Kvalitativ analys av lärsituationer i matematik
Kursen syftar till att introducera hur och varför olika teoretiska perspektiv som används inom
matematikämnets didaktik har växt fram och vad som skiljer och förenar dessa perspektiv
samt beskriva och problematisera nyckelbegrepp och metodologier som dominerat under
olika perioder. Syftet är dessutom att beskriva och problematisera kunskapsfälten utifrån ett
brett perspektiv samt hur didaktiska teorier kan användas för att identifiera, problematisera
och analysera klassrumsprocesser med fokus på undervisningens didaktik.
Kursinformation
Antal hp
7,5 hp
Ges av
Institutionen för matematik
Öppen för
Doktorander inom de samhällsvetenskapliga, beteendevetenskapliga och
humanistiska områdena med inriktning mot matematikdidaktik.
Undervisningsspråk
Svenska
Ort
Kalmar
Nästa kurstillfälle
Hösten 2024
Studietakt eller motsvarande
50%
Sista ansökningsdag
1 september 2024
Anmälan
Skickas via mejl till Constanta Olteanu, constanta.olteanu@lnu.se
Ange i meljet: namn, universitet och institution, forksningsämne, hur länge du har varit forskarstudent.
Förkunskapskrav
För tillträde till kursen krävs antagning till forskarutbildning eller studier på avancerad nivå med inriktning mot matematikdidaktik eller motsvarande.
Undervisningsformer
Kursen ges i form av seminarier och föreläsningar både på campus och distans. De 2 campusförlagda delarna av utbildningen omfattar två tvådagarsmöten, med diskussioner och examinationer.
Mer information om kursplan