äppelblom

Att skriva, publicera och granska vetenskapliga artiklar

Kursens innehåll ger fördjupad förståelse för och kunskap om:
* Skrivprocessen
* Publiceringsprocessen
* Forsknings- och publiceringsetiska överväganden
* Kritisk granskning av vetenskapliga artiklar

Kursinformation

Antal hp

7,5 hp

Ges av

Institutionen för pedagogik

Öppen för

Forskarstuderande vid Linnéuniversitetet eller annat lärosäte.

Undervisningsspråk

Svenska och engelska

Ort

Växjö

Nästa kurstillfälle

15 september 2025

Studietakt eller motsvarande

25 %

Sista ansökningsdag

1 september

Anmälan

Förkunskapskrav

För tillträde till kursen krävs att den studerande är antagen till utbildning på forskarnivå.

Undervisningsformer

Undervisningen består av enstaka föreläsningar men framför allt av seminarier och workshops där litteratur och texter diskuteras och behandlas.

Kursen är på plats, huvudsakligen Växjö, med träff ca 1 gång i månaden (halvdag) men delar kan även vara på zoom.

Kursen syfte och mål

Kursen syftar till att ge studenterna färdigheter i att:  

  • sammanställa vetenskapliga texter som kan utgöra eller ingå i en forskningsartikel
  • förstå publicerinsprocessens olika delar
  • förstå och arbeta efter generella kriterier för internationell publicering av vetenskaplig forskning, och de specifika kriterier som gäller det egna forskningsområdet
  • göra avväganden gällande vilka tidskrifter som är relevanta och lämpliga för den egna forskningen
  • göra forskningsetiska avvägningar
  • bedöma, granska och ge återkoppling på vetenskapliga texter.

Läs mer om kursens innehåll i kursbeskrivningen nedan.