Ulla-Karin Nordänger
Professor
Department of Education and Teachers' Practice
Faculty of Social Sciences
My completed research projects
-
Project: Alleviation or obstruction? Teachers, teaching assistants and negotiations on professional domains In this project, we will study the initiatives taken in Swedish schools to relieve the…
-
Project: Crossroads – two longidudinal studies of choices and values in teachers' work trajectories How do teachers retain their commitment and ideals in the profession over time? What crossroads are…
-
Project: Let the right one out! - teacher training and induction as gatekeepers to the teaching profession Project Members: Per Lindqvist, Per Gerrevall, Ulla-Karin Nordänger, Joakim Krantz, Henrik…
Publications
Article in journal (Refereed)
-
Gardesten, J., Nordänger, U.K., Herrlin, K. (2021). Scenkonst eller gatuteater? : Lärares arbete i relation till struktur, organisering och yrkesgränsernas utsträckning. Nordic Studies in Education. (2). 148-166.
Status: Published -
Nordänger, U.K., Lindqvist, P. (2020). Avhopp och framtidstro : En jämförande studie av två lärargenerationer. Utbildning och Lärande / Education and Learning. 14 (1). 27-45.
Status: Published -
Carlsson, R., Lindqvist, P., Nordänger, U.K. (2019). Is teacher attrition a poor estimate of the value of teacher education? A Swedish case.. European Journal of Teacher Education. 42 (2). 243-257.
Status: Published -
Ackesjö, H., Lindqvist, P., Nordänger, U.K. (2019). “Betwixt and Between” : Leisure-time Teachers and the Construction of Professional Identities. Scandinavian Journal of Educational Research. 63 (6). 884-898.
Status: Published -
Gardesten, J., Nordänger, U.K. (2018). Gör det någon skillnad? Universitetslärares erfarenheter av en verksamhetsintegrerad lärarutbildning.. Utbildning och Lärande / Education and Learning. 12 (2). 25-40.
Status: Published -
Lindqvist, P., Nordänger, U.K. (2018). Notions of discretionary power. Images over time. Teacher Education & Practice. 31 (3). 404-422.
Status: Published -
Lindqvist, P., Nordänger, U.K. (2018). "Separating the wheat from the chaff" - failures in the practice based parts of swedish teacher education. International Journal of Learning, Teaching and Educational Research. 17 (1). 83-103.
Status: Published -
Lindqvist, P., Nordänger, U.K. (2016). Already elsewhere - A study of (skilled) teachers' choice to leave teaching. Teaching and Teacher Education : An International Journal of Research and Studies. 54 (February). 88-97.
Status: Published -
Ackesjö, H., Nordänger, U.K., Lindqvist, P. (2016). "Att jag kallar mig själv för lärare i fritidshem uppfattar jag skapar en viss provokation" : Om de nya grundlärarna med inriktning mot arbete i fritidshem. Educare. (1). 86-109.
Status: Published -
Nordänger, U.K., Lindqvist, P. (2015). "Det såg vi ifrån början..."? : Underkännanden i den svenska lärarutbildningens verksamhetsförlagda delar. Nordic Studies in Education. 35 (1). 51-69.
Status: Published -
Nordänger, U.K., Lindqvist, P. (2015). Lärares förväntningar på yrket - bilder av handlingsfrihet 1993-2013. Pedagogisk forskning i Sverige. 20 (3-4). 195-220.
Status: Published -
Lindqvist, P., Nordänger, U.K., Carlsson, R. (2014). Teacher attrition the first five years - A multifaceted image. Teaching and Teacher Education : An International Journal of Research and Studies. 40 (4). 94-103.
Status: Published -
Nordänger, U.K., Lindqvist, P. (2012). Att skärpa den praktiska blicken : handledares erfarenheter av försök att stärka kvalitet i VFU. Utbildning och Lärande / Education and Learning. 6 (1). 80-97.
