allmän forskarutbildningsbild

Introduktionskurs till forskarutbildning inom pedagogik

Kursen syftar till att ge en introduktion till forskarstudier och fortsatt forskning genom att behandla såväl praktiska villkor som principiella överväganden vid vetenskapligt arbete. Kursen avses vidare bidra till den inledande planeringen av de studerandes enskilda avhandlingsarbeten.

Kursinformation

Antal hp

7,5 hp

Ges av

Institutionen för pedagogik

Öppen för

Antagna till forskarutbildningen på fakulteten för samhällsvetenskap.

Undervisningsspråk

Svenska

Ort

Växjö eller Kalmar

Nästa kurstillfälle

Vecka 3 till 13, 2026

Studietakt eller motsvarande

50 %

Förkunskapskrav

För tillträde till kursen krävs att den studerande är antagen till utbildning på forskarnivå.

Undervisningsformer

Undervisningen i kursen består av seminarier och bygger i hög grad på doktorandernas aktiva bidrag. Seminarierna är tematiska och behandlar samhällsvetenskaplig forskning, forskarutbildningsämnets samtida tendenser, akademin som forskningsmiljö samt forskar-/doktorandrollen. Stort vikt läggs vid kursdeltagarnas egna reflektioner och diskussioner kring seminariernas olika teman. Undervisningen sker huvudsakligen på svenska. Kursen förutsätter närvaro och aktivt deltagande från de studerande. Deltagarna förutsätts läsa litteraturen inför varje undervisningstillfälle.

Mer om kursens innehåll

Under kursen problematiseras den kunskapsbildning som sker vid universitet och högskolor samt universitetens och forskarutbildningens historia. Den vetenskapliga verksamheten, dess sociala miljö, forskarutbildningen, seminariekulturen och den vetenskapliga diskussionen ägnas särskilt intresse exempelvis genom möten med ämnets olika forskningsmiljöer.

Det vetenskaplig arbetets beroende av kvalificerade samtal i olika kontexter uppmärksammas. Individuell konkurrens och kollegialt samarbete problematiseras. Forskarutbildningens regelverk (ex. ISP, ASP) introduceras samt doktorandernas möjlighet till undervisning och internationalisering. De disputationer i pedagogik som genomförs under kursperioden utgör ett inslag i kursen.

Läs mer om kursens innehåll i kursbeskrivningen nedan.