äppelblommor på kvist

Vetenskapliga samtal i matematikdidaktik

Under kursen diskuterar studenterna vetenskapliga texter i matematikdidaktik under ledning av en senior forskare. Kursens mål är att stimulera och utveckla studenternas förmåga att delta i och bidra till teoretiska, metodologiska och kritiska samtal i matematikdidaktik.

Kursinformation

Antal hp

7,5 hp

Ges av

Institutionen för matematik

Öppen för

Forskarstudenter i matematikdidaktik

Undervisningsspråk

Svenska och Engelska

Ort

Växjö eller Kalmar

Nästa kurstillfälle

Hösten 2024

Studietakt eller motsvarande

2,5%

Sista ansökningsdag

Öppen just nu

Anmälan

Kursstart den 15 september
Anmälan görs via mejl till Per Nilsson 

Förkunskapskrav

Forskarstuderande i matematikdidaktik

Undervisningsformer

Seminarier och litteraturstudier

Under kursen diskuterar studenterna vetenskapliga texter i matematikdidaktik under ledning av en senior forskare. Kursens mål är att stimulera och utveckla studenternas förmåga att delta i och bidra till teoretiska, metodologiska och kritiska samtal i matematikdidaktik. Undervisning sker på seminarieform och studenterna ansvarar för att välja litteratur för seminarierna. För att bli godkänd på kursen krävs ett deltagande om minst 80% av tillgängliga seminarier per läsår under hela forskarutbildningen. Studenten ska ha varit ansvarig för minst ett seminarium per läsår under utbildningen. Att ansvara för ett seminarium innebär att minst två veckor innan seminariet skicka ut en vetenskaplig text till gruppen och formulera minst tre fokusfrågor som underlag för diskussion under seminariet. Studenten ska föra en loggbok över seminarierna för att i slutet av sin forskarutbildning kunna redovisa sitt totala deltagande och ansvar i seminarieserien.