Rekryteringsutbildning för blivande rektorer
Inför våren 2026 finns möjlighet för förskollärare och lärare att via Skolverket söka Rekryteringsutbildning för blivande rektorer vid Linnéuniversitetet.
Kursdeltagarens arbetstid påverkas minimalt då utbildningen ges med 7,5 hp över två terminer. Linnéuniversitetet har ett väl inarbetat team som värnar om tillgänglighet och hög kvalité både vad gäller innehåll och utförande. Från den rekryteringsutbildning vi redan ger visar utvärderingar på både hög nöjdhet hos kursdeltagare och starkt ökade chanser för skolledaruppdrag efter utbildningen. Vår Rekryteringsutbildning är också utformad för att på ett naturligt sätt senare kunna docka mot Rektorsprogrammet.
Facebookinlägg från Skolverket.
Anmälan
Nästa gång kursen ges är vårterminen 2026 och anmälan är öppen 15 september-30 oktober, 2025.
Rektor gör en ansökan för sin förskollärare eller lärare via Skolverket här: Anmälan och mer information om Rekryteringsutbildning för blivande rektorer hittar du här.
Besked om du är antagen till vårterminen 2026 och välkomstbrev skickas ut under vecka 48.
Om antalet behöriga sökande är fler än antalet platser kan Skolverket komma att stänga anmälan.
Kursen är en Kategori A-kurs inom det nationella professionsprogrammet och är meriterande för meriteringsnivå 1.
Länk till Skolverkets sida om Meritsystemet inom professionsprogrammet.
Utbildningens innehåll och mål
Kursen behandlar rektors uppdrag, ansvar och roll samt styrning, ledarskap och kvalitetsarbete. Centrala teman är förskolans och skolans styrning, rektorn och det pedagogiska ledarskapet, rektorn och kärnverksamheten samt förskolan och skolan som lokal organisation. Skolhuvudmannens perspektiv samt rektorns omdöme och etiska kompetens involveras. Verksamhetsnära studier, exempelvis skuggning, förekommer.
Mål för kursen:
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- redogöra för skolväsendets politiska och administrativa styrning samt beskriva och resonera om de ramar och möjligheter som styrningen ger verksamheten
- utifrån ledarskapsteorier och erfarenheter från pedagogisk praktik beskriva rektors uppdrag som pedagogisk ledare samt ge exempel på hur pedagogiskt ledarskap kan utövas
- identifiera kompetenser som är av betydelse för rektors uppdrag samt värdera olika etiska perspektiv i rektors beslutsfattande
- ge exempel på hur samtal och kollegialt lärande om kunskapsutveckling och lärande kan ledas utifrån analys av verksamhetens pedagogiska resultat
- ange och motivera metoder för insamling och analys av data i syfte att följa upp, analysera och utvärdera verksamhetens organisering och förändringsbehov.
Du hittar detaljerad information om kursens innehåll i kursplanen: Kursplan 2PE54U Rekryteringsutbildning för blivande rektorer, 7,5 hp.
Examination
Kursen ges på grundnivå och bedöms med betygen Underkänd eller Godkänd. Examinationerna sker genom skriftliga inlämningsarbeten samt deltagande i seminarier.
Genomförande och kostnader
Kursen ges under två terminer genom två internat och i övrigt i form av digitala träffar, vilket innebär att de flesta lärarledda tillfällen sker via digitalt e-mötesverktyg. Mellan kursträffarna har deltagarna uppgifter att lösa enskilt och i grupp. Även gruppmöten kan ske digitalt.
Innehållet är varierat och utformat för att ge en god grund inför en skolledarroll men också för att möjliggöra nya kontakter och individuell utveckling.
Kurskostnaden finansieras av Skolverket. För huvudmannen tillkommer kostnad för deltagarens litteratur, kostnad för kost och logi samt resor till och från internat. Kostnaden för internaten (kost och logi) är ca 5000 kr (inkl. moms).
Kursplanering för region Småland, kursstart VT25
- 4-5 februari, lunch till lunch, internat på Hotell Högland, Nässjö
- 14 mars, kl. 9.30-15.00 (Zoom)
- 11 april, kl. 9.30-15.00 (Zoom)
- 16 maj, kl. 9.30-15.00 (Zoom)
- 5 september, kl. 9.30-15.00 (Zoom)
- 10 oktober, kl. 9.30-15.00 (Zoom)
- 7 november, kl. 9.30-15.00 (Zoom)
- 26-27 november, lunch till lunch, internat på Hotell Högland, Nässjö
Kursplanering för region Skåne, kursstart VT25
- 28– 29 januari, lunch till lunch, internat i Hyllie
- 7 mars, kl. 9.30–15.00 (Zoom)
- 4 april, kl. 9.30–15.00 (Zoom)
- 16 maj, kl. 9.30–15.00 (Zoom)
- 12 september, kl. 9.30–15.00 (Zoom)
- 10 oktober, kl. 9.30–15.00 (Zoom)
- 7 november, kl. 9.30–15.00 (Zoom)
- 2–3 december, lunch till lunch, internat i Hyllie.
