Centrum för pedagogisk ledning
Centrum för pedagogisk ledning vid Linnéuniversitetet utgör en portal för att möta den samhällsutmaning som det innebär att på vetenskaplig grund och utifrån beprövad erfarenhet leda och utveckla landets förskolor och skolor. Centrum för pedagogisk ledning vänder sig till lärare, rektorer, skolchefer samt politiker i skolväsendet. Vi verkar för att förbättra skolans ledning regionalt, nationellt och internationellt. Centret fokuserar på samverkan, i syfte att utveckla goda och djupa samarbeten med såväl interna som externa intressenter.
Detta gör vi
Centret har till syfte att på bredast möjliga sätt samverka, inspirera och stödja utbildning och forskning inom skolledning för hela förskolans och skolans verksamhet. Forskningsområdet omfattar de olika aspekter av att leda arbetet i klassrum och skola som leder till ökad måluppfyllelse i relation till läroplan och kursplaner.
Vid Centret finns det statliga Rektorsprogrammet och professionsutbildningar för förskolans och skolans personal. Centret bedriver även forskning samt erbjuder konferenser och seminarier.
Rektorsprogrammet
Rektorsprogrammet är en befattningsutbildning som stärker rektorns förmåga att leda och styra verksamheten.
Anmälan till Rektorsprogrammet vid Linneúniversitetet görs under både höst och vår. Läs mer om Rektorsprogrammet och hur du ansöker.
Kontaktperson: Katarina Ståhlkrantz.
Professionsprogram i pedagogik för undervisning, lärande och pedagogiskt ledarskap
Professionsprogram/magisterprogram i pedagogik (60 hp) är ett program på kvartsfart som riktar sig till förskollärare, lärare och skolledare i samtliga skolformer. Programmet har tre ingångar:
Ingång I: Didaktik för förskollärare/lärare som vänder sig till dig som är förskollärare eller lärare och som vill utveckla din professionskompetens
Ingång II: Pedagogiskt ledarskap för förskollärare/lärare som vänder sig till dig som är förskollärare eller lärare och vill gå förberedande skolledarutbildning
Ingång III: Pedagogiskt ledarskap för rektorer som vänder sig till dig som gått rektorsprogrammet och som vill utveckla din professionskompetens
Syftet med denna utbildning är att du ska utveckla en vetenskaplig grund för pedagogiskt arbete inom förskola och skola, samt öka din teoretiska förståelse och analytiska förmåga.
Gemensamt för de tre inriktningarna är att de hjälper dig att bredda din kompetens, utveckla din undervisningsskicklighet och ditt ledarskap, samtidigt som du specialiserar dig inom din profession. Innehållet i utbildningens kurser speglas mot ett hållbarhetsperspektiv där yrkesetiska frågor är centrala. Programmet ger en magisterexamen och formell behörighet till studier på forskarnivå.
Kontaktperson: Mattias Lundin, programledare för professionsprogram i pedagogik
Forskning
Utbildningsforskning och ledarskapsforskning vid Linnéuniversitetet
Linnéuniversitetets forskning bedrivs i forskningsgrupper, centrum och kunskapsmiljöer. Förteckning över aktuell forskning redovisas under nedanstående forskningsgrupper och centrum.
Läroplansteori och didaktik (SITE)
Inom forskargruppen "Läroplansteori och didaktik" studerar vi grundläggande utbildningsvetenskapliga och pedagogiska frågor som till exempel: Vad räknas som kunskap i skola och undervisning? Hur förändras svaren på denna fråga över tid? Hur sker kunskaps- och värdemediering i skolan som samhällsinstitution ut? Hur sker styrning av utbildning? Hur organiseras undervisningen och hur bedöms skolans resultat?
Läs mer om forskargruppen "Läroplansteori och didaktik" här.
Kontaktpersoner: Ninni Wahlström och Daniel Sundberg
Forskning om pedagogiska professioner och praktiker (PEPP)
Miljön bedriver forskning om lärares arbete samt om barns/elevers vardagliga liv och lärande i förskola, förskoleklass, fritidshem och skola. Forskningen är praxisnära och sker ofta i nära samarbete med verksamma i pedagogisk praktik. Det finns även en tydlig koppling mellan miljön och lärosätets lärarutbildningar.
