Computational Thinking and Coding Skills in Schools (CoCoS)
Forskargruppen Computational Thinking and Coding Skills in Schools arbetar med forskning, undervisning och kurser för kompetensutveckling inom områdena datalogiskt tänkande och programmering i skolor. Vårt arbete bedrivs i projekt som finansieras av ett antal nationella och internationella finansiärer och organisationer.
Forskargruppen Computational Thinking and Coding Skills in Schools (CoCoS) står på två ben. Dels datalogiskt tänkande, det som på engelska kallas computational thinking – en samling problemlösningsmetoder som innebär att ett givet problem och dess möjliga lösningar kan uttryckas på ett sätt som en dator också kan utföra. Dels kodningsteknik (coding skills) – att ha den kunskap och de färdigheter som gör att man kan programmera och implementera datorprogram.
Våra satsningar omfattar bland annat forskningsaktiviteter, undervisning och kompetensutvecklingskurser som har med datalogiskt tänkande och kodningsteknik i skolan att göra. Vårt konceptuella fokus karakteriseras av att vi utarbetar en helhetssyn på datalogiskt tänkande, som vi ser som en metod för framställning och lösning av problem med hjälp av olika verktyg för programmering.
Vi är involverade i ett antal olika forskningsprojekt. Vi ger även kurser som är baserade på aktiviteter där vi använder både visuell programmering, mikrokontroller och textbaserad programmering för att utveckla olika pedagogiska scenarier som introducerar datalogiskt tänkande och kreativ kodning inom olika ämnen och ämnesområden.
Vårt arbete bedrivs i form av projekt som finansieras av ett antal nationella och internationella finansiärer och organisationer. Vi arbetar i nära samarbete med Skolverket och med lokala och internationella företag inom området digitala lärandeprocesser (edtech). Under de senaste åren har vi samarbetat med fler än 500 svenska lärare, både på plats och via online-aktiviteter.
Aktuellt
Nyheter
-
32 miljoner till nytt projekt för innovativa pedagogiska och tekniska lösningar för skolan Nyhet
-
Framgångsrikt samarbete mellan Linnéuniversitetet och lärare kring programmering i skolan Nyhet
-
Ny nationell forskarskola inom digitalisering Nyhet
-
Robotar och samverkan är nycklar till framtidens skolundervisning i programmering Nyhet
Projekt
-
Projekt: Digital kompetens i lärarutbildning i de nordiska länderna (Dicomten) I detta projekt vill forskare från de nordiska länderna pröva olika metoder för att främja utvecklingen av digital…
-
Projekt: Enriched Reality for Education and Digital Well-Being (EREDWeB) Detta projekt ska undersöka potentialen hos den senaste teknologin inom virtuell verklighet (VR) för undervisning, med sikte…
-
Projekt: Extending design thinking with emerging digital technologies (Exten.D.T.2) Kärnan i detta projekt är antagandet att designtänkande i kombination med framväxande teknologier som artificiell…
-
Projekt: Forskarskolan för lärande, interaktion och kunskap i en digitaliserad värld (LIKED) Forskarskolan LIKED bygger på antagandet att digitaliseringen av samhället resulterar i utmaningar och…
-
Projekt: Forskarskolan Upgrade Forskarskolan Upgrade – lärarutbildning och skolans digitalisering är en nationell forskarskola där nio svenska lärosäten arbetar tillsammans inom dessa områden.
-
Projekt: Science4Girls I detta projekt arbetar elever, lärare och forskare sida vid sida för att utveckla och implementera aktiviteter för inlärning inom naturvetenskap, teknik och matematik (STEM).…
-
Projekt: Teaching computational thinking with digital devices (TACTIDE) Detta projekt handlar om stöd och befogenhet för lärare att integrera strategier för problemlösning med hjälp av digitala…
Övriga forsknings- och utvecklingsprojekt
- eCraft2Learn, Digital Fabrication and Maker Movement in Education, H2020 (2017–2019)
- Make IT Happen, European Regional Funds (2018–2019) – projektets slutrapport
- Assessing Computational Thinking in Nordic Maker Education (2020–2022), Nordplus Horizontal (2020–2022)
Medarbetare
- Ahmed Mohammed Forskarassistent
- ahmedmohammedexternlnuse
- Ali Hamidi doktorand
- 0470-70 87 91
- alihamidilnuse
- Alisa Lincke Universitetslektor
- 0470-70 84 15
- alisalinckelnuse
- Barbro Tyrberg Universitetsadjunkt
- 0470-70 87 53
- barbrotyrberglnuse
- Johanna Velander Doktorand
- 0470-70 87 81
- 070-231 05 30
- johannavelanderlnuse
- Katrin Lindwall Universitetsadjunkt
- 0470-70 89 33
- katrinlindwalllnuse
- Marcelo Milrad Professor
- 0470-70 87 25
- 073-396 95 74
- marcelomilradlnuse
- Rafael Zerega Doktorand
- 0470-70 87 23
- rafaelzeregalnuse
- Rebecka Green Universitetsadjunkt
- 0470-70 87 01
- rebeckagreenlnuse
- Romain Herault Universitetsadjunkt
- romainheraultlnuse
Övriga medarbetare
- Chronis Kynigos, gästprofessor, Linnéuniversitetet
- Sepide Tavajoh, masterstudent, Linnéuniversitetet
- Sami Thawaba, masterstudent, Linnéuniversitetet
- Teresa Cerratto Pargman, docent, Stockholms universitet
- Tina Sundberg, Region Kronoberg
- Linda Stark, Region Kronoberg
- Anna Prisberg, Region Kronoberg
Samt ett antal amanuenser och studenter.
Workshopar och kurser
Workshopar för yrkesverksamma lärare
Kompetensutvecklingskurser för lärare på uppdrag av Skolverket
- Introduktion till programmering för grundskolan (ht 2017)
- Grundläggande programmering för matematik- och tekniklärare (ht 2018)
- Grundläggande programmering för matematik- och tekniklärare (ht 2019)
- Att programmera – webbkurs med workshops (ht 2020)
Utvecklade universitetskurser (kursplaner)
- Introduktion till programmering för grundskolan, 7,5 hp (1ME150)
- Grundläggande programmering med matematikdidaktisk inriktning för lärare som undervisar i gr 7-9 / spec 8-10, 7,5 hp (1ME151)
- Grundläggande programmering med teknikdidaktisk inriktning för lärare som undervisar i gr 7-9/ spec. 8-10, 7,5 hp (1ME152)
- Datalogiskt tänkande och programmering i skolan, 7,5 hp (4ME603, masternivå)
Utbildningsresurser
Utbildningsresurser som finns tillgängliga på olika Vimeo-kanaler (många videor om olika ämnen relaterade till datalogiskt tänkande och programmering i skolor).
Publikationer
Internationella konferenser
- First International Workshop on Computational Thinking and Coding Skills in Schools (CTCS 2017), oktober 2017, Växjö
- Second International Workshop on Computational Thinking and Coding Skills in Schools (CTCS 2018), oktober 2018, Växjö
Film från konferensen - Third International Conference on Computational Thinking Education 2019, juni 2019, Hongkong
- Digital Skills & Computational Thinking, november 2019, Leiden University, Nederländerna – program, nyhet
Aktiviteter mot allmänheten
- Maker Tour: Ett projekt som undersökte hur man kan kombinera mobila Maker-aktiviteter i skolor på landsbygden, finansierat av Vinnova och Tillväxtverket
- Innovation Lab: Ett nytt utrymme för att främja digitala innovationer på Videum Science Park, beläget på campus i Växjö