Forskarutbildning i pedagogik
Nyfiken på att forska inom ämnet pedagogik? Vi erbjuder möjligheter till forskning för doktorander.
Vad innebär en utbildning på forskarnivå?
Ordet forska brukar betyda att systematiskt studera något delvis okänt, med noggrannhet och teoretisk medvetenhet. En utbildning på forskarnivå har som mål att utbilda forskare, det vill säga det handlar om att lära sig forskningsmetodik och givetvis om att bidra med pedagogisk kunskap inom specifikt område, exempelvis läroplansteori, lärares arbete, små barns lärande, arbetslivspedagogik och idrottsligt ledarskap.
Arbetet är till stor del självständigt där du arbetar på din egen avhandling under ledning av en huvudhandledare och en eller flera biträdande handledare. En del av utbildningstiden ägnas åt kurser, oftast inom ditt eget forskningsområde men också allmänna kurser om forskningsmetodik och akademiskt skrivande.
Att vara forskare innebär inte bara att fördjupa sig inom ett speciellt område. Det finns också många andra viktiga kunskaper, som att söka forskningsmedel, samverka i projekt och behärska presentationsteknik. En forskarutbildning i Sverige innebär normalt fyra års heltidsstudier för doktorsexamen, alternativt två års heltidsstudier för licentiatexamen.
Vilka förkunskaper krävs?
För att kunna bli forskarstuderande i pedagogik krävs att du uppfyller behörighetskraven om grundläggande och särskild behörighet.
Grundläggande behörighet har den som:
- avlagt examen på avancerad nivå
- fullgjort kursfordringar om minst 240 högskolepoäng, varav minst 60 hp på avancerad nivå, eller
- på något annat sätt inom eller utom landet förvärvat huvudsak motsvarande kunskaper.
Fram till och med den 30 juni 2015 anses även den som före den 1 juli 2007 genomgått en grundläggande högskoleutbildning om minst 120 poäng, eller som på annat sätt förvärvat i huvudsak motsvarande kunskaper, uppfylla kravet på allmän behörighet till utbildning på forskarnivå.
Särskild behörighet
Särskild behörighet för att antas till utbildning på forskarnivå i pedagogik är godkända kurser på 90 hp eller motsvarande i pedagogik eller det som inom utbildningsvetenskap, förutom pedagogik, anges som specialinriktningar inom pedagogik, didaktik, lärande och pedagogiskt arbete, eller motsvarande kunskaper förvärvade i annan ordning inom eller utom landet.
En forskarstuderande är normalt anställd av universitet på en doktorandtjänst. En doktorandtjänst innebär en anställning som forskarstuderande, där 80-100 % av arbetstiden ägnas åt de egna forskarstudierna. De resterande 0-20 procenten kan användas till andra arbetsuppgifter på universitetet, oftast att hjälpa till i undervisningen på grundnivå.
Vad omfattar forskarutbildningsämnet pedagogik?
Pedagogik är ett samhällsvetenskapligt ämne med fokus på fostran, utbildning, undervisning, lärande, bildning, kommunikation, socialisation och påverkan. Dessa processer förekommer i institutionaliserade som icke institutionaliserade sammanhang och kan behandlas i såväl ett samtida som ett historiskt och filosofiskt perspektiv.
Hur blir jag forskarstuderande i pedagogik?
När vi har möjlighet att anta forskarstuderande i pedagogik annonseras detta ut på nätet (till exempel på Linnéuniversitetets webbplats) och i tidningar. Efter det att ansökningstiden löpt ut utses den/de forskarstuderande i formaliserade antagningsprocess(er).
Forskarutbildningskurser
Pedagogik
-
Analys av kvalitativt empiriskt materialForskarutbildningskurs, 7,5 hp,
- 11 november 2024
- Växjö
- Forskarutbildningsnivå
- 50 %
-
Computer Aided Qualitative and Mixed Data AnalysisForskarutbildningskurs, 7,5 hp,
- Tidpunkt ej bestämt
- Växjö
- Forskarutbildningsnivå
- 50%
-
Didaktisk orienteringskursForskarutbildningskurs, 7,5 hp,
- Ej fastställt
- Växjö
- Forskarutbildningsnivå
- 25%
-
Forskningssynteser och metodologi - om att analysera och producera forskningsöversikterForskarutbildningskurs, 7,5 hp,
- Ej fastställt
- Växjö
- Forskarutbildningsnivå
- 50%
-
Läroplansteori och didaktik IForskarutbildningskurs, 7,5 hp,
- Kursstart den 1 februari 2024
- Växjö
- Forskarutbildningsnivå
- 50 %
-
Läroplansteori och didaktik IIForskarutbildningskurs, 7,5 hp,
- Kursstart den 1 februari 2024
- Växjö
- Forskarutbildningsnivå
- 50 %
-
Mind the gaps! Dilematiska aspekter av kunskap och lärprocesser för och i lärararbetetForskarutbildningskurs, 7,5 hp,
- Ej fastställt
- Distans
- Forskarutbildningsnivå
- 50%
-
Nya villkor för yngre barns utbildningForskarutbildningskurs, 7,5 hp,
- Ej fastställt
- Distans
- Forskarutbildningsnivå
- 50%
-
Pedagogik som vetenskaplig disciplinForskarutbildningskurs, 15 hp,
- Ej fastställt
- Växjö
- Forskarutbildningsnivå
- 100%
-
Pragmatism IForskarutbildningskurs, 7,5 hp,
- Kursstart den 8 mars 2024
- Växjö
- Forskarutbildningsnivå
- 50 %
-
Yrkesdidaktisk översiktskursForskarutbildningskurs, 5 hp,
- Ej fastställt
- Växjö
- Forskarutbildningsnivå
- 100 %
Doktorandprojekt
Här ser du några av de doktorandprojekt som pågår och har genomförts inom pedagogik.
