Linnaeus University Centre for Concurrences in Colonial and Postcolonial Studies
Linnéuniversitetets spetsforskningscentrum för samtidigheter (concurrences) i koloniala och postkoloniala studier är en ledande svensk och internationell forskningsmiljö för postkoloniala studier och globalhistoria.
Vi analyserar de mänskliga konsekvenserna av kolonialism, imperialism och andra former av dominans genom världshistorien. Fokus riktas särskilt mot de som blivit fördrivna, exploaterade och marginaliserade till följd av kolonialism och imperialism.
Om oss
Vårt uppdrag
Forskningscentret Linnaeus University Centre for Concurrences in Colonial and Postcolonial Studies bildades 2010 som ett projekt med tio forskare finansierade av Vetenskapsrådet. I dag är centret ett av fem spetsforskningscentra vid Linnéuniversitetet. Forskningsmiljön är interdisciplinär och består av ett tjugotal forskare, från doktorander till professorer, från åtta discipliner: arkeologi, historia, litteraturvetenskap, engelsk litteraturvetenskap, fransk litteraturvetenskap, religionsvetenskap, socialt arbete och sociologi.
Centret arrangerar seminarier, workshops, konferenser och andra forskningsaktiviteter. Via ett gästforskarprogram har över 40 forskare, inklusive många från det globala syd och olika urfolk, fått tillfälle att vistas vid Linnéuniversitetet i mellan en och sex månader. Varje termin arrangeras en tvådagars-workshop inriktad på en speciell forskningsfråga, med specialinbjudna gäster eller i samarbete med andra institutioner inom koloniala och postkoloniala studier.
Forskningen vid centret bedrivs inom tre forskningskluster:
- Klustret för imperieestetik
- Klustret för koloniala förbindelser och jämförelser
- Klustret för migration, medborgarskap och tillhörighet
Följ oss i sociala medier
Vad är koloniala och postkoloniala studier?
Det interdisciplinära forskningsfältet koloniala och postkoloniala studier analyserar de mänskliga konsekvenserna av kolonialism, imperialism och andra former av dominans genom världshistorien. Fokus riktas särskilt mot de som blivit fördrivna, exploaterade och marginaliserade till följd av kolonialism och imperialism.
Forskare inom fältet anlyserar möten och krockar mellan olika kulturer och identiteter, framför allt under den europeiska expansionen från slutet av 1400-talet och framåt. Genom att beakta många olika människors och kulturers erfarenheter och perspektiv framträder en mångfacetterad bild av kolonialismen och de sätt på vilka den har bidragit till att forma dagens förhållanden runt om i världen.
Koloniala och postkoloniala studier präglas av en kritisk hållning, inte bara gentemot kolonialismen som sådan, utan även gentemot hur historien om kolonialismen och möten mellan olika kulturer har beskrivits i olika delar av världen.
Ett viktigt syfte är att belysa osynliggjorda och undanträngda aspekter av kolonialismen samt att lyfta fram hur olika former av kolonial exploatering, förtryck och våld fortsätter att påverka människor i vår samtid. Forskningsfältet utmanar därmed traditionell forskning inom historia och andra discipliner genom att föra fram nya perspektiv och kritiska ståndpunkter och genom att uppmärksamma holistiska former av kunskap och andra sätt att förstå och relatera till världen.
Concurrences som perspektiv
Stora delar av forskningen vid centret utgår från begreppet Concurrences (”samtidigheter”), som har utvecklats av centrets forskare under ledning av professor Gunlög Fur. Forskningen tar sin utgångspunkt i kulturmöten i olika koloniala sammanhang och lyfter fram spänningen mellan universalism och kulturell mångfald i den alltmer sammanlänkade och globaliserade värld som har uppstått som en följd av den europeiska expansionen under de senaste femhundra åren. Genom att studera kulturmöten kan fundamentala kulturella skillnader synliggöras och analyseras på djupet. Till skillnad från stora delar av tidigare forskning om kulturmöten − där européer ofta har betraktats som aktiva och icke-européer som passiva eller reaktiva – vill Concurrences-perspektivet främja en mer balanserad och empiriskt förankrad global historia. Det blir då viktigt att beakta många olika röster och dolda aspekter av historiska kulturmöten, liksom att uppmärksamma sådana händelser och tolkningar av världen som senare glömdes bort, rensades ut, undertrycktes eller uteslöts från de officiella och dominerande versionerna av historien.
