Matematikdidaktik
I forskargruppen Matematikdidaktik bedriver vi både teoretisk och tillämpad forskning, nationellt såväl som internationellt. Vi deltar i samarbeten med verksamma matematiklärare från förskola till gymnasium och utbildar till magister-, licentiat- och doktorsexamen i matematikdidaktik.
Vår forskning
Forskningsmiljön i ämnet matematikdidaktik omfattar såväl teoretisk som
tillämpad forskning. Vi ger utbildningar till magister-, licentiat- och
doktorsexamen i matematikdidaktik.
Genom forskningsprojekt och konferenser deltar vi i både nationella och
internationella forskningssamarbeten. Forskningen förenas kring praktiknära
forskning med omfattande samverkan med verksamma matematiklärare på alla
stadier.
I forskningsmiljön finns fyra övergripande forskningsinriktningar:
- Kommunikation och lärande. Inriktningen har stark koppling till
matematikinnehåll. Inom inriktningen studeras hur undervisning i
matematik kan stödja elevers kommunikation, resonemang och
kunnande i relation till matematiska strukturer, modeller, procedurer och
begrepp inom t.ex. statistik, algebra och programmering. - Matematiklärares identitets och professionsutveckling. I inriktningen
studeras flerspråkiga matematiklärares identitetsutveckling, lärarkunskap
och lärarskap i relation till elevers deltagande i matematik,
lärarstudenters sätt att resonera i matematik och hur lärarutbildningen
kan knyta an till och ta vara på matematiklärarstudenters olika
erfarenheter. - Yngre barns lärande i matematik. I inriktningen studeras undervisning
och lärande i matematik i förskola, förskoleklass och tidiga skolår.
Specifika inriktningar är problemlösning som utgångspunkt i tidig
matematikundervisning, vad som händer och blir möjligt när digitala
verktyg används i förskolans och skolans undervisning samt hur
lekresponsiv matematikundervisning kan planeras och genomföras i
förskolan. - Digitalt förstärkt matematikundervisning. Inriktningen studerar
lärande och undervisning i samspelet mellan analoga och digitala
lärresurser. Forskningen är designorienterad med målet att förstå lärande
i matematik och hur digitala resurser kan användas som stöd för lärande i
matematik i autentiska undervisningssammanhang.
Seminarier
Mer information om vår seminarieserie hittar ni här
Projekt
Pågående projekt
-
Doktorandprojekt: Flerspråkiga matematiklärares yrkesidentitet i flerspråkiga matematikklassrum Detta projekt syftar till att utforska flerspråkiga matematiklärares erfarenheter av att undervisa i…
-
Projekt: DidaktikUtvecklande studier av Toddlares Taluppfattning och begynnande Aritmetikfärdigheter (DUTTA) Syftet med projektet DidaktikUtvecklande studier av Toddlares Taluppfattning och begynnande…
-
Projekt: DigiMath I detta projekt undersöker vi hur matematiklärare kan utnyttja digital teknik som är vanliga i svenska klassrum för att förstärka sin undervisningspraktik i matematik
-
Projekt: DiToM – Diagnostic Tools in Mathematics Syftet med detta projekt är att sammanföra expertis från olika europeiska länder och skapa ett diagnostiskt material i matematik. Projektet DiToM…
-
Projekt: Framgångsrik integrering av problemformulering i förskoleklass (FiP) Projektet ska studera hur problemformulering framgångsrikt kan implementeras i tidig matematikundervisning för att främja…
-
Projekt: Framtidens lärare - iterativa processer och problemlösningsförmåga (FLIP) Projektet fokuserar på att undersöka hur blivande lärares förmåga att undervisa i problemlösning förändras genom en…
-
Projekt: Gemensam undervisningsmodell för likvärdig matematikundervisning I detta projekt följer vi två karriärlärare i matematik på mellanstadiet i Ljungby kommun. Vi undersöker hur lärare kan…
-
Projekt: Matematiklärares professionella identitetsutveckling I detta projekt undersöker vi hur lärarstudenters, matematiklärares och matematiklärarutbildares yrkesidentiteter utvecklas. Med hjälp av…
