Research on Interventions and Support for Children and Youth (RISCY)
Forskargruppen Research on Interventions and Support for Children and Youth utgör ett forum för kunskapsbyggande, spridning och samverkan kring frågor om barn, unga och familjer i utsatta livssituationer.
Vår ambition
Målsättningen för forskargruppen Research on Interventions and Support for Children and Youth (RISCY) är bidra till en vetenskapligt solid kunskapsbas inom området, sprida kunskap genom utbildningsinsatser, samt i samverkan med omgivande samhället medverka till utvecklingen av samhälleliga åtaganden och förhållanden med betydelse för livsvillkoren för utsatta barn, unga och familjer. RISCY orienterar sig inom frågor som vad det kan innebära att befinna sig i svåra livssituationer, vad samhället kan göra för att främja enskildas och gruppers kapacitet och resurser, samt vilken betydelse det sociala arbetet har och vilken roll det kan spela genom olika preventiva och intervenerande insatser.
Forskargruppen syftar till en fördjupad och sammansatt förståelse inom ett antal tematiska områden. En enskild fråga eller studie gränsar vanligen över flera av dessa teman:
- Preventiva och intervenerande insatser och åtgärder
- Meningsskapande, kapacitet och navigering i utsatta livssituationer
- Delaktighetens former och innehåll
- Organisatoriska och professionella villkor
Forskningsområden och -projekt
Preventiva och intervenerande insatser och åtgärder
Barn, unga och familjer har generellt kontakt med olika samhällsorgan vars uppgift är att bidra till en god uppväxt. Insatserna sträcker sig från frivilliga erbjudanden till universella promotiva erbjudanden för att generellt stärka resurser och kapacitet hos den breda gruppen, så som olika föräldrastödsprogram till olika tvingande former inte minst genom det obligatoriska skolväsendet.
När det gäller utsatta grupper är kontakten med samhällsorgan ofta mer intensiv och kan också innehålla en högre grad av tvång genom olika selektiva och indikerande interventioner. Idéerna, formerna och resultatet från dessa är viktiga att studera, inte minst då det kan röra sig om mycket ingripande åtgärder i enskildas liv och integritet. Från forskning vet vi att en väl utformad insats kan bidra till en ökad livskvalitet för enskilda och grupper, men också att utfallet inte sällan avviker från det uttalade målet.
Exempel på frågor inom denna tematik:
- Innebörden och konstruktionen av "barnets bästa" i vårdnadsutredningar
Kontaktperson: Lotta Agevall Gross - Samhällets interventioner vid barnmisshandel och sexuella övergrepp samt upplevelser bland enskilda och professionella
Kontaktperson: Cecilia Kjellgren - Samhälleliga interventioner och mobilisering vid social oro och gängbildning
Kontaktperson: Torbjörn Forkby - Framväxten och etableringen av diskursen om särskilt utsatta områden inom urbanpolitiken. Ett särskilt intresse riktas mot preventiva strategier riktade mot ungdomskriminalitet. I detta avhandlingsprojekt analyseras kritisk villkoren för unga kriminella och deras delaktighet och rätt till staden.
Kontaktperson: Henrik Örnlind - Samverkan och förebyggande arbete för barn och föräldrar
Kontaktperson: Sofia Enell
Meningsskapande, kapacitet och navigering i utsatta livssituationer
Barn och unga är i grunden aktivt meningsskapande individer som på olika sätt skapar en identitet och hanterar sin tillvaro. Primära grupper som familjen, vänner och deras vardagliga sammanhang har stor betydelse och utgör referens till denna aktivitet.
Att leva i en utsatt livssituation påverkar reella och upplevda möjligheter att artikulera och förverkliga sina livsmål. Utsatthet är samtidigt ingen absolut företeelse utan är relativt i förhållande till andra personers och gruppers situation och förutsättningar. Detta innebär att innebörden av utsattheten såväl som dess konsekvenser kommer skifta mellan olika individer och sammanhang.
Att förstå denna variation, samt att däri söka likheter och skillnader mellan olika dimensioner av utsatthet, innebörder och konsekvenser är en central fråga inom detta tematiska område. Det handlar inte minst om att förstå hur mening skapas, kapacitet kommer till uttryck och vilka strategier som barn, unga och familjer gör bruk av i utsatta livssituationer.
