Läroplansteori och didaktik (SITE)
Inom forskargruppen "Läroplansteori och didaktik" studerar vi grundläggande utbildningsvetenskapliga och pedagogiska frågor som till exempel: Vad räknas som kunskap i skola och undervisning? Hur förändras svaren på denna fråga över tid? Hur sker kunskaps- och värdemediering i skolan som samhällsinstitution ut? Hur sker styrning av utbildning? Hur organiseras undervisningen och hur bedöms skolans resultat?
Vår forskning
Utifrån en plattform som kan beskrivas som kritiskt tolkande grundas analyserna teoretiskt och metodologiskt i samhälls- och kulturvetenskapligt perspektiv där kommunikation och meningsbildning utgör huvudfokus. Gruppen arbetar också aktivt med att utveckla pedagogik som vetenskap.
Gruppen bidrar med forskning och kunskap inom allmändidaktik och läroplansteori som kan beskrivas vara av grundforskningskaraktär och som samtidigt utvecklar nödvändiga förändringsverktyg för såväl policyaktörer som för pedagogiska professioner som arbetar med pedagogiska frågor. Detta genom att skapa förståelse för kontinuiteter och förändringar i utbildning och skola och förklaringar av pedagogiska processer och utfall. I miljön granskas och analyseras hur pågående samhällsförändringar som framväxande globala policydiskurser, nya läroplaner och styrdokument påverkar villkoren för bildning, kunskapsbildning, undervisning och lärande. Ett centralt område är följaktligen hur utbildnings- och skolreformer samspelar med undervisning och lärande i skolsammanhang och pedagogiska praktiker (det dubbla perspektivet).
Inom miljön pågår aktivt arbete med metodutveckling inom det diskurs- och kommunikationsanalytiska området (även med forskningsöversikter som metod). Under ett decennium har ett tiotal avhandlingar med en robust och tydlig teoretisk och metodologisk plattform utvecklats. Miljön har kommit att bli nationellt uppmärksammad med sin ansats och profil inom pedagogiken, allmändidaktiken och läroplansteorin. En rad utvecklingsprojekt och internationella samarbeten har också initierats.
Nyhet
-
Corrado Matta och Rosa Runhardt (Radboud Universitet) anordnar en workshop om temat "Evidenspluralism i pedagogik". Workshopen äger rum på Campus i Växjö den 24-25 september.
Se länk med info och programmet - Ninni Wahlström erhöll Läromedelsförfattarnas pris 2023 för bästa kurslitteratur, bl a. för boken Läroplansteori och didaktik (Gleerups).
Läs pressreleasen
Ninni Wahlström diskuterar pedagogisk segregation med Skolverkets generaldirektör Peter Fredriksson och är ordförande för Sveriges Lärare, Åsa Fahlén. Den pedagogiska segregationen undersöktes i det SITE-baserade forskningsprojektet Exploring the elusive teaching gap – Equity and knowledge segregation in teaching processes, finansierat av Vetenskapsrådet
Se Skolverkets seminarium på webben - SITE-forskare ger ut special issue i Journal of Currriculum studies!
Bettina Vogt, Ulrika Bossér och Ninni Wahlström har samlat en rad internationella och erkända forskare från den internationella forskningskonferensen, ‘Teachers matter—but how? An international conference on didactics, pedagogy and classroom research’ i ett nytt spännande nummer av Journal of Curriculum Studies. Finns att läsa här - Fyra SITE-forskare medverkar i den nya, International Encyclopedia of Education, Fourth Edition (Elsevier 2022/2023). Här presenteras de internationella forskningsfronterna inom utbildningsvetenskap, forskning, teori och praktik
- 70 forskare träffades för att diskutera läroplansteori och det didaktiska forskningsfältet
Ny publikation
En ny antologi har publicerats på Routledge. I antologin redovisas resultat från ett fyraårigt forskningsprojekt, finansierat av Vetenskapsrådet.
I antologin problematiseras temat om undervisning i hög- respektive lågpresterande skolor. Boken har open access så den är öppen för nedladdning till den egna datorn.
Wahlström, Ninni (Ed.) 2022. Equity, Teaching Practice and the Curriculum. Routledge.
Mer om SITE
Projekt
Kamprad-finansierat projekt 2022–2025
Ett nytt platsoberoende entreprenörskap på landsbygden – en forskningsbaserad interventionsstudie
Deltagare
-
Peter Erlandson, professor (projektledare)
-
Ninni Wahlström, professor
-
Anne Kjellsdotter, lektor
-
Ulrika Bossér, lektor
Ämnesområde
-
Pedagogik
Det här projektet inriktas mot utbildning och digitalisering för entreprenörskap utanför tätorter. Utbildning är alltid en kärnfråga för regional utveckling, oavsett regionens storlek. En förutsättning för utveckling i landsbygder är de digitala lösningar som möjliggör platsoberoende utbildning och yrkesverksamhet, som tidigare inte funnits. Det kan till exempel möjliggöra för högutbildade att leva och arbeta utanför tätorter. Utbildning och digitalisering, och inte minst ökad utbildning för att nyttja digitala redskap, kan betraktas som centrala aspekter för att på såväl kortare som på längre sikt utveckla individers digitala kompetenser, liksom landsbygders kommuner och dess kringliggande regioner.
