Muntlig forskningskommunikation
I kursen Muntlig forskningskommunikation kommer du att få möjlighet att öva på att göra dina vetenskapliga presentationer explicita och skarpa och dina populärvetenskapliga presentationer tydliga utan att förenkla. Det är ditt eget forskningsprojekt som är i fokus.
Kursinformation
Antal hp
5 hp
Ges av
Institutionen för svenska språket
Öppen för
Doktorander vid Linnéuniversitetet och övriga svenska lärosäten.
Undervisningsspråk
Svenska/Engelska
Ort
Växjö
Nästa kurstillfälle
Hösten 2024 mellan vecka 48 och vecka 2 (mer detaljrikt schema kommer i oktober)
Studietakt eller motsvarande
Kursperiod: ca 2 månader
Anmälan
Om du har frågor om kursen eller vill anmäla dig till den är du välkommen att kontakta kursansvarig Cecilia Olsson Jers (cecilia.olssonjers@lnu.se), docent i svenska språket med inriktning mot retorik.
Förkunskapskrav
För tillträde till kursen krävs att den studerande är antagen till utbildning på forskarnivå.
Undervisningsformer
Kursen innehåller varierande arbetsformer som utöver enskilda studier utgörs av gruppdiskussioner, kollegial respons, praktisk gestaltning, seminarier och föreläsningar. Kursen genomförs genom att den forskarstuderande deltar i ett gemensamt kunskapsbygge med kurskamrater och lärare, och genom aktivt bidragande med egna erfarenheter, reflektioner, tolkningar och perspektiv.
Mer om kursens innehåll
Har du ställt frågan någon gång om varför vi lyssnar mer på vissa personer än på andra? Som forskarstuderande och sedan som forskare förväntas du kunna presentera och diskutera dina forskningsresultat med dem som redan är insatta i vad du gör, men också med dem som inte är insatta. Det kan vara kollegor i andra discipliner, och det kan vara personer som är nyfikna på forskning men som befinner sig utanför akademin. Svaret på den inledande frågan är inte entydig, men kursen kommer att erbjuda kunskap om hur du på bästa sätt bygger och etablerar din muntliga forskartrovärdighet.
Kursen går på svenska. Max tio kursdeltagare ges tillträde för att ge rikligt med tillfällen att öva och få kvalitativ respons på innehåll, disposition, språklig och visuell uttrycksform samt gestaltning utifrån olika kommunikativa situationer.
Kursbeskrivning och schema