Som teoretiskt begrepp tar Concurrences hänsyn både till samtidigheter och konkurrens. Utgångspunkten är att historien bara kan förstås genom att studera såväl sammanflätningar som spänningar och konkurrens mellan olika förhållningssätt som är lika mycket värda. Ordet concurrence är inte bara synonymt med svenskans begrep samtidighet, utan det kan också betyda 'ha jämnbördig auktoritet eller jurisdiktion', samt ’korsa vid samma punkt'. Liksom i dagens svenska, kan det engelska begreppet concurrence också, i en ålderdomlig form, betyda rivalitet eller konkurrens.
Begreppet concurrences har alltså många konnotationer, däribland överenskommelse, tävlan, sammanflätning och inkompatibilitet. Det kan signalera motstridiga tolkningar och rymmer olika, ibland antagonistiska, anspråk. Genom att använda concurrencesperspektivet, snarare än samtidighet, tvingas forskarna att ifrågasätta och utmana de generaliserande perspektiv som ryms i koloniala anspråk och moderniserande ambitioner, oavsett var dessa förekommer. Mot bakgrund av det här strävar forskarna på Linnaeus University Centre for Concurrences in Colonial and Postcolonial Studies att förklara överlappningar, dispyter, obalanser och brobyggande som en del av sättet på vilket människor skildrar och interagerar med sin(a) värld(ar).
För en mer utförlig diskussion om konceptet concurrences och exempel på dess användning i forskningen, se Diana Brydon, Peter Forsgren & Gunlög Fur (red.), Concurrent Imaginaries, Postcolonial Worlds: Toward Revised Histories (Leiden: Brill 2017).
Gästforskarprogram
Linnaeus University Centre for Concurrences in Colonial and Postcolonial Studies har ett gästforskarprogram för forskare i humaniora och samhällsvetenskap med fokus på koloniala och postkoloniala studier. Gästforskarprogrammet gör det möjligt för forskare från hela världen och i olika steg i karriären, från doktorander till professorer, att besöka centret under en period på mellan en och tre månader. Hittills har ett 40-tal forskare besökt centret som gästforskare.
Gästforskarbesök ska syfta till att etablera eller utveckla befintlig forskning i samarbete med en eller flera medlemmar av centret. Gästforskare förväntas delta i verksamheten vid centret och dess forskningskluster samt att bidra till den akademiska miljön under sitt besök. Prioritet kommer att ges till gästforskarbesök som är av strategisk betydelse för LNUC Concurrences och till besök som är av stor relevans för forskningen vid centret och dess medlemmar.
Forskare som är intresserade av att besöka LNUC Concurrences som gästforskare rekommenderas att ta kontakt med en medlem vid centret som de samarbetar med, eller önskar samarbeta med, och be den att personen sponsra en ansökan om ett gästforskarbesök. Alternativt kan en förfrågan skickas till Liv Nilsson Stutz, som är ansvarig för gästforskarprogrammet. Ansökningar som stöds av medlemmar av centret kan skickas in vid något av de två årliga ansökningstillfällena (oktober och mars) och beslut fattas normalt inom tre månader.
Gästforskarvistelserna är oavlönade och utgår från att den besökande forskaren uppbär lön eller annan ersättning från sin heminstitution. Centret tillhandahåller arbetsplats och tillgång till centrets forskningsaktiviteter. Centret kan även, om särskilda skäl föreligger, tillhandahålla logi och ett mindre bidrag för att täcka resekostnader och förhöjda levnadsomkostnader under gästforskarvistelsen.
För mer information om ansökningsförfarandet och villkor, vänligen kontakta centrets administratör.
Kalender
Nyheter
Anmäl dig till vårt nyhetsbrev
Fyll i formuläret nedan så får du våra utskick av nyhetsbrev.
Forskning
Forskningen vid centret är organiserad i tre forskningskluster. De flesta av centrets medlemmar tillhör ett eller två av klustren. Klustren arrangerar seminarier, workshops, gästföreläsningar och andra aktiviteter i syfte att stimulera synergieffekter och samarbete mellan centrets medlemmar och forskare vid andra universitet, såväl i Sverige som utomlands.
