Litteracitet och undervisning

Forskargruppen består av språkvetare, litteraturvetare och pedagoger som forskar om barns talspråkliga och skriftspråkliga kompetenser, texter, litteratur och läsning. Ett centralt fokus är hur språkutvecklande undervisning kan bedrivas så att lärande främjas under förskoleåren och de tidiga skolåren.

Forskargruppen ingår i Kunskapsmiljö Linné: Utbildning i förändring, den samarbetar över fakultetsgränserna och stöds av Nämnden för lärarutbildning vid Linnéuniversitetet.

Inom miljön bedrivs praktiknära forskning som utgår från olika frågeställningar kopplade till litteracitet och undervisning. Forskargruppen anordnar också återkommande forskningsdagar, bedriver forskningsanknuten lärarutbildning, erbjuder fortbildning för lärare och är engagerade i olika skolutvecklingsuppdrag. 

Vår forskning

Inom miljön bedrivs forskning som utgår från olika frågeställningar med fokus så som:

Forskningen sprids genom deltagande vid forskningskonferenser och publikationer i vetenskapliga tidskrifter. Dessutom sker spridning genom utgivning av läromedel och litteratur som riktar sig till lärarstuderande och verksamma lärare men också genom muntliga presentationer i olika sammanhang.

Forskningsanknuten lärarutbildning och fortbildning för lärare

Våra forskare undervisar och handleder på förskollärarprogrammet och grundlärarprogrammet samt speciallärar- och specialpedagogprogrammen. De medverkar också i fristående kurser som ger verksamma lärare behörighet i skolämnena svenska eller svenska som andraspråk, liksom i fortbildningsuppdrag mot skolor, kommuner och Skolverket.

Skolutvecklingsuppdrag

Uppdrag med koppling till skolor, kommuner och Skolverket är viktiga delar av forskningsgruppens verksamhet.

  • Moduler inklusive artiklar i Läslyftet: Skriva i alla ämnen och Muntlig interaktion och kommunikation i alla ämnen, Kritiskt textarbete, Tidig läsundervisning samt Tidig skrivundervisning
  • Artikel i specialpedagoglyftmodulen: Inkludering och skolans praktik
  • Nyanländas lärande – mottagande, inkludering och skolframgång
  • Handledarutbildning inom Läslyftet
  • Samverkan för bästa skola – insatser i språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt i utvalda förskolor, förskoleklasser och skolor.

Forskarna stöder också lärare i arbetet med att kartlägga elevers kunskaper genom att ha producerat bedömningsstöd som ges ut av Skolverket:

  • Hitta språket – kartläggning av språklig medvetenhet i förskoleklass
  • Språket på väg – ett kartläggningsmaterial i svenska och svenska som andraspråk.

Strategisk satsning på förskoleklassens uppdrag, förhållningssätt och centrala innehåll

Förstudie

Forskargruppen är ansvarig för Nämnden för lärarutbildnings strategiska satsning på förskoleklassens uppdrag, förhållningssätt och centrala innehåll, som pågick 2021-2023. En del av medlen för 2021 användes till en förstudie där bland annat befintlig forskning relaterad till förskoleklassen har inventerats inom de forskargrupper som ingår i satsningen: Litteracitet och undervisning, Pepp, Centrum för naturvetenskapernas och teknikens didaktik och Matematikdi­daktik.
Läs förstudien (2021)

Seminarieserie

Med avstamp i förstudien genomfördes under 2021 en seminarieserie om undervisning och lä­rande hos 6-åringar i övergången mellan olika skolformer. Seminarieserien syftade till att sprida, belysa och diskutera den forskning om förskoleklassens verksamhet som inventerats i förstudien och som finns inom de fyra forskargrupper som ingår i satsningen.
Se inbjudan till seminarieserien (pdf)

Forskningsprojekt

Under 2022 fördjupades den strategiska satsningen på förskoleklassen med en medelstilldelning för följande forskningsprojekt:

  • ”Förhandlingar om skrivhandlingar i förskoleklassen”
    (Camilla Forsberg)
  • ”Kritiskt tänkande i skolverksamhet för sexåringar i Norden: policy och forskning”
    (Sergej Ivanov)
  • ”Bedömningsdiskurser i förskoleklassens kartläggningsmaterial”
    (Annelie Johansson)
  • "Semantiska vågor"
    (Sergej Ivanov, Andreas Ebbelind)
  • "Digitala verktyg i förskoleklass"
    (Kristina Danielsson, Ann-Charlotte Rohman Roth, Marina Wernholm)
  • "Digitala verktyg – en del av yngre barns livsvärld och lärande"
    (Marina Wernholm, Kristina Danielsson, Hanna Palmér, Andreas Ebbelind, Emelie Patron)
  • Finansiering av författardag för publikationen "Att undervisa barn i skolstartålder"
    (Helena Ackesjö & Katarina Herrlin, red.)

Medlemmar i forskargruppen