Forskargruppen för fritidspedagogisk forskning (FRIP)
Gruppens forskning centreras runt teoretiska och vetenskapliga aspekter såväl på professionen i fritidshem och dess möte med policyer som på barns perspektiv, relationsskapande och meningsskapande i praktiken.
Vår forskning
Forskargruppen för fritidspedagogisk forskning är en undergrupp inom forskningsmiljön Forskning om pedagogiska professioner och praktiker (PEPP).
Gruppens forskningsintresse är nära relaterat till grundlärarutbildningens huvudämne fritidspedagogik och fokuserar på teoretiska och vetenskapliga aspekter såväl på professionen och dess möte med policyer som på barns perspektiv, relationsskapande och meningsskapande i praktiken. Den ämnesdidaktiska forskningen centreras dels runt den fritidspedagogiska undervisning som ska bidra till att erbjuda barn meningsfullhet under barns fria tid, dels runt den fritidspedagogiska undervisning som sker inom ramen för den obligatoriska skoldagen.
Forskargruppen har ambitionen att utvecklas till en nationellt ledande forskargrupp inom området och att utgöra en bas för universitets- och ämnesöverskridande forskarsamarbete. Gruppen vägleds också av ambitionen att nyttiggöra forskningen genom praktiknära arbete och analyser, där begrepp och teorier utvecklas som kan användas av verksamma lärare för att kommunicera och problematisera utmaningar i det egna yrkesutövandet. På detta sätt vill vi bidra till utveckling av såväl de professionellas yrkeskunnande som den pedagogiska verksamheten i fritidshem.
I gruppen ingår seniora forskare, lektorer, doktorander och adjunkter. Samtliga är också aktiva i grundlärarutbildningen. På så vis förstärks den vetenskapliga grunden i grundlärarutbildningens inriktning mot arbete i fritidshem.
Medlemmarna i miljön är aktiva i internationella samarbeten inom exempelvis Nordic educational research association (NERA) och European Early Childhood Education Research Association (EECERA), samt i det nationella universitets- och högskolenätverket för grundlärarutbildningen med inriktning mot arbete i fritidshem.
Aktuellt
Projekt
På respektive projektsida finns aktuella publikationer.
Pågående projekt
-
Projekt: Det (o)likvärdiga fritidshemmet Projektet ska skapa ny kunskap om lärares arbete med fritidshemmets kompensatoriska uppdrag i områden med socioekonomiska utmaningar: Vad som bidrar till och…
-
Projekt: Fritidshemmets bidrag till elevers måluppfyllelse I 2016 års reviderade läroplan förtydligades fritidshemmets uppdrag inom undervisning. Detta projekt ska ge vetenskaplig kunskap om den…
-
Projekt: Kvalitet och förändringsarbete i fritidshem Detta projekt syftar till att bidra med kunskap om hur lärare i fritidshem driver kunskapsutveckling i sin egen praktik, med fokus på beprövad…
-
Projekt: Stärkt kvalitet i fritidshemmets undervisning Syftet med detta projekt är att utveckla samarbetsformer mellan akademi och kommun för att stärka kvaliteten på fritidshemmets undervisning.…
Avslutade projekt
-
Projekt: Att omsätta elevers intressen i fritidshemmets undervisning Syftet med studien var att belysa hur lärare i fritidshem talar om elevers intressen i undervisning i svenska fritidshem och hur…
-
Projekt: Fritidshemmets pedagogiska uppdrag Syftet med forsknings- och utvecklingsprojektet Fritidshemmets pedagogiska uppdrag är att med stöd av forskning utveckla kvalitet och likvärdighet i…
-
Projekt: Inkluderande fritidshemspedagogik Syftet med detta projekt är att skapa, pröva och utvärdera insatser och metoder för att minska utanförskap och segregerande effekter i fritidshemmets…
-
Projekt: Lärare över gränser En longitudinell studie av yrkesbanor och professionella identiteter i ljuset av en lärarutbildningsreform.
-
Projekt: Praktikutvecklande självständiga arbeten Denna studie hade två syften. Dels att studera hur ökad samverkan mellan akademi och verksamhetsfält kan bidra till ökad kvalitet på lärarstudenters…
-
Projekt: Tillhörighet och inkluderande processer i fritidshemmet Målet med studien är att utveckla lärares arbete med elevers tillhörighet, inkludering och delaktighet i fritidshemmet, och därigenom…
Specialpedagogik på fritidshemmet, Birgitta Lundbäck
Publikationer
Ny antologi om undervisning i fritidshem från forskargruppen för fritidspedagogisk forskning: Undervisning och ledarskap på fritids: Perspektiv på fritidshemmets pedagogiska uppdrag (pdf-fil).
Medarbetare
- Ann-Katrin Perselli Universitetslektor
- 0480-44 69 26
- annkatrinpersellilnuse
- Birgitta Lundbäck Universitetslektor
- 0470-70 88 67
- birgittalundbacklnuse
- Bodil Jullesson Lärare, adjungerad
- bodiljullessonlnuse
- Ellen Smålander Universitetsadjunkt
- ellensmalanderlnuse
- Helena Ackesjö Docent
- 0480-44 63 64
- helenaackesjolnuse
- Jens Gardesten Universitetslektor
- 0480-44 63 02
- jensgardestenlnuse
- Joakim Strindberg Universitetslektor
- 0470-70 87 95
- joakimstrindberglnuse
- Kristina Hellberg Universitetslektor
- 0470-70 82 57
- 072-594 12 60
- kristinahellberglnuse
- Malin Borg Universitetsadjunkt
- 0470-76 72 47
- malinborglnuse
- Marianne Dahl Universitetslektor
- 0480-44 63 81
- mariannedahllnuse
- Marina Wernholm Universitetslektor
- 0480-44 63 59
- 072-594 95 01
- marinawernholmlnuse
- Mergim Krasniqi Universitetsadjunkt
- 0480-44 62 36
- mergimkrasniqilnuse
- Peter Karlsudd Professor
- 0480-44 73 98
- 072-594 96 49
- peterkarlsuddlnuse
- Richard Andersson Universitetslektor
- 0480-44 63 03
- richardanderssonlnuse