-
Forskningsklustret för imperieestetik I en tid av klimatkris, globala orättvisor och de ojämlika villkor som gäller för människor under pandemier blir det allt mer tydligt att kategoriseringen av…
-
Forskningsklustret för koloniala förbindelser och jämförelser Forskningsklustret för koloniala förbindelser och jämförelser studerar de invecklade förbindelser som fanns inom och mellan olika…
-
Forskningsklustret för migration, medborgarskap och tillhörighet Detta kluster lyfter frågor om tillhörighet och skillnad i det multikulturella samhället i kölvattnet av avkolonisering och…
Forskningsprojekt
Pågående forskningsprojekt
-
Doktorandprojekt: Analys av den västerländska imperialismens inflytande över nostalgisk estetik i litteraturen Vår tid präglas av en högst ambivalent nostalgisk estetik som inspirerats av såväl…
-
Doktorandprojekt: Concurrent Muslim Orthodoxies – Transnationalism and religious diversity in a Swedish city Projektet undersöker betydelsen av etnisk och religiös mångfald bland svenska muslimer.
-
Doktorandprojekt: Cowlonisation: environmental consequences of the arrival of cattle in the Americas Fakta om projektet Doktorand Franklin Martínez Huvudhandledare Gunnel Cederlöf Biträdande…
-
Doktorandprojekt: Fashioning Philippine Muslims and the Multifaceted Global Archive Fakta om projektet Doktorand Tamara Ann Tinner Huvudhandledare Stefan Eklöf Amirell Biträdande handledare…
-
Doktorandprojekt: The making of the Filipino/a "homosexual" Detta doktorandprojekt syftar till att undersöka historien bakom hur icke-normativa kön och sexualiteter medicinerades och patologiserades i…
-
Doktorandprojekt: Towards Decolonial/Gaelic Aesthesis: Delinking from Anglocentrism, Predatory Extractivism and the Coloniality of Perception in Éirinn Detta doktorandprojekt undersöker det tre-delade…
-
Doktorandprojekt: Världslitteratur, världsekologi, världsgroteskeri: klimatkatastrofer och kapitalismen i kris Detta projekt undersöker hur grotesk estetik och groteska teman i litteraturen…
-
Doktorandprojekt: Östra Himalayas gränsland: region, gemenskap, arbetskraft och miljö i 1900-talets Indien Fakta om projektet Doktorand Brinda Kumar Huvudhandledare Gunnel Cederlöf Biträdande…
-
Projekt: "Idag ska vi prata…": intimitet, migration och möjligheterna för social solidaritet Detta projekt undersöker förhandlingar kring kärlek, relationer, intimitet och hälsa i förhållande till…
-
Projekt: Asylintervjuer i Sydafrika och Sverige. Erfarenheter, tolkningar och förhandlingar Syftet med projekt är att undersöka och jämföra asylprocessen i två länder, Sydafrika och Sverige. Detta för…
-
Projekt: Att forma främlingskap. Statens roll i bildande av sociala tillhörigheter i koloniala Latinamerika, 1590-1700 Det här projektet tar sig an utmaningen och utreder statens inflytande i…
-
Projekt: Att hantera och undervisa om rasism i lärarutbildning I detta projekt undersöker vi hur rasism förstås och hanteras inom lärarutbildningsprogram i Sverige, samt hur blivande lärare utbildas…
-
Projekt: Att kartlägga sig själv i en koloniserad värld. Svensk reselitteratur under mellankrigstiden 1919-1939 och upplysningsarvet Syftet är att undersöka hur svenska reseberättelser från…
-
Projekt: Att kartlägga slaveri och beroendeförhållanden: Slavrutter och tvångsarbetszoner i östra maritima Sydöstasien, 1500-1900 Projektet analyserar slaveri och slavhandel i östra delen av…