Projektets övergripande syfte är att i samarbete med fyra landsbygdskommuner undersöka och utveckla förutsättningarna för landsbygdens skola att öka undervisningens kvalitet och att förbereda eleverna för entreprenörskap i en digital värld. Projektets karaktär av forskningsbaserad interventionsstudie, innebär att situationsbundna problemställningar kan beaktas och att problemlösningsförslag utarbetas tillsammans med kommunerna och dess representanter, i synnerhet med aktiva lärare, och skolledare, men också med utbildningsansvariga inom kommunerna och representanter från lokala företagare. Initiativ som involverar företag, föräldrar och föräldragrupper har potential att höja skolan relevans och status i lokalsamhället och på så sätt bidra till en ny syn på landsbygdsskolans verksamhet och därmed på framtidsmöjligheterna i kommunen.
I projektet identifieras och problematiseras kritiska frågor och design av undervisningslösningar som kan omsättas i skolans praktik. Forskningsprojektet bidrar med djupanalyser av data från flera kommuner och dess skolor, skolmiljöer och undervisningsvillkor, som belyser såväl generella som kommunspecifika frågor vad gäller utveckling av digitalt integrerad skolutbildning och entreprenörskap. Projektet kommer att bidra med jämförelser mellan olika kommuner och därmed kunna peka på olika sätt att arbeta och lösa konkreta utbildningsrelaterade problem.
Aktuella projekt
-
Projekt: Att förstå läroplansreformer – en teori-baserad utvärdering av Lgr 11 Projektmedlemmar: Ninni Wahlström, Daniel Sundberg Finansiär: Vetenskapsrådet Tidsplan: 2015-2018…
-
Projekt: Pluralistiska perspektiv på evidens i pedagogik (PEER) Det huvudsakliga målet med detta projekt är att anordna en serie forskningsworkshops som samlar internationella forskare inom…
-
Såddprojekt: Hållbarhetsundervisning i förskolan med utgångspunkt i måltider och mat Detta såddprojekt syftar till att tillsammans med förskollärare fördjupa förståelsen av och praktiken kring…
-
Doktorandprojekt: Ambivalent professionalism Skolan kan beskrivas som en plats där politiska avsikter och lokala förutsättningar möter lärares erfarenhet, kunskap och traditioner. Det här…
-
Projekt: Att utforska de svårfångade olikheterna – likvärdighet och kunskapssegregation i undervisningsprocesser I detta forskningsprojekt undersöker vi faktorer som påverkar kunskapssegregation i…
-
Doktorandprojekt: Hur formas didaktiken i praktiken Detta projekt handlar om hur undervisning växer fram på olika förskolor i arbetslag som arbetar med de allra yngsta barnen.
-
Projekt: Ett nytt platsoberoende entreprenörskap på landsbygden Det övergripande syftet med detta projekt är att, i samarbete med landsbygdskommuner, undersöka och utveckla förutsättningarna för…
-
Såddprojekt: Att hantera och undervisa om rasism i lärarutbildning I detta såddprojekt inom Kunskapsmiljö Linné: Utbildning i förändring undersöker vi hur rasism förstås och hanteras inom…
Avslutade projekt
-
Projekt: Vem har styrt skolan? Kommunen, skolan och staten under 60 år av svenska skolreformer i en föränderlig värld Detta projekt avslutades 2017. Fakta om projektet Projektmedlemmar: Andreas…
-
Projekt: Forskning och skolutveckling – ett forskar-praktikernätverk Projektets syfte är att vidareutveckla samspelet mellan forskning och förskolors/skolors/fritidshems utvecklingsarbete.
-
Projekt: Kunskap och utbildningsreformer i Europa – historiska och komparativa fallstudier Detta projekt avslutades 2014. Fakta om projektet Projektledare: Daniel Sundberg Projektmedlemmar: Daniel…
-
Projekt: Hur svårt kan det va? – En teorigenererande studie om kunskapskrav och lärandeprogression genom utbildningssystemet I detta forskningsprojekt undersökte vi hur begreppet ”progression”…
-
Projekt: Lärande skola – följeforskning och systematiskt skolförbättringsarbete i Kalmar kommun Detta projekt avslutades 2014. Fakta om projektet Projektmedlemmar: Daniel Sundberg, Jan Håkansson,…
-
Projekt: Följeforskning kring karriärlärarreformen – samverkan för skolförbättringsarbete mellan skola och universitet Detta projekt avslutades 2016. Fakta om projektet Projektledare Daniel Alvunger…
-
Projekt: Rättvis bedömning i skolan – elevernas uppfattningar i Sverige och Tyskland Detta projekt avslutades 2016. Fakta om projektet Tidsplan: 2011-2016
-
Projekt: Kommuner – självständiga aktörer i utbildningsreformer? Detta projekt avslutades 2017. Fakta om projektet Projektmedlemmar: Ninni Wahlström, Daniel Sundberg Finansiär: IFAU Tidsplan:…
-
Projekt: Forskning om undervisning – systematisk kartläggning och analys av forskningslandskap Det finns en mängd forskning om skolundervisning. Däremot saknas bra sammanställningar av den samlade…