Status: Published -
Hegender, H., Lindqvist, P., Nordänger, U.K. (2012). Från samspråk om lämplighet mot förhandling om skicklighet? : Bedömningssamtal i verksamhetsförlagd lärarutbildning. Pedagogisk forskning i Sverige. 12 (1-2). 61-79.
Status: Published -
Lindqvist, P., Nordänger, U.K. (2011). Mellan försiktighetsprinciper och kreativitetsmod. Lärares arbete som balansakt i risk- och granskningssamhället.. Nordic Studies in Education. 31 (3). 180-193.
Status: Published -
Lindqvist, P., Nordänger, U.K. (2010). Encounters in metaphors : Connecting the bridgeheads of teachers´practical knowledge and professional language. International Journal of Pedagogies and Learning. 6 (1). 49-61.
Status: Published -
Lindqvist, P., Nordänger, U.K., Landahl, J. (2009). Insurance and Assurance - Teachers´strategies in the regimes of risk and audit. European Educational Research Journal. 8 (4). 508-519.
Status: Published -
Lindqvist, P., Nordänger, U.K. (2007). (Mis-?) using the E-Delphi method. An Attempt to Articulate Practical Knowledge of Teaching. Journal of Research Methods and Methodological Issues. 1 (1).
Status: Published -
Lindqvist, P., Nordänger, U.K. (2007). "Lost in translation?" : Om lärares praktiska yrkeskunnande och professionella språk. Pedagogisk forskning i Sverige. 12 (3). 177-193.
Status: Published -
Lindqvist, P., Nordänger, U.K. (2007). Lärande i riskzonen : konturer av ett obrukat forskningsfält. Tidskrift för lärarutbildning och forskning. 14 (1). 59-75.
Status: Published -
Lindqvist, P., Nordänger, U.K. (2006). Better Safe than Sorry? Risk and Educational Research. Educational Studies. 33 (1). 15-27.
Status: Published -
Lindqvist, P., Nordänger, U.K. (2006). Who dares to disconnect in the age of uncertainty? Teachers' recesses and "off-the-clock" work. Teachers and Teching: theory and practice. 12 (6). 623-637.
Status: Published
Conference paper (Refereed)
- Perselli, A., Nordänger, U.K., Ackesjö, H., Wernholm, M., Dahl, M. (2023). Scientific grounding and navigable waterways : – practice-developing research in motion – what happened?. NERA 2023.
- Nordänger, U.K., Lindqvist, P. (2019). Teacher education - a waste of time or a value for life?. NERA 2019, Education in a Global World, 6-8 March, Uppsala, Sweden : Abstract book, 2019-03-06. 620-620.
- Fonseca, L., Lindqvist, P., Nordänger, U.K., Ackesjö, H., Gardesten, J., et al. (2018). Lärarassistenter och lärare - samarbete, arbetsdelning eller konflikt?. Nordisk netværk for Professionsforskning : Magt, teknologi og mennesker – samtidige udfordringer for professionelle og borgere.
- Lindqvist, P., Nordänger, U.K., Gardesten, J., Fonseca, L., Ackesjö, H., et al. (2018). Alleviation or obstruction? : Teachers, teacher assistants and negotiations on professional domains. .
- Nordänger, U.K., Herrlin, K., Strandberg, C., Gardesten, J., Bredmar, A. (2018). En verksamhetsintegrerad lärarutbildning - möjligheter och utmaningar. .
- Nordänger, U.K., Lindqvist, P. (2017). Notions of discretion : Images of teachers' professional freedom 1993-2013. Abstract book. NERA 2017. Learning and education - material conditions and consequences. Copenhangen, Denmark, 23-25 March, 2017.
- Lindqvist, P., Nordänger, U.K. (2016). Lärares förväntningar på yrket 1993-2013 : På väg mot en uppdelad lärarkår?. Professionerna i mötet mellan kunskapssamhället och granskningssamhället: Förändrade villkor och nutida utmaningar. NORDPRO-konferensen 2016, Lund, 27-28 oktober, 2016.
