Plattform Migration
En strategisk plattform för migrations- och integrationsforskning vid Linnéuniversitetet ska bidra till samverkan och ökat kunskapsutbyte. Inom plattformen samarbetar forskare inom många olika ämnen med professioner och organisationer i regionen.
Kontaktperson
En plattform för ökad kunskap
I Sverige och andra demokratiska välfärdsstater diskuteras intensivt förutsättningar för migration och integration. Frågor som rör flyktingströmmar, ursprung eller kulturskillnader uppfattas ofta som kontroversiella. Politiskt beslutade åtgärder kan utmana grundläggande föreställningar om identitet och tillhörighet. Vem har tillträde till en nationell gemenskap, utan att bli ifrågasatt? Varför uppfattas "de andra" som endast villkorligt delaktiga? När kan kulturer, religioner och traditioner samexistera utan öppen eller dold diskriminering av människor som tillhör den ena eller andra befolkningsgruppen? Inom plattformens verksamhet vill vi bidra till mer kunskap och ett ökat kunskapsutbyte kring migrations- och integrationsfrågor.
Hur arbetar vi?
I den strategiska plattformen stimuleras tvärvetenskapliga samarbeten. Samtidigt utvecklas nätverk via Linnéuniversitetets samverkan med professioner och organisationer i samhället. I fokus står framförallt intressenter i den region vi verkar – i Kalmar län och Kronobergs län. Plattformen syftar till att stärka migrations- och integrationsforskningens förutsättningar, genom ökat samarbete mellan forskare i en rad olika ämnen, professionella aktörer, myndigheter och ideella krafter. Men ett lika viktigt syfte är att sprida kunskap och stimulera nya forskningsfrågor genom öppna seminarier och annan utåtriktad verksamhet. I möten av detta slag vill vi också skapa möjligheter för nya kontaktytor mellan akademiska miljöer och en mångfald av intressenter i samhället.
Plattformen koordineras av fakulteten för samhällsvetenskap, och i samarbetet ingår också fakulteten för konst och humaniora och fakulteten för ekonomihögskolan.
Styrgrupp
Aktuellt
Fokus Integration – seminarieserie
Ensamkommande som samhällsresurs – inte som samhällsproblem
Rapporteringen om ensamkommande barn och unga handlar ofta om livsfarliga transporter till Europa, samvetslösa flyktingsmugglare och dystra framtidsutsikter. Men hur kan man i skuggan av hotande utanförskap starta ett nytt liv och bygga en framtid i ett land som Sverige? Sådana frågor diskuterades under ett Fokus Integration-seminarium den 28 februari. Populärvetenskapliga föredrag om ensamkommandes situation och livsvillkor följdes av en paneldiskussion med röster både från civilsamhället och myndighets-Sverige. I samtalet deltog också en engagerad publik, som generöst delade med sig av egna erfarenheter. En mångfacetterad verklighet kunde på så vis framträda. Seminariedeltagarna fick höra om hur förväntningar på välfärdssamhället blandas med en oro för tillfälliga uppehållstillstånd, och om en kamp för att undvika besvikelser – bland ungdomarna själva och bland eldsjälar i civilsamhället.
– Många ungdomar hanterar traumatiska upplevelser, men trauman skapar också en motståndskraft och vi ska inte underskatta människors möjlighet att rehabilitera sig, säger Mehrdad Darvishpour, docent i socialt arbete vid Mälardalens högskola. Ensamkommande unga måste ses som aktörer med resurser. Detta kräver att man samverkar med dem, inte endast för dem. I föreningslivet finns betydelsefulla arenor, men det är väldigt viktigt att ungdomarnas egna maktresurser kan mobiliseras.
Mehrdad beskrev hur ensamkommande ungdomar utvecklas genom sina egna kontakter med myndigheter. När familjen är långt borta måste de unga själva ta ett stort ansvar för att bevaka sina intressen. Han förklarade också hur ungdomar kan ha ett försörjningskrav från familjen som i sin tur gör dem motiverade att lyckas i det nya landet.