-
Projekt: SIKT-projektet: Översikter av utbildningsvetenskaplig forskning: epistemologiska, sociala och politiska effekter Detta projekt avslutades 2017. Fakta om projektet Projektmedlemmar: Daniel…
-
Projekt: TUL-11: Teori-baserad utvärdering av Lgr 11 Detta projekt avslutades 2014. Fakta om projektet Projektmedlemmar: Daniel Sundberg, Ninni Wahlström Finansiär: IFAU Tidsplan: 2013-2014 Mer om…
-
Projekt: Att befästa vetenskapligt förhållningssätt och synliggöra beprövad erfarenhet I detta projekt undersökte lärare vid två förskolor systematiskt sin praktik, med fokus på dokumentation och…
Forskningsprogram
SITE-forskningsprogram, 2022-2026:
Undervisningens mening – Kritiska perspektiv på förskolans och skolans uppdrag, undervisning och ledning och organisering i en föränderlig tid
The New Meaning of Teaching – Curriculum, Knowledge, and Democracy in Changing times
Programledning: Daniel Sundberg, Ninni Wahlström
Medverkande gästforskare 2022–2023:
Gästprofessor: Berit Karseth, Oslo universitet (HT22-VT23)
Gästprofessor: Stefan Hopmann, Wiens universitet (2023)
Gästforskare: Rachel Heydon (early childhood education), Western University, Ontario (2022)
Läs mer om: SITE-forskningsprogram Undervisningens mening 2023
Publikationer
Medarbetare
- Andreas Nordin Professor
- 0470-70 83 18
- andreasnordinlnuse
- Anna Wahlgren Doktorand
- 0470-70 80 59
- annawahlgrenlnuse
- Anne Kjellsdotter Universitetslektor
- annekjellsdotterlnuse
- Bettina Vogt Universitetslektor
- 0470-76 75 32
- bettinavogtlnuse
- Carl-Henrik Adolfsson Docent
- 0480-44 63 77
- 072-594 95 11
- carl-henrikadolfssonlnuse
- Corrado Matta Universitetslektor
- 0470-70 84 59
- 076-136 62 89
- corradomattalnuse
- Daniel Sundberg Professor
- 0470-70 89 57
- 073-422 23 15
- danielsundberglnuse
- Erik Gustavsson Universitetslektor
- 0470-70 88 75
- erikgustavssonlnuse
- Eva-Lena Lindster Norberg Universitetslektor
- 0480-49 70 00
- evalenalindsternorberglnuse
- Evelina Möllenborg
- evelinamollenborglnuse
- Gunilla Gunnarsson Universitetslektor
- 0480-44 64 45
- gunillagunnarssonlnuse
- Jonathan Lilliedahl docent
- 0470-70 84 82
- jonathanlilliedahllnuse
- Karin Kilhammar Universitetslektor
- 0470-70 89 44
- karinkilhammarlnuse
- Karin Sälj Universitetsadjunkt
- 0480-44 61 16
- karinsaljlnuse
- Katarina Ståhlkrantz Universitetslektor, Prefekt
- 0470-70 84 11
- katarinastahlkrantzlnuse
- Kyriaki Doumas Universitetslektor
- 0470-70 83 14
- 072-594 12 93
- kyriakidoumaslnuse
- Linda Ekström-Sandstedt Doktorand
- 0480-44 60 59
- lindaekstromsandstedtlnuse
- Marie Gunnarsson Universitetslektor
- 0470-76 75 33
- mariegunnarssonlnuse
- Ninni Wahlström Professor
- 0470-76 78 28
- 072-205 96 98
- ninniwahlstromlnuse
- Patrik Standar
- 0470-70 89 20
- patrikstandarlnuse
- Peter Erlandson Professor
- 0470-70 81 53
- petererlandsonlnuse
- Rebecka Rundquist Doktorand
- 0470-70 86 12
- rebeckarundquistlnuse
- Reza Arjmand Docent
- 0470-70 83 78
- rezaarjmandlnuse
- Richard Andersson Universitetslektor
- 0480-44 63 03
- richardanderssonlnuse
- Sara Johansson Lopez Doktorand
- 0470-76 70 39
- sarajohanssonlopezlnuse
- Stephan Rapp Seniorprofessor
- 0480-44 62 83
- stephanrapplnuse
- Susanne Sand Schneider Universitetsadjunkt
- 0470-70 84 57
- susannesandschneiderlnuse
- Tobias Björklund Universitetsadjunkt
- 0480-44 62 60
- 070-191 23 75
- tobiasbjorklundlnuse
- Tor Ahlbäck Universitetslektor
- 0470-70 82 60
- torahlbacklnuse
- Ulrika Bossér Universitetslektor
- 0480-44 69 48
- ulrikabosserlnuse
Affilierade medarbetare
Catarina Schmitt
Lisa Gottliebsen
Gästforskare
Gästprofessorer SITE, 2022-2023
Berit Karseth, expert on Curriculum theory, higher education, education governing, leadership. Professor at Oslo university and leader of the CLEG research group.
Stefan Hopmann, University of Vienna, Austria University, expert on comparative studies with regard to curriculum and school development, as well as historical-comparative curriculum research and Didaktik. General Editor of the Journal of Curriculum Studies.
Gästprofessor SITE, 2020
Michael Uljens är professor i Pedagogik och pedagogiskt ledarskap vid Åbo Akademi University, Vaasa, Finland. Michael har tidigare varit verksam som forskare vid University of Gothenburg, University of Helsinki, Humboldt University in Berlin, Umeå University, University of Arizona, Uppsala university.
Gästprofessor SITE, 2018-2019
Mark Priestley, är ledare för The Stirling Network for Curriculum Studies, University of Stirling, Stirling, Scotland, UK. Mark har nyligen arbetat med att utvärdera den skotska läroplanen, Curriculum for Excellence. Men han är också expert i rad andra länder i pågående läroplansreformer.