- Lindqvist, P., Nordänger, U.K. (2014). Crossroads : A longitudinal study of Swedish teacher attrition. The first five years. Abstracts. Teachers Matter - But How? Linnæus University, Växjö, October 23-24, 2014.
- Lindqvist, P., Nordänger, U.K. (2014). Stayers, leavers and shifters : A longitudinal study of teacher attrition and retention. ECER 2014, The Past, the Present and Future of Educational Research in Europe. Network: 10. Teacher Education Research.
- Nordänger, U.K., Lindqvist, P. (2014). Unfit to teach? : Failures in student teaching related to the idea of admission tests. Abstracts. NERA 42nd Congress, Education for Sustainable Development, N 19. Teachers' work and teacher education, Paralell sessions 3..
- Lindqvist, P., Nordänger, U.K. (2014). Should I stay or should I go (or should I return)? : A longitudinal study of teacher drop-outs. Abstracts. NERA 42nd Congress, Education for Sustainable Development, N 19. Teachers' work and teacher education, Parallell sessions 5.
- Lindqvist, P., Nordänger, U.K. (2013). Detectable at First Sight? : Failures in Student Teaching Related to the Idea of Admission Tests. ECER 2013, Creativity and Innovation in Educational Research : Network:10. Teacher Education Research.
- Lindqvist, P., Nordänger, U.K. (2013). Detectable at first sight? : Failures in student teaching related to the idea of admission tests. Creativity and Innovation in Educational Research: ECER 2013 : Network 10. Teacher Education Research.
- Lindqvist, P., Nordänger, U.K. (2013). Crossroads – a longitudinal study of choises and values in teachers work trajectories, The first five years. .
- Fransson, G., Frelin, A., Lindqvist, P., Nordänger, U.K. (2012). Lessons Learned – Changing Times : 87 Former Teacher Graduates on their Careers During 15 Years. ECER 2012, The Need for Educational Research to Champion Freedom, Education and Development for All.
- Lindqvist, P., Nordänger, U.K. (2012). Supervisors practical knowing as a base for mentoring. The 40th Annual Congress of the Nordic Educational Research Association, 8 – 10 March 2012 : Abstract book. 117-117.
- Lindqvist, P., Nordänger, U.K. (2011). Sharpening the practial sight - a way of enhancing quality in student teacher practice. Paper presented at the conference of European Educational Research Association, Berlin.
- Lindqvist, P., Nordänger, U.K. (2011). Sharpening the practical sight : a way of enhancing quality in student teachers practce?. European Educational Research Association (ECER) 2011, Urban Education, Berlin.
- Hegender, H., Lindqvist, P., Nordänger, U.K. (2011). The assessment of student teachers' vocational knowledge. A design experiment.. Paper presented at the Conference of EERA (European Educational Research Association), Berlin..
- Lindqvist, P., Nordänger, U.K. (2011). Learning within the schoolbased parts of teacher education - a study of practical knowing and supervising. Paper presented at the conference of Nordic Stucies on Educational Research, Jyväskylä.
- Lindqvist, P., Nordänger, U.K., Hegender, H., Gerrevall, P., Linnér, S. (2011). The fuzziness of failing teacher students - indicators and procedures. Paper presented at the conference of ISATT, Braga, Portugal.
- Nordänger, U.K., Lindqvist, P., Hegender, H., Gardesten, J. (2011). Att skärpa den praktiska blicken. En modell för ökad kvalitet i handledning och bedömning av yrkeskunnande.. Paper presenterat vid årliga VILÄR-konferensen (Verksamhetsintegrerat lärande), Skövde..
- Hegender, H., Lindqvist, P., Nordänger, U.K. (2010). The assessment of student teachers' vocational knowledge: A design experiment. Paper presenterat vid Forskarskolan i pedagogisk bedömning:s Forsknings- och utvecklingskonferens, Stockholm.
