Bild: Kopparstick med linneablommor

Doktorandprojekt: Antirasism eller rasism? – ett samspel mellan idéer: ett svenskt skolexempel

Med ett fokus på strukturell rasism undersöker det här doktorandprojektet samspelet och spänningar mellan idéer om (anti)rasism på grundskolan.

Fakta om projektet

Doktorand
Sara Johansson Lopez
Huvudhandledare
Andreas Nordin
Biträdande handledare
Bettina Vogt
Deltagande organisationer
Linnéuniversitetet
Finansiär
Linnéuniversitetet
Tidsplan
 Hösten 2023 - Våren 2028
Ämne
Pedagogik (institutionen för didaktik och lärares praktik, fakulteten för samhällsvetenskap)

Mer om projektet

Idag kan strukturell rasism ses reproduceras genom kapitalism i neoliberalismens era och med ett slags antirasistiskt förhållningssätt som misslyckas med att problematisera olika former av rasism, inte minst i den svenska kontexten. I detta sammanhang har tidigare forskning problematiserat det ökade trycket på konkurrens och hur urval av kunskap och restriktiva läroplaner får negativa konsekvenser för jämlikhet och antirasism. Med anledning av detta är det inte bara viktigt att synliggöra hur processer av strukturell rasism fortsätter att ske, utan också att synliggöra hur motstånd, och försök till förändring, görs.

Mer specifikt har tidigare forskning identifierat att institutioner som uttryckligen arbetar för människors lika värde och möjligheter bidrar till att upprätthålla processer av strukturell rasism, ofta omedvetet och med goda intentioner. Dessa processer upprätthålls genom vardagliga, upprepade och normaliserade diskurser som ofta uppfattas som oskadliga och antirasistiska. Det finns dessutom en tendens av att undvika att prata om rasism och att förneka nutida rasism, vilket i sin tur begränsar förståelsen för olika former av rasism.

Det övergripande syftet med doktorandprojektet är att kritiskt undersöka samspel och spänningar mellan olika idéer om (anti)rasism. Projektet fokuserar på idéer som manifesteras i strukturella processer i grundskolan och på hur elever talar om (anti)rasism. I projektet studeras detta samspel och spänningar mellan idéer som en pedagogisk process på olika institutionella nivåer, i syfte att bidra till kunskapsfältet om begränsningar och möjligheter till att arbeta med antirasism som uppstår i strukturella processer i en svensk kontext. Projektets data består av dokument och policy från relevanta myndigheter samt observationer och intervjuer på en grundskola.