Platta i klassrum

Intermediality, Multimodality and Learning (IMS Literacy)

Den här gruppen arbetar med intermedialitet och multimodalitet i undervisning och lärande. Gruppen undersöker hur intermedial och multimodal kunskap kan användas för kreativ, inkluderande och flexibel undervisning och för information och skapande.

Gruppen arbetar framför allt med följande frågor:

Medierelationer i språk och litteraturundervisning. Hur undervisar man språk och litteratur i ett digitaliserat samhälle? Intermediala och multimodala studier kan i ett didaktiskt perspektiv lyfta fram litteraturens medierelationer. Det synliggör hur språk alltid är integrerat i en ickeverbal kontext även i språk- och litteraturundervisningen.

Flexibel mediekunnighet. Hur ska vi kunna hjälpa ungdomar att förstå samtidens komplexa medielandskap? Multimodala och intermediala perspektiv kan hjälpa elever och studenter att utveckla en grundläggande förståelse för hur olika medieval påverkar och formar kommunikation.

Innovativa undervisningsmetoder. En förståelse för hur kunskap visas och inte uteslutande förmedlas med hjälp av ord kan vara till hjälp när det gäller att utveckla effektiva metoder att anpassa material till olika målgrupper och olika sammanhang.

Intermedialitet, mångfald och diversitet. En mediekompetens hänger ihop med tillgång till både kunskap och medier. Hur kan intermedialitet bidra till att skapa mer inkluderande undervisningsmiljöer som kan bemöta en mångfald av kompetens och som bättre kan ta emot personer med funktionsvariationer?