Forskargruppen för förskolepedagogisk forskning (FOPP)
Gruppens forskning har fokus på förskolans och förskoleklassens organisering och undervisning. Forskningen är organiserad inom tre kunskapsområden: professionsforskning, didaktisk forskning, samt värdepedagogisk forskning. Områdena inkluderar förskollärares roll, barns lek, delaktighet, digitalisering, övergångar och lärande i en snabb och föränderlig värld.
Vår forskning
Forskargruppen för förskolepedagogisk forskning (FOPP) är en undergrupp inom forskningsmiljön Forskning om pedagogiska professioner och praktiker (PEPP).
Inom gruppen bedrivs forskning om förskollärares profession samt lärares arbete med barns utbildning, inkluderat förskolans systematiska kvalitetsarbete. Forskningsintresset riktas mot förskolans och förskoleklassens inre arbete med dess olika innehållområden. Vi intresserar oss särskilt för didaktiska frågor som rör undervisning, lek och lärande, samt övergångar. Därutöver är värdepedagogiskt arbete i ett värdepluralistiskt samhälle i fokus.
Vi bedriver i huvudsakligen praktiknära forskning i samarbete med rektorer, verksamhetsutvecklare, förskollärare och övrig personal. För oss är det viktigt att det är de frågor som är aktuella för de som arbetar närmast barnen som är ledande för hur vi utvecklar projekt. Det här ser vi som särskilt angeläget i en tid där uppdraget på grund av ökande boendesegregation och ökande svårigheter att rekrytera legitimerade förskollärare och utbildade barnskötare blir alltmer komplext.
I gruppen ingår seniora forskare, lektorer, doktorander och adjunkter, där de flesta ingår i förskollärarutbildningen. På så sätt kopplas forskning och grundutbildning samman genom bland annat handledning och föreläsningar.
Externa kontakter
Externa kontakter i forskargruppen är exempelvis:
Aktuellt
Projekt
Pågående projekt
-
Projekt: Aktionsforskning för förskollärarstudenter Projektets syfte är att skapa förutsättningar för utvecklingsinriktade arbeten inom förskollärarutbildningen. På lång sikt förväntas projektet…
-
Projekt: En avgörande start – förskolans potential i utsatta områden I fokus i projektet är att identifiera utmaningar och framgångsfaktorer i lärarnas arbete i socioekonomiskt svaga områden. Syftet…
-
Projekt: Samverkan mellan hem och förskola – transformerad i digitaliseringens tidevarv? Det övergripande syftet med detta projekt är att bidra med kunskap om hur villkoren för samarbete mellan hem…
Avslutade projekt
-
Projekt: Att angöra en brygga – gemensam digital plattform för lärare och forskare Syftet med detta projekt var att utveckla en gemensam digital plattform där lärare och forskare kan mötas och delge…
-
Projekt: Fiktion och fakta. ”Tänk om …” Syftet med denna studie var att utveckla nya insikter och kunskaper om hur lärare kan undervisa i prospektivt tänkande, det vill säga ett framåtriktat tänkande…
-
Projekt: Lekbaserad didaktik Syftet med projektet är att i samverkan mellan universitet/högskola och förskola vidareutveckla teoribildning om en lekbaserad förskoledidaktik.
-
Projekt: Lekresponsiv undervisning i förskoleklass Målet med denna studie var att skapa ny kunskap om hur en didaktik kan utformas som förenar lek och undervisning i förskoleklassen.
Publikationer
Medarbetare
- Emelie Patron Universitetslektor
- 0480-44 67 63
- emeliepatronlnuse
- Helena Ackesjö Docent
- 0480-44 63 64
- helenaackesjolnuse
- Janina Carlén Doktorand
- 0480-44 61 37
- janinacarlenlnuse
- Karin Larsson Doktorand
- 0480-44 60 69
- karinlarssonlnuse
- Kristina Holmberg Docent
- 0470-70 89 86
- kristinaholmberglnuse
- Lise-Lotte Bjervås Universitetslektor
- 0480-44 63 75
- 072-594 95 09
- lottabjervaslnuse
- Maria Magnusson Universitetslektor
- 0480-44 61 18
- 072-594 94 04
- mariamagnussonlnuse
- Maria Olsson Universitetsadjunkt
- mariaolssonlnuse
- Marina Wernholm Universitetslektor
- 0480-44 63 59
- 072-594 95 01
- marinawernholmlnuse
- Mirjana Samardzic Jelcic Universitetslektor
- 0470-76 72 48
- mirjanajelciclnuse