kvinnlig rektor pratar med föräldrar och barn

Rekryteringsutbildning för blivande rektorer

Inför våren 2026 finns möjlighet för förskollärare och lärare att via Skolverket söka Rekryteringsutbildning för blivande rektorer vid Linnéuniversitetet.

Kursdeltagarens arbetstid påverkas minimalt då utbildningen ges med 7,5 hp över två terminer. Linnéuniversitetet har ett väl inarbetat team som värnar om tillgänglighet och hög kvalité både vad gäller innehåll och utförande. Från den rekryteringsutbildning vi redan ger visar utvärderingar på både hög nöjdhet hos kursdeltagare och starkt ökade chanser för skolledar­uppdrag efter utbildningen. Vår Rekryterings­utbildning är också utformad för att på ett naturligt sätt senare kunna docka mot Rektors­programmet.

Facebookinlägg från Skolverket.

Anmälan

Nästa gång kursen ges är vårterminen 2026 och anmälan är öppen 15 september-30 oktober, 2025.

Rektor gör en ansökan för sin förskollärare eller lärare via Skolverket här: Anmälan och mer information om Rekryteringsutbildning för blivande rektorer hittar du här.

Besked om du är antagen till vårterminen 2026 och välkomstbrev skickas ut under vecka 48.
Om antalet behöriga sökande är fler än antalet platser kan Skolverket komma att stänga anmälan.

Kursen är en Kategori A-kurs inom det nationella professionsprogrammet och är meriterande för meriteringsnivå 1. 
Länk till Skolverkets sida om Meritsystemet inom professionsprogrammet.

Utbildningens innehåll och mål

Kursen behandlar rektors uppdrag, ansvar och roll samt styrning, ledarskap och kvalitetsarbete. Centrala teman är förskolans och skolans styrning, rektorn och det pedagogiska ledarskapet, rektorn och kärnverksamheten samt förskolan och skolan som lokal organisation. Skolhuvudmannens perspektiv samt rektorns omdöme och etiska kompetens involveras. Verksamhetsnära studier, exempelvis skuggning, förekommer.

Mål för kursen:

Efter avslutad kurs ska studenten kunna:

  • redogöra för skolväsendets politiska och administrativa styrning samt beskriva och resonera om de ramar och möjligheter som styrningen ger verksamheten
  • utifrån ledarskapsteorier och erfarenheter från pedagogisk praktik beskriva rektors uppdrag som pedagogisk ledare samt ge exempel på hur pedagogiskt ledarskap kan utövas
  • identifiera kompetenser som är av betydelse för rektors uppdrag samt värdera olika etiska perspektiv i rektors beslutsfattande
  • ge exempel på hur samtal och kollegialt lärande om kunskapsutveckling och lärande kan ledas utifrån analys av verksamhetens pedagogiska resultat
  • ange och motivera metoder för insamling och analys av data i syfte att följa upp, analysera och utvärdera verksamhetens organisering och förändringsbehov.

Du hittar detaljerad information om kursens innehåll i kursplanen: Kursplan 2PE54U Rekryteringsutbildning för blivande rektorer, 7,5 hp.

Examination

Kursen ges på grundnivå och bedöms med betygen Underkänd eller Godkänd. Examinationerna sker genom skriftliga inlämningsarbeten samt deltagande i seminarier.

Genomförande och kostnader

Kursen ges under två terminer genom två internat och i övrigt i form av digitala träffar, vilket innebär att de flesta lärarledda tillfällen sker via digitalt e-mötesverktyg. Mellan kursträffarna har deltagarna uppgifter att lösa enskilt och i grupp. Även gruppmöten kan ske digitalt.

Innehållet är varierat och utformat för att ge en god grund inför en skolledarroll men också för att möjliggöra nya kontakter och individuell utveckling.

Kurskostnaden finansieras av Skolverket. För huvudmannen tillkommer kostnad för deltagarens litteratur, kostnad för kost och logi samt resor till och från internat. Kostnaden för internaten (kost och logi) är ca 5000 kr (inkl. moms).

Kontaktpersoner

Utbildningen gav konkreta verktyg och nya insikter i rektorsuppdraget 

Efter många år i förskola och förskoleklass bestämde sig Linda Valestrand för att ta nästa steg genom att utforska ledarskapet inom skolan. Rekryteringsutbildningen för blivande rektorer gav henne både nya perspektiv och en starkare förståelse för rektorsuppdragets komplexitet.

Linda

Linda Valestrand har arbetat inom skolväsendet under hela hennes yrkesliv. Under åren har några rektorer gjort ett stort intryck på henne genom sitt pedagogiska ledarskap, sitt bemötande och sin betydelse för verksamheten.

- Det är särskilt vissa rektorer jag mött som har inspirerat mig. Deras ledarskap har visat hur ett gott sätt att leda kan påverka både arbetsmiljön och hela organisationens kultur. När jag läste om rekryteringsutbildningen på kommunens hemsida kändes det som rätt tid att ta steget, säger Linda.