Exempel på frågor inom denna tematik:
- Navigering i utanförskap – betydelse av gängmedlemskap. Involvering, organisering och exit-processer.
Kontaktperson: Torbjörn Forkby - Barn som anhöriga till personer med behov av stöd
Kontaktperson: Ingela Furenbäck - Unga omsorgsgivare
- Föräldraskap och personlig assistans
Kontaktperson: Ulrika Järkestig-Berggren - Utredning på särskilda ungdomshem – ungas och socialsekreterares erfarenheter
Kontaktperson: Sofia Enell - Att (åter)skapa familj. Familjeskapande praktiker för unga vuxna efter placering vid särskilt ungdomshem.
Kontaktperson: Sofia Enell - Män som utsatta för våld av kvinnlig partner. Motiveringar, försvar samt offerskapets och gärningspersonskapets skiftande innebörder.
Kontaktperson: Caroline Hansen - Mobilisering i civilsamhället och nätverksskapande mellan ensamkommande unga och volontärer
Kontaktperson: Åsa Söderqvist
Delaktighetens former och innehåll
Barn och unga befinner sig i en fas i livet som traditionellt har betraktats i förhållande till vad de ska komma att formas till som vuxna. Skolning och övrig socialisation betraktas i denna tappning med utgångspunkt från vad som långt senare ger utdelning, exempelvis samhällsdeltagande. Samtidigt har de rätt till inflytande och delaktighet i sitt nuvarande liv där påverkan och aktörskap i samhället inte är villkorade av ålder.
Det ligger därför en stor utmaning för olika samhällsfunktioner att uppmärksamma och ge utrymme för denna delaktighet och aktörskap, efter barns och ungas egna förutsättningar och preferenser. Inom detta tema studeras hur detta kan se ut i praktiken för olika grupper, och vad delaktighet och aktörskap kan innebära.
Exempel på frågor inom denna tematik:
- Partispace. Policy, praktik och meningsskapande delaktighet i Sverige och Europa.
- Ungas delaktighet på fritiden
- Den strukturerade fritidens betydelse
Kontaktperson: Torbjörn Forkby - Betydelsen av etnicitet, kultur i mötet mellan ensamkommande unga och stödpersonal
Kontaktperson: Åsa Söderqvist
Organisatoriska och professionella villkor
Såväl det offentliga som det civila samhället har utvecklat ett vitt förgrenat nät av olika arrangemang för att stödja och behandla barn och unga samt familjer, för att i vid mening bidra till deras involvering i samhället samt att utgöra gränsmarkering gentemot överträdelser. Dessa arrangemang är inte beständiga över tid, utan skiftar i förhållande till sådant som ideologiska strömningar, teknologisk förändring och maktförhållanden. Dessa förändringar kan vara svåra att se när de pågår, men har samtidigt stor påverkan på förutsättningar och formerna för det praktiska arbetet – inte minst vad som produceras som kunskap kring det normala och det avvikande.
Inom detta tema fokuseras de villkor som omgärdar offentliga stöd- och socialisationssammanhang, samt vilka övergripande idéer och samhällsomvandlingar de relaterar till.
