2016). Ungdomar med missbruksproblem och deras uppfattning om skolproblem. Nordic Studies in Education. 36 (4). 266-278.
Status: Published -
Fonseca, L. (2013). „Všichni vědí, že opisovat se nemá, ale stejně to každý dělá.“ Pedagogický pohled na paradoxy „férového“ opisování : "Everybody knows that cheating is wrong, but everybody does it anyway": Educational paradoxes of fair cheating. Studia Paedagogica. 18 (2-3). 73-92.
Status: Published -
Fonseca, L. (2012). "Det är nästan som lite ansvar att fuska" : En kritisk analys av hur normer kring skolfuskpraktik i gymnasieskolan villkoras av en tilltagande marknadisering av utbildning. Utbildning och Demokrati. 21 (2). 61-80.
Status: Published
Conference paper (Refereed)
- Fonseca, L., Lindqvist, P., Nordänger, U.K., Ackesjö, H., Gardesten, J., et al. (2018). Lärarassistenter och lärare - samarbete, arbetsdelning eller konflikt?. Nordisk netværk for Professionsforskning : Magt, teknologi og mennesker – samtidige udfordringer for professionelle og borgere.
- Lindqvist, P., Nordänger, U.K., Gardesten, J., Fonseca, L., Ackesjö, H., et al. (2018). Alleviation or obstruction? : Teachers, teacher assistants and negotiations on professional domains. .
- Fonseca, L. (2017). Trials of suitability testing prior to admission to teacher education in Sweden - some early results. Changing perspectives and approaches in contemporary teaching : Enhancing the quality of teacher education.
- Fonseca, L., Gerrevall, P. (2017). Trials of suitability testing prior to admission to teacher education in Sweden. Abstract book. NERA 2017. Learning and education - material conditions and consequences. Copenhangen, Denmark, 23-25 March, 2017.
- Fonseca, L. (2015). School cheating on the conditions of audit society. ECER 2015, Education and Transtition. Contributions from Educational Research. Network: 1. Continuing Professional Development: Learning for Individuals, Leaders and Organisations..
- Fonseca, L. (2012). Can schoolcheating ever be regarded as a responsible behavior?. ECER 2012, The Need for Educational Research to Champion Freedom, Education and Development for All : Network: 23. Policy Studies and Politics of Education.
Conference paper (Other academic)
- Fonseca, L. (2020). Lärarassistenters funktion i skolan - några forskningsresultat. .
- Fonseca, L., Ekberg, M.S., Anderberg, M., Dahlberg, M. (2015). Skolproblematik i relation till ungdomar med missbruksproblem. .
- Ekberg, M.S., Fonseca, L., Dahlberg, M., Anderberg, M. (2015). Ungdomar med missbruksproblem och deras uppfattning om skolproblem. .
- Fonseca, L. (2015). Vilka elever anses ha mera rätt att skolfuska än andra? : ....Och på vilka grunder kan det anses vara ett allvarligare normbrott att lärare aktivt jagar skolfusk än att de blundar för vissa former av fusk?. .
Chapter in book (Other academic)
- Fonseca, L., Gerrevall, P., Gustafsson, B. (2019). De sökande. Lämplighetsbedömning inför antagning till lärarutbildningen : Erfarenheter från Linnéuniversitetets försöksverksamhet. Växjö, Linnaeus University Press. 83-88.
- Fonseca, L. (2019). UHR:s utvärdering av försöksversamheten. Lämplighetsbedömning inför antagning till lärarutbildningen : Erfarenheter från Linnéuniversitetets försöksverksamhet. Växjö, Linnaeus University Press. 155-174.
- Fonseca, L., Gerrevall, P., Gustafsson, B. (2019). Bedömning av förmågor som visar sig i muntlig kommunikation. Lämplighetsbedömning inför antagning till lärarutbildningen : Erfarenheter från Linnéuniversitetets försöksverksamhet. Växjö, Linnaeus University Press. 73-79.
- Fonseca, L., Gerrevall, P., Gustafsson, B. (2019). Lämplighetsbedömningens kvalitet ur bedömarnas perspektiv. Lämplighetsbedömning inför antagning till lärarutbildningen : Erfarenheter från Linnéuniversitetets försöksverksamhet. Växjö, Linnaeus University Press. 123-128.