-
Projekt: Att skapa ett hem i Kina Syftet med detta forskningsprojekt är att undersöka hur idéer och praktik kring familj, hushåll och hem konstrueras och förhandlas inom skandinavisk kristen mission i…
-
Projekt: Att överleva det otänkbara: ekologisk förstörelse och urfolks överlevnad i Norden och Nordamerika, 1600-2022 I det här projektet undersöker ett internationellt forskarlag hur samer och…
-
Projekt: Den koloniala och postkoloniala Koranen Projektet fokuserar på översättningar av Koranen till engelska gjorda av muslimer under perioden från 1905 fram till idag. Syftet är att undersöka…
-
Projekt: Diplomati i det tidigmoderna Sydostasien: aktörer, praktiker och översättningar Projektet undersöker relationen mellan tidigmodern diplomatisk teori och praktik i Sydostasien under 1600- och…
-
Projekt: Ensam kvinna till Amerika tur och retur Projektet lyfter fram ensamstående kvinnors erfarenheter av att emigrera till USA och sedan återvända till Sverige i början av 1900-talet. Studien…
-
Projekt: Erkännande, inkludering och religiös skillnad: förhandlingar kring religion i det sekulariserade utbildningssystemet Projektet behandlar förhandlingar av religion, religiös identitet och…
-
Projekt: Etiska förvecklingar – hanteringen av mänskliga kvarlevor på museer och i forskning Forskning på mänskliga kvarlevor är del av en lång vetenskaplig tradition. Idag har museer omfattande…
-
Projekt: Flöden och kamp i Trans-Himalayaregionen The project studies the formation of imperial rule under exceptional conditions in northeast India, Burma and Yunnan 1850-1920. It focuses on the…
-
Projekt: Future Food Cultures in the Anthropocene Den dominerande globala kosthållningen bidrar till en stor del av klimatkrisen. En omvandling skulle medföra stora praktiska problem, men även utgöra…
-
Projekt: Förmedlare i imperialistisk expansion: Möten och kontakter i USA:s gränsland (1876-1916) Forskningsprojektet undersöker den amerikanska kavalleriofficeren Hugh Lenox Scott (1853–1934), en…
-
Projekt: Genus- och mångfaldsperspektiv på internationalisering i högre utbildning Excellens och internationalisering har blivit centrala begrepp i policyer för högre utbildning och alla lärosäten har…
-
Projekt: Globala och postkoloniala tecknade serier Projektet undersöker tecknade seriers samtida utveckling i ett globalt sammanhang. Frågor om identitet och migration står i fokus. Hur används…
-
Projekt: Globalt socialt arbete och mänsklig mobilitet Den övergripande ambitionen med detta EU-projekt är att skapa och konsolidera ett internationellt och sektorsövergripande nätverk av komparativ…
-
Projekt: Hederskultur och islam i svensk offentlig diskussion Projektet är en datorassisterad textanalys av förändring och kontinuitet i en svensk offentlig diskussion om relationen mellan…
-
Projekt: I transit. Resor med oceanångare till och från Asien under början av 1900-talet Detta projekt utforskar vilken roll båtresor till och från Asien haft för att forma det tidiga 1900-talets…
-
Projekt: Imperialistisk expansion och interkulturell diplomati: Internationella avtal och förhandlingar i Sydostasien (1750−1920) Detta globalhistoriska forskningsprogram undersöker den ofta…
-
Projekt: Imperiets berättelser I projektet undersöker vi hur koloniala och dekoloniala föreställningar förmedlas i populärkulturen.