Exempel på frågor inom denna tematik:
- Aktörer, beslutsfattande och lekmännens roll för styrning inom den sociala barnavården
- Organisatoriska villkor och processer kring den köpta vården
Kontaktperson: Torbjörn Forkby - Barnavårdsutredning i privat regi
Kontaktperson: Ulrika Järkestig-Berggren
Aktuella projekt
-
Projekt: Att (åter)skapa familj I denna studie undersökte vi hur placering på särskilt ungdomshem påverkar familjerelationer en lång tid efteråt. Utifrån en narrativ ansats analyserade vi unga vuxnas…
-
Projekt: Barnavårdsutredning i privat regi – förekomst, organisering och betydelse för praktiken Syftet med denna studie är att analysera, jämföra och fördjupa kunskapen om hur barnavårdsutredningar…
-
Projekt: Connected Children: Ett partnerskap för en kunskapsbaserad och innovativ prevention Detta projekt kombinerar praktik och forskning för utveckling av en kunskapsbaserad prevention. Syftet är…
-
Projekt: Föräldraskap och personlig assistans Denna studie ska undersöka hur stöd i föräldraskap som ges genom personlig assistans utformas idag och vilket ytterligare stöd som behövs för personer med…
-
Projekt: I allians med civilsamhället: Om en meningsfull fritid som en tidig samordnad insats för barn och unga Den här studien utforskar Aktivitet förebygger i Markaryds kommun som en tidig samordnad…
-
Projekt: Makt och tvång vid särskilda ungdomshem Syftet med studien är att analysera omfattning och variation över tid av tvångsbefogenheter vid särskilda ungdomshem och deras koppling till…
-
Projekt: Tillitsskapande organisering – gränsöverskridande koordinering för barns bästa Genom projektet bidrog vi med forskningsbaserad kunskap till det omfattande utvecklingsarbetet ”Barnens bästa…
-
Projekt: Treatment research with adolescents at the Maria clinics (TRAM) Hur går det för de ungdomar som påbörjat en öppenvårdskontakt med en Maria-mottagning på ett respektive tre år efter påbörjad…
-
Projekt: Överskrida gränser i socialt arbete. Samverkan i partnerskap i interventioner i särskilt utsatta områden i Sverige I studien kommer arbetet för ökad trygghet och minskad brottslighet i så…
Nätverk
Nordiskt nätverk för tvångspraktiker på institution för barn och unga
Linnéuniversitetet leder ett nätverk med syfte att stärka kunskapen om tvångspraktiker på institution för barn och unga i de nordiska länderna samt att initiera komparativa studier. Att använda tvång och låsa in barn och unga har visat sig vara skadligt för deras hälsa och utveckling. Trots detta saknar vi studier om tvångspraktiker på institution, inte minst ur ett komparativt perspektiv. Inom nätverket studerar vi hur de olika nordiska länderna hanterar dessa grupper.
De nordiska länderna har historiskt haft ett likartat sätt att hantera barn och unga som anses ha omfattande problem. På senare tid har det dock framkommit flera avgörande skillnader i hur de nordiska länderna hanterar dessa grupper. En djupare förståelse av dessa skillnader och deras betydelse för praktiken, både för de unga och för personalen, saknas. Behovet av studier som kan nyansera kunskap om tvång och inlåsning och hur detta hanteras i de nordiska länderna är därför stort.
Områden som nätverket arbetar med är hur social barnavård, psykiatri och kriminalvård är sammanlänkade gällande tvångsvård, barnrättsperspektiv och tvångsvård.
Nätverket består av forskare med gedigen kunskap om låst institutionsvård, barns rättigheter och komparativa metoder och representerar olika ämnen, universitet och forskningsinstitut i Finland, Danmark, Norge och Sverige. Förhoppningen är att även inkludera forskare från Island och fler forskarstuderande i nätverket.
Kontaktperson
Medarbetare
- Caroline Emma Hansén Universitetsadjunkt
- 0470-70 84 87
- carolinehansenlnuse
- Cecilia Kjellgren Docent
- 0470-70 83 42
- 072-701 83 42
- ceciliakjellgrenlnuse
- Charlotte Lebeda Henriksson Universitetsadjunkt
- 0470-70 80 78
- 070-618 11 36
- charlottelebedalnuse
- Henrik Örnlind Doktorand
- 0470-70 81 89
- henrikoernlindlnuse
- Johanna Thulin Universitetslektor
- 0470-70 87 34
- johannathulinlnuse
- Kerstin Arnesson Docent, Biträdande prefekt
- 0480-44 73 66
- 073-380 01 44
- kerstinarnessonlnuse
- Lindita Aliti Doktorand
- 0470-70 81 44
- linditaalitilnuse
- Lotta Gross Universitetslektor
- 0470-70 83 12
- lottaagevall-grosslnuse
- Sofia Enell Docent
- 0470-70 85 70
- sofiaenelllnuse
- Ulrika Järkestig-Berggren Docent, prefekt
- 0480-44 63 83
- ulrikajarkestig-berggrenlnuse