Centrum för naturvetenskapernas och teknikens didaktik

Centret är placerat vid fakulteten för hälso- och livsvetenskap i Kalmar, men har medlemmar även från fakulteten för samhällsvetenskap och fakulteten för teknik. Centrets intresseområde är didaktisk forskning och utveckling av undervisning inom de naturvetenskapliga ämnena. Målet är att ge elever och studenter möjligheter att utveckla kunskap, bildning och förmåga att reflektera som kan stödja deras deltagande i sammanhang där naturvetenskap och teknik har en roll i vårt samhälle.

Vår forskning

Inom centret bedrivs i huvudsak praktiknära didaktisk forskning med fokus på undervisning och lärande inom naturvetenskap och teknik i förskola till universitetsnivå. Pågående forskningsprojekt omfattar Representationers och digitala verktygs roll för lärande, Akademiska känslors plats i klassrummet, Hållbar utveckling samt Undervisningskontinuitet mellan olika utbildningsformer. Forskningsmiljön är knuten till LicFontD, en nationell licentiatforskarskola för verksamma lärare, och har ett etablerat samarbete med skolor i regionen.

Medarbetare

Undervisning

Våra medlemmar bedriver undervisning inom flera av lärarutbildningens olika program:

  • Förskollärarprogrammet
  • Grundlärarprogrammet
  • Ämneslärarprogrammet

Seminarier

Vi håller seminarier inom vårt intresseområde där alla intresserade är välkomna att delta.

Projekt