Gästprofessor SITE, 2016-2018
Armend Tahirsylaj, Associate Professor vid Department of Teacher Education Faculty of Social and Educational Sciences, NTNU, Trondheim, Norway. Armend har varit gästforskare (post-doc) vid Linnéuniversitets och forskargruppen SITE under 2016-2018. Armend har en PhD från The Pennsylvania State University och har komparativt studerat lärares autonomi i olika länder utifrån olika läroplans -och didaktiktraditioner och i förhållande till PISA-undersökningar.
Gästprofessor SITE, 2016
Professor Tomas Englund, Örebro universitet. Englund är vetenskaplig ledare för forskningsgruppen Utbildning och Demokrati. Han är också redaktör för tidskriften Utbildning & Demokrati. 2005-2009 var Englund ledamot av Vetenskapsrådets utbildningsvetenskapliga kommitté.
Gästprofessor SITE, 2011-2014
Professor Ulf P Lundgren, Uppsala universitet. Lundgren var Skolverkets första generaldirektör och verksam på denna post åren 1991-1999. Dessförinnan var han professor (från 1975) och rektor (1990-1991) vid Lärarhögskolan i Stockholm.
Seminarier våren 2024
Datum
|
Sal
|
Ordförande
|
Innehåll
|
---|---|---|---|
25/1, kl 13:00-15:00
|
V Lammhultsrummet, K Ra3063
|
Andreas
|
Richard Andersson och Karin Sälj: Att organisera för biträdande rektorskap: Tvetydigheter och begripliggörande faktorer i rektorers arbete Ulrika Bossér: om naturkunskapsämnets innehåll och syfte, samt förutsättningar för undervisningen, i relation till skolans demokrati- och samhällsutvecklande roll
|
29/2, kl 13:00-15:00
|
V Lammhultsrummet, K Ra3063
|
Ninni Wahlström
|
Hlebowitsh (hela tillfället) Didaktik and the revitalization of a deliberative curriculum approach
|
Obs! 4/4, kl 13:00-15:00
|
V Lammhultsrummet, K Ra3063
|
Bettina
|
Jonathan Lilliedahl: Specialiserade skolor i det svenska skolväsendet Reza Arjmand (LNU) och Professor Antje Roggenkamp från Münster universitet i Tyskland presenterar: Tarbiyah and Bildung: Unveiling Theological, Philosophical, and Pedagogical Dimensions
|
25/4, kl 13:00-15:00
|
V SpobSam obs! K Ra3063
|
Carl-Henrik
|
Ev. Pontus Bäckström, JU, Karin Kilhammar - Implementering av en ”Medarbetaridé” i en kommunal förvaltning. Fallstudie inom utbildningsförvaltningen.
|
30/5, kl 13:00-15:00
|
V Lammhultsrummet, K Ra3063
|
-
|
Kyriaki Doumas: Lives ‘on hold’ in Europe: an explorative review of literature on youth aspirations and futures in situations of migration and mobility Mikael Karlsson GU - En etnografisk studie över skolförändring, reformer och professionella villkor
|
Seminarier hösten 2023
Datum
|
Sal
|
Ordförande
|
Innehåll
|
---|---|---|---|
31/8 Kl 13:00-15:00
|
K – Ra 3063 V – Lammhultsrummet
|
Reza Arjmand
|
Carlo Pinnetti, diskuterar kriminologisk forskning utifrån Arendt och pragmatism (13.00-14.00) 14-15. Vad presenterade SITE på ECER? 10 min per ECER-paper (Carl-Henrik, Katarina, Peter, Anne, Ulrika, Stephan och Kyriaki)
|
28/9 Kl 13:00-15:00
|
K – Ra 3063 V – Lammhultsrummet
|
Katarina Ståhlkrantz
|
-
|
26/10 Kl 13:00-15:00
|
K – Ra 3063 V – Lammhultsrummet
|
Kyriaki Doumas
|
Annika Linell (GU) Gustaf Bjurhammer Birck (UU) Diskutant: Carl-Henrik Adolfsson
|
30/11 Kl 13:00-15:00
|
K – Ra 3063 V – Lammhultsrummet
|
Karin Sälj
|
-
|
14/12 Kl 13:00-15:00
|
K – Ra 3063 V – OBS! fh103bSpobSam
|
Jonathan Liljedahl
|
Ninni, EU:s nyckelkompetenser
|
Seminarier våren 2023
Datum
|
Sal
|
Ordförande
|
Innehåll
|
---|---|---|---|
26/1, kl 13:00-15:00
|
K – Ra 3063, V – Fh103bSpobSam
|
Erik Gustavsson
|
Berit Karseth Presentation och diskussion om vad olika forskningsansatser innebär för forskning om läraryrket i relation till frågor om lärares kunskapsbas, handlingsutrymme och normativa aspekter
|
23/2, kl 13:00-15:00
|
K – Ra 3063, V – Fh103bSpobSam
|
Bettina Vogt
|
Presentation av Komparativ policyforskning i ett nordiskt perspektiv – Andreas Nordin Presentation av avhandlingsprojekt – Charlotta Rönn
|
30/3, kl 13:00-15:00
|
K – Ra 3063, V – Fh103bSpobSam
|
Stephan Rapp
|
Berit Karseth Diskussion om idéer till gemensamma forskningsprojekt mellan Linnéuniversitetet och Oslo universitet som kan leda fram till en gemensam projektansökan
|
27/4, kl 13:00-15:00
|
K – Ra 3063, V – Fh103bSpobSam
|
Ulrika Bossér
|
Digitalization Policies in Education – Anne Kjellsdotter, A discourse-oriented process tracing method for policy analysis – Corrado Matta
|
25/5, kl 13:00-15:00
|
K – Ra 3063, V – Fh103bSpobSam
|
Peter Erlandson
|
Presentation av Aktionsforskning, undervisning i naturorienterande ämnen – Ulrika Bossér, Bettina Vogt lägger fram ett artikelutkast: Core theses for an acceleration-theoretical understanding of curriculum
|
Seminarier 2022
27 januari
SITEs underlag till Block 3, Ämneslärarutbildning
Karin Kilhammar presenterar sin forskning
Ninni Wahlström presenterar artikeln ”School and the democratic hope”.
