Litteracitet och undervisning
Forskargruppen består av språkvetare, litteraturvetare och pedagoger som forskar om barns talspråkliga och skriftspråkliga kompetenser, texter, litteratur och läsning. Ett centralt fokus är hur språkutvecklande undervisning kan bedrivas så att lärande främjas under förskoleåren och de tidiga skolåren.
Forskargruppen ingår i Kunskapsmiljö Linné: Utbildning i förändring, den samarbetar över fakultetsgränserna och stöds av Nämnden för lärarutbildning vid Linnéuniversitetet.
Inom miljön bedrivs praktiknära forskning som utgår från olika frågeställningar kopplade till litteracitet och undervisning. Forskargruppen anordnar också återkommande forskningsdagar, bedriver forskningsanknuten lärarutbildning, erbjuder fortbildning för lärare och är engagerade i olika skolutvecklingsuppdrag.
Vår forskning
Inom miljön bedrivs forskning som utgår från olika frågeställningar med fokus så som:
Flerspråkighet
Skolutveckling, lärares undervisning och utveckling samt föräldrasamverkan (Gudrun Svensson)
Språkutveckling, förutsättningar, kunskapsutveckling, utmaningar och undervisning i flerspråkiga klassrum och klassrum med nyanlända elever (Ann-Christin Torpsten)
Flerspråkiga elevers meningsskapande i skolämnena biologi och fysik (Kristina Danielsson)
Flerspråkiga elevers naturvetenskapliga skrivande under de första skolåren (Ewa Bergh Nestlog)
Moroten: Hur motiverar vi förskolebarn att lära sig svenska? (Annika Andersson) Läs om projektet.
Litterär förståelse och språkutveckling i svenska som andraspråk (Robert Walldén)
Praktiknära skolforskning i flerspråkiga klassrum (Sofia Svensson)
Samverkan mellan svensk skola och vårdnadshavare med migantbakgrund (Sofia Svensson)
Läsning och läsutveckling i ett andraspråksperspektiv (Helén Egerhag)
Språk- och kunskapsutvecklande undervisning
Kritiskt språkarbete i de tidiga skolåren (Desirée Fristedt)
Högläsning enligt dialogläsningsmetod, påverkan på små barns språkutveckling och föräldraskap (Emma Bergström)
Läs- och skrivundervisning i förskoleklass och de första skolåren (Elisabeth Frank och Katarina Herrlin)
Elevers meningsskapande i skolämnet fysik. Transformationer av transformationer (Kristina Danielsson och Ewa Bergh Nestlog)
Funktionell grammatik i undervisning. Att konkretisera grammatiska strukturer för att stötta elevers meningsskapande i texter (Maria Lindgren)
Skrivundervisning i förskola, förskoleklass och grundskolans tidiga år (Camilla Forsberg)
Kritiska perspektiv möter digitalisering i grundskolans F–3 (Sergej Ivanov)
Ämnesspråk och ämneslitteracitet i olika skolämnen (Ewa Bergh Nestlog)
Multimodalt och digitalt textskapande under tidiga år (Kristina Danielsson)
Explicit undervisning som utvecklar flerspråkiga elevers allmänna skolordförråd (de allmänakademiska orden) i ämnena svenska, matematik, so och no (Sofia Svensson)
Flerspråkiga elevers skrivutveckling via undervisning i systemisk-funktionell grammatik med hjälp av en konkretiserande pedagogisk modell (Sofia Svensson)
Interaktion i lärmiljöer
Hur universitetsdisciplinen kommunicerar sitt ämne med (lärar)studenter (Victoria Dryselius)
Transformationer av transformationer (Kristina Danielsson, Ewa Bergh Nestlog)
Lärares rörlighet i text och praktik - textrörlighet i klassrummet (Kristina Danielsson, Ewa Bergh Nestlog)
Interaktionen mellan en körledare och en barnkör (Ann-Charlotte Rohman Roth)
Skönlitteratur, läsning och samtal
