Global humaniora – ett forskarutbildningsprogram för framtiden
Hösten 2022 lanserade fakulteten för konst och humaniora vid Linnéuniversitetet ett nytt forskarutbildningsprogram i global humaniora. Det spänner över de fyra disciplinerna arkeologi, litteraturvetenskap, historia och religionsvetenskap.
Syftet är att skapa en dynamisk forskarutbildningsmiljö där handledare och doktorander möts över disciplinära, kulturella och geografiska gränser, men också över generationer. Genom att koppla samman traditionella humanistiska studier med studier av globala processer och uttryck för mänskligt tänkande och kreativitet från hela världen, syftar programmet till att utbilda forskare inom humaniora som är kompetenta att ta itu med några av de viktigaste globala utmaningarna som världen står inför idag. Detta mål uppnås genom nyfikenhetsbaserad forskning, öppna och respektfulla vetenskapliga samtal och samarbete med icke-akademiska organisationer och aktörer.
Doktoranderna i programmet tränas i att analysera historiska och kulturella processer ur mångfacetterade och interkulturella perspektiv med hjälp av både traditionella och nya vetenskapliga metoder, inklusive global arkeologi, global historia, världslitteratur, postkoloniala studier, digital humaniora, humanvetenskap och futures literacy.
En viktig del av det fyraåriga programmet är forskarutbildningskurser (60 högskolepoäng, motsvarande ett års heltidsstudier), som omfattar både disciplinära inriktningar och programövergripande kurser i global humaniora. Genom kurserna introduceras programstudenterna till aktuella teorier och metoder av relevans både för deras individuella discipliner och för området global humaniora. Kurserna gör det också möjligt för studenterna att förvärva färdigheter i att utforma och leda forskningsprojekt, i etik, i akademisk publicering och i forskningskommunikation riktad till både en akademisk och en icke-akademisk publik.
Ett viktigt inslag i programmet är betoningen på forskning med fokus på framtiden och framväxten av nya kunskapsområden för att förstå och hantera förändringar och osäkerhet, baserat på en förståelse för hur tidigare och samtida praxis är relaterade till framtida förväntningar.
Doktorander
- Franklin Martinez Doktorand
- franklinmartinezlnuse
- Maria Hasfeldt Long Doktorand
- mariahasfeldtlnuse
- Tamara Ann Tinner Doktorand
- tamaraanntinnerlnuse
- Elliott Berggren Doktorand
- elliottberggrenlnuse
- Brinda Kumar Doktorand
- brindakumarlnuse
- Beatriz Carlsson Pecharroman Doktorand
- beatrizcarlssonpecharromanlnuse
- Isak Kronberg Doktorand
- isakkronberglnuse
- Martin van der Linden Doktorand
- martinvanderlindenlnuse
Vad är global humaniora?
Under de senaste åren har många av de stora disciplinerna inom humaniora och samhällsvetenskap gått över till att bli mindre eurocentriska och mer globala vad gäller såväl deras empiriska fokus som teorier, metoder och perspektiv. Dessa tendenser är tydliga i till exempel expansionen under de senaste decennierna av miljöhumaniora, världsarkeologi, globalhistoria, världslitteratur, postkoloniala studier och ett större intresse bland forskare för religionsvetenskap för de globala och transkulturella aspekterna av religiösa doktriner och praxis.
Som ett forskningsområde och forskarutbildning syftar global humaniora till att sätta dessa samtidiga tendenser i samtal med varandra och med annan ny utveckling inom humaniora, såsom de möjligheter som erbjuds av digitala metoder och material, nya och kreativa former av tvärvetenskaplighet, visualiseringstekniker och naturvetenskapliga analyser och data.
En prioritering inom global humanistisk forskning är att lyfta fram kunskap genererad i icke-europeiska och ursprungsfolkliga sammanhang och att främja dialog mellan dessa och kunskaper genererade inom traditionell humaniora. På så sätt både utmanar och utvecklar global humaniora de traditionella humanistiska disciplinerna och stimulerar jämförande, gränsöverskridande, interkulturell och tvärvetenskaplig forskning.