-
Projekt: Meningsrik matematikundervisning med digitala verktyg Projektets syfte är att identifiera områden i det centrala innehållet där digitala verktyg kan vara en resurs, när det gäller att öka…
-
Projekt: Studie av uppskalning och modellering av tidig numerisk innovation (SUMI) Syftet med projektet är att utveckla och studera principer för storskalig implementering av vetenskapligt grundad…
-
Såddprojekt: Programmera sociala robotar - ett verktyg för lärande i den flerspråkiga grundskolan Det övergripande syftet är att bidra till att utveckla lärares kapacitet att utnyttja möjligheterna i…
Avslutade projekt
-
Doktorandprojekt: Att bli erkänd som matematisk kunnig Denna studie fokuserar två studenter, Evie och Lisa, under de första åren av deras lärarutbildningsprogram med inriktning mot skolår 4–6 i den…
-
Doktorandprojekt: Inkludering i matematik från ett specialpedagogiskt perspektiv Detta projekt har utgångspunkt i en specialpedagogisk syn på matematiklärande och undervisning i matematik. Syftet med…
-
Projekt: Att undervisa sannolikhetslära i grundskolan Projektet syftar till att beskriva och bättre förstå lärares handlingar i klassrummet när de undervisar sannolikhetslära. Detta görs genom att…
-
Projekt: Digitala verktyg och digital kompetens i förskolans och skolans undervisning Detta projekt bedrev forskning om vad som händer och blir möjligt när digitala verktyg används i förskolans och…
-
Projekt: Förmågor och kunskaper via entreprenöriellt lärande i matematik i åk F-6 Syftet med detta projekt är att, tillsammans med verksamma lärare, utveckla och genomföra projekt i skolan där…
-
Projekt: Hur gör lärare (för att gynna elevers lärande) – metodik i vetenskapens namn Syftet med detta projekt är att utveckla ny kunskap om relationen mellan klassrumsaktiviteter, inklusive…
-
Projekt: Matematik i förskoleklass med problemlösning som utgångspunkt I projektet studerades om och hur problemlösning kan utgöra utgångspunkten för förskoleklassens matematikundervisning.
-
Projekt: Programmering och matematik – meningsskapande och kommunikation i matematikundervisning Syftet med projektet är att bidra till ökad kunskap om hur man kan förbättra elevernas matematiska…
-
Projekt: Rhizomatiskt tänkande och erfarande av matematiska uppgifter Syftet med detta projekt är att, tillsammans med verksamma lärare, utveckla undervisningen i matematik genom att använda…
-
Såddprojekt: Ansökan om medel för ansökningsskrivande: Digitala verktyg Syftet med detta såddprojekt inom Kunskapsmiljö Linné: Utbildning i förändring var att skapa en ansökan om bidrag till ett…
Övriga forskargrupper i matematikdidaktik
Publikationer
Medarbetare
- Andreas Ebbelind Universitetslektor
- 0470-70 87 44
- 072-594 15 05
- andreasebbelindlnuse
- Andreas Eckert Universitetslektor
- 0470-70 83 26
- andreaseckertlnuse
- Constanta Olteanu Professor
- 0480-49 70 85
- constantaolteanulnuse
- Danai Dafnopoulou Doktorand
- 0470-70 81 76
- danaidafnopouloulnuse
- Elin Berggren Universitetsadjunkt
- 0470-70 86 29
- elinberggrenlnuse
- Hanna Palmér Professor, vicerektor för lärarutbildningarna
- 0470-70 86 41
- 072-594 14 51
- hannapalmerlnuse
- Håkan Sollervall Docent, Prefekt
- 0470-70 88 02
- hakansollervalllnuse
- Lena Karlsson Universitetsadjunkt
- 0470-70 88 30
- lenakarlssonlnuse
- Lucian Olteanu Universitetslektor
- 0480-49 70 81
- lucianolteanulnuse
- Malin Gardesten Univlektor befordrad
- 0480-49 70 82
- malingardestenlnuse
- Maria Lundvin Universitetsadjunkt
- 0480-49 77 35
- marialundvinlnuse
- Miguel Perez Universitetslektor
- 0470-70 80 47
- miguelperezlnuse
- Oduor Olande Universitetslektor
- 0480-49 77 34
- oduorolandelnuse
- Per Nilsson Professor, ämnesansvarig
- 0470-70 81 03
- pergnilssonlnuse
- Torsten Lindström Professor
- 0470-70 81 74
- torstenlindstromlnuse