Allmän forskarutbildningsbild

Perspektiv på informationsläsning och källkritiska praktiker i bibliotek som institutionella miljöer II, 2,5 hp

Kursen fördjupar innehållet i Perspektiv på informationsläsning och källkritiska praktiker i bibliotek som institutionella miljöer I genom att sammankoppla det med doktorandens eget avhandlingsprojekt. Kursen är på 2,5 hp.

Kursinformation

Antal hp

3 hp

Ges av

Institutionen för kulturvetenskaper

Öppen för

Doktorander antagna till kursen Perspektiv på informationsläsning och källkritiska praktiker i bibliotek som institutionella miljöer I.

Undervisningsspråk

Svenska med möjlighet till undervisning på engelska vid behov

Ort

Växjö

Nästa kurstillfälle

Våren 2025, vecka 14–24, kursstart 4 april.

Studietakt eller motsvarande

Halvfart 50%

Sista ansökningsdag

2025-03-14

Anmälan

Kontakta kursansvarig Joacim Hansson för att anmäla dig till kursen eller om du har frågor.

Anmälan sker via e-post till joacim.hansson@lnu.se senast den 14 mars.

Förkunskapskrav

Antagen till utbildning på forskarnivå i biblioteks- och informationsvetenskap eller motsvarande ämne samt antagen till kursen Perspektiv på informationsläsning och källkritiska praktiker i bibliotek som institutionella miljöer I.

Undervisningsformer

Skriftlig feedback på kurspapers.

Ett detaljerat schema, med mer information om kursens upplägg, fastställs i samråd med anmälda deltagare ca 1 vecka före kursstart. Följande hålltider kan dock noteras redan nu:

  • Kursstart, kursintroduktionsmöte: fredag den 4 april, 10.15-12.00
  • En träff per vecka under v. 15, 16, 17 och 18.
  • Paperskrivande under v. 19–23. Textseminarier förekommer.

Mellan träffarna (samt under veckorna då vi inte ses) arbetar deltagarna på egen hand, med läsning, litteratursökning och författande av papers.

Kursen examineras genom ett skriftligt paper i vilket doktoranden med stöd i obligatorisk och egenvald kurslitteratur och i relation till det egna avhandlingsarbetet diskuterar något eller några av de teman som anges i innehållet i kursplanen till Perspektiv på informationsläsning och källkritiska praktiker i bibliotek som institutionella miljöer I.

Läs mer om kursens mål och innehåll i kursbeskrivningen.

Kursen ges i samarbete med Institutionen för historia och samtidsstudier vid Södertörns högskola inom ramen för den VR-finaniserade forskarskolan ReSource (Läsningens och källkritikens omvandling i digitala kulturer).