Nordic Early Literacy Education
Inom det nordiska nätverket för tidigt skriftspråkande intresserar vi oss för läroprocesser om symbolers kommunikativa funktioner och skriftspråk bland barn i förskola och i övergången till skola. Gruppen består av forskare från Sverige, Danmark, Norge, Finland och Island.
Bild: Hjerte av anjakb, CC BY-NC-ND 2.0
Om oss
Syftet med nätverket Nordic Early Literacy Education är tvåfaldigt: Att generera kunskap om barns skriftspråkande lärandeprocesser och utveckling och att stärka kunskapen om barns skriftspråkliga aktiviteter i de nordiska ländernas förskollärarutbildningar och tidiga skolår.
Mer specifikt syftar nätverket till att:
- Generera ny kunskap om skriftspråkliga aktiviteter bland förskolebarn och i de tidiga skolåren.
- Genomföra forskningssamarbeten med kvalitativa och kvantitativa metoder.
- Jämföra perspektiv på tidig skriftspråksutveckling inom Norden.
- Samarbeta för att utveckla kursinnehållet om yngre barns skriftspråkliga aktiviteter i lärarutbildningen.
- Uppmuntra lärare och lärarstudenter till samarbeten inom det nordiska nätverket.
Medverkande universitet
- Linnéuniversitetet, Sverige
- Høgskulen på Vestlandet, Norge
- Göteborgs universitet, Sverige
- Åbo Akademi, Finland
- Universitetet i Oslo, Norge
- Högskolan Dalarna, Sverige
- Örebro universitet, Sverige
- University of Helsinki, Finland
Forskare
Följande personer ingår i det nordiska nätverket för skrivning och läsning i tidiga åldrar:
- Maria Magnusson, Linnéuniversitetet, Sverige
- Hilde Hofslundsengen, Høgskulen på Vestlandet, Norge
- Ria Heilä-Ylikallio, Åbo Akademi, Finland
- Bente Hagtvet, Universitetet i Oslo, Norge
- Elisabeth Mellgren, Göteborgs universitet, Sverige
- Ann-Katrin Svensson, Åbo Akademi, Finland
- Sofia Jusslin, Åbo Akademi, Finland
- Camilla Forsberg, Linnéuniversitetet, Sverige
- Hanne Næss Hjetland, Universitetet i Oslo, Norge
- Tarja Alatalo, Högskolan Dalarna, Sverige
- Martina Norling, Örebro universitet, Sverige
- Sofie Tjäru, Åbo Akademi, Finland
- Alexandra Nordström, University of Helsinki, Finland
- Cecilia Wijnbladh, Högskolan Dalarna, Sverige
Publikationer
Aktuellt och på gång inom nätverket
- Nätverket har fått bidrag från NOS-HS för att arrangera en workshop-serie om att utforska fantasi och kreativitet genom lek i tidigt skriftspråkande under 2023–2024.
- Maria Magnusson och Hilde Hofslundsengen gästar Høgskulen på Vestlandets podd Blupodden 16 september 2022, avsnittet Lekresponsiv undervisning i svensk barnehage
Nya böcker inom nätverket
Aktiviteter
Pilotprojektet "Det nordiska globala klassrummet" är ett samarbete kring examensarbeten inom förskollärarprogrammet. Se filmen från ett av våra seminarium där studenter tillsammans med lärare vid fyra olika universitetet diskuterar sina uppsatser.