De centrala utgångspunkterna för global humaniora och programmet är:
- ambitionen att ge avgörande bidrag till förståelsen av globala processer genom teoretiskt och empiriskt baserad och nyfikenhetsdriven forskning;
- strävan att överskrida gränser och utmana metodologisk nationalism, det vill säga tendensen att mer eller mindre oreflekterat ta nationalstaten som empirisk och analytisk ram för forskning;
- ansträngningen att genom forskningsbaserad kunskap utforska nya sätt att förstå kulturell identitet bortom essentialism;
- ambitionen att övervinna presentismen, det vill säga tendensen att oreflekterat anta att dagens idéer, värderingar och perspektiv är tillämpliga på historiska eller framtida samhällen.
- teoretisk medvetenhet, innovation och öppenhet för tvärvetenskapliga och gränsöverskridande teorier och perspektiv;
- vetenskapligt baserat ifrågasättande av eurocentriska idéer och ontologier med ambitionen att kritiskt integrera andra delar av världen och icke-europeiska perspektiv i studiet av globala processer;
- fokus på kulturella möten och interaktion mellan olika samhällen och på förhållandet mellan människor och deras naturliga miljö;
- kunskapen om att humaniora är avgörande för att förstå och ta itu med de globala utmaningar som världen står inför idag och kommer att stå inför i framtiden.
Programstruktur och utbildningsplan
Programmet omfattar fyra års heltidsstudier. Av dessa fyra år utgörs tre år (motsvarande 180 hp) av avhandlingsarbete, medan ett år (60hp) utgörs av obligatoriska och valbara kurser (se nedan). Beroende på universitetets behov kan doktorander också i begränsad utsträckning arbeta med utbildning, (konstnärligt) arbete/forskning eller administration, i vilket fall anställningstiden förlängs proportionellt. Sådant arbete får inte överstiga 20 procent av heltidsarbetet.
Doktorander kommer att tilldelas en huvudhandledare, vanligtvis en seniorforskare (professor eller docent) vid fakulteten för konst och humaniora, en bihandledare och en examinator. I början av doktorandutbildningen upprättar studenterna en individuell studieplan, som kommer att revideras och följas upp av ett handledarkollegium minst en gång per år. För mer information om organisationen och praktiska frågor relaterade till doktorandprogrammet, se information för doktorander på fakultetens webbplats för konst och humaniora.
Programmet anordnar följande aktiviteter där alla doktorander måste delta:
- en introduktionsvecka i början av fyraårscykeln;
- regelbundna forskningsseminarier cirka två gånger per månad, där doktoranderna presenterar och diskuterar sin forskning, samt tar del av inbjudna talares forskning och nya publikationer;
- obligatoriska programkurser om sammanlagt 30 högskolepoäng (se vidare nedan);
- flerdagarsmöten (internat) en gång per termin där alla doktorander och handledare samlas för att diskuterar doktorandernas forskning och progressionen i deras avhandlingsarbete;
- särskilda tematiska programdagar av relevans för området global humaniora eller för programstudenternas framtida karriär.
Dessutom följer studenterna kursplanen (allmän studieplan) för repektive forskningsämne, som innehåller ytterligare obligatoriska kurser och andra krav. Mer information om dessa finns i:
För arkeologi, historia och religionsvetenskap:
Allmän studieplan för utbildning på forskarnivå i kulturvetenskapliga ämnen
För litteraturvetenskap:
Allmän studieplan för utbildning på forskarnivå i litteraturvetenskap
Allmän studieplan för tubildning på forskarnivå i litteraturvetenskap
Förutom att delta aktivt i programverksamheten förväntas studenterna också bidra till forskningsmiljön vid sina respektive institutioner (Institutionen för kulturvetenskaper för doktorander i arkeologi, historia och religionsvetenskap och Institutionen för film och litteratur eller Institutionen för språk för doktorander i litteraturvetenskap).
Beroende på deras forskningsintresse och avhandlingens inriktning kan studenterna också vara medlemmar i ett forskningscentrum eller nätverk vid fakulteten, till exempel:
- Linnéuniversitetets centrum för samtidigheter i koloniala och postkoloniala studier
- Linnéuniversitetets centrum för intermediala och multimodala studier
- Centrum för tillämpat kulturarv
- UNESCO: s professur i kulturarvstudier
- Archaeothanatology Working Group
- Medeltidsforum Linné
- Digital humaniora- initiativet
Programmet är internationellt och utformat för att främja mångfald när det gäller ursprung, bakgrund och kön. Sökande av alla nationaliteter, baserade var som helst i världen vid tidpunkten för ansökan, är välkomna att ansöka.