Pågående projekt
-
Doktorandprojekt: Ambivalent professionalism Skolan kan beskrivas som en plats där politiska avsikter och lokala förutsättningar möter lärares erfarenhet, kunskap och traditioner. Det här…
-
Doktorandprojekt: Att vara och bli yrkeslärare Syftet med detta doktorandprojekt är att bidra med kunskaper om hur yrkeslärarstudenter, som är verksamma som obehöriga yrkeslärare, via sitt deltagande…
-
Doktorandprojekt: Barns tillhörighet i förskolan Detta projekt ska bidra med kunskap om vad som främjar respektive motverkar barns tillhörighet i förskolan. Grunden till studien är intervjuer med…
-
Doktorandprojekt: Elevhälsoarbete i gymnasieskolan Detta avhandlingsprojekt fokuserar på elevhälsoarbete i gymnasieskolan. Flera aktörers perspektiv är representerade.
-
Doktorandprojekt: Hur förhandlar lärarstudenter på grundlärarutbildning en professionell identitet? Denna avhandling ska bidra med kunskap om hur lärarstudenter på grundlärarutbildning inriktning…
-
Doktorandprojekt: Hur språkpolicy görs på högstadiet Projektets intresse ligger i hur flerspråkig policy manifesteras i lärares och flerspråkiga elevers handlingar och tal samt i skolans fysiska…
-
Doktorandprojekt: Individualiserad matematikundervisning och dataanalyser som stödverktyg Detta avhandlingsprojekt ämnar undersöka hur matematikundervisning kan stödjas och förbättras genom…
-
Doktorandprojekt: Särskilt begåvade barn Det här avhandlingsprojektet undersöker vilka föreställningar det finns om särskilt begåvade barn. Projektet riktar sig mot de yngre åldrarna.
-
Doktorandprojekt: Yrkeslärare och interkollegial legitimitet – professionella erkännanden på gymnasieskolans yrkesprogram I detta avhandlingsprojekt utforskas yrkeslärares interkollegiala legitimitet…
Avslutade projekt
-
Doktorandprojekt: Att begripliggöra en lärarlegitimation – reformimplementering och organisering i det svenska fritidshemmet Studien var ett doktorandprojekt där lokal implementering av…
-
Doktorandprojekt: Att utbildas till en frisör – en studie om gymnasieelevers identitetsskapande under frisörutbildning Studien var ett doktorandprojekt där elevers identitetsskapande vid…
-
Doktorandprojekt: Barns erfarenheter av deltagande och lärande i digital lek Datorer och andra digitala verktyg, exempelvis mobiltelefoner, surfplattor och spelkonsoler, har bidragit till att barns…
-
Doktorandprojekt: Hur bedömningspraktiker konstrueras under samtal mellan lärarstudenter och lärare 20 veckor av lärarutbildningen är verksamhetsförlagd utbildning (VFU). För att bedöma om…
-
Doktorandprojekt: Inkludering i matematik från ett specialpedagogiskt perspektiv Detta projekt har utgångspunkt i en specialpedagogisk syn på matematiklärande och undervisning i matematik. Syftet med…
-
Doktorandprojekt: Läroprocesser genom friluftsliv Syftet med mitt arbete var att analysera de läroprocesser genom vilka kunskaper förvärvas och förenas i friluftsliv; kroppsligt, socialt och…
-
Doktorandprojekt: Response to Intervention – en specialdidaktisk modell för att förebygga lässvårigheter I denna avhandling undersöktes hur Response to Intervention (RtI) kan fungera som en…
-
Doktorandprojekt: Valuable knowledge seen from different perspectives – validation of vocational qualifications Studien är ett doktorandprojekt. I studien uppmärksammas yrkeslärare, deras yrkeskunskap…
Mer information
- Läs mer om behörighet och utbildningens innehåll och mål i studieplanen nedan
- Allmän information om forskarutbildning vid Linnéuniversitetet
- Här finns rutiner, guider, blanketter och annat som kan vara relevant för dig som är doktorand
- Universitetsbibliotekets databaser och ämnesresurser
- Lär mer om vår forskning i pedagogik. Där hittar du information om våra projekt, vilka kan ge dig tips på områden som du som doktorand skulle kunna forska inom.
- Lediga tjänster på Linnéuniversitetet