- Fonseca, L., Gerrevall, P., Gustafsson, B. (2019). Lämplighetsbedömningens resultat. Lämplighetsbedömning inför antagning till lärarutbildningen : Erfarenheter från Linnéuniversitetets försöksverksamhet. Växjö, Linnaeus University Press. 89-96.
- Fonseca, L., Gerrevall, P., Gustafsson, B. (2019). Lämplighetsprövningens utformning och genomförande. Lämplighetsbedömning inför antagning till lärarutbildningen : Erfarenheter från Linnéuniversitetets försöksverksamhet. Växjö, Linnaeus University Press. 57-62.
- Fonseca, L., Gerrevall, P., Gustafsson, B. (2019). Sammanfattande slutsatser och diskussion utifrån Linnéuniversitetets försöksverksamhet. Lämplighetsbedömning inför antagning till lärarutbildningen : Erfarenheter från Linnéuniversitetets försöksverksamhet. Växjö, Linnaeus University Press. 175-194.
- Fonseca, L., Gustafsson, B. (2019). "Det ger ju en legitimitet till utbildningen" : Lärarstudenternas synpunkter på lämplighetsprövningen. Lämplighetsbedömning inför antagning till lärarutbildningen : Erfarenheter från Linnéuniversitetets försöksverksamhet. Växjö, Linnaeus University Press. 129-142.
- Fonseca, L., Gerrevall, P., Gustafsson, B. (2019). Utveckling av lämplighetsprovets innehåll. Lämplighetsbedömning inför antagning till lärarutbildningen : Erfarenheter från Linnéuniversitetets försöksverksamhet. Växjö, Linnaeus University Press. 43-53.
- Fonseca, L. (2019). Forskning om lämplighetsbedömning. Lämplighetsbedömning inför antagning till lärarutbildningen : Erfarenheter från Linnéuniversitetets försöksverksamhet. Växjö, Linnaeus University Press. 15-30.
- Fonseca, L. (2018). Lämplighetsantagning - (Hur) kan testresultat användas för att leda lärande i lärarutbildning?. Att leda lärande : En vänbok till Per Gerrevall. Kalmar/Växjö, Linnaeus University Press. 41-63.
- Fonseca, L. (2017). Bedömning av lärarkvalitet vid antagning till lärarutbildningen. Att bedöma lärarkvalitet : Skicklighet, lämplighet & kompetens. Stockholm, Natur och kultur. 137-150.
Doctoral thesis, monograph (Other academic)
- Fonseca, L. (2014). Det godkända fusket : Normförhandlingar i gymnasieskolans bedömningspraktiker. Doctoral Thesis. Växjö, Linnaeus University Press. 234.
Report (Other academic)
- Lindqvist, P., Ackesjö, H., Fonseca, L., Gardesten, J., Herrlin, K., et al. (2020). (Lärar)avlastande yrkesgrupper – Var går gränserna? : En studie om nya fördelningar av och förhandlingar om arbete i skolan. Kalmar & Växjö, Linnaeus university. 106.
- Gerrevall, P., Fonseca, L. (2018). Lämplighetsbedömning inför antagning till lärarutbildningen : Linnéuniversitetets försöksverksamhet. Växjö, Linnéuniversitetet. 97.
- Fonseca, L. (1994). Rollspel som pedagogisk metod i samhällskunskapsundervisning. Lund, Lunds universitet. 55.
Collection (editor) (Other academic)
- Fonseca, L., Gerrevall, P., Gustafsson, B. (2019). Lämplighetsbedömning inför antagning till lärarutbildningen : Erfarenheter från Linnéuniversitetets försöksverksamhet. Växjö, Linnaeus University Press. 217.
Other (Other academic)
Article in journal (Other (popular science, discussion, etc.))
-
Fonseca, L. (2018). Elevers och lärares inställning till fusk. Svenskläraren. 62 (2). 14-15.
Status: Published -
Fonseca, L. (2015). Fusk i skolan. Skola & samhälle.
Status: Published