Centrum för naturvetenskapernas och teknikens didaktik
Centret är placerat vid fakulteten för hälso- och livsvetenskap i Kalmar, men har medlemmar även från fakulteten för samhällsvetenskap och fakulteten för teknik. Centrets intresseområde är didaktisk forskning och utveckling av undervisning inom de naturvetenskapliga ämnena. Målet är att ge elever och studenter möjligheter att utveckla kunskap, bildning och förmåga att reflektera som kan stödja deras deltagande i sammanhang där naturvetenskap och teknik har en roll i vårt samhälle.
Vår forskning
Inom centret bedrivs i huvudsak praktiknära didaktisk forskning med fokus på undervisning och lärande inom naturvetenskap och teknik i förskola till universitetsnivå. Pågående forskningsprojekt omfattar Representationers och digitala verktygs roll för lärande, Akademiska känslors plats i klassrummet, Hållbar utveckling samt Undervisningskontinuitet mellan olika utbildningsformer. Forskningsmiljön är knuten till LicFontD, en nationell licentiatforskarskola för verksamma lärare, och har ett etablerat samarbete med skolor i regionen.
Universitetsnivå
- Studier av interaktiv naturvetenskaplig undervisning: Användning av disciplinära representationer och semiotiska resurser utgående från ett perspektiv som utgör en kombination av variationsteori och socialsemiotik.
Kontaktperson: Susanne Wikman - Didaktiska utmaningar och professionell utveckling - Lärarstudenters respektive lärares tal om didaktiska frågor i lesson/learning studies.
Kontaktperson: Gunilla Gunnarsson - Lärarstudenters förståelse för ekologiska samband samt deras didaktiska resonemang om hur de bäst gynnar sina kommande elevers lärande i ekologi.
Kontaktperson: Lena Wennersten - Att få syn på det osynliga: Semiotiska resurser och lärande i fysik och kemi.
Kontaktpersoner: Emelie Patron och Susanne Wikman - Universitetsstudenters föreställningar om vad en betraktare ser i samband med ljusbrytning i plana ytor.
Kontaktperson: Arvid Pohl - Ekologiundervisning i lärarutbildningen. Med utgångspunkt i variationsteori analyseras lärares undervisning och lärarstudenters reflektioner om innehållet i syfte att identifiera kritiska aspekter för studenters lärande i ekologi.
Kontaktpersoner: Lena Wennersten och Ulrika Bossér
Gymnasienivå
- Undervisning om kemisk bindning på gymnasienivå: Lärares tankar kring och användning av visuella representationer samt elevers uppfattning om de representationer som används i undervisningen.
Kontaktperson: Susanne Wikman - The role of visual representations when teaching and learning chemical bonding – An approach built on social semiotics and phenomenography.
Kontaktperson: Emelie Patron - Integrering av samhällsfrågor med naturvetenskapligt innehåll i naturkunskapsundervisningen. Med utgångspunkt i didaktiska modeller studeras hur undervisning som syftar till naturvetenskaplig medborgarbildning kan organiseras och iscensättas i naturkunskapsämnet på gymnasiet. Genom analyser av klassrumsinteraktioner studeras också aspekter av elevers deltagande och meningsskapande i undervisning där samhällsfrågor med naturvetenskapligt innehåll inkluderas.
Kontaktperson: Ulrika Bossér
Grundskolenivå
- Elevers tolkning av ekologiska samband, framförallt när det gäller olika organismgruppers försörjning av materia och energi.
Kontaktperson: Lena Wennersten - Elevers meningsskapande i ekologi-analyser av elevers multimodala texter och grupparbeten.
Kontaktperson: Hanna Wanselin - Lärarstudenters samtal om didaktiska utmaningar i ekologi-undervisningen i grundskolan F-6.
Kontaktpersoner: Lena Wennersten och Gunilla Gunnarsson - Meningsskapande i naturvetenskap genom multimodal undervisning och elevers skapande av digitala animationer.
Kontaktperson: Emelie Patron - Lärares arbete med att utforma och utvärdera undervisningsupplägg med plats för förundran i grundskolan 4-6.
Kontaktperson: Bodil Sundberg - Den pedagogiska potentialen i att elever ritar i lågstadiets NO-undervisning.
Kontaktperson: Bodil Sundberg
Nivåövergripande forskning
- I spåren av #MeToo – Elevers syn på skolans undervisning, hantering och tal om sexuella trakasserier.
Kontaktperson: Gunilla Gunnarsson - Flow-skapande undervisning och vad det kan innebära för elevers lärande.
Kontaktperson: Gunilla Gunnarsson
- Hinder och möjligheter för kontinuitet i undervisning av naturvetenskap i de olika skolformerna förskola, förskoleklass samt åk 1-3.