Många unga från Afghanistan, som tidigare varit bosatta i Iran, har utsatts för grov diskriminering och öppen rasism innan de kom till Sverige. De uttrycker därför tacksamhet. Men Mehrdad varnar för att den mer förtäckta vardagsrasismen i Sverige kan undergräva förutsättningarna för gynnsam integration.
– I flyktingkrisens kölvatten har särskilt ensamkommande pojkar setts som hot, eller ”i bästa fall” som en belastning, säger Merhdad. Men utgångspunkten för inkludering och framgång är att de tas tillvara som en samhällsresurs, i stället för att ses som ett samhällsproblem.
"Svenskan är hårdvaluta när språkkunskaper värderas"
Språkets roll i integration, samhörighet och identitetsskapande diskuterades under Fokus Integration den 7 november i Kalmar. Seminariet, lockade en 80-tal intresserade yrkesverksamma, forskare och studenter, som både fick lyssna på kortare föredrag om aktuell forskning och möjligheten att engagera sig i en efterföljande paneldebatt.
– Generellt sett finns det en positiv syn på flerspråkighet bland lärare som arbetar med nyanlända, säger Päivi Juvonen, professor i svenska som andraspråk vid Linnéuniversitetet. Samtidigt finns det också en oro för att eleverna inte möter tillräckligt med svenska hemma eller i bostadsområdet. Boendesegregationen ställer lärarna inför utmaningen att kunna ge ungdomarna tillräckligt med svenska och samtidigt bejaka dem som individer genom deras språk.
Likaså menade Anne Reath Warren, lektor i språkdidaktik vid Uppsala universitet, att det kringliggande samhället påverkar de praktiska förutsättningarna i klassrummen, men också den språkideologi som finns på Språkintroduktionen. Nyanlända barn och ungas situation kan präglas av stor otrygghet, då frågor som uppehållstillstånd, CSN och boende kan påverka möjligheterna till lärande och språkutveckling.
– Även om alla språk har ett stort värde på pappret i utbildningssystemet, är just svenskan hårdvaluta för flerspråkiga barn och ungdomar, säger Anne Reath Warren. Detta eftersom svenska språket representerar ett utbildningskapital och en möjlighet att komma vidare.
Johanna Salomonsson, språkforskare vid Linnéuniversitetet, ifrågasatte den väl spridda uppfattningen att språket är nyckeln till samhället och gemenskapen. Enligt Salomonsson pekar detta på en syn på integration som en enkelriktad process. Någon tar upp språkets nycklar med hopp om att kunna släppas in i ett existerande kollektiv, som i sin tur inte behöver förändras.
"Att mötas i grannskapet kan vara avgörande för tilliten"
När och var litar människor på varandra, och vilken roll spelar skillnader i ursprung och kontaktytor för tilliten i det mångkulturella samhället? Dessa frågor diskuterades under ett Fokus Integration-seminarium den 17 maj. Populärvetenskapliga föredrag följdes av en diskussion om förutsättningar för tillit och integration. Medverkande forskare förmedlade resultat från aktuella studier, och fick samtidigt chans att diskutera vad som är möjligt och önskvärt med politiker och en engagerad publik.
Statsvetaren Susanne Wallman Lundåsen berättade om Tillitsbarometern – en enkätundersökning som hon och hennes kolleger har genomfört i svenska kommuner i olika omgångar. I undersökningen uppmärksammas särskilt platsens betydelse för tillit. Susanne visade hur skillnaderna kan te sig närmast dramatiska mellan stadsdelar som Södermalm i Stockholm och Rosengård i Malmö.
– Medan ungefär 80 procent av de som bor på Södermalm säger sig lita på människor i allmänhet, så håller knappt en tredjedel av invånarna i Rosengård med om detta.
Susanne förklarar att sådana klyftor till allra största delen beror på de skillnader som redan finns på individnivå. Det finns en tendens till att människor som inte litar på andra koncentreras i vissa områden. Men Susanne och hennes kolleger har också studerat hur det som de kallar lokalsamhällestillit varierar över Sverige. Och de har då kunnat observera stora skillnader också när det gäller hur stort förtroende som människor har för andra i det egna bostadsområdet. För en sådan lokalt avgränsad tillit är sociala kontakter av allt att döma mycket betydelsefulla. Särskilt tycks möten med människor från andra länder spela en stor roll i detta avseende.