SITE-forskningsprogram – diskussion kring ett första utkast
Kl 13.00–15:00 i sal M1053 V/Ra3063 K
24 februari
Anne Kjellsdotter presenterar en artikel om fritidslärares uppdrag
Kl 13.00–15:00 i sal J0150 V/Ra3063 K
31 mars
Läroplanskoherens - diskussion utifrån ett Skolverksprojekt (del 1) (Daniel Sundberg, Carl-Henrik Adolfsson, Ninni Wahlström)
Corrado Matta presenterar ”A theory of evidence-based educational practice”
Kl 13.00–15:00, Lammhultsrummet V/Ra3063 K
28 april
Gästprofessor Stefan Hopmann: Fördjupning av ett ämne som introducerats vid Högre seminarium
Kl 13.00–15:00, J0150 V/Ra3063 K
19 maj
Läroplanskoherens - diskussion utifrån ett Skolverksprojekt (del 2) (Daniel Sundberg, Carl-Henrik Adolfsson, Ninni Wahlström)
Tina Lidström presenterar "The Idea of Teacher Assistants and Discourses on Teacher Professionalism – Values, Spaces and Institutional Conditions Through a Discursive Institutionalist Lens"
Kl 13.00–15:00, J0150 V/Ra3063 K
25 aug
Anna Wahlgren leder diskussion om Heydons text: Enabled to play, enabled to explore: children´s civic engagement, literacies, and teacher professional learning
Carl-Henrik Adolfsson leder diskussion om Karseths text: ´The knowledge question´ in the Norwegian curriculum
Ulrika Bossér presenterar sin utredning om innehållsområdet Läroplansteori och didaktik inom lärarutbildningen
Kl 13.00–15:00, Fh103bSpobSam V/Ra3063 K
29 sep
Stefan Hopmann: The research field of curriculum theory in the early 2000s
Kl 13.00–15:00, Fh103bSpobSam V/Ra3063 K
27 okt
Evelina Möllenborg presenterar ett avhandlingskapitel
Katarina Ståhlkrantz, Richard Andersson och Stephan Rapp för en diskussion på temat: Skolledare som professionella yrkesutövare – en diskussion om olika teoretiska perspektiv på skolledares hantering av motstånd och icke-motstånd.
Kl 13.00–15:00, Fh103bSpobSam V/Ra3063 K
24 nov
Diskussioner av VR-ansökningar från SITE
Berit Karseth: Norska läroplaner. En inledning
Kl 13.00–15:00, Fh103bSpobSam V/Ra3063 K
Seminarier 2021
Torsdag 28 januari
kl. 13.00–15, Lammhultsrummet V - Vi3028K
Torsdag 25 februari
kl. 13.00–15, Lammhultsrummet V - Vi3028K
Torsdag 25 mars
kl. 13.00–15, Lammhultsrummet V - Vi3028K
Torsdag 29 april
kl. 13.00–15, Lammhultsrummet V - Vi3028K
Torsdag 27 maj
kl. 13.00–15, Lammhultsrummet V - Vi3028K
Seminarier 2020
Torsdag 30 januari
Ninni Wahlström: Läroplansteori och demokrati.
C-H Adolfsson & Jan Håkansson: artikelmanus.
Kl 13-15, H1272V/ Vi3028K
Torsdag 27 februari
Jeppe Skott, matematik.
Gustaf Bjurhammer, doktorand vid Uppsala universitet, lägger fram och diskuterar sitt avhandlingsmanus.
Kl 13-15, Lammhult V/ Vi3028 K
Torsdag 26 mars
Läroplansteorins roll i utbildningsvetenskaplig kärna. Diskussion i relation till lärarutbildningen.
Presentation av inlämnade VR-ansökningar.
Kl 13-15, Lammhult V/ Vi3028 K
Torsdag 23 april
Magnus Persson: sociologisk studie av ett skolämne
Kl 13-15, Lammhult V/ Vi3028 K
Torsdag 28 maj (ev. förlängt seminarium)
Prel. Johan Sandahl, samhällskunskap.
Bettina Vogt: artikelmanus
Kl 13-16, Lammhult V/ Vi3028 K
Torsdag 27 augusti
Ola Agevall, Lnu.
Kl 13-15, Zoom.
Torsdag 24 september
Diskursiv institutionalism. Gästprofessor Michael Uljens
Kl 13-15, Lammhult V/ Vi3028 K
Torsdag 29 oktober
Daniel Sundberg: bokmanus, Svenska läroplaner, diskutant Carl-Henrik Adolfsson.
Kl 13-15, Lammhult V/ Vi3028 K
Torsdag 26 november
Diskursiv institutionalism. Andreas N.
Kl 13-15, Lammhult V/ Vi3028 K
Torsdag 17 december
Preliminärt: besök av gästprofessor Michael Uljens och några av hans doktorander i samarbete med kunskapsmiljön Utbildning i förändring
Kl 13-16, Lokal meddelas senare.