Kontaktperson: Bodil Sundberg
Medarbetare
- Anna Perez Universitetsadjunkt
- 0470-70 80 18
- annaperezlnuse
- Arvid Pohl Universitetslektor
- 0480-44 67 22
- arvidpohllnuse
- Barbro Tyrberg Universitetsadjunkt
- 0470-70 87 53
- barbrotyrberglnuse
- Björn Citrohn Universitetsadjunkt
- 0470-70 81 75
- 072-205 61 04
- bjorncitrohnlnuse
- Bodil Sundberg Professor
- 0480-44 69 09
- bodilsundberglnuse
- Emelie Patron Universitetslektor
- 0480-44 67 63
- emeliepatronlnuse
- Gunilla Gunnarsson Universitetslektor
- 0480-44 64 45
- gunillagunnarssonlnuse
- Hanna Wanselin Doktorand
- 0480-44 62 80
- hannawanselinlnuse
- Johan Boström Universitetslektor
- 0470-76 78 63
- 072-219 99 75
- johanbostromlnuse
- Katrin Lindwall Universitetsadjunkt
- 0470-70 89 33
- katrinlindwalllnuse
- Lena Wennersten Universitetslektor
- 0480-44 62 27
- lenawennerstenlnuse
- Niclas Åhman Universitetsadjunkt
- 0470-76 78 66
- 072-567 80 13
- niclasahmanlnuse
- Nikolaos Christodoulakis Doktorand
- nikolaoschristodoulakislnuse
- Susanne Wikman Docent
- 0480-44 62 72
- susannewikmanlnuse
- Ulrika Bossér Universitetslektor
- 0480-44 69 48
- ulrikabosserlnuse
Undervisning
Våra medlemmar bedriver undervisning inom flera av lärarutbildningens olika program:
- Förskollärarprogrammet
- Grundlärarprogrammet
- Ämneslärarprogrammet
Tidigare seminarier
-
Finns det plats för förundran i grundskolans NO-undervisning? Seminarium Centrum för naturvetenskapernas didaktik
-
Öppna föreläsningar om designforskning i matematikdidaktik Öppna föreläsningar - Heldag
-
Visuella representationers roll i kemiundervisningen Seminarium i naturvetenskap
-
Seminarium med sexolog Kalle Norwald Seminarium
-
Digitala resurser i undervisningen Seminarium Centrum för naturvetenskapernas didaktik
-
Social Semiotics in the Teaching and Learning of University Science Seminarium Centrum för naturvetenskapernas didaktik
-
Användning av digitala verktyg för att få syn på tecken på lärande i naturvetenskaplig undervisning för sexåringar Seminarium
-
Sexåringar utforskar kombinatorik genom digitala animationer Seminarium
-
Lågstadieelever skapar multimodala texter med digitala verktyg Seminarium
-
Preschooler’s alternative scientific conceptions – a summary of literature Seminarium Centrum för naturvetenskapernas didaktik
-
Visualisation of chemistry through Virtual Reality (VR) – a possibility to develop students’ spatial thinking? Seminarium Centrum för naturvetenskapernas didaktik
-
Science education for citizenship – Integrating socioscientific issues into science teaching Forskningsseminarium FHL
-
Disputation i Naturvetenskapernas didaktik: Emelie Patron Disputation
-
Epistemology as case of umbrellaology? Seminarieserie Centrum för naturvetenskapernas didaktik -
-
Teknikdidaktisk forskning – definition, trender, exempel Seminarium Centrum för naturvetenskapernas didaktik
-
Teknik och kemi i förskolan – hur robotar och titta, känna och lukta lär förskolebarn om naturvetenskap Seminarium Centrum för naturvetenskapernas didaktik
-
Ettårsseminarium: Nikolaos Christodoulakis Seminarium
-
Halvtidsseminarium: Hanna Wanselin Seminarium
-
Utvecklingspsykologiska teorier Seminarium Centrum för naturvetenskapernas didaktik
-
90% seminarium: Emelie Patron Seminarium
Projekt
Pågående projekt
-
Projekt: Att få syn på det osynliga: Semiotiska resurser och lärande i fysik och kemi Syftet med detta projekt är att undersöka hur semiotiska, språkliga och icke-språkliga, resurser används av…
-
Projekt: Finns det plats för förundran i grundskolans NO-undervisning? Det här projektet ska bidra med ny kunskap om hur NO-undervisning i grundskolan kan utformas så att den både passar skolans…
-
Projekt: Rita för att lära och lära sig att rita i lågstadiets NO-undervisning Det här projektet undersöker den pedagogiska potentialen i att rita i lågstadiets NO-undervisning. I projektet samarbetar…
-
Såddprojekt: Hållbarhetsundervisning i förskolan med utgångspunkt i måltider och mat Detta såddprojekt syftar till att tillsammans med förskollärare fördjupa förståelsen av och praktiken kring…