Digi-gruppen
Vi bedriver forskning om vad som händer och blir möjligt när digitala verktyg används i förskolans och skolans undervisning, samt hur deras användning påverkar barns och elevers digitala kompetens. Forskningen sker i nära samarbete med verksamma i pedagogisk praktik. Det finns även en tydlig koppling mellan forskargruppens deltagare och universitetets lärarutbildningar.
Vår forskning
Den tvärvetenskapliga forskargruppen Digi-gruppen har formerats kring det teoretiska perspektivet design för lärande (DfL). I DfL betraktas undervisning och lärande som en form av multimodal design: läraren iscensätter, eller designar, lärandeaktiviteter och ger därmed eleverna tillgång till olika resurser som möjliggör meningsskapande; eleverna å sin sida re-designar sitt lärande i relation till de förutsättningar de ges och med utgångspunkt i sina tidigare kunskaper, intressen m m.
Inom DfL har man utvecklat en modell, learning design sequence (LDS). Den kan användas av lärare för att planera och utvärdera undervisning, och av forskare som analysverktyg i vetenskapliga studier.
Aktuellt
Projekt
Pågående projekt
-
Projekt: Att utveckla en multimodal undervisningsdesign med digitala verktyg Genom projektet kommer universitetslärare, handledare (verksamhetsförlagda lärarutbildare) och grundlärarstudenter att få…
-
Projekt: Utforskande av sexåringars meningsskapande i olika ämnen Projektet syftar till att bidra med både praktisk och teoretisk kunskap om hur undervisningsdesign och användning av digitala verktyg…
Avslutade projekt
-
Projekt: Digitala verktyg och digital kompetens i förskolans och skolans undervisning Detta projekt bedrev forskning om vad som händer och blir möjligt när digitala verktyg används i förskolans och…
-
Såddprojekt: Ansökan om medel för ansökningsskrivande: Digitala verktyg Syftet med detta såddprojekt inom Kunskapsmiljö Linné: Utbildning i förändring var att skapa en ansökan om bidrag till ett…
-
Såddprojekt: Användning av digitala verktyg för att få syn på tecken på lärande i naturvetenskaplig undervisning för sexåringar Det övergripande syftet med detta såddprojekt inom Kunskapsmiljö Linné…
Publikationer
Medarbetare
Digitala verktyg och digital kompetens i förskolans och skolans undervisning omfattar forskare från följande andra forskargrupper:
- Andreas Ebbelind Universitetslektor
- 0470-70 87 44
- 072-594 15 05
- andreasebbelindlnuse
- Emelie Patron Universitetslektor
- 0480-44 67 63
- emeliepatronlnuse
- Hanna Palmér Professor, vicerektor för lärarutbildningarna
- 0470-70 86 41
- 072-594 14 51
- hannapalmerlnuse
- Kristina Danielsson Professor
- 0470-70 85 20
- kristinadanielssonlnuse
- Marina Wernholm Universitetslektor
- 0480-44 63 59
- 072-594 95 01
- marinawernholmlnuse