– Den stora skillnaden verkar finnas mellan de som inte alls träffar människor med en annan bakgrund och de som gör det åtminstone ibland, säger Susanne. Det är tydligt att de som aldrig har sådana kontakter ger uttryck för en svagare tillit.
"Förstår resultat bättre om man bollar dem mot andra människor"
Under Fokus Integration den 27 mars gästade statsvetaren Peter Esaiasson från Göteborgs universitet för att berätta om en uppmärksammad studie, baserad på omfattande intervjuer med asylsökande.
Peter har genomfört en studie i fyra delar med asylsökande i Sverige för att ge en djupare bild av hur de uppfattar sin situation och olika företeelser i samhället. Peter och hans forskarkollegor frågade 1 700 personer utanför Migrationsverkets lokaler i Göteborg och Malmö om de ville vara med i studien, och 1 200 av dem intervjuades.
– I efterföljande steg skickade vi webbenkäter som besvarades av 250 personer. Det har gett oss en typ av kunskap om de asylsökandes uppfattning som hittills inte funnits. Det mesta vi vet om asylsökandes uppfattningar kommer från kvalitativa intervjuundersökningar med ett litet antal personer, säger Peter.
Intervjuerna sker i regel på Migrationsverkets mottagningsboenden – men ungefär hälften av alla asylsökande ordnar eget boende. Tänker de två grupperna annorlunda? En kvantitativ studie ger en bredare bild av hur människor uppfattar situationen – det går att säga mer om orsak och verkan, och vad som driver vad, menar Peter.
– De kvantitativa undersökningar som finns handlar nästan bara om asylsökandes hälsotillstånd. Vi ville ge en bredare bild: både av hur de själva uppfattar sin situation, men också hur man uppfattar olika företeelser i samhället och hur mycket tillit man har till människor i samhället och hur det påverkas av tiden man är asylsökande.
Peter ser en dubbel nytta i att presentera sin forskning i sammanhang som Plattform Migrations seminarieserie: dels att få reda på om andra delar hans forskningsintresse, dels för att få nya vinklar och ökad förståelse för sådant som kan tas för givet.
– Man förstår sina resultat bättre om man bollar dem mot andra människor, och jag upplevde att det fanns ett intresse för studien. Jag frågade moderatorn mot slutet av min presentation hur lång tid jag hade kvar, och då erkände hon att hon inte riktigt hade koll på det. Det tyder på att publiken tyckte det var intressant!
Alla Fokus Integration (kommande + genomförda)
-
Religion och integration – om tolerans för olikheter, inkludering och exkludering i det svenska samhället Fokus Integration
-
Migration och integration i pågående pandemi – coronakrisens ojämlika konsekvenser Fokus Integration
-
Ensamkommandes röster: berättelser om utanförskap, inkludering och samverkan Fokus Integration
-
Språk, utbildning och integration – vem sätter värde på olika språkkunskaper? Fokus Integration
-
Mångfald och förtroende för (de) andra Fokus Integration
-
Migrationspolitik och mötet med Sverige – asylsökandes erfarenheter och mottagandets villkor Fokus Integration
-
Arbete, anpassning och diskriminering: immigranter på arbetsmarknaden förr och nu Fokus Integration
Forskning
Medverkande forskargrupper
-
Linnaeus University Centre for Concurrences in Colonial and Postcolonial Studies Linnéuniversitetets spetsforskningscentrum för samtidigheter (concurrences) i koloniala och postkoloniala studier är en…
-
Mångfald på arbetsmarknaden En av Vetenskapsrådet finansierad forskningsmiljö: "Att främja mångfald på arbetsmarknaden – vilka åtgärder är mest effektiva? Experimentella studier i samarbete med…
Nyheter från de medverkande forskargrupperna
-
Internationella avtal och kolonial expansion i Sydöstasien: Nytt temanummer av Diplomatica Nyhet
-
Seminarieserie höstterminen 2024 Nyhet
-
Agnethe Brounbjerg Bennedsgaard gästforskare hos LNUC Concurrences Nyhet
-
Kampradstiftelsen ger 12,6 miljoner kronor till forskning om Huseby bruk och energiförsörjning på landsbygden Nyhet
Plattformsprojekt
Pågående projekt som genomförs av medverkande forskare, och som får ekonomiskt stöd av plattformen. Läs mer om respektive projekt nedan.