Olika maktfrågor i barn- och ungdomslitteratur, såsom åldersrelaterade maktskillnader, i relation till värdegrundsfrågor exempelvis demokrati, mänskliga rättigheter och kulturmöten (Malin Alkestrand)
Barns läsning och samtal om litteratur (Martin Hellström)
Barnböcker, litteraturdidaktik och hållbarhetsfrågor (Åsa Nilsson Skåve)
Didaktiska perspektiv på frågor om makt och hållbarhet i ungdomslitteratur (Anna Salomonsson)
Ordlösa bilderböcker och deras didaktiska potential i heterogena klassrum (Robert Walldén)
Multimodalitet
Transformationer av transformationer (Kristina Danielsson och Ewa Bergh Nestlog)
Elevers meningsskapande i biologiklassrum (Kristina Danielsson)
Elevers meningsskapande i fysikklassrum (Kristina Danielsson och Ewa Bergh Nestlog)
Interaktionsmönster i fysikklassrum (Kristina Danielsson)
Multimodalt och digitalt textskapande under tidiga år (Kristina Danielsson)
Språk-, läs- och skrivsvårigheter
Skrivande hos elever med språk- och läsrelaterade svårigheter (Christian Waldmann)
Hur barn med developmental language disorder bearbetar språk och visuellt språk (comic strips) för att utröna om DLD är en språkspecifika störning eller en domängenerell störning (Annika Andersson)
Interventioner (träna och kompensera; studera självbild och arbetsminne) för att stödja elever i lässvårigheter (Linda Fälth)
Response to Intervention (RtI-modellen) för elever i tidiga skolår som är i risk för lässvårigheter (Camilla Nilvius)
Dags att höja ögonen: Undersökning av fonologisk träning i sitt sammanhang (Annika Andersson)
Läsning och läsutveckling i ett andraspråksperspektiv (Helén Egerhag)
Skriv- och bedömningspraktiker
Lärares bedömningsspråk (Annelie Johansson)
Diskurser i förskoleklassens kartläggningsmaterial. Policy för undervisning och litteracitet (Annelie Johansson)
Forskningen sprids genom deltagande vid forskningskonferenser och publikationer i vetenskapliga tidskrifter. Dessutom sker spridning genom utgivning av läromedel och litteratur som riktar sig till lärarstuderande och verksamma lärare men också genom muntliga presentationer i olika sammanhang.
Forskningsanknuten lärarutbildning och fortbildning för lärare
Våra forskare undervisar och handleder på förskollärarprogrammet och grundlärarprogrammet samt speciallärar- och specialpedagogprogrammen. De medverkar också i fristående kurser som ger verksamma lärare behörighet i skolämnena svenska eller svenska som andraspråk, liksom i fortbildningsuppdrag mot skolor, kommuner och Skolverket.
Skolutvecklingsuppdrag
Uppdrag med koppling till skolor, kommuner och Skolverket är viktiga delar av forskningsgruppens verksamhet.
- Moduler inklusive artiklar i Läslyftet: Skriva i alla ämnen och Muntlig interaktion och kommunikation i alla ämnen, Kritiskt textarbete, Tidig läsundervisning samt Tidig skrivundervisning
- Artikel i specialpedagoglyftmodulen: Inkludering och skolans praktik
- Nyanländas lärande – mottagande, inkludering och skolframgång
- Handledarutbildning inom Läslyftet
- Samverkan för bästa skola – insatser i språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt i utvalda förskolor, förskoleklasser och skolor.
Forskarna stöder också lärare i arbetet med att kartlägga elevers kunskaper genom att ha producerat bedömningsstöd som ges ut av Skolverket:
- Hitta språket – kartläggning av språklig medvetenhet i förskoleklass
- Språket på väg – ett kartläggningsmaterial i svenska och svenska som andraspråk.
