Kvalitativ analys av lärsituationer i matematik, 3MAT002
Kursen syftar till att introducera hur och varför olika teoretiska perspektiv som används inom
matematikämnets didaktik har växt fram och vad som skiljer och förenar dessa perspektiv
samt beskriva och problematisera nyckelbegrepp och metodologier som dominerat under
olika perioder. Syftet är dessutom att beskriva och problematisera kunskapsfälten utifrån ett
brett perspektiv samt hur didaktiska teorier kan användas för att identifiera, problematisera
och analysera klassrumsprocesser med fokus på undervisningens didaktik.
Kursinformation
Antal hp
7,5 hp
Ges av
Institutionen för matematik
Öppen för
Doktorander inom de samhällsvetenskapliga, beteendevetenskapliga och
humanistiska områdena med inriktning mot matematikdidaktik.
Undervisningsspråk
Svenska
Ort
Kalmar
Nästa kurstillfälle
2024-11-11 tom 2025-02-25
Studietakt eller motsvarande
50%
Sista ansökningsdag
Anmälan är stängd
Anmälan
Förkunskapskrav
För tillträde till kursen krävs antagning till forskarutbildning eller studier på avancerad nivå med inriktning mot matematikdidaktik eller motsvarande.
Undervisningsformer
Kursen ges i form av seminarier och föreläsningar både på campus och distans. De 2 campusförlagda delarna av utbildningen omfattar två tvådagarsmöten, med diskussioner och examinationer.
Mer information om kursplan