Asylintervjuer i Sydafrika och Sverige: Minnesarbete, tolkning och beslut
Projektansvarig: Kristina Gustafsson
Syftet med studien är att undersöka hur asylberättelser skapas under de asylintervjuer som genomförs av ett lands migrationsverk i två länder, Sydafrika och Sverige. Det finns skillnader mellan post-apartheid staten i Sydafrika och välfärdsstaten Sverige men också likheter som öppnar upp för jämförelser. I båda länderna har den enskilda intervjun med den asylsökande en avgörande roll i bedömningen av den asylsökandes status och skäl. Studien bygger på djupintervjuer med ett urval av de asylsökande, tolkar och handläggare/beslutsfattare som alla är en del i asylintervjun. Studien identifierar grundläggande problem i asylutredningssammanhang som asylutredare och beslutsfattare måste förhålla sig till och kan därmed ligga till grund för en mer rättssäker asylprocess.
Följeforskning om samverkan – en studie om etableringen av en samverkansplattform mellan civilsamhället och den offentliga sektorn i Kalmar län
Projektansvarig: Jesper Johansson
Syftet med det här forsknings- och samverkansprojektet är att följa, dokumentera och kritiskt analysera dels villkoren för samverkan mellan civilsamhället och offentlig sektor i Kalmar län genom etableringen av en regional plattform och dels villkoren som omger integrationsarbetet för en inkluderande arbetsmarknad genom arbetsintegrerande sociala företag (ASF). Projektet följer ett regionalt utvecklingsprojekt, Samverkansplattform Kalmar län, med finansiering från Europeiska Socialfonden (ESF) som pågår från september 2019 till juni 2022. Syftet med det projektet är att förbättra samverkan mellan civilsamhället och den offentliga sektorn i arbetet med att stödja personer som står långt ifrån arbetsmarknaden.
Internationellt utbildade sjuksköterskors erfarenheter av kompletterande utbildningsinsatser i Sverige
Projektansvarig: Kristiina Heikilä och Anna-Maria Sarstrand Marekovic
Projektets syfte är att undersöka utmaningar som nyanlända med yrkesexamen, i det här fallet sjuksköterskeutbildning, ställs inför på svensk arbetsmarknad med fokus på deltagarnas erfarenheter och strategier gällande språkutveckling, yrkesmässig utveckling och arbetsmarknadsetablering. Bakgrunden är två högaktuella samhällsutmaningar, nämligen kompetensförsörjning inom den svenska sjukvården och integration av nyligen anlända migranter. Linnéuniversitetet är ett av fem lärosäten som bedriver en ettårig kompletterande utbildning för utomeuropeiska sjuksköterskor. Utbildningens mål är att underlätta för dessa sjuksköterskor att nå svensk sjuksköterskelegitimation. Denna typ av utbildningsinsatser har fått ökad betydelse i integrationspolitiken, men det saknas studier av deltagarnas erfarenheter, något detta projekt vill bidra med.
Berättelser om migration, samhörighet och kulturell mångfald bland unga/unga vuxna i Växjö
Projektansvarig: Laia Colomer
Detta pilotprojekt syftar till att utforska och kartlägga nya uttryck för kulturell identitet i ljuset av den samtida europeiska mobiliteten och globaliseringen. Vi undersöker migrationens, mångfaldens, samhörighetens och den kulturella identitetens narrativ – dess berättelser som en del av konstruktionen av samtidens kulturella arv och nya (hybrida) kulturella uttryck. I projektet kommer vi att utveckla performativ aktionsforskning som en ny metodologi för kulturarvs-studier. Genom denna process, är vårt syfte att skildra och förstå nya narrativ om kulturell identitet, och samtidigt de nya former av kulturarv som på ett betydelsefullt sätt hänger samman med människors mobilitet.