Kursplanering för region Småland, kursstart HT25
- Kursträff 1-2, 2-3 september: Internat lunch-lunch i Nässjö
- Kursträff 3, 3 oktober: zoom-seminarium Pedagogisk ledarskap
- Kursträff 4, 31 oktober: zoom-seminarium Ex.seminarium 1 + Etik
- Kursträff 5, 21 november: zoom-seminarium Metod + Kvalitetsarbete
- Kursträff 6, 9 januari: zoom-seminarium Seminarium SKA + Kollegialt lärande
- Kursträff 7, 6 februari: zoom-seminarium Perspektiv på ledarskap + Basgrupper
- Kursträff 8, 6 mars: zoom-seminarium Rektorspanel direktsänds
- Kursträff 9-10, 14-15 april: Internat lunch-lunch i Nässjö
Du hittar all information i detta välkomstbrev: Välkomstbrev HT25 2PE54U
Kursplanering för region Småland, kursstart VT26
- 21-22 januari: Internat i Nässjö, lunch till lunch
- 13 mars: Zoom-seminarium kl. 9.30 – 15
- 24 april: Zoom-seminarium kl. 9.30 – 15
- 29 maj: Zoom-seminarium kl. 9.30 – 15
- 11 september: Zoom-seminarium kl. 9.30 – 15
- 9 oktober: Zoom-seminarium kl. 9.30 – 15
- 6 november: Zoom-seminarium kl. 9.30 – 15
- 24-25 november: Internat i Nässjö, lunch till lunch
Du hittar all information i detta välkomstbrev: Välkomstbrev VT26 - 2PE54U
Kontaktpersoner
- Karin Sälj, kursansvarig 0480-44 61 16 (innehållsfrågor)
- Rositha Randver, administratör 0470-76 75 40 (anmälningsfrågor)
Utbildningen gav konkreta verktyg och nya insikter i rektorsuppdraget
Efter många år i förskola och förskoleklass bestämde sig Linda Valestrand för att ta nästa steg genom att utforska ledarskapet inom skolan. Rekryteringsutbildningen för blivande rektorer gav henne både nya perspektiv och en starkare förståelse för rektorsuppdragets komplexitet.
Linda Valestrand har arbetat inom skolväsendet under hela hennes yrkesliv. Under åren har några rektorer gjort ett stort intryck på henne genom sitt pedagogiska ledarskap, sitt bemötande och sin betydelse för verksamheten.
- Det är särskilt vissa rektorer jag mött som har inspirerat mig. Deras ledarskap har visat hur ett gott sätt att leda kan påverka både arbetsmiljön och hela organisationens kultur. När jag läste om rekryteringsutbildningen på kommunens hemsida kändes det som rätt tid att ta steget, säger Linda.
Läs hela intervjun med Linda
Genomtänkt upplägg och engagerade deltagare
Något som Linda uppskattade med utbildningen var upplägget med en tydlig röd tråd och relevant litteratur som inte upplevdes alltför tung. Hon menar att kombinationen av digitala träffar, föreläsningar och diskussioner i mindre grupper gjorde studierna både varierade och givande. För Linda var en höjdpunkt att få möta en panel av verksamma rektorer och ställa frågor direkt till dem.
– Rektorerna gav många kloka svar och konkreta tips att ta med sig. Jag tycker också att kamratresponsen där vi både fick ge och ta emot feedback från de andra kursdeltagarna var lärorikt. Det gav nya perspektiv på både mitt eget och andras sätt att tänka.
Balans mellan arbete och studier
Trots heltidsarbete gick det bra att kombinera studierna med vardagen. Linda fick ledigt från sitt arbete när de hade digitala träffar, skuggning och intervjuer av rektorer. Utbytet med deltagare från olika kommuner och skolformer lyfter hon fram som särskilt värdefullt.
– Det gav en insikt i hur olika förutsättningarna kan vara, både mellan och inom kommuner. Samtidigt kände jag igen mycket då utmaningarna ofta är liknande, oavsett var man jobbar.
Större förståelse för rektorsuppdraget
Linda beskriver att utbildningen gett henne både konkreta verktyg och nya insikter.
– Jag har fått en större respekt för hur komplext rektorsuppdraget är. Som rektor är man en mellanchef med begränsade möjligheter, men man kan samtidigt påverka oerhört mycket.
Eftersom det var många år sedan Linda själv studerade hade hon en viss oro för hur det skulle gå.
– Jag var lite orolig innan jag började, men det fanns ingen anledning. Handledarna var kunniga och stämningen genom hela utbildningen var varm och stöttande. Det har varit en väldigt positiv resa.
Hon rekommenderar varmt andra att söka utbildningen.
– Sök den! Oavsett vad du väljer att göra efteråt får du en fördjupad förståelse för rektorns roll och skolans organisation.