Etnografiskt forum
Inom forskarmiljön behandlas gemensamma frågor som rör hantverket i att jobba med etnografiska och andra empirinära metoder och tillvägagångssätt. Miljön består av forskare och doktorander inom en rad olika discipliner, såsom socialt arbete, sociologi, pedagogik, idrottsvetenskap, kultursociologi och arkeologi.
Vår forskning
Det som förenar medlemmarna i Etnografiskt forum är främst ett intresse för etnografisk forskning som hantverk och som vetenskaplig framställning, det vill säga både som metod och metodologi och som ett sätt att skriva och förhålla sig till vetenskaplig kunskap och omvärld.
Avsikten med miljön är att erbjuda ett forum för kollegial diskussion. Vi erbjuder utbyte och utveckling kring att arbeta med etnografiska metoder och skrivande inom en mängd olika projekt. Forumet behandlar frågor rörande forskarens tillträde till och relation till fältet, intervjuförfaranden, observationer, etnografisk analys, teorins betydelse i etnografiskt arbete, forskningsetiska dilemman och överväganden, etnografisk stil och genrer, multi-sited ethnography med mera.
Forskarmiljön består av såväl seniora forskare som doktorander och utgör i sin helhet ett forum för öppna diskussioner och samtal om etnografisk forskning i teori och praktik samt möjlighet till utbyte och stöd i skrivande av allt från etikprövningar och ansökningar om forskningsmedel till publicering av resultat.
De senaste inläggen i bloggen "Etnografiskt forum":
Medarbetare
- Ann Ottengrim
- annottengrimlnuse
- Anna-Liisa Närvänen Docent
- 0470-76 74 91
- annaliisanarvanenlnuse
- Camilla Strömberg Universitetsadjunkt
- 0470-70 83 88
- camillastromberglnuse
- Carolin Valizadeh Universitetslektor
- 0470-70 85 77
- carolinvalizadehlnuse
- Ellen Sverkersson Doktorand
- 0480-44 63 44
- 076-830 05 40
- ellensverkerssonlnuse
- Eva Klope Universitetslektor
- 0480-44 63 51
- evaklopelnuse
- Frida Andréasson Universitetslektor
- 0480-49 70 08
- 070-012 21 37
- fridaandreassonlnuse
- Gustav Hans Olof Larsson
- gustavlarssonlnuse
- Henrik Örnlind Doktorand
- 0470-70 81 89
- henrikoernlindlnuse
- Inga Oliynyk Universitetslektor
- 0480-44 63 21
- ingaoliynyklnuse
- Jesper Andreasson Professor
- 0480-44 60 91
- jesperandreassonlnuse
- Kajsa Johansson
- kajsajohanssonlnuse
- Karin Larsson Eriksson Professor
- 0470-76 75 14
- karinerikssonlnuse
- Kristina Gustafsson Docent
- 0470-70 86 47
- 070-290 83 27
- kristinagustafssonlnuse
- Liv Nilsson Stutz Professor
- 0480-44 61 98
- livnilssonstutzlnuse
- Maria Nordstedt Universitetsadjunkt
- 0470-70 81 66
- marianordstedtlnuse
- Marina Wernholm Universitetslektor
- 0480-44 63 59
- 072-594 95 01
- marinawernholmlnuse
- Nicole von Rost Biedron DOKTORAND
- nicolevonrostbiedronlnuse
- Torun Elsrud Docent
- 0480-44 61 10
- torunelsrudlnuse
- Viktoria Grahn Johansson Universitetsadjunkt
- 0470-70 81 71
- viktoriajohanssonlnuse
- Åsa Trulsson Universitetslektor
- 0470-70 86 67
- asatrulssonlnuse
- Åsa Tugetam Universitetslektor
- 0480-44 69 65
- asatugetamlnuse
Forskningsprojekt
Forskningsprojekt
-
Doktorandprojekt: Kvinnors fitnessdopning Projektet fokuserar på meningsskapande processer kring dopning och dopninganvändande i en gym- och fitnesskontext. Mer precist syftar projektet till att söka…
-
Projekt: "Idag ska vi prata…": intimitet, migration och möjligheterna för social solidaritet Detta projekt undersöker förhandlingar kring kärlek, relationer, intimitet och hälsa i förhållande till…
-
Projekt: Asylintervjuer i Sydafrika och Sverige. Erfarenheter, tolkningar och förhandlingar Syftet med projekt är att undersöka och jämföra asylprocessen i två länder, Sydafrika och Sverige. Detta för…
-
Projekt: Att fullgöra skolans demokratiska uppdrag: Mötet med rasistiskt hat och nationalsocialism i klassrummet Den svenska skolan har efter andra världskriget haft som uppdrag att motverka rasism.…
-
Projekt: Att pumpa upp egot: Livsbiografiska studier av unga människors dopningstrajektorier Målet med detta projekt var att ge ökad kunskap om olika typer av vägar till doping och även bidra till en…
-
Projekt: Ett värdigt mottagande? Socialt arbete med flyktingar och migranter. Asylmottagandet präglas av snabbt förändrade förutsättningar samt av att mottagande aktörer och institutioner styrs av…