Social sammanhållning som möjlighet och hinder vid etableringen av nyanlända i lokalsamhälle
Projektansvarig: Åsa Söderqvist
Syftet med forskningsprojektet är att studera förutsättningar för social etablering i ett lokalsamhälle genom att följa arbetet på Träffpunkten tillhörande Växjölöftet Lammhult. I Växjölöftet Lammhult samverkar olika samhällsaktörer för att överbrygga glappet mellan arbetsgivare och arbetssökande nyanlända och för att forma en modell för småortsintegrering. Av vikt blir förståelsen för förändringsarbetets hinder och framgångsfaktorer utifrån ett socialt hållbarhetsperspektiv. Genom att utgå från en etnografisk ansats inhämtas data i realtid och på plats. Därmed skapas förståelse för aktörers föreställningar och handlingars betydelser, exempelvis i berättelser i möten, om levda erfarenheter och förväntningar, om upplevelser av fram- och motgång, förhoppningar och tvivel.
Det självklara språket? Språk som nyckelbegrepp i dagens integrationsarbete
Projektansvarig: Claes Ohlsson
Projektets övergripande syfte är att problematisera initiativ för språkundervisning för integration av nyanlända migranter. Det realiseras genom två delsyften: dels en undersökning och diskussion av språkkompetens som en självklar men ändå omdebatterad framgångsfaktor för integration, dels analys av språkutbildningsinitiativ för nyanlända ur ett intressentperspektiv eftersom satsningar på språk för integration oftast omfattar flera olika parter. I projektet fungerar ett utbildningsinitiativ som fall. Materialet utgörs av dokumentation om utbildningen och intervjuer med inblandade parter som tillsammans analyseras med hjälp av text- och diskursanalytiska verktyg. Projektets mål är dels att knyta samman beskrivningar av de nivåer där språkundervisning diskuteras, beslutas och genomförs, dels att problematisera språk som nyckelbegrepp i verksamheten och de språkkunskaper som ska förmedlas.
Småland som spelplats för världens flyktingmottagande 2015–2016
Projektansvarig: Kristina Gustafsson
Syftet med detta projekt är att dokumentera och analysera erfarenheter av flyktingmottagandet hösten 2015 till hösten 2016. Tidsperioden omfattar en viktig brytpunkt i svensk migrationspolitik, där Sverige gått från en ganska generös asylpolitik till europeisk minimumstandard. Med utgångspunkt i berättade erfarenheter bland personer som engagerat sig i mottagandet under den perioden, som professionella eller volontärer undersöker vi hur dessa personer bidrar till en idé om vad som är ett värdigt mottagande. Här ställs viljan att ta emot i kontrast till förmågan. Tre viktiga dimensioner av mottagandet handlar om att hantera existentiella villkor, mångfald och genus samt den ambivalens som den förändrade flyktingpolitiken har lett till i relation till olika grupper av flyktingar och migranter, där en del anses mer värdiga att ta emot än andra.
Barn som medlar inom socialtjänst och hälso- och sjukvård
Projektansvarig: Kristina Gustafsson
Syftet är att undersöka erfarenheter och konsekvenser av att barn tillåts tolka inom offentlig verksamhet. I samband med en enkätstudie och nio uppföljande kvalitativa gruppintervjuer med personal inom socialtjänst och primärvård samt med personer som har erfarenhet av att ha tolkat som barn, som genomfördes 2017, togs ett omfattande material fram. I den rapport till Socialstyrelsen som blev resultatet behandlar vi frågor om varför barn tolkar, vad det leder till, på kort respektive lång sikt, för barnen, föräldrarna, personal samt för samhället i stort. Endast en begränsad del av materialet har analyserats. I kommande analyser ska situationen inom socialtjänst respektive hälso- och sjukvård undersökas vidare.