-
Projekt: Kapten Jacks ridpiska – svenska emigranter och ursprungsfolk i Nordamerika På Etnografiska museet i Stockholm finns en av modocledaren Kapten Jacks ridpiskor. Hur kommer det sig att ett…
-
Projekt: Kolonial infrastruktur och natur – miljökonsekvenser av järnvägsbygget i Indien, ca 1860-1870 Projektet söker svar på frågor om hur lokalsamhällen bidrog till utformandet av järnvägen genom…
-
Projekt: Liv i transit Detta projekt handlar om livet för unga människor som har flytt vidare i så kallad "sekundär migration" efter avslag på asylansökningar i Sverige. Syftet är att analysera deras…
-
Projekt: Maktstrukturer och motstånd i Norrlandsromaner från 1900- och 2000-tal Projektet behandlar ett antal svenska författare och texter som tematiserar och sammankopplar frågor om å ena sidan…
-
Projekt: Materialisering av våld: Spekulativ fiktion och subsahariska Afrikas nya motståndskulturer Detta projekt utforskar Afrikansk spekulativ fiktion (ASF) från regionen söder om Sahara, och…
-
Projekt: New Romans Projektet "New Romans" undersöker historiska och aktuella referenser till den klassiska antiken i USA. Det utforskar den klassiska traditionens möjliga betydelse för att förhandla…
-
Projekt: Repressalier och vedergällning: Ekonomisk krigföring och samstämmiga effekter i Nya Spanien, 1635-1698 Det här projektet kommer att analysera hur repressalierna påverkade utformningen av de…
-
Projekt: Samtidiga krafter i Bandahavet; kolonialism, handel och lokala strategier i kanten av den indonesiska övärlden Projektets syfte är att utforska samtidiga förståelser av hierarki, ekonomi och…
-
Projekt: Spekulativ fiktion från det unga Globala syd: nya dekoloniseringar i ”the Capitalocene” Detta projekt undersöker nya, icke-realistiska litterära former skapade av unga författare från det…
-
Projekt: Språklig rättvisa, global migration och den nordiska välfärdstaten Projektets syfte är att undersöka språklig rättvisa i nordiska välfärdsinstitutioner. Det huvudsakliga problem som vi ska…
-
Projekt: Tolkars kunskaper: språklig rättvisa och likvärdig samhällsservice Målet med detta projekt var att ta tillvara tolkars unika erfarenheter från möten mellan personal och klienter inom olika…
-
Projekt: Undantag och nödläge – det brittiska imperiets regim i Asiens gränstrakter Projektet är en historisk studie av en ekonomisk och politisk nyckelregion i Asien, när globala imperier och…
Avslutade projekt
-
Doktorandprojekt: Rule by Association: Japan in the Global Trans-Imperial Culture 1868-1912 Detta doktorandprojekt visade hur Japan interagerade med globala koloniala idéer och praktiker under…
-
Projekt: Aruöarna: Handel, trosföreställningar och koloniala möten vid Indonesiens rand Projektet fokuserar på en del av Moluckerna i nuvarande Indonesien, Aruöarna. Dessa öar ligger marginellt i…
-
Projekt: Cirkulationen av idéer mellan genusteorier och litterära och konstnärliga verk i magrebinska texter i kölvattnet av den ”arabiska våren” Om projektet Projektledare: Kirsten Husung Syftet…
-
Projekt: Ett värdigt mottagande? Socialt arbete med flyktingar och migranter. Asylmottagandet präglas av snabbt förändrade förutsättningar samt av att mottagande aktörer och institutioner styrs av…
-
Projekt: Grafiska böcker och kulturell diversitet i undervisning av franska Om projektet Projektledare: Kirsten Husung Detta projekt inom fransk språkdidaktik (FLE français langue étrangère) handlar…
-
Projekt: Historielandskap – ursprungsfolkens historia på den indonesiska ön Alor Avhandlingen handlar om historia och historiebruk på den indonesiska ön Alor. Källmaterialet är i första hand…
-
Projekt: Huseby i världen Joseph Stephens var en av många unga skandinaviska män på 1860-talet som valde att göra karriär i det koloniala Indien. Det brittiska imperiets stora arbetsmarknad, som…
-
Projekt: iBali – democratising knowledge through creative storytelling in urban African schools Målet med projektet iBali är att skapa ett internationellt nätverk i Afrika som tillämpar konstnärliga…
-
Projekt: Kommunikation med brukare och patienter som inte talar svenska Syftet med studien är att kartlägga hur personal inom primärvård och socialtjänst hanterar kommunikationen med patienter som har…
-
Projekt: Norrland som koloni och utopi Olof Högbergs "Den stora vreden", Ludvig Nordströms "Petter Svensks historia " och berättelsen om Sverige.
