Fakta om projektet
Doktorand
Ester Lisnati Jayadi
Huvudhandledare
Helena Forslund
Biträdande handledare
Peter Berling & Hana Hulthén
Tidsplan
1 september 2021 – 31 augusti 2026
Ämne
Supply Chain Management/Logistik (Institutionen för management, Ekonomihögskolan)
Mer om projektet
Under de senaste åren har världen sett en dramatisk ökning av kriser, från naturkatastrofer till humanitära nödsituationer. Denna ökning av antalet kriser kräver att humanitära organisationer och givare ökar sina insatser för att hantera katastrofer och hjälpa till. En lovande lösning är att digitalisera hanteringen av prestandan i den humanitära leveranskedjan.
Att digitalisera dessa processer är avgörande för både humanitära organisationer och givare. Det gör det möjligt för dem att arbeta tillsammans på ett mer effektivt sätt genom att välja, definiera, mäta och genomföra aktiviteter på ett samordnat sätt. Med digitala verktyg kan de samla in stora mängder ostrukturerad data från katastrofområden, tillhandahålla övervakning och utvärdering av prestationer i realtid och förbättra integrationen mellan olika aktörer som deltar i hjälpinsatserna.
Att implementera digitalisering i hanteringen av den humanitära leveranskedjan är dock ingen lätt uppgift. Många utmaningar måste övervinnas, t.ex. olika mål bland aktörerna, oförutsägbar efterfrågan, kaotiska miljöer, ofullständiga data, avlägsna platser, begränsad finansiering och skadad infrastruktur.
Så hur kan vi navigera i denna komplexitet och framgångsrikt digitalisera hanteringen av humanitära leverantörskedjor? Nyckeln ligger i att främja samarbete, utnyttja avancerad teknik och utveckla anpassningsbara strategier som kan reagera på krisernas dynamiska natur. Genom att ta itu med dessa utmaningar kan vi förbättra effektiviteten i det humanitära biståndet och i slutändan lindra lidandet för dem som drabbas av katastrofer.