Social sårbarhet och civilt motstånd i migrationens fotspår – en etnografisk studie av lidande och motstånd bland svenska volontärer, socialarbetare och unga migranter
Projektansvarig: Torun Elsrud
Projektet studerar ”civilt reparationsarbete” (civil repair) och ”motståndsstrategier” (resistance strategies) i relation till aktivism inom ramen för civila nätverk, bestående av unga asylsökande i väntan på asylbeslut och professionella från exempelvis skola och socialtjänst som valt att arbeta ideellt på sin fritid. Projektet har två huvudsyften. Genom att studera aktiviteter och meningsskapande inom nätverkens ram, är ett syfte att undersöka hur de unga migranterna hanterar sin utsatta situation, för att förstå betydelsen av civila nätverk som stödsystem under en tid av samhälleliga utmaningar. Det andra syftet är att genom volontärernas narrativ få kunskap om konflikter inom ramen för det sociala arbetets och skolans villkor och om drivkrafterna bakom valet att bli volontär. Studien sker i en tid som karaktäriseras av åtstramade asyllagar och ökade samhälleliga spänningar, vilket påkallar ifrågasättande av moraliska och etiska normer gällande mänskliga rättigheter och barns rättigheter.
Metoden är etnografisk och bygger på återkommande deltagande observationer och intervjuer med migranter och volontärer. Projektet som godkänts i etikprövning finansieras också av forskningscentret Concurrences vid Linnéuniversitetet och från 2019 även av Myndigheten för ungdoms- och civilsamhällesfrågor (MUCF).
Forskare inom plattformen
- Jens Agerström Professor
- 0480-44 60 68
- jensagerstromlnuse
- Lina Aldén (fd Andersson) Docent
- 0470-70 87 86
- 072-594 15 28
- linaaldenlnuse
- Sofia Ask Universitetslektor
- 0470-70 89 07
- sofiaasklnuse
- Magnus Carlsson Docent
- 0480-49 71 87
- magnuscarlssonlnuse
- Barzoo Eliassi Docent
- 0480-44 62 93
- barzooeliassilnuse
- Torun Elsrud Docent
- 0480-44 61 10
- torunelsrudlnuse
- Henrik Enroth Docent
- 0470-70 82 14
- henrikenrothlnuse
- Thomas Giebe docent
- 0470-70 85 17
- thomasgiebelnuse
- Kristina Gustafsson Docent
- 0470-70 86 47
- 070-290 83 27
- kristinagustafssonlnuse
- Mats Hammarstedt Professor
- 0470-70 88 48
- 076-133 88 48
- matshammarstedtlnuse
- Christopher High Universitetslektor
- 0470-76 74 89
- chrishighlnuse
- Cornelius Holtorf Professor
- 0480-44 64 42
- corneliusholtorflnuse
- Anders Högberg Professor
- 0480-44 69 91
- andershogberglnuse
- Johan Höglund Professor
- 0480-44 73 71
- 073-036 09 59
- johanhoglundlnuse
- Peter Hultgren Universitetslektor
- 0480-44 61 92
- peterhultgrenlnuse
- Jesper Johansson Docent
- 0470-70 88 38
- jesperjohanssonlnuse
- Anders Lundberg Docent
- 0470-70 83 28
- 072-594 13 02
- anderslundberglnuse
- Shirley Näslund Universitetslektor
- 0470-76 74 35
- shirleynaslundlnuse
- Claes Ohlsson Docent
- 0470-76 78 80
- claesohlssonlnuse
- Johanna Salomonsson Universitetslektor
- 0470-76 74 30
- johannasalomonssonlnuse
- Anna-Maria Sarstrand Marekovic Universitetslektor, Biträdande prefekt
- 0470-70 86 62
- anna-mariamarekoviclnuse
- Katarina Schenker Professor
- 0470-76 78 16
- katarinaschenkerlnuse
- Astrid Skoglund Universitetslektor
- 0470-76 75 87
- astridskoglundlnuse
- Per Strömblad Professor
- 0480-49 70 56
- perstrombladlnuse
- Jonas Svensson Professor
- 0470-70 86 98
- jonassvenssonlnuse
- Åsa Söderqvist Forkby lektor
- 0470-76 72 04
- asasoderqvistlnuse
- Åsa Trulsson Universitetslektor
- 0470-70 86 67
- asatrulssonlnuse