- Lindqvist, P., Nordänger, U.K. (2009). För säkerhets skull - en studie av lärararbetet i risksamhället. Presentation vid konferensen Gränssättning inom och utanför professioner, Malmö.
- Lindqvist, P., Nordänger, U.K. (2009). School-staging and back-watching – teachers’ strategies in risk-concious shools. Paper presented at the conference of Europeans Sociological Association, Lisboa.
- Lindqvist, P., Nordänger, U.K. (2008). Finding ways of articulating teachers' practical knowledge. American Educational Research Conference, New York.
- Lindqvist, P., Nordänger, U.K. (2008). Relations between teachers' practical knowledge and professional language. American Educational Research Conference, New York.
- Lindqvist, P., Nordänger, U.K. (2008). Experiences and expressions. The core of teachers' competence - and how they talk about it. Presentation at the international conference of education, Athens.
- Lindqvist, P., Nordänger, U.K. (2007). Lost in translation - Kan lärares praktiska kunnande översättas till professionellt språk?. Konferens FoU i Praksis, Trondheim.
- Lindqvist, P., Nordänger, U.K. (2006). Turned On and Tuned In - Teachers Work Outside Classrooms. International Congress of Qualitative Research, University of Illinois.
- Nordänger, U.K., Lindqvist, P., Hultman, G., Schoultz, J., Hegender, H. (2005). Application of converse thinking: Interchange of practical assignments with theoretical applications in teacher education. Paper presented at the Conference of EERA (European Educational Research Association), Dublin.
- Lindqvist, P., Nordänger, U.K. (2005). Who dares to disconnect in the age of uncertainty?. International Congress of Qualitative Research, University of Illinois, USA.
- Nordänger, U.K. (2003). The invisible parts of teachers work: oppression or opportunity. NERA.
- Nordänger, U.K., Lindqvist, P. (2003). Hide and seek: Fighting Neo-liberalism with its own weapons. EERA-conference.
- Nordänger, U.K., Lindqvist, P. (2003). Three sides of a coin: Perspectives and positions in school reconstruction. EERA-conference.
- Lindqvist, P., Nordänger, U.K. (2003). The invisible parts of teachers work: oppression or opportunity. NERA.
- Nordänger, U.K. (2002). The Invisible Impact. .
- Lindqvist, P., Nordänger, U.K., Kroksmark, T. (2002). Is there a teacher somewhere in the building?. EERA.
- Lindqvist, P., Nordänger, U.K. (2002). The value of the invisible. AERA-conference.
Chapter in book (Refereed)
- Lindqvist, P., Nordänger, U.K. (2022). Stayers: In the long run : A comparative study of retention in two Swedish teacher generations. The Palgrave Handbook of Teacher Educaton Research. London, Palgrave Macmillan. 121-142.
- Nordänger, U.K., Lindqvist, P. (2021). Man måste veta vad man önskar sig : Skolexistens mellan belastning och belöning. Ögonblick : En vänbok till Anders Persson om människor och deras möten. Lund University. 89-103.
Report (Refereed)
Article in journal (Other academic)
-
Nordänger, U.K. (2010). Hur framträder lärarskicklighet? : Om framträdanden, ramverk och fasader som delar av yrkeskunnande. Didaktisk Tidskrift. 19 (2). 63-80.
Status: Published -
Lindqvist, P., Nordänger, U.K., Kroksmark, T. (2002). Who qualifies who – and into what?. Didaktisk Tidskrift.
Status: Published
Conference paper (Other academic)
- Lindqvist, P., Nordänger, U.K. (2015). Vägskäl : En longitudinell studie av val och ideal i lärares yrkesbanor. .
- Nordänger, U.K., Lindqvist, P., Hegender, H., Hultman, G., Schoultz, J. (2009). Vad händer om man tänker tvärtom? Går det att byta praktikuppgifter mot teoriuppgifter i lararutbildningen?. Paper presenterat vid Vetenskapsrådets årliga konferens: Resultatdialogen 2009, Umeå.
