Vetenskapliga samtal i matematikdidaktik
Under kursen diskuterar studenterna vetenskapliga texter i matematikdidaktik under ledning av en senior forskare. Kursens mål är att stimulera och utveckla studenternas förmåga att delta i och bidra till teoretiska, metodologiska och kritiska samtal i matematikdidaktik.
Kursinformation
Antal hp
7,5 hp
Ges av
Institutionen för matematik
Öppen för
Forskarstudenter i matematikdidaktik
Undervisningsspråk
Svenska och Engelska
Ort
Växjö eller Kalmar
Nästa kurstillfälle
Hösten 2024
Studietakt eller motsvarande
2,5%
Sista ansökningsdag
Öppen just nu
Anmälan
Kursstart den 15 september
Anmälan görs via mejl till Per Nilsson
Förkunskapskrav
Forskarstuderande i matematikdidaktik
Undervisningsformer
Seminarier och litteraturstudier
Under kursen diskuterar studenterna vetenskapliga texter i matematikdidaktik under ledning av en senior forskare. Kursens mål är att stimulera och utveckla studenternas förmåga att delta i och bidra till teoretiska, metodologiska och kritiska samtal i matematikdidaktik. Undervisning sker på seminarieform och studenterna ansvarar för att välja litteratur för seminarierna. För att bli godkänd på kursen krävs ett deltagande om minst 80% av tillgängliga seminarier per läsår under hela forskarutbildningen. Studenten ska ha varit ansvarig för minst ett seminarium per läsår under utbildningen. Att ansvara för ett seminarium innebär att minst två veckor innan seminariet skicka ut en vetenskaplig text till gruppen och formulera minst tre fokusfrågor som underlag för diskussion under seminariet. Studenten ska föra en loggbok över seminarierna för att i slutet av sin forskarutbildning kunna redovisa sitt totala deltagande och ansvar i seminarieserien.