Seminarier 2019
Onsdag 16 januari
Gemensam HSP, Professor Lalitha Vasudevan, Teachers College, Columbia University om Multimodalitet, literacy och ungdomsfrågor
Kl 13.15-15, K1038/Skiffer Ma1053 Kalmar
Torsdag 31 januari
Ansökningar: Marie Gunnarsson och Karin Kihlhammar, Daniel Sundberg, SITE programmet 2019
Kl 13-15, Lammhult/Ra3051
Torsdag 28 februari
Samarrangemang med RAPS. Forskargruppen SITE presenterar sig och sin forskning.
"Where is ‘the political’ in curriculum research" med Ninni Wahlström
"Educational change and discursive institutionalism" med Daniel Sundberg och Andreas Nordin.
Kl 13-15, Lammhult/Ra3051
Torsdag 28 mars
Gästföreläsare Ann-Sofie Smeds-Nylund, Åbo akademi. Korta sammanfattningar av våra presentationer på Nera.
Kl 13-15, N1051/Vi3133
Torsdag 25 april
Tema: Skolutveckling, Jan Håkansson inleder.
Stephan Rapp och Katarina Ståhlkranz presenterar artikelmanus.
Kl 13-15, Lammhult/Ra3051
Torsdag 9 maj
Sista delen av seminarieserien med Mark Priestley
Kl 13-15, N1051/Ra3051
Torsdag 23 maj
Forskningsläget om pedagogiskt ledarskap. Daniel Sundberg inleder.
Kl 13-15, Lammhult/Ra3051
Torsdag 13 juni
- Kristina Holmberg och Helen Knutes Nyqvist presenterar artikelmanus: Democracy in teacher education.
- Erik Åkesson presenterar sitt avhandlings-PM.
- Ulrika Bossér presenterar sin forskning på temat: Undervisning kring samhällsfrågor med naturvetenskapligt innehåll – möjligheter och utmaningar.
Kl 13-16, Lammhult/Vi3133
Torsdag 29 augusti
Föreläsning och diskussion med Magnus Hultén Linköpings universitet kring hans nya bok, ”Striden om den goda skolan - Hur kunskapsfrågan enat, splittrat och förändrat svensk skola och skoldebatt”
Kl 13.15-15.15, N1051/Ra1053
Torsdag 26 september
Tema: Praktiknära forskning, Daniel Alvunger inleder. SITE bjuder in övriga forskargrupper i kunskapsmiljön Utbildning i förändring.
Kl 13.15-15.15, J0150/Vi4030K
Torsdag 31 oktober
Tema: på dagen 100 år sedan 1919 års läroplan antogs. Lena Fritzén föreläser.
Kl 13.15-15.15, Barken_Ma118K/N1051V
Torsdag 28 november
Uppföljning av läroplansteorikonferensen i Vasa.
Kl 13.15-15.15, N1051V/Studio2K
Torsdag 12 december
De svenska skolresultaten – vad vet vi? - Analyser och diskussioner. Daniel Sundberg inleder.
Kl 13.15-16, H1272V/Vi3133aK
Seminarier 2018
Torsdag 25 januari
Paperpresentation av Britten Ekstrand
Kl 13-15, N1051V/V1103K
Torsdag 22 februari
Rapport om konferensen ”Didactics and curriculum in complicated conversation” (Armend Tahirsylaj)
Tema samverkan: Skolutveckling och pedagogiskt ledarskap med presentation av artiklar (Jan Håkansson/Carl-Henrik Adolfsson)
Presentation projektansökningar
Presentation och diskussion av ansökan (Armend Tahirsylaj)
Kl 13-16 (OBS! Förlängt seminarium), V1103K/Lammhult
Torsdag 22 mars
Tema: Lärarutbildningens forskningsbas
Kl 13-15, Weber/Studio3K
Torsdag 26 april
Tema ”komparativ pedagogik” tillsammans med Forskargruppen STEP, UU
Kl 13-15, V2244K/Lammhult
Torsdag 31 maj
Diskussion av avhandlingskapitel (Erik Gustavsson)
Presentation av artikel (Kristina Holmberg)
Kl 13-15, V1103K/Lammhult
Torsdag 14 juni
Paperpresentation (David Örbring)
Fortsättning ”Lärarutbildningens forskningsbas”
Kl 13-16 (OBS! Förlängt seminarium), Lammhult/V1103K
- - -
Torsdag 30 augusti
Kl 13.00-15.00, Lammhult/V1103K
- Diskussion om tema för symposium på NERA, om SITE-representation på RAPS-mötet, om fördelning av bibliometrimedel
- Korta presentationer av papers som presenterades under vårens konferenser (NERA, AERA etc.)
