Matematikdidaktik

I forskargruppen Matematikdidaktik bedriver vi både teoretisk och tillämpad forskning, nationellt såväl som internationellt. Vi deltar i samarbeten med verksamma matematiklärare från förskola till gymnasium och utbildar till magister-, licentiat- och doktorsexamen i matematikdidaktik.

Vår forskning

Forskningsmiljön i ämnet matematikdidaktik omfattar såväl teoretisk som
tillämpad forskning. Vi ger utbildningar till magister-, licentiat- och
doktorsexamen i matematikdidaktik.
Genom forskningsprojekt och konferenser deltar vi i både nationella och
internationella forskningssamarbeten. Forskningen förenas kring praktiknära
forskning med omfattande samverkan med verksamma matematiklärare på alla
stadier.

I forskningsmiljön finns fyra övergripande forskningsinriktningar:

  • Kommunikation och lärande. Inriktningen har stark koppling till
    matematikinnehåll. Inom inriktningen studeras hur undervisning i
    matematik kan stödja elevers kommunikation, resonemang och
    kunnande i relation till matematiska strukturer, modeller, procedurer och
    begrepp inom t.ex. statistik, algebra och programmering.

  • Matematiklärares identitets och professionsutveckling. I inriktningen
    studeras flerspråkiga matematiklärares identitetsutveckling, lärarkunskap
    och lärarskap i relation till elevers deltagande i matematik,
    lärarstudenters sätt att resonera i matematik och hur lärarutbildningen
    kan knyta an till och ta vara på matematiklärarstudenters olika
    erfarenheter.

  • Yngre barns lärande i matematik. I inriktningen studeras undervisning
    och lärande i matematik i förskola, förskoleklass och tidiga skolår.
    Specifika inriktningar är problemlösning som utgångspunkt i tidig
    matematikundervisning, vad som händer och blir möjligt när digitala
    verktyg används i förskolans och skolans undervisning samt hur
    lekresponsiv matematikundervisning kan planeras och genomföras i
    förskolan.

  • Digitalt förstärkt matematikundervisning. Inriktningen studerar
    lärande och undervisning i samspelet mellan analoga och digitala
    lärresurser. Forskningen är designorienterad med målet att förstå lärande
    i matematik och hur digitala resurser kan användas som stöd för lärande i
    matematik i autentiska undervisningssammanhang.

Seminarier

Mer information om vår seminarieserie hittar ni här

Projekt

Pågående projekt

Avslutade projekt

Övriga forskargrupper i matematikdidaktik

Publikationer

Medarbetare