Forskarutbildningsprogrammet samlar lärare, handledare och doktorander med olika nationell och kulturell bakgrund. Alla deltagare förväntas samverka för att skapa förutsättningar för interkulturellt och tvärvetenskapligt samarbete och ömsesidigt utbyte baserat på respekt och vilja att förstå andras argument, perspektiv och åsikter. På detta sätt utnyttjas och används de internationella och mångkulturella aspekterna av programmet för att öka kvaliteten på forskarutbildningen och stimulera nytänkande och gränsöverskridande vetenskap. Arbetsspråket är engelska och rekryteringen av doktorander sker genom öppen internationell konkurrens. Förutom gedigna kunskaper i engelska är det också önskvärt att programmets lärare och doktorander har ytterligare språkkunskaper för att säkerställa kontakt med andra språkområden och andra vetenskapliga diskurser än den anglofona.
Villkor för antagning
Alla följande behörighetskrav måste vara uppfyllda för att bli antagen till programmet.
Grundläggande behörighet enligt högskoleförordningen (7 kap. 39 §):
Grundläggande behörighet för utbildning på forskarnivå uppfyller den som
- har avlagt examen på avancerad nivå
- fullgjort kursfordringar om minst 240 högskolepoäng, varav minst 60 högskolepoäng på avancerad nivå, eller
- har förvärvat väsentligen motsvarande kunskaper på annat sätt i Sverige eller utomlands.
Särskild behörighet enligt Linnéuniversitetets krav har den som:
- har goda kunskaper i engelska, motsvarande de grundläggande kraven för att vara behörig till högskolestudier i Sverige (på kandidatnivå). Se vidare informationen från Universitets- och högskolerådet.
OCH något av följande:
- fullgjort kursfordringar om minst 120 högskolepoäng i arkeologi eller motsvarande, varav minst 30 högskolepoäng på avancerad nivå, varav ett självständigt arbete om minst 15 högskolepoäng, eller motsvarande kunskaper förvärvade på annat sätt i Sverige eller utomlands
- fullgjort kursfordringar om minst 120 högskolepoäng i litteraturvetenskap (eller engelska, franska eller tyska med inriktning mot litteraturvetenskap), varav minst 30 högskolepoäng på avancerad nivå inklusive ett självständigt arbete om minst 15 högskolepoäng, eller motsvarande kunskaper förvärvade på annat sätt i Sverige eller utomlands.
- fullgjort kursfordringar om minst 120 högskolepoäng i historia eller motsvarande, varav minst 30 högskolepoäng på avancerad nivå inklusive ett självständigt arbete om minst 15 högskolepoäng, eller motsvarande kunskaper förvärvade på annat sätt i Sverige eller utomlands
- fullgjort kursfordringar om minst 120 högskolepoäng i religionsvetenskap eller religionshistoria eller motsvarande, varav minst 30 högskolepoäng på avancerad nivå inklusive självständigt arbete om minst 15 högskolepoäng, eller motsvarande kunskaper förvärvade på annat sätt i Sverige eller utomlands.
För mer information om särskild behörighet och ytterligare information om utbildningen, se de allmänna studieplanerna för utbildning på forskarnivå (se länkar ovan).
Anställningsvillkor
Doktorander är normalt anställda på tidsbegränsade heltidskontrakt men det kan också i begränsad utsträckning finnas möjligheter för presumtiva studenter som har andra möjligheter att försörja sig att bli antagna till programmet.
För mer information om löner och arbetsvillkor för doktorander vid Linnéuniversitetet, se det lokala kollektivavtalet för doktorander. För information om utlysningar av doktorandtjänster, se information om lediga jobb och lediga tjänster på universitetets hemsida.
Kurser
Följande kurser ger utbildning och färdigheter i global humaniora och är obligatoriska för doktoranderna i programmet. Kurserna läses normalt under första och andra studieåret. Utöver dessa kurser finns även obligatoriska ämnesspecifika kurser som regleras av den allmänna studeplanen för respektive disciplin (se de allmänna studieplanerna ovan).
