Att skriva, publicera och granska vetenskapliga artiklar
Kursens innehåll ger fördjupad förståelse för och kunskap om:
* Skrivprocessen
* Publiceringsprocessen
* Forsknings- och publiceringsetiska överväganden
* Kritisk granskning av vetenskapliga artiklar
Kursinformation
Antal hp
7,5 hp
Ges av
Institutionen för pedagogik
Öppen för
Forskarstuderande vid Linnéuniversitetet eller annat lärosäte.
Undervisningsspråk
Svenska och engelska
Ort
Växjö
Nästa kurstillfälle
15 september 2025
Studietakt eller motsvarande
25 %
Sista ansökningsdag
1 september
Anmälan
Förkunskapskrav
För tillträde till kursen krävs att den studerande är antagen till utbildning på forskarnivå.
Undervisningsformer
Undervisningen består av enstaka föreläsningar men framför allt av seminarier och workshops där litteratur och texter diskuteras och behandlas.
Kursen är på plats, huvudsakligen Växjö, med träff ca 1 gång i månaden (halvdag) men delar kan även vara på zoom.
Kursen syfte och mål
Kursen syftar till att ge studenterna färdigheter i att:
- sammanställa vetenskapliga texter som kan utgöra eller ingå i en forskningsartikel
- förstå publicerinsprocessens olika delar
- förstå och arbeta efter generella kriterier för internationell publicering av vetenskaplig forskning, och de specifika kriterier som gäller det egna forskningsområdet
- göra avväganden gällande vilka tidskrifter som är relevanta och lämpliga för den egna forskningen
- göra forskningsetiska avvägningar
- bedöma, granska och ge återkoppling på vetenskapliga texter.
Läs mer om kursens innehåll i kursbeskrivningen nedan.