-
Projekt: Sjöröveri och suveränitet i det maritima Sydöstasien (ca 1850-1910) Sjöröveri antas ofta i princip ha försvunnit från världens hav efter mitten av 1800-talet. I Sydöstasien, fortsatte dock…
-
Projekt: Social sårbarhet och civilt motstånd i migrationens fotspår – en fallstudie av lidande, etiska och moraliska ställningstaganden bland svenska volontärer, socialarbetare och unga migranter
-
Projekt: Statslöshet och politisk tillhörighet i en värld av nationalstater Syftet med detta forskningsprojekt är att undersöka statslöshet och politisk tillhörighet i en värld av ojämlika…
-
Projekt: Söka hopp i gränsland: En etnografisk studie av hoppets sociala dimensioner i den svenska asylmottagningskontexten Detta projekt studerar frågor om hopp och osäkerhet bland asylsökande som…
-
Projekt: The borders of humanity: Linnaean natural historians and the colonial legacies of the enlightenment Om projektet Projektledare Linda Andersson Burnett Övriga projektdeltagare Bruce Buchan,…
-
Projekt: Vad hände sedan? I ett möte mellan konst och forskning kombinerar detta projekt etnologiska, konstnärliga metoder med mobilbaserad egendokumentation för att gestalta flyktingars erfarenheter.…
Nätverk och samarbeten
The Centre for Trans-Himalayan Studies at Yunnan Minzu University
Medarbetare
Vetenskapligt råd
Centrets vetenskapliga råd består av ledande forskare inom postkolonial forskning och forskning om kulturmöten och representerar flera olika akademiska discipliner:
- Professor Gurminder K Bhambra, University of Sussex
- Professor Elizabeth DeLoughrey, University of California
- Professor Helge Jordheim, University of Oslo
- Professor Shahram Khosravi, Stockholm University
- Professor Pramod K. Nayar, University of Hyderabad
- Professor Ann Stoler, The New School for Social Research
Forskare vid Linnéuniversitetet
- Stefan Eklöf Amirell Professor
- 0470-76 78 48
- stefanamirelllnuse
- Marie Bennedahl Postdoktor
- mariebennedahllnuse
- Elliott Berggren Doktorand
- elliottberggrenlnuse
- Gunnel Cederlöf professor
- 0470-70 89 31
- gunnelcederloflnuse
- Eóin Ó Cuinneagáin
- eoinocuinneagainlnuse
- Rebecca Duncan Forskare
- rebeccaduncanlnuse
- Barzoo Eliassi Docent
- 0480-44 62 93
- barzooeliassilnuse
- Torun Elsrud Docent
- 0480-44 61 10
- torunelsrudlnuse
- Mike Classon Frangos Universitetslektor
- 0470-70 82 96
- mikeclassonfrangoslnuse
- Gunlög Fur Professor
- 0470-70 84 99
- gunlogfurlnuse
- Malin Gregersen Utredare
- 0470-70 88 10
- malingregersenlnuse
- Kristina Gustafsson Docent
- 0470-70 86 47
- 070-290 83 27
- kristinagustafssonlnuse
- Emily Hanscam Forskare
- emilyhanscamlnuse
- Christopher High Universitetslektor
- 0470-76 74 89
- chrishighlnuse
- Lucia Hodgson Forskare
- luciahodgsonlnuse
- Preedee Hongsaton Forskare
- preedeehongsatonlnuse
- Kirsten Husung Universitetslektor
- 0470-70 85 35
- kirstenhusunglnuse
- Hans Hägerdal Professor, ämnesansvarig
- 0470-70 82 75
- 072-594 12 73
- hanshagerdallnuse
- Johan Höglund Professor
- 0480-44 73 71
- 073-036 09 59
- johanhoglundlnuse
- Isak Kronberg Doktorand
- isakkronberglnuse
- Brinda Kumar Doktorand
- brindakumarlnuse
- Janne Lahti Forskare
- jannelahtilnuse
- Gustav Hans Olof Larsson
- 0480-44 63 37
- gustavlarssonlnuse
- Maarten Manse Forskare
- maartenmanselnuse
- Eleonor Marcussen Universitetslektor
- 0470-70 83 21
- eleonormarcussenlnuse
- Franklin Martinez Doktorand
- franklinmartinezlnuse
- Beatriz Carlsson Pecharroman Doktorand
- beatrizcarlssonpecharromanlnuse
- Eleonora Poggio Forskare
- eleonorapoggiolnuse
- Charlotte Silander Docent
- 0470-70 86 01
- charlottesilanderlnuse
- Rita Peyroteo Stjerna
- ritapeyroteostjernalnuse
- Liv Nilsson Stutz Professor
- 0480-44 61 98
- livnilssonstutzlnuse
- Kiel Ramos Suarez Doktorand
- kielramossuarezlnuse
- Tamara Ann Tinner Doktorand
- tamaraanntinnerlnuse
- Åsa Trulsson Universitetslektor
- 0470-70 86 67
- asatrulssonlnuse
Gästforskare
2024
- Lucia Hodgson, USA
- Lobke Minter, Universitetet i Stellenbosch, Sydafrika