Vetenskapsteori för global humaniora (7,5 hp)
Kurstillfälle: Hösten 2022
Kursbeskrivning: Vetenskapsteori för global humaniora
Kursen introducerar några av de viktigaste teoretiska ramverken och begreppen av relevans för området global humaniora, såsom beroende och världssystemteori, rumslig teori och kritiska och postkoloniala perspektiv.
Planering och genomförande av forskningsprojekt (4 hp)
Kurstillfälle: Hösten 2022
Kursbeskrivning: Planering och genomförande av forskningsprojekt
Kursen ger studenterna grundläggande verktyg för att planera, leda och konkretisera sina doktorand- och andra forskningsprojekt med avseende på syfte, forskningsläge, forskningsfrågor, teori, metod, etik och genomförande. Kursen ger också grundläggande färdigheter i att skriva ansökningar till externt finansierade forskningsprojekt från nationella och internationella finansiärer och i samarbete med icke-akademiska partners.
Tillämpad forskningsetik i global humaniora (3 hp)
Kurstillfälle: Våren 2023
Kursbeskrivning: Tillämpad forskningsetik i global humaniora
Kursen introducerar olika typer av forskningsetiska problem och överväganden samt begreppet god forskningssed med fokus på både allmänna forskningsetiska aspekter, såsom ärlighets- och integritetsfrågor, och frågor som är av särskild relevans för området global humaniora. Kursen ger också grundläggande färdigheter i att fylla i ansökningar om forskningsetisk prövning i förhållande till svenska och internationella regelverk och normer.
Metoder för global humaniora (7,5 hp)
Kurstillfälle: Hösten 2023
Kursbeskrivning: Metoder inom global humaniora
Kursen ge rstudenterna grundläggande färdigheter i att tillämpa vetenskapliga metoder av relevans för området global humaniora och för att analysera globala processer och utmaningar. Kursen är tillämpad och färdighetsorienterad och behandlar så väl kvalitativa och kvantitativa metoder som digital humaniora och naturvetenskapliga metoder. Kursen främjar tvärvetenskaplig läskunnighet och ger en grund för doktoranderna att fördjupa sig i de metoder som är mest relevanta för deras avhandlingsprojekt.
Futures literacy (4,5 hp)
Kurstillfälle: Våren 2024
Kursbeskrivning: Futures Literacy för humanistisk forskning
Kursen utvecklar studenternas teoretiska och metodologiska kunskaper inom området Futures Literacy. Under kursen tränas studenternas framtidsmedvetenhet, utifrån premissen att framtiden är en samling samtida praktiker där föreställningar om framtiden kontinuerligt realiseras. Kursen ger doktoranden grundläggande färdigheter i att analysera och förstå samband mellan nuvarande och framtida samhällen i globala perspektiv.
Akademisk publicering och forskningskommunikation (3 hp)
Kurstillfälle: Våren 2024
Kursbeskrivning: Akademisk publicering och forskningskommunikation
Kursen tränar studenternas förmåga att kommunicera vetenskapliga resultat till både akademisk och icke-akademisk publik. Den innehåller tillämpade moment och tränar doktorandernas förmåga att förmedla forskningsresultat med hjälp av text, tal, bild, film, interaktiva digitala verktyg och sociala medier.
Organisation och samordning
Programmet leds av en kommitté bestående av programansvarig och medansvariga, alla huvudhandledare för programmets studenter samt en studentrepresentant. Kommittén sammanträder minst tre gånger per termin.
Den dagliga verksamheten i programmet samordnas av en programansvarig som biträds av två medansvariga och en forskningssekreterare. För närvarande är dessa:
Programansvarig: Professor Stefan Eklöf
Kurskoordinator: Professor Jonas Svensson
Medansvarig för seminarier och retreater: Dr Eleonora Poggio
Forskningssekreterare: Carina Boman och Ylva Forell Gustavsson
Nyheter
-
Internationella avtal och kolonial expansion i Sydöstasien: Nytt temanummer av Diplomatica Nyhet
-
Internationella avtal och kolonial expansion i Sydöstasien: Nytt temanummer av Diplomatica Nyhet
-
Seminarieserie höstterminen 2024 Nyhet
-
Tolkkonferens 2024 Nyhet
-
Nytt doktorandprojekt Nyhet
-
Erasmus+ personalutbildning på Aix-Marseille Université Nyhet
-
Seminarieserie vårterminen 2024 Nyhet