- Lindqvist, P., Nordänger, U.K. (2007). Tracking down or loosing sight of teachers practical knowledge? The dilemmas of an e-Delphi study. NERA-conference.
- Lindqvist, P., Nordänger, U.K. (2004). Cheerful, silent and shy - Stories and professional images in teacher education. NERA-conference.
- Lindqvist, P., Nordänger, U.K. (2004). Stories and professional images in teacher education. NERA-konferens.
- Lindqvist, P., Nordänger, U.K. (2004). Relocation - A way of recruiting new groups of students into teacher education?. NERA-Conference (Nordic Educational Researc Association).
Chapter in book (Other academic)
- Lindqvist, P., Nordänger, U.K. (2024). Lärarperspektiv på kunskapskrav och kunskapsprogression. Kunskapskriterier och kunskapsprogression : genom det svenska utbildningssystemet. Studentlitteratur AB. 213-244.
- Ackesjö, H., Lindqvist, P., Nordänger, U.K. (2020). De första åren i yrket : nyutexaminerade lärares upplevelser av en ny yrkesroll. Fritidshemmets pedagogik i en ny tid. Malmö, Gleerups Utbildning AB. 101-117.
- Nordänger, U.K., Lindqvist, P. (2018). "Så fort det händer nånting så skriver jag" - om lärararbetet och risksamhällets ömtåliga barn. Att leda lärande : En vänbok till Per Gerrevall. Kalmar, Växjö, Linnaeus University Press. 211-231.
- Nordänger, U.K., Lindqvist, P. (2018). Teacher education in Sweden. International Handbook of Teacher Education World Wide : Vol 3. Nicosia, HM Studies. 407-420.
- Lindqvist, P., Nordänger, U.K. (2017). Att skilja agnarna från vetet - om underkännanden i lärarutbildningens VFU. Att bedöma lärarkvalitet : Skicklighet, lämplighet & kompetens. Stockholm, Natur och kultur. 192-211.
- Nordänger, U.K. (2017). Hur lärarkvalitet framträder - om ramverk och fasader. Att bedöma lärarkvalitet : Skicklighet, lämplighet & kompetens. Stockholm, Natur och kultur. 91-106.
- Nordänger, U.K., Lindqvist, P., Frelin, A., Fransson, G., Andrae Thelin, A. (2015). "Väg-skäl" : En longitudinell studie av val och ideal i lärares yrkesbanor. Resultatdialog 2015. Stockholm, Vetenskapsrådet. 149-159.
- Lindqvist, P., Nordänger, U.K. (2009). Tryggare kan ingen vara? Det sakrala barnet i risksamhället. Uppbrott. Brytpunkter & övergångar i tid och rum. Kalmar studies in humanities and social sciences. 140-148.
- Lindqvist, P., Nordänger, U.K. (2008). Att studera lärararbetets insida - grundad teori som vetenskapligt redskap. Läraren i blickpunkten - olika perspektiv på lärares liv och arbete. Stockholm, Lärarförbundets Förlag.
- Nordänger, U.K. (2005). Det Ständiga framträdandet. Gränslösa tider och tidlösa gränser i skolans vardag.
Doctoral thesis, monograph (Other academic)
- Nordänger, U.K. (2002). Lärares raster. Innehåll i mellanrum. Doctoral Thesis.
Licentiate thesis, monograph (Other academic) (Other academic)
- Nordänger, U.K. (1999). Möjligheter och mål. Sökande efter samband mellan lärares kåranda och skolans demokratimål.. Licentiate Thesis.
Report (Other academic)
- Lindqvist, P., Ackesjö, H., Fonseca, L., Gardesten, J., Herrlin, K., et al. (2020). (Lärar)avlastande yrkesgrupper – Var går gränserna? : En studie om nya fördelningar av och förhandlingar om arbete i skolan. Kalmar & Växjö, Linnaeus university. 106.