Läs mer om "Forskning om pedagogiska professioner och praktiker" här.
Kontaktpersoner: Per Lindqvist, Helena Ackesjö och Eva Klope
Research in Inclusion, Democracy and Equity (RIDE)
Forskningsmiljön RIDE består av forskare som bedriver studier inom det specialpedagogiska och socialpedagogiska området. Forskningen fokuserar främst på områden som berör inkludering, demokrati och likvärdighet såväl inom skolan som utanför skolans område. Det som kännetecknar forskningen är att den är praktiknära och samtidigt relaterad till ett bredare samhälleligt och socialt sammanhang, såväl lokalt, nationellt som internationellt.
Läs mer om forskningsmiljön "Research in Inclusion, Democracy and Equity" här.
Kontaktpersoner: Disa Bergnehr och Johan Malmqvist
Idrottslig kultur, utveckling och ledning (ID-KUL)
Inom forskningsgruppen ID-KUL behandlas olika gemensamma frågor inom områdena samhällsvetenskap idrottsvetenskap och pedagogik utifrån skiftande kontexter såsom skolämnet idrott och hälsa, den organiserade folkrörelseidrotten och den mer professionaliserade tävlings- och arenaidrotten.
Läs mer om forskningsgruppen "Idrottslig kultur, utveckling och ledning" här.
Kontaktperson: Marie Hedberg
Centrum för polisforskning och utveckling (CPU)
Vid CPU bedrivs forsknings- och utvecklingsprojekt relaterade till polisverksamheten med särskilt fokus på samverkan, brottsförebyggande och trygghetsskapande åtgärder, organisationsfrågor samt polisförhör.
Läs mer om forskningsmiljön "Centrum för polisforskning och utveckling" här.
Kontaktpersoner: Peter Lindström och Cecilia Jonsson
Centrum för idrottsutveckling (CIU)
Centrum för idrottsutveckling (CIU) är en regional plattform för att på olika sätt sprida, men också utveckla, idrottslig kunskap inom ett brett område. Syftet är att bidra till att idrottslig verksamhet på olika nivåer kan utvecklas på ett bra sätt. CIU drivs i samverkan mellan Linnéuniversitetet och RF-SISU Småland.
Läs mer om "Centrum för idrottsutveckling" här.
Kontaktpersoner: Mats Glemne och Marie Hedberg
Centrum för ledarskap i Småland
Centrum för ledarskap i Småland är en arena för framtidens ledarskap, där praktisk handling på forskningsbaserad kunskap står i fokus.
Vi samlar och bygger kunskap om ledarskapets betydelse för innovativa, hållbara och attraktiva arbetsplatser. Eftersom vi finns i Småland tar vi avstamp i vardagen hos de människor som lever och verkar i vår del av Sverige.
Läs mer om "Centrum för ledarskap i Småland" här.
Kontaktpersoner: Kerstin Årmann och Magnus Forslund
Fortbildningskurser för rektorer
-
Juridik i förskolan: Fortbildning för rektorer, 7,5 hp Är du rektor, biträdande rektor eller har motsvarande funktion i förskolan och vill lära dig mer om förskolans juridik? I den här kursen…
-
Pedagogiskt ledarskap på huvudmannanivå Är du nyfiken på arbetet som skolchef eller verksamhetschef? Den här kursen vänder sig till dig som har gått rektorsprogrammet och vill förbereda dig för…
-
Rekryteringsutbildning för blivande rektorer Inför våren 2025 finns möjlighet för förskollärare och lärare i region Skåne och region Småland att via Skolverket söka Rekryteringsutbildning för blivande…
-
Rektorn, huvudmannen och förbättrade skolresultat Den här kursen vänder sig till rektorer och skolhuvudmän som i team vill utveckla sina kunskaper om och arbeta med praktiknära skolförbättringsarbete.…