My research groups
-
Centre of Language for Specific Purposes Centre of Language for Specific Purposes (CLSP) gathers researchers from the departments of Language and Swedish. Our linguistic and multilingual environment…
-
Educational Linguistics The Educational Linguistics research group brings together researchers in Linguistics and in Language Education, focusing on the theme ‘language (in) education’ (see Hult,…
Publications
Article in journal (Refereed)
-
Ask, S. (2018). "She had it coming?" : An experimental study of text interpretation in a police classroom setting. Nordic Journal of Linguistics. 41 (2). 133-153.
Status: Published
Conference paper (Refereed)
- Byrman, G., Ask, S. (2010). "Så slog han Anna med ett okänt antal knytnävslag i ansiktet" : Reliefanalys av polisstudenters och polisers skrivande. Rammer for skriving : Om skriveutvikling i skole og yrkesliv. 125-139.
- Ask, S. (2007). Vägar och hinder. Skrive for nåtid og framtid : Skriving og rettleiing i høgre utdanning. 48-58.
- Ask, S. (2006). Delvis eller helt? : Studenter och lärare om svenskämnet på gymnasieskolan. Tredje nationella konferensen i svenska med didaktisk inriktning : Växjö den 9 november 2005.
- Ask, S. (2006). Didaktiska perspektiv på akademiskt skrivande. Svenskans beskrivning 28 : Förhandlingar vid Tjugoåttonde sammankomsten för svenskans beskrivning.
- Ask, S. (2006). Stadieövergångar och interimtext : Akademisk skriftspråkskompetens i praktiken. Språkforskning på didaktisk grund : Rapport från ASLA:s höstsymposiium Växjö 10-11 november 2005.
- Ask, S. (2003). Svenskämnet - ett sorteringsinstrument?. Texter om svenska med didaktisk inriktning : Första nationella konferensen i svenska med didaktisk inriktning.
Chapter in book (Refereed)
- Ask, S. (2016). Hur vet du det, och hur säker är du? : Ämnesdidaktiska perspektiv på evidentialitet. Möten med mening : Ämnesdidaktiska fallstudier i konst och humaniora. Lund, Nordic Academic Press. 191-207.
- Ask, S. (2014). Authoritative Language in Police Training : Style in Police Students’ Memoranda. The Evolution of Policing : Worldwide Innovations and Insights. CRC Press. 193-204.
Article in journal (Other academic)
-
Lindgren, M., Ask, S. (2014). Undervisning i språkhistoria : En ämnesdidaktiskutmaning för lärarstudenter. HumaNetten. Festskrift till Per Stille. (Våren). 5-12.
Status: Published -
Ask, S. (2006). Vägar till ett akademiskt skriftspråk. Humanetten. (19). 2-15.
Status: Published -
Ask, S. (2003). Stadieövergångar och textvärldar : Om nyblivna studenter som möter högskolans textvärld. Humanetten. (12).
Status: Published
Book (Other academic)
- Ask, S. (2006). Hållbara texter : Att skriva för studier och arbetsliv. Stockholm, Liber.
Chapter in book (Other academic)
- Ask, S. (2019). Att begripa och att göra sig själv begriplig i skrift : Språklig kompetens i lämplighetsprövningen. Lämplighetsbedömning inför antagning till lärarutbildningen : Erfarenheter från Linnéuniversitetets försöksverksamhet. Växjö, Linnaeus University Press. 63-73.
- Ask, S. (2005). Vad ska vi göra med Markus? : Intermedialitet i postmodern elevtext. Det meningsfulla ordet är det mänskliga medvetandets mikrokosmos : Läsande, skrivande och identitet. Stockholm, Svensklärarföreningen.
- Ask, S. (2005). Röster i övergången : Nya studenter om skrivandet i högre utbildning. Den skrivande studenten : Idéer, erfarenheter och forskning från Textverkstaden vid Växjö univeristet. Växjö, Växjö university press.
- Ask, S. (2005). Röster i övergången : Nya studenter om skrivandet i högre utbildning. Den skrivande studenten : Idéer, erfarenheter och forskning frpn Textverkstaden vid Växjö universitet. Växjö, Växjö university press.
- Ask, S. (2004). Som att vada i sirap : Tre lärarröster om svenskämnet på gymnasieskolan. På väg mot en integrativ didaktik. Växjö, Växjö university press.
Doctoral thesis, monograph (Other academic)
- Ask, S. (2007). Vägar till ett akademiskt skriftspråk. Doctoral Thesis. Växjö, Växjö University Press. 220.
Licentiate thesis, monograph (Other academic) (Other academic)
- Ask, S. (2005). Tillgång till framgång : Lärare och studenter om stadieövergången till högre utbildning. Licentiate Thesis. Växjö, Växjö universitet, Institutionen för humaniora. 119.
Report (Other academic)
- Ask, S. (2021). Från tal till text i polisstudenters PM. Växjö, Linnaeus University. 19.
- Ask, S., Byrman, G. (2006). Stark kvinna på sju bokstäver : Vänskrift till Solveig Hammarbäck 2006. Växjö, Institutionen för humaniora. 112.
- Ask, S., Byrman, G., Hammarbäck, S., Lindgren, M., Stille, P. (2005). Lekt och lärt : Vänskrift till Jan Einarsson 2006. Växjö, Institutionen för humaniora. 295.
Collection (editor) (Other academic)
- Hägerdal, H., Ask, S., Bergh Nestlog, E., Hammarbäck, S., Stille, P., et al. (2019). Cara Mia: Vänskrift till Maria Lindgren 5 december 2019 : HumaNetten Nr 43 2019. Växjö, Linnaeus University Press. 186.
- Ask, S. (2005). Perspektiv på didaktik : Svenskämnet i fokus. Stockholm, Svensklärarföreningen.
Book (Other (popular science, discussion, etc.))
- Ask, S. (2013). Skrivande polis. Lund, Studentlitteratur.
Chapter in book (Other (popular science, discussion, etc.))
- Ask, S. (2006). "PROJEKT: Tragga ihjäl dom!" : Studenter diskuterar akademiskt språkbruk. Stark kvinna på sju bokstäver : Vänskrift till Solveig Hammarbäck 2006. Växjö, Växjö university press.
- Ask, S. (2005). Skurkdiskurs? : Semiotiska resurser i en lärobokstext. Lekt och lärt : Vänskrift till Jan Einarsson 2006. Växjö, Institutionen för humaniora.