- Hultman, G., Schoultz, J., Wedin, A., Lindqvist, P., Nordänger, U.K., et al. (2012). Lärandet i den verksamhetsförlagda delen av lärarutbildningen : Yrkeslärande, lärlingsprocesser och handledarskap. Resultatdialog 2012, Vetenskapsrådets rapportserie, 7:2012. 174.
- Lindqvist, P., Nordänger, U.K. (2011). Verksamhetsförlagd utbildning vid lärarprogrammen, Linnéuniversitetet : ett ramverk.
- Lindqvist, P., Nordänger, U.K., Gerrevall, P., Linnér, S. (2010). Verksamhetsförlagd utbildning : ett styrkeområde vid Linnéuniversitetet.
- Lindqvist, P., Nordänger, U.K. (2009). Preventiva och promotiva strategier i risksamhällets skola - 8000 år av erfarenhet. Högskolan i Kalmar, Humanvetenskapliga institutionen.
- Nordänger, U.K., Lindqvist, P., Hegender, H., Hultman, G., Schoultz, J. (2009). Vad händer om man tänker tvärtom? Går det att byta praktikuppgifter mot teoriuppgifter i lärarutbildningen?. Resultatdialog 2009: Aktuell forskning om lärande. Vetenskapsrådets rapportserie 2009:2.
- Nordänger, U.K., Havung, M. (2007). "Om dom säjer vetenskaplig en gång till så spyr jag"- Erfarenheter av att handleda examensarbeten. Skolmästarkonst i ett nytt århundrade.. Högskolan i Kalmar.
- Nordänger, U.K., Lindqvist, P. (2006). Utvärdering av forskarutbildning i pedagogik vid Växjö universitet.
- Persson, L., Nordänger, U.K. (2006). Vad kan en lärare som inte du kan? : lärarstudenters bilder av lärarkompetens i början och slutet av utbildningen. Humanvetenskapliga institutionen. 93.
- Lindqvist, P., Nordänger, U.K., Thelin, A, A. (2004). Det är så himla svårt att sätta fingret på det – Åsikter om mötet mellan skola och forskning. Skolmästarkonst i ett nytt århundrade.. Högskolan i Kalmar.
- Lindqvist, P., Nordänger, U.K. (2004). Lärarstudenter. Skolmästarkonst i ett nytt århundrade. Högskolan i Kalmar.
- Lindqvist, P., Nordänger, U.K. (2004). Lärares osynliga arbete. : Skolmästarkonst i ett nytt århundrade. Högskolan i Kalmar.
- Nordänger, U.K. (2003). NOVA - Något om verksamma lärares arbete, skolutveckling och forskningsanknytning av lärarutbildningen..
- Nordänger, U.K. (1997). Lärarna i årskurs 5. En deskriptiv redogörelse för lärarenkäten i UG 95.. Växjö universitet, Pedagogisk kommunikation.
Article in journal (Other (popular science, discussion, etc.))
-
Lindqvist, P., Nordänger, U.K. (2018). En gång lärare alltid lärare. Pedagogiska Magasinet. (21 september).
Status: Published -
Lindqvist, P., Nordänger, U.K. (2009). Trygghet bakom staket. Magasinet Neo. (Nummer 1, januari/februari 2009).
Status: Published -
Nordänger, U.K. (2003). Om mellanrum och innehåll. Arbetarskydd.
Status: Published -
Nordänger, U.K. (2003). "Om mellanrum och innehåll". Arbetarskydd.
Status: Published
Chapter in book (Other (popular science, discussion, etc.))
- Lindqvist, P., Nordänger, U.K. (2022). Att artikulera lärares yrkeskunnande : erfarenheter från en ostyrig e-Delphistudie. Utbildningsvetenskapliga perspektiv på samverkan. Liber. 104-122.