Strategisk satsning på förskoleklassens uppdrag, förhållningssätt och centrala innehåll
Förstudie
Forskargruppen är ansvarig för Nämnden för lärarutbildnings strategiska satsning på förskoleklassens uppdrag, förhållningssätt och centrala innehåll, som pågick 2021-2023. En del av medlen för 2021 användes till en förstudie där bland annat befintlig forskning relaterad till förskoleklassen har inventerats inom de forskargrupper som ingår i satsningen: Litteracitet och undervisning, Pepp, Centrum för naturvetenskapernas och teknikens didaktik och Matematikdidaktik.
Läs förstudien (2021)
Seminarieserie
Med avstamp i förstudien genomfördes under 2021 en seminarieserie om undervisning och lärande hos 6-åringar i övergången mellan olika skolformer. Seminarieserien syftade till att sprida, belysa och diskutera den forskning om förskoleklassens verksamhet som inventerats i förstudien och som finns inom de fyra forskargrupper som ingår i satsningen.
Se inbjudan till seminarieserien (pdf)
Forskningsprojekt
Under 2022 fördjupades den strategiska satsningen på förskoleklassen med en medelstilldelning för följande forskningsprojekt:
- ”Förhandlingar om skrivhandlingar i förskoleklassen”
(Camilla Forsberg) - ”Kritiskt tänkande i skolverksamhet för sexåringar i Norden: policy och forskning”
(Sergej Ivanov) - ”Bedömningsdiskurser i förskoleklassens kartläggningsmaterial”
(Annelie Johansson) - "Semantiska vågor"
(Sergej Ivanov, Andreas Ebbelind) - "Digitala verktyg i förskoleklass"
(Kristina Danielsson, Ann-Charlotte Rohman Roth, Marina Wernholm) - "Digitala verktyg – en del av yngre barns livsvärld och lärande"
(Marina Wernholm, Kristina Danielsson, Hanna Palmér, Andreas Ebbelind, Emelie Patron) - Finansiering av författardag för publikationen "Att undervisa barn i skolstartålder"
(Helena Ackesjö & Katarina Herrlin, red.)
Seminarieserie 2024
HT 2024
Temat för höstens seminarier är aktuell forskning i forskargruppen.
Kontakta Annelie Johansson för att få Zoom-länk till seminarierna.
- 18 september, kl. 13.15–15.00, plats: Zoom
Presentation 1: Maria Lindgren och Sofia Svensson: Vad är en mening? Funktionell grammatikundervisning i årskurs 3
Presentation 2: Camilla Forsberg: Medveten språkanvändning i förskolan – ett samarbetsprojekt mellan profession och program - 11 november, kl 13.15–15.00, plats: Zoom.
Presentation 1: Anna Salomonsson & Åsa Nilsson Skåve: Lyhörd läsning och litteraturundervisning
Presentation 2: Camilla Nilvius: A Tier 2 Phonological Intervention for 6-Year-Old Pupils at Risk for Reading Difficulties: A Pilot Study - 29 januari 2025, kl 13.15–15.00, plats: Zoom
Presentation 1: Robert Walldén, gästprofessor i svenska som andraspråk: Gemensam läsning av böcker med och utan text: Förutsättningar för språkutveckling, kreativitet och litterär förståelse
Presentation 2: Cristina Nordman, Malmö universitet: Flerspråkighet som resurs i skönlitterär läsning: Praktikutvecklande erfarenheter från en aktionsforskningsstudie
---------------------------------------
HT 2023
Temat för höstens seminarier är nedslag i pågående ULF-projekt av relevans för LoU:s verksamhetsområde.
- 25 oktober 2023:
Tema: Pågående projekt inom NLU:s förlängda strategiska satsning på förskoleklassens uppdrag, förhållningssätt och centrala innehåll
Projekt 1: Skolverksamhet i förskoleklass med fokus på barns textskapande och interaktion.
Projekt 2: Semantiska vågor i förskoleklassens språkbruk.
Projekt 3: Digitala verktyg – en del av yngre barns livsvärld och lärande.
Projekt 4: Antologi på temat undervisning för barn i skolstartsålder.
