Avdelningen för metod och metavetenskap
Inom Avdelningen för metod och metavetenskap arbetar vi med att utveckla och förbättra forskningsmetoder och med projekt som har ett metavetenskapligt perspektiv på forskning. Detta inkluderar allt från att validera psykologiska instrument till att genomföra systematiska översikter och meta-analyser av hela forskningsområden.
Vår forskning
Våra projekt grundas i psykologi men är ofta tvärvetenskapliga, då många forskningsmetoder (till exempel för systematiska översikter och meta-analyser) liknar varandra mellan discipliner. Avdelningens tvärvetenskapliga samarbeten inkluderar discipliner och ämnen såsom utbildningsvetenskap och didaktik, forskning om funktionsnedsättningar, samt datadrivna beslutsstöd/AI.
Allt arbete inom Avdelningen för metod och metavetenskap genomsyras av vårt ständiga engagemang i främjandet av öppen vetenskap och reproducerbarhet inom såväl forskning som undervisning.
Nedan följer en kort beskrivning av avdelningens olika forskningsområden och projekt, och de medlemmar som huvudsakligen arbetar inom området.
Systematiska översikter av Evidens i lärande och didaktik
Evidens i lärande och didaktik (ELD) är ett större samarbete med syfte att ta fram evidens för lärande och didaktik genom systematiska översikter, meta-analyser och meta-översikter, samt presentera dem på en interaktiv plattform.
En huvuddel av detta projekt är en storskalig omprövning av ”Hatties lista”, som genomförs inom ramen för projektet Omprövning av Hatties lista över framgångsrikt lärande, som finansieras av Vetenskapsrådet.
ELD inkluderar även utvecklingen av en resurs specifikt för pedagoger. Genom att skriva populärvetenskapliga sammanfattningar av noggrant granskade systematiska översikter och analyser, vill vi göra utbildningsforskning mer tillgänglig, begriplig och relevant för lärare, rektorer och andra pedagoger.
Forskare: Rickard Carlsson, André Kalmendal, Thomas Nordström och Natalie Hyltse, samt Lucija Batinović (Linköpings universitet)
Utveckling av Community augmented meta-analyses
Community-augmented meta-analyses (CAMA) är en metod för att tillgängliggöra meta-analyser, genom att presentera dem som interaktiva dataset på en webbplattform enligt FAIR-principerna för öppna data (findable, accessible, interoperable, reusable). Dessa dataset kan sedan utökas och förbättras av alla forskare som genomför meta-analyser.
Arbetet syftar till att utveckla detta för flera områden. I nuläget arbetar vi med metoden både för Evidens för lärande och didaktik (se ovan), samt för skolinterventioner riktade till elever med intellektuella funktionsnedsättningar (i samarbete med Linköpings universitet).
Forskare: Rickard Carlsson och André Kalmendal, samt Lucija Batinović (Linköpings universitet)
Tvärvetenskaplig översikt av datadrivna beslut och learning analytics
Vi har nyligen genomfört en tvärvetenskaplig scoping review av systematiska översikter om användningen av artificiell intelligens som analys- och beslutsstöd. Med denna översikt som grund syftar vi att framöver fokusera bland annat på områdets tillämpning inom utbildning (så kallat learning analytics).
Forskare: Rickard Carlsson, Natalie Hyltse och Thomas Nordström
Metoder för reproducerbarhet och kontroll av fel inom forskning
I nära samarbete med tidskriften Meta-Psychology utvecklar vi metoder för att säkerställa att resultaten i vetenskapliga artiklar kan reproduceras. Lucija Batinović genomför reproducerbarhetskontroller för alla artiklar som publiceras i Meta-Psychology.
Vi arbetar även med att ta fram metoder för att upptäcka fel i forskningslitteraturen, och är i uppstartsfasen av ett projekt om att utveckla verktyg för felkontroller och ”risk för fel”-kontroller.
Forskare: Nicholas Brown, Rickard Carlsson, James Heathers, Natalie Hyltse och André Kalmendal, samt Lucija Batinović (Linköpings universitet)
Andra systematiska översikter och replikationer
Vi genomför även systematiska översikter och meta-analyser inom diskriminering på arbetsmarknaden (Rickard Carlsson, Samantha Sinclair och Lucija Batinović), samt replikationsstudier inom olika områden med fokus på socialpsykologi (Samantha Sinclair) och rättspsykologi (Rebecca Willén).
Forskare: Rickard Carlsson, Samantha Sinclair och Rebecca Willén, samt Lucija Batinović (Linköpings universitet)
Psykometri och kliniska tillämpningar
Inom psykometri arbetar främst Anna Bratt och Viktor Kaldo med att utveckla självskattningsskalor. Anna Bratt arbetar med att utveckla självskattningsskalor inom självmedkänsla. Viktor Kaldo utvecklar bland annat mycket korta självskattningsskalor som kan användas för specifika diagnoser. Hans arbete involverar även metoder för att följa upp behandlingar och att ta fram modeller baserade på maskininlärning eller traditionell statistik för att förutsäga patienters behandlingsutfall.
Forskare: Anna Bratt, Rickard Carlsson och Viktor Kaldo
Andra engagemang och samarbeten
Flera av medlemmarna i Avdelningen för metod och metavetenskap är aktiva inom den internationellt kända vetenskapliga tidskriften Meta-Psychology, som Rickard Carlsson är chefredaktör för, och Open Science Community Sweden. Vi samarbetar också med Avdelningen för funktionsnedsättning och samhälle (FUSA) vid Linköpings universitet, som Lucija Batinović är medlem i.
Undervisning
Vår forskning inom metod och metavetenskap har direkta kopplingar till undervisning i vetenskaplig metod och statistik på Psykologprogrammet, Psykologi, arbets- och organisationspsykologi, masterprogram, fristående kurser i psykologi, samt doktorandkurser i psykologi vid Linnéuniversitetet.
Vi arbetar kontinuerligt med att vidareutveckla metod- och statistikundervisningen med de senaste rönen inom områden som öppen vetenskap, reproducerbarhet, statistisk programmering och visualisering i programmeringsspråket R, samt metoder för att genomföra systematiska översikter.
Medarbetare
- André Kalmendal Doktorand
- 0470-70 85 26
- andrekalmendallnuse
- Anna Bratt Docent, prefekt
- 0470-76 78 20
- annabrattlnuse
- James Heathers Affilierad forskare
- jamesheatherslnuse
- Natalie Hyltse Amanuens
- nataliehyltselnuse
- Nicholas Brown Forskare
- nicholasbrownlnuse
- Rickard Carlsson Docent
- 0480-44 60 93
- rickardcarlssonlnuse
- Samantha Sinclair Docent
- 0470-76 78 81
- 072-594 17 57
- samanthasinclairlnuse
- Thomas Nordström Universitetslektor
- 0470-76 78 22
- thomasnordstromlnuse
- Viktor Kaldo Professor
- viktorkaldolnuse
Affilierade
Tobias Mühlmeister, Pauline Halm och Tom Runesson är alumner som fortsatt samarbetar med medlemmar från avdelningen.
Övriga medarbetare
Lucija Batinović, Linköpings universitet