- Prabhat Kumar, Centre for the Study of the Developing Societies, Indien och Käte Hamburger Centre for Apocalyptic and Post-Apocalyptic Studies, Heidelbergs universitet, Tyskland
- Maria Framke, Erfurts universitet, Tyskland
- Joanna Simonow, Heidelbergs universitet, Tyskland
- Ariel Lopez, Asian Center, University of the Philippines (Filippinerna)
2023
- Lucia Hodgson, USA
- Alexander Philips, Ashoka University, Indien
- Giovanna Gini, Queen Mary University of London, Storbritannien
- Elliot Blomqvist, Göteborgs universitet, Sverige
- Nicole Crescenzi, The IMT School for Advanced Studies Lucca, Italien
- Shabeena Kuttay, GDC Magam, Budgam, Indien
- Abellia Anggi Wardani, Indonesiens universitetet, Indonesien
- Rasmus Christensen, Köpenhamns universitet, Danmark
- Isabelle Hesse, University of Sydney, Australien
- Monwabisi K. Ralarala, University of the Western Cape, Sydafrika
2022
- Preedee Hongsaton, Thammasatuniversitetet, Thailand
- Ina Thegen, Århus universitet, Danmark
- Sanjukta Das Gupta, La Sapienza, Italien
- Wumi Raji, Obafemi Awolowo University, Nigeria
- Svea Larsson, Univeristy of Wisconsin-Madison, USA
- Anna Krämer, Kölns universitet, Tyskland
- Lucia Hodgson, USA
- Om Dwevedi, Bennett University, Indien
2021
- Amrita Ghosh, Linnéuniversitetet och SASNET, Sverige
- Preedee Hongsaton, Thammasatuniversitetet, Thailand
2020
- Amrita Ghosh, Linnéuniversitetet och SASNET, Sverige
- Forrest Hylton, Universidad Nacional de Colombia-Sede Medellín, Colombia
- Mikko Toivanen, European University Institute, Italien
2019
- Hannah Durkin, Newcastle University, Storbritannien
- Aleksi Huhta, Åbo universitet, Finland
- Malica S Willie, The University of the West Indies at Cave Hill, Barbados
- Maria Lindebaeck Lindsoe, Köpenhamns universitet, Danmark
- Anindya Sekhar Purakayastha, Kazi Nazrul University, Indien
- Isabella Mundim, Federal Institute of Brasília, Brasilien
- Silje Dragsund Aase, VID, Stavanger, Norge
2018
- Bruce Buchan, Griffith University, Australien
- Stephen Pihlaja, Birmingham Newman University, Storbritannien
- Eleonor Marcussen, North South University, Bangladesh
- Kenneth Long, University of Saint Joseph, USA
- Niladri Chatterjee, North South University, Bangladesh
- Kathryn Seymour, Griffith University, Australien
- Mieke Bal, Universiteit van Amsterdam, Nederländerna
- Harjeet Badwall, York University, Kanada
- Rebecca Duncan, University of Stirling, Storbritannien
- Fatuma Omer Ali, Marmarauniversitetet, Turkiet
2017
- Iain Chambers, Universitetet i Neapel "L'Orientale", Italien
- Gabriella Elgenius, Göteborgs universitet, Sverige
- Malin Gregersen, Universitetet i Bergen, Norge
- Ivan Sablin, National Research University Higher School of Economics, Ryssland
- Ana Grgic, University of the Arts, Storbritannien
2016
- Pineteh E. Angu, Universitetet i Pretoria, Sydafrika
- Jaqueline van Gent, University of Western Australia, Australien
- Raphael Hörmann, University of Central Lancashire, Storbritannien
- Dhiraj Nite, Ambedkar University, Indien
- Yvonne Reddick, University of Central Lancashire, Storbritannien
- Hilda Härgestam Strandberg, Umeå universitet, Sverige
- Malica S. Willie, The University of the West Indies at Cave Hill, Barbados
2015
- Bruce Buchan, Griffith University, Australien
- Paul Giffard-Foret, Sorbonne, Frankrike
- Kristian Van Haesendonck, Antwerpens universitet, Belgien
- Ingeborg Høvik, Universitetet i Tromsø – Norges arktiska universitet, Norge
- Radhika Krishnan, Jawaharlal Nehru University, Indien
- Erica Lombard, Oxfords universitet, Storbritannien
- Mohammad Sakhnini, University of Exeter, Storbritannien
- Isabel Cristina Sá Valentim, Coimbras universitet, Portugal
2014
- Alexander Bubb, Oxfords universitet, Storbritannien
- Ashleigh Harris, Uppsala universitet, Sverige
- Lucienne Loh, Liverpools universitet, Storbritannien
2013
- Diana Brydon, University of Manitoba, Kanada
- Wumi Raji, Obafemi Awolowo University, Nigeria
Utbildning på avancerad nivå och forskarutbildning
En prioriterad uppgift för centret är att utbilda nästa generations forskare. Hittills har fyra doktorander genomfört sin forskarutbildning vid centret.