- 29 november 2023
Tema: Pågående ULF-projekt: Moroten – Hur motiverar vi flerspråkiga barn att lära sig svenska?
Nätverk
Forskare i gruppen ingår olika nätverk som rör såväl forskning som samverkan med det omgivande samhället.
- Nationella nätverket för svenska med didaktisk inriktning (SMDI)
- Nordisk nettverk for morsmålsdidaktisk forskning (NNMF)
- Nordiskt nätverk för forskning om läsning och skrivning (NLS)
- Regionalt nätverk för svenska och ämnesspråk
- Specialpedagogiska nätverket
- Educational Linguistics (EdLing)
- Centrum för ämnesdidaktisk forskning inom konst och humaniora vid Linnéuniversitetet (CÄHL)
- Linnaeus University Centre for Intermedial and Multimodal Studies (IMS)
- Litteraturdidaktiskt nätverk (LDN)
- Centre for Childhood Research in Literature, Language and Learning (CHILLL)
- Forskning om pedagogiska professioner och praktiker (PEPP)
- Excellent Teaching for Literacy (ETL)
- Nätverket för litteracitet och lärande i högre utbildning (LOL)
Medlemmar i forskargruppen
- Anna Salomonsson Universitetslektor
- 0470-76 72 51
- annasalomonssonlnuse
- Ann-Charlotte Rohman Roth Fil.Lic. Universitetsadjunkt
- 0470-70 82 74
- ann-charlotterohman-rothlnuse
- Ann-Christin Torpsten Docent
- ann-christintorpstenlnuse
- Annelie Johansson Universitetslektor
- 0470-70 84 33
- annelieejohanssonlnuse
- Annika Andersson Docent
- 0470-76 74 34
- annika.andersson@lnu.se
- Britta Malcolm Universitetsadjunkt
- 0470-70 89 02
- brittaherderlnuse
- Camilla Forsberg Universitetslektor
- 0470-76 78 70
- camillaforsberglnuse
- Camilla Nilvius Universitetslektor
- 0470-76 78 79
- camillanilviuslnuse
- Christian Waldmann Professor
- 0470-70 89 43
- christianwaldmannlnuse
- Desirée Fristedt Universitetsadjunkt
- 0470-70 89 28
- desireefristedtlnuse
- Elisabeth Frank Universitetslektor
- 0480-44 63 85
- elisabethfranklnuse
- Emma Bergström Universitetsadjunkt
- 0470-70 80 73
- 072-450 26 96
- emmabergstromlnuse
- Ewa Bergh Nestlog Professor, vicedekan
- 0470-70 80 24
- 072-594 11 63
- ewaberghnestloglnuse
- Helén Egerhag Universitetslektor
- 0470-70 84 37
- helenegerhaglnuse
- Katarina Herrlin Universitetslektor
- 0480-44 67 56
- katarinaherrlinlnuse
- Kristina Danielsson Professor
- 0470-70 85 20
- kristinadanielssonlnuse
- Linda Fälth Professor, bitr vicerektor för lärarutbildningarna
- 0470-70 89 77
- 072-594 16 20
- lindafalthlnuse
- Maria Lindgren Universitetslektor
- 0470-70 87 11
- 070-746 86 48
- marialindgrenlnuse
- Maria Valtonen Universitetsadjunkt
- mariavaltonenlnuse
- Martin Hellström Universitetslektor
- 0470-76 78 38
- martinhellstromlnuse
- Robert Walldén Professor, gäst
- 0470-70 89 73
- robertwalldenlnuse
- Sergej Ivanov Universitetslektor
- 0470-76 78 73
- sergejivanovlnuse
- Sofia Svensson Universitetslektor
- 0470-70 85 32
- sofiasvenssonlnuse
- Victoria Dryselius Universitetsadjunkt
- 0470-76 75 43
- victoriadryseliuslnuse
- Åsa Nilsson Skåve Universitetslektor
- 0470-70 89 29
- asanilsson-skavelnuse