- Anja Kraus presenterar konferensen "Transcultural Perspective in Education: Othering – Heterogeneity – Belonging"
Torsdag 27 september
Kl 13.00-15.00, Lammhult/V1103K
- Planering seminarieprogram 2019
Torsdag 18 oktober
Kl 13.00-15.00, K1038/V2103K
- Mark Priestely (Stirling University) presents on the theme of curriculum research from an international perspective
Torsdag 29 november
Kl 13.00-16.00 (OBS! Förlängt seminarium!), V1103K/Lammhult
- Mark Priestley (Stirling University) presenterar sin forskning
- Christina Elde Mølstad (INN University) presenterar sin forskning
Torsdag 13 december
Kl 13.00-15.00, Studio2K/Lammhult
- Paperpresentation (Corrado Matta)
- Proposals för NERA och ECER
- Presentation av kommande projekt
Seminarier 2017
Torsdag 26/1
Presentation av artiklar från Teachers matter-konferensens Keynote speakers
Kl 13.00–15.00, Lammhultsrummet/V1103K
Torsdag 23/2
Fortsättning på januariseminariet: presentation av artiklar från Teachers matter-konferensens Keynote speakers
Kl 13.00–15.00, Lammhultsrummet/V1103K
Torsdag 30/3
Föredrag "Good evidence based educational policy is theory based" med Corrado Matta, Stockholms universitet
Kl 13.00–15.00, Lammhultsrummet/V1103K
Torsdag 4/5
Diskussion av Daniel Sundbergs och Ninni Wahlströms bokmanus (diskutanter: Thomas Englund, Armend Tahirsylaj)
Kl 13.00–15.00, H1272/V1103K
Torsdag 1/6
Föredrag "From Paris to PISA" med Christian Lundahl, Örebro universitet
Kl 13.00–15.00, Lammhultsrummet/V1103K
Torsdag 31/8
Diskussion angående kurser i läroplansteori och didaktik (Daniel Alvunger/Carl-Henrik Adolfsson)
Diskussion Open symposium NERA 2018 (Ninni Wahlström)
Kl 13.00–15.00, Studio 2K N1024K/Lammhultsrummet
Torsdag 28/9
HSP/SITE: Planeringsseminarium för Evelina Möllenborg (diskutant: Per Lindqvist)
Presentation av artikel (Ninni Wahlström)
Kl 13.00–15.00, K1038/V1103K
Torsdag 26/10
Presentation av artikelmanus (Britten Ekstrand)
Presentation av pågående och nyligen publicerade artiklar (Daniel Alvunger/Carl-Henrik Adolfsson)
Kl 13.00–15.00, N1051V/V1103K
Torsdag 30/11
Presentation av abstracts för kommande konferenser
Presentation projektansökningar och -idéer
Kl 13.00–16.00 (OBS! Förlängt seminarium), V1103K/Lammhultsrummet
Seminarier 2016
Hösten 2016
Tor 1/9, kl. 13.00 – 15.00, V1103/Lammhult
"Cosmoplitanism i filosofi, policy och praktik - en diskussion om begrepp och om forskarens roll i relation till samhällets utmaningar" (Ninni Wahlström)
Tor 29/9, kl. 13.00 – 15.00, V1203/Lammhult
Wieland Wermke presenterar sin forskning om lärarautonomi
Tor 27/10, kl. 13.00 – 15.00, V2244/N1051V (lokalen i Växjö är preliminär)
Diskussion abstracts för NERA och ECER
Mån 14/11, kl. 13.00
INSTÄLLT "The role of experts and expert knowledge in shaping policy and practice" (Thomas A. Schwandt, University of Illinois, USA)
Tor 24/11, kl. 13.00 – 15.00, V2244/Lammhult
- Möjlighet för doktorander att diskutera abstracts för Teachers Matter konferensen.
- Diskussion ansökningar 2017.
Tor 15/12, kl. 13.00 – 15.00, V2244K/Lammhult
Armend Tahirsylaj presenterar sin forskning på temat "The tale of two education traditions: Curriculum and Didaktik under Global Education Reform Movement (GERM)"
Våren 2016
Tor, 28/1 Blända/V2244K
Projektansökan (Daniel Alvunger/Carl-Henrik Adolfsson)
Temanummer Michael Young, JCS
Tor, 25/2 Lammhult/V2244K
Diskussion Artikelutkast (Ninni Wahlström, Andreas Nordin)
Diskussion Projektansökan (Daniel Sundberg, Ninni Wahlström)
Tor, 31/3 Lammhult/V2244K
"Comparing conceptions of fairness in pupil assessment" (Florian Waldow Humboldt University, Berlin) – HSP/SITE
Tor, 28/4 Lammhult/V2244K
Diskussion artikelutkast (Pernilla Granklint-Enochson/ Eva Davidsson, Lunds universitet/ Malmö högskola)
Tor, 26/5 Lammhult/V2244K
Diskussion artikelutkast (Britten Ekstrand)
Textseminarium "Student influence – a paradox in a goal and result oriented curriculum?" (Andreas Bergh, Uppsala Universitet)
Seminarier 2015
- 2/9 SITE medverkar i Högre Seminarium i Pedagogik angående ansökan om att bilda ett Linnaeus University Center
- 16/9 Planeringsseminarium för nya doktorander inom SITE
- 21/9 Öppet seminarium (Prof. Anne Sliwka, Universitet Heidelberg)
- 22/9 Öppet seminarium "Den svenska läroplansutvecklingen", några aktuella forskningsprojekt inom SITE miljön presenteras
- 29/10 Seminarium angående genomförda och pågående projekt/ansökningar under 2015 samt kommande projektansökningar 2016
- 26/11 Symposium "Komparativ klassrumsforskning – resultat och insikter från pågående forskning" (Jonas Almqvist, Malena Lidar och Eva Lundqvist, Uppsala universitet)
- 17/12 Diskussion av några utvalda VR-ansökningar och planering av seminarieverksamhet för vårterminen 2016
- 29/1 Presentation av aktuella forskningsprojekt (Joakim Krantz, Gunilla Gunnarsson och Zara Bersbo)
- 26/2 Presentation av aktuella forskningsprojekt (Sofie Walter, Anja Kraus) -
Textseminarium: Florian Waldow (2014): Conceptions of justice in the examination systems of England, Germany, and Sweden: A look at safeguards of fair procedure and possibilities of appeal. Comparative Education Review 58(2). - 26/3 Gästföreläsning: "Yrkeslärarutbildning och yrkesdidaktik" (Lazaro Moreno Herrera, Stockholms universitet)
- 29/4 Gästföreläsning: PISA legitimerar. En studie av utbildningspolitiska förändringar i Tyskland och Sverige efter år 2000 (Johanna Ringarp, Uppsala universitet)
- 27/5 – 28/5 Research forum, presentation av pågående forskning på Center for Comparative and International Education, Humboldt Universitet, Berlin
SITE arrangerar den 9:e Nordiska läroplansteoretiska konferensen
”Education between hope and happening”, 20-21 oktober 2022. Välkomna med abstracts och bidrag till den nordiska forskningen om skolans uppdrag, mål, styrning, organisering och bedömning i en tid av stora samhällsutmaningar.