Forskarutbildning
Centrets doktorander skriver sin avhandling inom någon av de humanistiska disciplinerna arkeologi, litteraturvetenskap, engelsk litteratur, historia, eller religionsvetenskap. Doktoranderna deltar i seminarier och workshops vid centret och de utgör en betydande del av forskningsmiljön. Några av doktoranderna ingår i forskarutbildningsprogrammet Global humaniora inom ämnena arkeologi, litteratur, historia och religion. Programmet startade 2022.
Antagning till forskarutbildningen vid Linnéuniversitetet är i allmänhet kopplad till en fyraårig anställning som doktorand. Doktorandtjänster utlyses via Linnéuniversitetets jobbsida. Utöver detta kan doktorandkandidater som själva finansierar sina studier, under särskilda omständigheter, bli antagna till forskarutbildningen.
Nuvarande doktorander
- Eóin Ó Cuinneagáin
- eoinocuinneagainlnuse
- Gustav Hans Olof Larsson
- 0480-44 63 37
- gustavlarssonlnuse
- Kiel Ramos Suarez Doktorand
- kielramossuarezlnuse
- Brinda Kumar Doktorand
- brindakumarlnuse
- Tamara Ann Tinner Doktorand
- tamaraanntinnerlnuse
- Franklin Martinez Doktorand
- franklinmartinezlnuse
- Elliott Berggren Doktorand
- elliottberggrenlnuse
- Beatriz Carlsson Pecharroman Doktorand
- beatrizcarlssonpecharromanlnuse
Avslutade projekt
Mastersprogram
Masterprogrammet i koloniala och postkoloniala studier startade 2020. Programmet ges på engelska och administreras av Institutionen för kulturvetenskaper. Programmet bemannas till största delen av lärare knutna till Centre for Concurrences. Mer information om masterprogrammet:
Föreläsningar
Inspelade föreläsningar
Scholar to Scholar interview with Professor Mahesh Rangarajan
Thomas Hylland Eriksen, Creolisation and Conviviality in a Borderless World
Thomas A. DuBois, Work Towards Decolonization: Oahpahus, Oahpahanvuohki and Oahpisteapmi in Sápmi, Weskohsek, Wazica, and Waaswaaganing.
Kenneth Long, The New Hatred: Anti-Muslim Politics and the Ghosts of Anti-Semitism in Post-Holocaust Europe and America
Suvi Keskinen, Intra-Nordic Differences and Colonial/Racial Histories: A Postcolonial Reading of Finnish History
Lars Jensen "Postcolonial Denmark: Nation Narration in a Crisis-Ridden Europe"
Linda Andersson Burnett "Linnaeus's happy 'savages': Eighteenth-century debates about primitivism and Swedish colonialism"
Harald Gaskis "Why context matters"
Gunlög Fur "Nordic colonialism- contradiction or reality?"
Diana Brydon "How Can We Build Transnational Research and Learning Cultures?"
Paul van der Velde "The world according to Jacob Haafner (1754-1809). Travel story writer and anti colonialist."
Andrew Mycock "The British History Wars and the legacies of Empire"
Sahar El-Nadi "Place, Nation and Borders in children's literature"
Sahar El-Nadi "How the Arab Spring has affected Muslin-West relations"
Bilden överst på sidan är tagen av Phil Botha och hämtad från Unsplash.com