Fakta om projektet
Projektledare
Doktorand Andreas Ebbelind
Övriga projektmedlemmar
Huvudhandledare Jeppe Skott
Bihandledare Despina Potari
Deltagande organisationer
Linnéuniversitetet
Finansiär
Linnéuniversitetet
Tidsplan
1 sep 2011–30 aug 2019
Disputation 23 januari 2020
Ämne
Matematikdidaktik (institutionen för matematik, fakulteten för teknik)
Mer om projektet
Denna studie fokuserar på blivande lärare för de övre klasserna i grundskolan (4-6) under deras första år på en lärarutbildning i Sverige, särskilt fokuseras en 20-veckors kurs i matematikdidaktik. Målet är att bidra med insikter om hur erfarenheter från en lärarutbildning och andra relevanta sociala praktiker från det förflutna och nutiden spelar en roll i blivande lärarstudenters föreställningar om sig själva som blivande matematiklärare och potentiellt formar deras identitet.
Det teoretiska perspektivet, Patterns of Participation, vägleder logiken och forskningsprocessen och används för att tolka konstruktionen av professionell identitetsutveckling. Etnografiska metoder är avgörande under forskningsprocessen, som börjar med ett brett perspektiv på relevanta sociala praktiker och sedan fokuserar uteslutande på blivande lärares vardagsliv.
Projektet är en del av forskningen i forskargruppen Matematikdidaktik samt ingår i Kunskapsmiljö Linné: Utbildning i förändring