European Conference of Education (ECER)
SITE-forskare keynote speaker på European Conference of Education (ECER), Geneva, September 7-10, 2021.
Ninni Wahlström, professor i pedagogik och en av forskningsledarna i SITE var keynote speaker på 2021 års ECER-konferens. Med en presentation på temat School and democratic hope: the school as a space for civic literacy argumenterade Wahlström för skolan som en plats för att upprätthålla demokratiska principer och ett demokratiskt sätt att leva tillsammans.I linje med detta argument föreslås begreppet medborgerligt kunnande, civic literacy, som en vägledande princip för både undervisningens innehåll och praktik.
Länk till keynote-föreläsningen: https://www.youtube.com/watch?v=9aaAPgTGAMw
Teachers Matter 2021
Konferens om didaktik och klassrumsforskning samlade forskare från hela världen.
Den 13-15 oktiober, 2021, hölls konferensen Teachers matter – but how? på Linnéuniversitetet med över 100 deltagare. Temat för konferensen var hur undervisningen i skolan skapar förutsättningar för elevers kunskapsmässiga, personliga och sociala utveckling, samt för deras förmåga att möta framtida utmaningar.
Bettina Vogt, Ulrika Bossér och Ninni Wahlström (alla verksamma i SITE) ansvarade för konferensen. Huvudtalare på konferensen var fem internationellt erkända forskare, inriktade på frågor om undervisning och lärande i förskola och skola:
- Anna Sfard, välkänd matematikdidaktiker från Israel, talade om vikten av kommunikation och kritisk reflektion kring den egna undervisningspraktiken för att främja lärande.
- Barbara Comber, internationellt etablerad läsforskare från Australien, betonade vikten av att ta in barnens och elevernas perspektiv i undervisningen.
- Den amerikanska klassrumsforskaren Katherine Schultz berättade om sin forskning om hur barns och elevers olika sätt att delta aktivt i undervisningen – också genom sin tystnad.
- Klassrumsforskare Kirsti Klette från Norge visade hur forskningens digitalisering kan leda till ett gemensamt språk för lärare i olika länder.
- Sist i raden av huvudtalare diskuterade läroplansforskaren Stefan Hopmann från Österrike hur begreppen didaktik och demokrati hänger samman.
Teachers Matter 2017
Filmade föreläsningar och dialoger
Här finner du länkar till filmade föreläsningar och dialoger från konferensen Teachers Matter - But Where, When and Why?
17/5 förmiddag
Professor Gita Steiner-Khamsi
https://play.lnu.se/media/t/0_i6g2s5dc
Professor Susan Robertson
https://play.lnu.se/media/t/0_93z13wv7
Dialog
https://play.lnu.se/media/t/0_d5qxwjiq
17/5 eftermiddag
Professor Geert Kelchtermans
https://play.lnu.se/media/t/0_ulu1325c
Gabriele Kaiser, University of Hamburg
https://play.lnu.se/media/t/0_o8kdj8hn
Dialog
https://play.lnu.se/media/t/0_pzlo628y
18/5
Professor Kathryn Anderson-Levitt
https://play.lnu.se/media/t/0_2jpu1jjt
Barbara Schulte, Lund University
https://play.lnu.se/media/t/0_nt8p248m
Dialog
https://play.lnu.se/media/t/0_edam0sr2
PowerPoint-presentationer
- Comparing Ethnographies of Teachers’ Work
- Why and how national policy actors buy (into) global teacher policies
- Comparative Perspectives on Teacher Education
- Envisioned, enacted & stated practices
- Teacher development matters: stories, practices and theory
- Teachers, and Teacher Education, Matters! But to Whom, How and Why?
Nyheter
-
70 forskare träffades för att diskutera läroplansteori och det didaktiska forskningsfältet Nyhet
-
Ny bok – Didaktikens språk: om skolundervisningens mål, innehåll och form Nyhet
-
Konferens om didaktik och klassrumsforskning samlar forskare från hela världen Nyhet
-
Ninni Wahlström keynote-föreläser om skolans roll i demokratin Nyhet
-
Ny bok sammanfattar och förklarar den svenska läroplansutvecklingen Nyhet
-
Uppdaterad utgåva av boken Utmärkt undervisning Nyhet
-
Forskare från olika hörn av världen samlas på Linnéuniversitetet för att diskutera hur lärare kan rusta nästa generation för framtiden Nyhet
-
Ny bok går på djupet i läran om undervisning Nyhet
-
Linnéuniversitetet ny värd för tidskriften Pedagogisk forskning i Sverige Nyhet
-
Läroplaner i fokus för ny gästprofessor Nyhet
-
Ny handbok om islamsk utbildning Nyhet
-
Publicering av specialnummer i tidskriften Journal of Curriculum Studies Nyhet