Forskningssynteser och metodologi - om att analysera och producera forskningsöversikter
Kursen syftar till att utveckla de studerandes kunskap om olika forskningsöversikter med relevans för det utbildningsvetenskapliga området; syfte, inriktning, innehåll och form. Forskningsöversiktens roll analyseras kritiskt i relation till forskning, politik och praktik.
Kursinformation
Antal hp
7,5 hp
Ges av
Institutionen för pedagogik och lärande
Öppen för
Doktorander inom utbildningsvetenskap men är öppen även för andra.
Undervisningsspråk
Svenska
Ort
Växjö
Nästa kurstillfälle
Höst 2021
Studietakt eller motsvarande
50%
Sista ansökningsdag
24 maj
Anmälan
Anmälan görs till Corrado Matta
Kursen ges september till december 2021 med ett introduktionsmöte i slutet av våren 2021.
Förkunskapskrav
För tillträde till kursen krävs att den studerande är antagen till utbildning på forskarnivå i pedagogik eller annat ämne med inriktning mot utbildningsvetenskap, d v s under förutsättning
att avhandlingsarbetet har en pedagogisk/utbildningsvetenskaplig inriktning.
Undervisningsformer
Undervisningen på kursen består av föreläsningar, seminarier och workshop. Deltagande är obligatoriskt och aktivt deltagande förutsätts.
Kursen har följande innehåll
• Forskningsöversiktens roll i utbildningsvetenskaplig
forskning, politik och pedagogisk praktik
• Meta-analyser, systematiska översikter, narrativa, tolkande
och kvalitativa synteser i kritisk granskning
• Evidensbaserad utbildningspolitik och utbildningspraktik
• Forskningsöversikters metodologi
• Databaser, sökstrategi, sökprocess och sökarbete/
Kartläggning och analys
• Möjligheter och risker med forskningsöversikter