Vägar till matematikens värld – ämneskunskap i matematikdidaktisk belysning (VÄMA)
Syftet med denna forskargrupp inom matematikdidaktik är att bidra med kunskap om elevernas lärande samt om hur man skapar förutsättningar för att utveckla lärande.
VÄMA är ett tvärvetenskapligt forskningssamarbete inom matematikdidaktik och har stark koppling till matematikinnehåll. Inom VÄMA studeras hur undervisning i matematik kan stödja elevers kommunikation, resonemang och kunnande i relation till matematiska strukturer, modeller, procedurer och begrepp inom t.ex. algebra och programmering. Ett framstående kännetecken för forskningen är det nära samarbetet med skolor.
Avslutade projekt
-
Projekt: Hur gör lärare (för att gynna elevers lärande) – metodik i vetenskapens namn Syftet med detta projekt är att utveckla ny kunskap om relationen mellan klassrumsaktiviteter, inklusive…
-
Projekt: Programmering och matematik – meningsskapande och kommunikation i matematikundervisning Syftet med projektet är att bidra till ökad kunskap om hur man kan förbättra elevernas matematiska…
-
Projekt: Rhizomatiskt tänkande och erfarande av matematiska uppgifter Syftet med detta projekt är att, tillsammans med verksamma lärare, utveckla undervisningen i matematik genom att använda…
Medarbetare
- Anna Lövström Universitetslektor
- 0470-70 83 58
- annalovstromlnuse
- Constanta Olteanu Professor
- 0480-49 70 85
- constantaolteanulnuse
- Gunilla Gunnarsson Universitetslektor
- 0480-44 64 45
- gunillagunnarssonlnuse
- Lucian Olteanu Universitetslektor
- 0480-49 70 81
- lucianolteanulnuse
- Oduor Olande Universitetslektor
- 0480-49 77 34
- oduorolandelnuse
- Towe Bergström Lärare, adjungerad
- tovebergstromlnuse
Övriga deltagande forskare/lärare
Monica Jonsson, lärare
Natalia Karlsson, Södertörns högskola, docent