-
Projekt: Fritidshemmets pedagogiska uppdrag Syftet med forsknings- och utvecklingsprojektet Fritidshemmets pedagogiska uppdrag är att med stöd av forskning utveckla kvalitet och likvärdighet i…
-
Projekt: I mäns hjärta: Hjärtinfarkt, maskulinitet och livsstil Syftet med detta projekt är att analysera hur intersektionella maskuliniteter (ålder, klass, etnicitet) samvarierar med hjärtinfarkt,…
-
Projekt: Kommunikation med brukare och patienter som inte talar svenska Syftet med studien är att kartlägga hur personal inom primärvård och socialtjänst hanterar kommunikationen med patienter som har…
-
Projekt: Mäns akilleshäl – en fenomenologisk och sociologisk studie av prostataproblem och maskulinitet Forskning om prostatacancer har historiskt dominerats av naturvetenskapliga och medicinska…
-
Projekt: Social sårbarhet och civilt motstånd i migrationens fotspår – en fallstudie av lidande, etiska och moraliska ställningstaganden bland svenska volontärer, socialarbetare och unga migranter
-
Projekt: Söka hopp i gränsland: En etnografisk studie av hoppets sociala dimensioner i den svenska asylmottagningskontexten Detta projekt studerar frågor om hopp och osäkerhet bland asylsökande som…
-
Projekt: Tolkars kunskaper: språklig rättvisa och likvärdig samhällsservice Målet med detta projekt var att ta tillvara tolkars unika erfarenheter från möten mellan personal och klienter inom olika…
-
Projekt: Unga pappor och marginalisering: En kvalitativ och longitudinell studie Detta projekt bygger på en kvalitativ och komparativ metodologi. Genom studier av unga pappor i Storbritannien…
• Tvångsvårdens vardag – en etnografisk studie på särskilda ungdomshem för unga killar (Kamila Biszczanik, Linköpings universitet)
I mitt avhandlingsprojekt studerar jag hur tvångsvård av unga på särskilda ungdomshem organiseras i vardagen. Syftet med projektet är att undersöka hur personalen och ungdomar förstår och gör tvångsvård som vardaglig praktik, vilka hinder och möjligheter skapas och hur de hanteras. Genom fältarbete och intervjuer med både unga och personalen vill jag skapa en förståelse för hur tvångsvårdens vardag möjliggörs och omöjliggörs.
---
• Muslim Women’s Islamic Educational Activities (Maria Lindebæk Lyngsøe, Københavns Universitet)
Som en del af projektet Rearticulating Islam financieret af VELUX FONDEN arbejder jeg med ph.d.-projektet 'Muslim Women's Islamic Educational Activities'. Rearticulating Islam ledes af Simon Stjernholm, som også er vejleder på mit ph.d.-projekt.
Projektet fokuserer på islamiske undervisningsaktiviteter i Danmark og har særligt fokus på muslimske kvinders engagement i disse. Min forskning baserer sig primært på interviews med kvinder, der aktivt søger og formidler islamisk viden, samt på observationer af islamisk undervisning, som den foregår i et væld af forskellige sammenhænge fra større konferencer, over ugentlig holdundervisning til private studiegrupper.
Centralt i min forskning er, at fokus ligger på individer og grupper frem for på institutioner såsom moskeer, selvom mange aktiviteter finder sted i moskeer eller lignende institutioner. Metodisk har jeg således valgt et bottom-up-perspektiv.
På baggrund af interviews, observationer og logbogs-notater fra enkelte kvinder undersøger jeg de forskellige ruter, kvinderne følger, når de engagerer sig i islamisk viden som enten lærere eller elever – eller begge dele.
Jeg kigger også på, hvordan viden produceres diskursivt og performativt i de forskellige undervisningssammenhænge. Jeg undersøger, hvordan kvinderne relaterer sig til islamisk viden og til det at søge viden, og hvad det betyder for kvindernes individuelle og kollektive identitets-formation at søge og formidle islamisk viden. Herunder ser jeg også på spørgsmålet om autoritet og mulige autoritets-positioner.
Mit forskningsprojekt løber fra april 2019 til maj 2022.
---
• Lärares kroppsliga yrkeskunnande på folkhögskola (Filippa Millenberg, Linköpings universitet)
Mitt avhandlingsarbete handlar om hur lärares yrkeskunnande tar sig i uttryck i undervisningspraktiken och vilken mening de tillskriver detta. I min analys av det empiriska materialet visar det sig att lärarnas och deltagarnas kroppar är viktiga didaktiska redskap i undervisningen.