Avdelningen för pedagogisk psykologi
Inom avdelningen för pedagogisk psykologi arbetar vi med att på olika sätt utforska området läs-, skriv- och matematikfärdigheter för barn, ungdomar och vuxna.
Inom avdelningen genomför vi forskning, dels med avsikt att utveckla och utvärdera metoder för att stödja språkutveckling och lärandet avseende läs-, skriv- och matematikfärdigheter, dels att utveckla och validera olika instrument för att kartlägga läs-, skriv- och matematikförmågan. Vidare genomför vi forskning som studerar elevers självbild och self-efficacy i förhållande till läs- och skrivförmågan.
Genomförda och pågående studier är oftast i form av interventionsstudier för att främja skriftspråklig och matematisk förmåga. Det kan vara att sätta in olika åtgärder för att utveckla förmågan för barn, ungdomar och vuxna med läs- och skrivsvårigheter och dyslexi. Användandet av assisterande teknik, i form av appar till mobiltelefoner och surfplattor, för att stödja personer med stora läs-, skriv- och matematiksvårigheter är ett område där avdelningen har genomfört och genomför forskning. Forskningen utförs inom olika populationer såsom gymnasiesärskolan, grundskolan, SFI (nyanlända), barnhälsovården, särskilda ungdomshem samt psykiatriska kliniker.
Samarbeten
Avdelningen har också ett nära samarbete med flera andra institutioner vid Linnéuniversitetet, inte minst institutionen för pedagogik och lärande. Vi samarbetar med forskare som docent Linda Fälth, docent John Rack, dr Helena Roos (institutionen för matematik), doktorand Camilla Nilvius och doktorand Helen Egerhag. Pågående samarbeten finns också med Linköpings universitet, Göteborgs universitet, VIA University College (Danmark) Universitetet i Stavanger (Norge) samt University of Central Florida (USA).
Forskningsprojekt
-
Doktorandprojekt: Rutinmässig utfallsmätning i psykiatrisk öppenvård Denna studie undersöker potentialen för en datadriven och individanpassad vårdmodell genom systematisk insamling och integration av…
-
Projekt: Eir – internetbaserad stresshantering för vård och omsorgspersonal Den här studien syftar till att undersöka om två likvärdiga stresshanteringskurser kan minska den arbetsrelaterade stressen…
-
Projekt: Identifiering av de aktiva ingredienserna i psykoterapi: Ett metodutvecklingsprojekt (AIM) AIM-projektet handlar om att identifiera verksamma mekanismer i psykoterapi genom att utveckla…
-
Projekt: LegiLexi Det övergripande syftet med projektet är att bedriva forskning om lågstadieelevers läsutveckling. LegiLexi tillhandahåller ett digitalt bedömningsverktyg med individuella…
Medarbetare
- Camilla Nilvius Universitetslektor
- 0470-76 78 79
- camillanilviuslnuse
- Christina Sand Forskare
- 0470-76 72 10
- christinasandlnuse
- Emma Bergström Universitetsadjunkt
- 0470-70 80 73
- 072-450 26 96
- emmabergstromlnuse
- Emma Lindeblad Affilierad forskare
- emmalindebladlnuse
- Gunilla Almgren Bäck Forskare
- 0470-70 84 91
- 070-213 58 07
- gunillaalmgrenbacklnuse
- Idor Svensson professor
- 0470-70 86 85
- idorsvenssonlnuse
- Thomas Nordström Universitetslektor
- 0470-76 78 22
- thomasnordstromlnuse