Centrum för Educational Linguistics

Educational Linguistics (utbildningsinriktad språkvetenskap) samlar forskare inom språkvetenskap och språkdidaktik. Miljön har en nära koppling till lärarutbildning och vidareutbildning för verksamma lärare.

Forskning

Forskningen inom Educational Linguistics handlar om relationen mellan språk, tanke, kommunikation och kunskapsutveckling inom exempelvis förskola, skola och universitet. Såväl formella som semi-formella lärandemiljöer studeras. Forskningen bedrivs utifrån olika frågeställningar som kan röra exempelvis klassrumsinteraktion, ämnesspråk, språkutveckling, multimodalitet samt betyg och bedömning. Våra huvudområden kan sammanfattas i följande punkter: 

  • Flerspråkighet
  • Kritiska perspektiv
  • Litteraciteter
  • Undervisning och lärande
  • Utbildningsdiskurser och policies

Forskningsmiljön Educational Linguistics fungerar som ett paraply som för ihop utbildningsinriktad språkvetenskaplig forskning från flera språk genom samarbete mellan språkvetare och språkdidaktiker vid institutionen för språk och institutionen för svenska språket. Med stöd av målen för Linnéuniversitetet om framstående forskning till nytta för samhällsutvecklingen och utmanande utbildningar med hög samhällsrelevans utvecklas forskningen och kopplas till utbildningarna för blivande och verksamma lärare. Forskarna i miljön ingår i interna och externa nätverk och samarbetar både med forskare i andra akademiska ämnen och med forskare från andra universitet liksom med lärare – från förskola till akademisk utbildning.

Utbildning

Forskningsmiljön Educational Linguistics är knuten till lärarutbildning och vidareutbildning för verksamma lärare. Forskningen är en resurs för studenterna genom undervisning, handledning och examination av självständigt arbete. Forskningspublikationer används som läromedel.

Evenemang

Tisdagar jämna veckor kl 9.30 träffas vi för EdLing-fika och diskuterar aktuella frågor och forskning inom Educational Linguistics.

Seminarieserie

På EdLing har vi regelbundna seminarier som ägnas åt ett brett spektrum av forskningsfrågor. Vi bjuder in gästföreläsare, håller artikelseminarier och lägger fram pågående forskning. 

Seminarieserie vårterminen 2025

21/1 13.15–15.00
Seminarium
Robert Walldén
Om peer review och redaktionella processer på vetenskapliga tidskrifter

6/2 10.15–12.00
Gästseminarium
Anne Golden, Universitetet i Oslo
Hva kan andrespråksimitasjon og humor fortelle om?

18/2 13.15–15.00
Gästseminarium
EdTechLNU
Forskare från EdTechLnu på besök för att identifiera samarbetsmöjligheter

4/3 13.15–15.00
Gästseminarium
Anders Ohlsson (Lunds universitet), Anna W. Gustafsson (Lunds universitet) och Martin Malmström (Malmö universitet)
Shared reading och läsengagemang i gymnasieskolans SVA-undervisning

15/4 13.15–15.00
Gästseminarium
Danai Dafnopoulou, Institutionen för matematik
Multilingual mathematics teacher’s professional identity in relation to multilingual mathematics classrooms

13/5 13.15–15.00
Gästseminarium
Christopher High, Institutionen för samhällsstudier & Ahmed Taiye Mohammed,
Institutionen för kulturvetenskaper
AWAITS: Developing an AI-powered academic writing tutor for undergraduate social scientists

20/5 13.15–15.00
Gästseminarium
Bosse Thorén
Fonetik och fonologi i andraspråksdidaktiskt perspektiv - vilka uttalsdrag och vilken abstraktionsnivå ska pedagogen ta fasta på?

3/6 13.15–15.00
Seminarium
Robert Walldén
Diskursiv rörlighet: En väg till ämneslitteraciteter? (BLISS)

10/6 13.15–15.00
Gästseminarium
Kim Ridell, Malmö universitet
Design för berättelseundervisning i grundskolans tidigare år

EdLing-dagen

Varje år anordnar vi ett symposium på något aktuellt forskningstema på campusområdet i Växjö. EdLing-dagen brukar vara förlagd till början/mitten av september. 

Konferenser

Verksamhetsberättelse

Publikationer

Nätverk

Medlemmar